handdator

Visa fullständig version : Bra dosering av kosttillskott?


Kappa
2006-02-09, 19:10
Så, fick äntligen mina grejer. Excell vassle protein, kreatin och fast carbs.

Nu till dosering. Jag väger 71 kg just nu. 1.81 lång. 24 år gammal.
Bara ätit gainer tidigare så att dosera själv är lite nytt.
Läst en hel del på forumet och dragit följande slutsatser.

Innan träning, max 45g vassle protein. Ska motsvara ca 20 EAA. Samt 0.4g/kg kolhydrater, ca 30g. Och sedan direkt efter träning 0.8g/kg kolhydrater, ca 60g. Och sedan 30-60 min efter träningen har jag tänkt äta mat, eventuellt lite extra protein om målet inte innehåller tillräckligt. Kreatinet har jag tänkt ta innan och efter träningen i samband med måltid (5g per gång).

Målet med min träning är att gå upp i vikt och lägga på mig mer massa rent generellt. Jag kör 3-4 pass styrketräning i veckan som är ganska långa. 1½-2h. Så ovanstående rekommendationer känns lite? Förutom proteinet. Vet dock inte hur mycket jag ska öka, om jag ska öka. Tänkte, 40g protein, 40g kolhydrater innan och 70g kolhydrater efter. Låter detta rimligt eller ska jag öka/sänka någonting?

Tack på förhand för alla svar och råd.

/Daniel

Ninjasmurf
2006-02-09, 20:04
Iom att dina pass är så långa skulle du kunna dricka lite carbs under passet också...

aliquis
2006-02-09, 22:59
Tror det blir fint som du skrev först, men skall du inte ta något protein efter? Själv hinner jag aldrig äta inom 30-60 min ;/, kanske ta typ 30g protein före och 30g efter? Passet tror jag du klarar ändå, beror väl på hur du kör och när du åt senast före det, och hur hårt du kör.

Kappa
2006-02-09, 23:49
Har ganska ofta mat färdig att blandas ihop när jag kommer hem så jag kan äta ganska snabbt efter träningen. Och det brukar vara bönor och kyckling etc, men känns ett mål fattigt på protein kan jag ju komplementera lite. Brukar äta ca 1-2h innan träningen. Jag kör tills jag inte orkar mer och ibland lite till.

Så 30g kolhydrater innan och 60g efter räcker för viktuppgång?
Funderade på det Ninja sa och jag kan ju ha portionen ämnad efter (60g kolh) i vattenflaskan till passet. Dricka en del under och avsluta flaskan direkt efter passet.

Med mitt gamla kreatin skulle jag äta 15g om dan, på det nya står det 10g. Heter typ samma (Kreatin monohydrat). Är det nån skillnad. För jag bör väl ligga på 15g om dan?

Tack på förhand för alla svar och råd

/Daniel

aliquis
2006-02-10, 00:34
Har ganska ofta mat färdig att blandas ihop när jag kommer hem så jag kan äta ganska snabbt efter träningen. Och det brukar vara bönor och kyckling etc, men känns ett mål fattigt på protein kan jag ju komplementera lite. Brukar äta ca 1-2h innan träningen. Jag kör tills jag inte orkar mer och ibland lite till.

Så 30g kolhydrater innan och 60g efter räcker för viktuppgång?Viktuppgången kommer ju av att du hamnar på energiöverskott totalt under dagen. Kolhydraterna under passet är ju bara där för att fylla på muskelglukogen då det är som enklast.Funderade på det Ninja sa och jag kan ju ha portionen ämnad efter (60g kolh) i vattenflaskan till passet. Dricka en del under och avsluta flaskan direkt efter passet.

Med mitt gamla kreatin skulle jag äta 15g om dan, på det nya står det 10g. Heter typ samma (Kreatin monohydrat). Är det nån skillnad. För jag bör väl ligga på 15g om dan?

Tack på förhand för alla svar och råd

/DanielEn hel del här kör ju på massa monohydrat, men rekommendationerna brukar ju vara rätt lite. De som kör på mycket brukar dock säga att "det inte ger något" när de kör på lite. Så vem vet. Prova.

aliquis
2006-02-10, 00:46
På en annan sida kostar 120 kapslar kre-alkalym 369kr, första amerikanska priserna jag såg var $17.99 dvs 137kr, varför måste det vara mer än 2.5ggr så dyrt i Sverige? Knappast bara momsen :/Liiite fel tråd :/