handdator

Visa fullständig version : På tal om sinnessjukt


Nitrometan
2006-02-10, 10:29
Mobbing gone åt fucking helvete.

Det är sånt här som får mig att fundera på om de inte har rätt på Sicilien iallafall.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=520380&previousRenderType=6

Hur tänkte snubbarna?

Misshandel, sexuell förnedring, mobbing...

Lillgrabben
2006-02-10, 10:34
idioter :(

Bite
2006-02-10, 10:35
Det är förjävligt. Jag vet inte vad fan man ska säga mer än det, vad är det som händer med världen?

hahavaffan
2006-02-10, 10:35
Hitta svinen. Tänd fyr på ett brännbollsracket i mycket flisigt trä, och för upp i anus på dem. Sen utvisa dem till Grönland.

Jay-Z
2006-02-10, 10:36
Sjuka jävlar. *grr27*

Diana
2006-02-10, 10:40
fy fan asså .. knappt så man tror det är sant :(

Nina L
2006-02-10, 10:41
Usch! :( Världen är hemsk.

skaparn
2006-02-10, 10:46
Usch!

Fler brottslingar borde dock filma sina egna gärningar, det underlättar polisens arbete.

Fastnade även på detta i artikeln

- Jag undrar om dagens föräldrar vet vad deras ungdomar har i sina mobiltelefoner. Förmodligen vet de inte ett skvatt och kanske borde föräldrarna vara lite mer nyfikna på detta, säger Kenneth Dahlberg och berättar upprört att filmen tagits utomhus mitt på dagen i ett bostadsområde med vanligt folk runt omkring.

Det här måste väl ändå ha varit en sjuk gärning av sjuka människor och därmed ett undantag? Vad detta har med att föräldrarna inte kollar igenom sina barns mobiltelefoner ser jag inte riktigt.

Nitrometan
2006-02-10, 10:51
säger Kenneth Dahlberg och berättar upprört att filmen tagits utomhus mitt på dagen i ett bostadsområde med vanligt folk runt omkring.
Men den biten då? Att ingen ingriper?

Det här måste väl ändå ha varit en sjuk gärning av sjuka människor och därmed ett undantag? Vad detta har med att föräldrarna inte kollar igenom sina barns mobiltelefoner ser jag inte riktigt.
Föräldrar idag verkar ha dålig koll på sin avkomma öht. De lämpar över ansvaret för uppfostran på skola/dagis m.m.

Även om de kanske inte ska bläddra igenom mobilen för ungarna. Så ska de veta en del om vad ungarna hittar på.

skaparn
2006-02-10, 10:54
Men den biten då? Att ingen ingriper?

Ja det min vän, måste bero på att ingen såg. Annars förlorar jag stor del av tron på civilkurage. Det kan inte finnas en människa vid sina sinnens fulla bruk som såg det hela utan att ingripa. Om så, blir jag riktigt ledsen.

Metal_boy_
2006-02-10, 10:56
Som jag har sagt tidigare också, det borde vara åldergräns på mobiltelefoner. Så jävla onödigt att det ska vara filmkamera på en del också, det skapar mycket problem i skolorna.

Osten80
2006-02-10, 10:58
Som jag har sagt tidigare också, det borde vara åldergräns på mobiltelefoner. Så jävla onödigt att det ska vara filmkamera på en del också, det skapar mycket problem i skolorna.


Ja, för detta verkliga problemet här är ju mobiltelefonerna, inte individerna som utför handlingen! *screwy*

J.Saarela
2006-02-10, 11:00
Ett gäng vilseledda ungdomar som hittat varandra och peppar varann.Hoppas dom blir inlåsta och får vård.Annars lär dom bli riktiga monster sen,fan så sjukt. :(

Metal_boy_
2006-02-10, 11:06
Ja, för detta verkliga problemet här är ju mobiltelefonerna, inte individerna som utför handlingen! *screwy*


Det är en del som påverkar drivkraften i att handlingen blir mer intressant och rolig. Sen kan dom skicka runt och skryta för varandra.

Nej det kanske inte är huvudproblemet, men man måste titta runt om lite också. Eller behöver jag gå in och skriva "förjävligt :( ", när alla andra ändå gör det? Det sägs ju av sig själv att det är förjävligt och helt fel.

Stoltz
2006-02-10, 11:07
Det gör ont att läsa det...Riktigt ont.

Att säga att föräldrar har en dålig koll på vad ens barn har i mobilen är väldigt naivt och ogenomtänkt då de unga ser det som inkräktning på privatlivet (Vilket det till viss del är, man läser inte någon annans post, så att säga.) och sådant leder ju oftast till mer rebelanda. Sen hur den andan utspelar sig är ju mer än lovligt individuellt.

Hoppas de får hjälp och det snabbt, annars kommer de förmodligen sluta som galna monster.

OggeP
2006-02-10, 11:09
Usch, fy fan så motbjudande jävla vidrigt. *grr*

Hobbes
2006-02-10, 11:22
Ja det min vän, måste bero på att ingen såg. Annars förlorar jag stor del av tron på civilkurage. Det kan inte finnas en människa vid sina sinnens fulla bruk som såg det hela utan att ingripa. Om så, blir jag riktigt ledsen.

Jo, tyvärr har du all rätt att vara riktigt ledsen! Tror nästan man skulle kunna säga lite svepande att det finns hyllmeter skrivet på detta område!

"The Bystander Effect" Är ett klassiskt begrepp att ta till! Vill man sätta sig in i mer av detta så kan man ju studera en beslutsmodell framtagen av Latané och Darley's.

Källor:
Latané, B. & Darley, J. M. (1970). The unresponsive bystander: Why doesn't he help?.
Latané, B. & Darley, J. M. (1976). Help in a crisis: Bystander response to an emergency.

Det var ju onekligen inte det första tilltaget som dessa gossar gjort, så tanken som slog mig vad har de mer utfört som inte mobiltelefonerna filmat?

Slartibartfast
2006-02-10, 11:26
Nästan så man börjar lipa.

Tänk om det varit ens lillsyrra.

Dissector
2006-02-10, 11:41
Som jag har sagt tidigare också, det borde vara åldergräns på mobiltelefoner. Så jävla onödigt att det ska vara filmkamera på en del också, det skapar mycket problem i skolorna.

Jag tror att handligen skulle utförts ändå, dock med långt färre bevis, vilket skulle göra det hela ändå mer problematiskt, även om mobiltelefol-filmen i sig blev ytterligare förnedring för henne.

Nästan så man börjar lipa.

Tänk om det varit ens lillsyrra.

Då hade jag förberett mig på ett låååååångt fängelsestraff :)

Lasse Kongo
2006-02-10, 11:43
Ingriper ni om ni ser ngt sånt här skit pågå?

Jag skulle.

grisbil3n
2006-02-10, 11:49
Ingriper ni om ni ser ngt sånt här skit pågå?

Jag skulle.

Det vågar jag nästan påstå, civilkurage saknar jag men detta är ju en annan grej helt klart.

Lasse Kongo
2006-02-10, 11:50
Det vågar jag nästan påstå, civilkurage saknar jag men detta är ju en annan grej helt klart.

:thumbup:

MasterChief
2006-02-10, 11:50
Ingriper ni om ni ser ngt sånt här skit pågå?

Jag skulle.

Japp, det skulle jag. De skulle springa som idioter. Det gör de oftast om de ser en galning som skriker och kommer springande emot dom med två stora jävla stenar i händerna.

Jag blir så förbannad. Sätt dem i fångläger. :furious:

Stoltz
2006-02-10, 11:50
Ingriper ni om ni ser ngt sånt här skit pågå?

Jag skulle.

Har gjort det (Inte i en så grov och hemsk situation dock, vilket jag är tacksam för att jag aldrig bevittnat) och skulle göra det igen. Som Skaparn sa, civilkurage.

Lasse Kongo
2006-02-10, 11:55
Jag skall inte sitta här och verka tuff, men faktum är att jag skulle vilja göra något för detta, men vet inte riktigt vad, vet inte hur jag skulle kunna organisera något som kan hjälpa mot dessa avskyvärda händelser.

Tror dock inte det skulle vara något större problem att få med sig folk, frågan är bara vad man skall göra, jag har personligen aldrig drabbats, men trots det är just våldtäkter något jag inte klarar av, finner inte ord av hur ja känner mig när jag läser om en gruppvåldtäkt i tidningen, kan må illa flera dagar efter.

Fartman
2006-02-10, 12:01
fyfan fyfan FYFAN!
Jag var på riktigt riktigt gott humör och så läser jag det här! :furious:

Stoltz
2006-02-10, 12:04
Jag skall inte sitta här och verka tuff, men faktum är att jag skulle vilja göra något för detta, men vet inte riktigt vad, vet inte hur jag skulle kunna organisera något som kan hjälpa mot dessa avskyvärda händelser.

Tror dock inte det skulle vara något större problem att få med sig folk, frågan är bara vad man skall göra, jag har personligen aldrig drabbats, men trots det är just våldtäkter något jag inte klarar av, finner inte ord av hur ja känner mig när jag läser om en gruppvåldtäkt i tidningen, kan må illa flera dagar efter.

Jag känner precis samma sak, man vill verkligen göra något, frågan är bara vad. En sak skulle ju vara att ordna en sorts patrull inom området man väljer att verka inom och ha några skift i veckan.

Metal_boy_
2006-02-10, 12:08
Jag tror att handligen skulle utförts ändå, dock med långt färre bevis, vilket skulle göra det hela ändå mer problematiskt, även om mobiltelefol-filmen i sig blev ytterligare förnedring för henne.



Då hade jag förberett mig på ett låååååångt fängelsestraff :)


Jag tror att det kan öka drivkraften iaf. Självklart så händer sånt här skit ändå, men jag tror att det blir roligare i yngre åldrar av dom där förbannade mobilerna. Mobbade Bertil i 8:e klass, med liten snopp blir nog också drabbad på gymnastiken t.ex.

Wennerberg
2006-02-10, 16:37
"Samma telefon innehåller dessutom en filmad misshandel av en förståndshandikappad man som förnedras av killgänget. Mannen har tidigare anmält samma gäng men först nu finns det svart på vitt att han talar sanning."

Hur kan man inte undersöka saken om detta anmäls? Hoppas de straffas grovt.

Squatinator
2006-02-10, 17:02
Fy fan jag blir spyfärdig när jag ser det här. Jag kanske inte är guds bästa barn men jag ingrep iaf när det var två ungdomar som drog kniv mot en pojke. Räckte att jag vände mig om och gick med en dödande blick mot dom för att de skulle springa. De är fega jävlar dom där så det är bara att skrämma slag i dom. Så ta modet till er och våga ingrip det är enda sättet man kan få stopp på skiten. Alla vet att polisen inte har möjlighet att utreda.

Moral är vad som saknas hos många. Man får inte respekt av att utföra sånna styggelser på en flickstackare eller genom att trycka ner en stackars handikappad människa! Jag spottar på dom och hoppas deras karma kommer ifatt dom.

När det gäller att organisera så ska man var jävligt försiktig. Inte söka hämnd på ett sånt sätt utan endast förebygga. Har man en våldtagen dotter eller knivhuggen son och ser någon som hotar nån med kniv t.ex. så är det lätt att det går överstyr och man slår några slag extra. (inte för att de inte förtjänar det men det är kontroproduktivt).

Styrkebyggare
2006-02-10, 17:18
Ja det min vän, måste bero på att ingen såg. Annars förlorar jag stor del av tron på civilkurage. Det kan inte finnas en människa vid sina sinnens fulla bruk som såg det hela utan att ingripa. Om så, blir jag riktigt ledsen.

Är det den typen av gäng som jag misstänker så kan jag tyvärr förstå att mångas civilkurage sviktar. Det kan bli våldsamma repressalier från såväl gärningsmännen som deras anhöriga.

Själv har jag svårt att tänka mig att jag skulle kunna undvika att ingripa. Vansinnigt förbannad blir man iaf när man läser om det.

Styrkebyggare
2006-02-10, 17:19
Hoppas de straffas grovt.

Det lär väl dock tyvärr inte ske genom vår rättsapparat...

Viveqa
2006-02-10, 17:29
Åtminstone så skulle man väl ringt ett samtal till polisen-SOS...
V

Tricklev
2006-02-10, 17:44
En del folk är det grova fel på.

Yankeee
2006-02-10, 17:46
Ja det min vän, måste bero på att ingen såg. Annars förlorar jag stor del av tron på civilkurage. Det kan inte finnas en människa vid sina sinnens fulla bruk som såg det hela utan att ingripa. Om så, blir jag riktigt ledsen.

Visst är gärningen sjuk, och nog så uppretande. Men när man läser detta.

"Enligt telefonens klockstämpel är filmen tagen i september i fjol.
- Det sker mitt på dagen i ett bostadsområde med människor som passerar förbi. Fast det händer helt öppet är det ingen som bryr sig, säger Kenneth Dahlberg."
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11794956.asp

Så går man sönder inombords. Hur fan i kan man skita i det? Jag vet inte vem jag blir mest förbannad på, gänget eller personerna som går förbi utan att ens ringa polisen.

Yankeee
2006-02-10, 17:49
Edit: såg nu att du hade ett liknande citat tidigare.

skaparn
2006-02-10, 19:11
Hur fan i kan man skita i det? Jag vet inte vem jag blir mest förbannad på, gänget eller personerna som går förbi utan att ens ringa polisen.

Jag tänker inte tro på det förr än det jag sett filmen med egna ögon. Det bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel. Ingen som gått förbi kan iallafall uppfattat exakt vad dom sysslade med utan trott att det var ett gäng som stod och tjyvrökte eller något liknande.

Jag vill inte verka obstinat eller verklighetsfrånvänd men om ni alla tar en funderare, kan någon bevittnat händelsen och verkligen uppfattat gärningen utan att inte ingripa, eller ens ringa polisen? Om inte på plats så borde polisen fått in samtal från vittnen när de är utom synhåll för gänget och känner sig trygga.

Yankeee
2006-02-10, 19:18
Jag tänker inte tro på det förr än det jag sett filmen med egna ögon. Det bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel. Ingen som gått förbi kan iallafall uppfattat exakt vad dom sysslade med utan trott att det var ett gäng som stod och tjyvrökte eller något liknande.

Jag vill inte verka obstinat eller verklighetsfrånvänd men om ni alla tar en funderare, kan någon bevittnat händelsen och verkligen uppfattat gärningen utan att inte ingripa, eller ens ringa polisen? Om inte på plats så borde polisen fått in samtal från vittnen när de är utom synhåll för gänget och känner sig trygga.

Det vore väl inte första gången folk har struntat helt i att ingripa eller ens ringa polisen? Det har väl inträffat både våldtäkter och misshandel bland folk utan inblandning eller ens 112-samtal?

Stoltz
2006-02-10, 19:19
Jag tänker inte tro på det förr än det jag sett filmen med egna ögon. Det bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel. Ingen som gått förbi kan iallafall uppfattat exakt vad dom sysslade med utan trott att det var ett gäng som stod och tjyvrökte eller något liknande.

Jag vill inte verka obstinat eller verklighetsfrånvänd men om ni alla tar en funderare, kan någon bevittnat händelsen och verkligen uppfattat gärningen utan att inte ingripa, eller ens ringa polisen? Om inte på plats så borde polisen fått in samtal från vittnen när de är utom synhåll för gänget och känner sig trygga.

Jag måste tyvärr berätta en hemsk sanning. (Av någon anledning låter den där meningen ironisk, men det är inte min mening)
Det är tyvärr ofta som folk bara går raskt förbi sådana här grejor, utan att göra ett dugg, och när de kommit utom synhåll, så fortsätter de att gå. De vill inte ha med det att göra. De tror på fullaste allvar att ifall de inte bryr sig om det, så finns det inte.

Jag hoppas verkligen inte detta är majoriteten, men det är tyvärr så vissa personer tänker. En bekant till mig, trots att jag tycker riktigt mycket om honom, kan gå förbi någon som blir nerslagen, och inte göra någonting. Jag förstår inte varför, och kommer förmodligen aldrig att göra det :(

skaparn
2006-02-10, 19:31
Jag måste tyvärr berätta en hemsk sanning. (Av någon anledning låter den där meningen ironisk, men det är inte min mening)
Det är tyvärr ofta som folk bara går raskt förbi sådana här grejor, utan att göra ett dugg, och när de kommit utom synhåll, så fortsätter de att gå. De vill inte ha med det att göra. De tror på fullaste allvar att ifall de inte bryr sig om det, så finns det inte.

Från DN:
Den unga flickan tvingades föra in en brinnande cigarrett och en trädgren i underlivet. Allt filmades med mobiltelefon av en gäng killar som stod runt flickan och ropade "hora" åt henne.

Jag upprepar, ingen förbipasserande kan ha uppfattat detta.

Fast å andra sidan, ni kanske har rätt. Men då är det ju bortom allt vad sans och vett heter. Det som King sägs ha sagt passar bra in här; "Det värsta är inte de ondas ondska, utan de godas tystnad"

Yankeee
2006-02-10, 19:33
Från DN:
Den unga flickan tvingades föra in en brinnande cigarrett och en trädgren i underlivet. Allt filmades med mobiltelefon av en gäng killar som stod runt flickan och ropade "hora" åt henne.

Jag upprepar, ingen förbipasserande kan ha uppfattat detta.

Fast å andra sidan, ni kanske har rätt. Men då är det ju bortom allt vad sans och vett heter. Det som King sägs ha sagt passar bra in här; "Det värsta är inte de ondas ondska, utan de godas tystnad"

Känns rätt skumt att ingen skulle reagera när det står ett gäng killar och skriker hora åt en tjej (som antagligen låg på marken?). JAG hade iaf gått och kollat vad som försegick.

Stoltz
2006-02-10, 19:36
Men då är det ju bortom allt vad sans och vett heter. Det som King sägs ha sagt passar bra in här; "Det värsta är inte de ondas ondska, utan de godas tystnad"

Den tragiska sanningen. Men som sagt, jag hoppas och tror inte att det här är majoriteten, bara att det kan tyvärr vara en möjlighet att just sådan person/er har bevittnat detta. I vilket fall som helst, så är det som du sade, bortom allt vad sans och vett heter.

Baan
2006-02-10, 19:42
sjuk händelse, gäller komma åt förövarna, inga individer jag känner för att ha runt mig i samhället precis (kanske efter att dom fått lugnande?)?

har också lite svårt att tro att det kunde varit en alltför öppen plats, känns för orealistiskt att dom tvignar en tjej onanera med en trädgren och så går det runt folk och ingen ringer ens 112, för all del, folk är rädda, men man kan sticka 200m i ena riktningen, ringa ett anonymt samtal så har man gjort något i alla fall. känns mer som det inte var en särskilt öppen plats, är inte direkt svårt hitta något område som itne är särskilt välbesökt även mitt på dagen

Snake
2006-02-10, 19:49
Det skjuts för lite i sverige.

Slartibartfast
2006-02-10, 19:51
Det som också är disturbing är att filmen antagligen går att ladda ner på exet om nån dag.

Fredrici
2006-02-10, 21:05
Det skjuts för lite i sverige.

Så sant Snake...

egge
2006-02-10, 22:49
Dom intervjuade den huvudmisstänkte på nyheterna och när han sa "...det är ju bara skämt, alla tittar på sånt..." var jag nära att slänga fjärrkontrollen i hans huvud genom TV:n. *grr27* *spy* *grr27*

Jtor
2006-02-10, 23:38
Suck... vilka jävla idioter.

PePPinO
2006-02-11, 00:20
Ne vad säger ni boys, man skulle hitta dom som gjorde det, en sen natt när dom e på väg hem från en trevlig kväll på stan där dom gjort så nån förlorat ett par tänder.

*ryser* när jag tänker på allt trevligt man kan göra med dessa människor.*ryser ännu mer* när jag tänker på att det kan hända nån man älskar, tror inte att jag skulle kunna hålla mig när denna människa kom ut!!!!

Dumleman
2006-02-11, 00:58
Alltså varför göra något så där helt jävla galet och sen de som går frbi och inte ingriper måste också vara helt galna *screwy*. Usch nu jag känner mig såhär oheligt arg.

Bolio
2006-02-11, 01:04
Pöbelmentaliteten (speciellt den här på kolozzeum) är det värsta jag vet, men det här var tammefan så jävla vidrigt att jag blir spyfärdig. Äckliga jävla idioter. Åh, fyfaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.

ugglan
2006-02-11, 01:11
fyfan asså, var kommer idéerna från?

PePPinO
2006-02-11, 01:16
Pöbelmentaliteten (speciellt den här på kolozzeum) är det värsta jag vet, men det här var tammefan så jävla vidrigt att jag blir spyfärdig. Äckliga jävla idioter. Åh, fyfaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.


Nej asså gillar du inte pöbelmentalitet o grejor, klart att en ensam person kan fixa dom.
Fista dom långsamt med ett baseball trä *kissass*