handdator

Visa fullständig version : Form svängning efter sjukperiod


robba_86
2006-02-10, 10:39
Föra veckan så började jag träna igen efter att ha varit sjuk till o från under 5veckors till och har därför inte blivigt någon träning under den tiden.

Så när jag började tränandet föra veckan(tisdag) så kände jag att bänkandet låg på samma nivå som när jag tränade senast, likadant kändes det på fredagens bänkpass. Men tredje bänkpasset gick bättre än vad det någonsin har gjort.

Likadant med marklyften, men redan första träningen så gick det bättre, men igår så gick det sjukt bra. Innan jag blev sjuk så körde jag 90kg 4set 8reps med ett dåligt grepp, nu så reppade jag på 110kg med samma antal set och reps, plus att jag gör det med ett bättre grepp än vad jag gjorde när jag körde på 90kg...

Men övningarna som kommer efter bänken o marklyften går sämre o känns segare än vad det har gjort förut(smalbänk, hantel rod, biceps träning, ) förutom militärpress som också känns bättre...

Har ätit mer skräpmat under de 5vockorna än vanligt, men har också börjat äta vitaminer o mineral tillskott.

Vad tror ni att det är beror på att jag är så pass mycket starkare i marklyft, något bättre i bänk och militärlyft fast jag har haft en så lång sjukdomsperiod, och nyss börjat träna igen?
Överträning? (tror jag inte)
För dålig vila totalt sett?
Vitaminerna som gjort succse?
Vad tror ni?

MVH

Robba

robba_86
2006-02-10, 10:51
Så här ser träningen ut btw.

Måndag: Innebandy
Tisdag: Bröst, triceps, (mage)
Onsdag: Innebandy
Torsdag: Rygg, biceps, (underarmar)
Fredag: Bröst, axlar
Lördag: match/ben (triceps)
Söndag: match/ben (triceps)

Big Lou
2006-02-10, 12:00
Antar att du var lite sliten innan sjukdomen och nu är utvilad?

Att du klarar mer är väl kanske lite konstigt. Kan uppleva samma sak
om jag håller upp en till två veckor men 5 veckor är ju en ganska lång tid.

Förmodligen behövde väl dina muskler en återhämtningsperiod iaf och sjukdomen med avsaknad av träning som följd gav detta .

Big Lou
2006-02-10, 12:00
Kan ju tex bero på att du enligt ditt upplägg inte har nån vilodag i veckan???

Pepparkakssmurfen
2006-02-10, 12:31
Samma här, om man haft en bra period och blir sjuk och inte kan träna på säg 2 veckor,så är man starkare när man kommer tillbaka. *flex*

MasterChief
2006-02-10, 12:53
Överträning? (tror jag inte)



Jag tycker det är ett uppenbart svar. Vad får dig att tro att det inte var det? Du vilade längre än någonsin och kom tillbaka starkare...Inte så svår ekvation tycker jag.

robba_86
2006-02-10, 12:56
Kan ju tex bero på att du enligt ditt upplägg inte har nån vilodag i veckan???

Jo jag vet att jag borde ha minst 1 vilodag, men det är lite svårt att få in, får minst 1dag mer att leka med om 4veckor då innebandy matcherna är slut, kan hända att jag får 3 dagar t.o.m.

robba_86
2006-02-10, 13:30
Jag tycker det är ett uppenbart svar. Vad får dig att tro att det inte var det? Du vilade längre än någonsin och kom tillbaka starkare...Inte så svår ekvation tycker jag.

Med överträning menade jag att jag hade kört någon specifik muskel grupp för hårt, men jag har ju bra vila mellan muskelgrupperna, ex. så kör jag bara rygg 1gång/vecka , det kan ju inte vara för mycket på så sätt.

Det du menade var som jag uppfattade det att jag har tränat för mycket totalt sett utan vila, det var det jag menade med "För dålig vila totalt sett?"

MasterChief
2006-02-10, 14:07
Med överträning menade jag att jag hade kört någon specifik muskel grupp för hårt, men jag har ju bra vila mellan muskelgrupperna, ex. så kör jag bara rygg 1gång/vecka , det kan ju inte vara för mycket på så sätt.

Det du menade var som jag uppfattade det att jag har tränat för mycket totalt sett utan vila, det var det jag menade med "För dålig vila totalt sett?"

Ok! Då är det "för lite vila totalt sett". Även om du har bra vila mellan specifik träning så hjälper det ju föga om kroppen som helhet är slutkörd.

Fettecke
2006-02-10, 14:26
Med överträning menade jag att jag hade kört någon specifik muskel grupp för hårt, men jag har ju bra vila mellan muskelgrupperna, ex. så kör jag bara rygg 1gång/vecka , det kan ju inte vara för mycket på så sätt.

Det du menade var som jag uppfattade det att jag har tränat för mycket totalt sett utan vila, det var det jag menade med "För dålig vila totalt sett?"

Det är inte Bara musklerna som behöver vila.... CNS har stor del i lyften, folk glömmer bort det...
Så även om du orkar harva på dina vikter så går nervsystemet ner sig lite gång för gång utan "riktig" vila....

En liten del i allt iaf. (kanaske)

Don_Kocke
2006-02-10, 16:48
jag va sjuk i 2 veckor varav den första kunde jag inte äta gick ner 8 kilo och blev svagare i allt..men nu 3 veckor senare e jag i mitt livs form och ökar som fan (ökade 10 kg i bänkpress på en vecka) ..vad de kan bero på förstår jag inte heller

Popeye
2006-02-11, 09:09
Har precis kommit tillbaka från en förkylning själv och mina lyft känns riktigt stabila.
Har inte vågat mig på några ökningar ännu men det känns att kapaciteten finns där.
Så, javisst... extra vila kan vara mycket bra. -> Man lägger in en vilovecka eller två lite då och då.