handdator

Visa fullständig version : EAA-upplägg


Halldin
2006-02-09, 17:55
Läst lite om detta, verkar intressant.

Ett tänkbart upplägg skulle kanske vara

1: Vassleprotein+Kolhydrat (vanlig drink) som smuttas på före och efter passet.
2: 20g Vassleprotein 1h efter
3: 20g Vassleprotein 2h efter
4: 20g Vassleprotein 3h efter


Det jag funderar på då är angående insulinnivåerna, kan det inte vara mindre vettigt att äta såpass mycket från vassle i det avseendet?

userfriendly
2006-02-09, 18:07
äter du inget annat än vassle?? inga kolhydrater efter eller så? *OT*

Halldin
2006-02-09, 18:18
Jodå, jag äter ju vanlig mat också. :)
Men inte varje timme efter *spy*

King Grub
2006-02-09, 20:29
Insulin är antikatabolt i samband med ansträngning. Insulinfrisättning är energirelaterad. 20 gram vassleprotein ger strax över 80 kcal...

Halldin
2006-02-09, 20:49
Insulin är antikatabolt i samband med ansträngning. Insulinfrisättning är energirelaterad. 20 gram vassleprotein ger strax över 80 kcal...
Hur tycker du det verkar, är det för lite vassle? Är upplägget fel från början (tänker i synnerhet på punkt 1 i samband med resten).

Skulle man haft kolhydrat till punkt 2-4?

Jag har nästan fått grepp om det hela känner jag, behöver bara lite mer klarhet. :)

King Grub
2006-02-09, 21:04
Kolhydrat minskar proteinnedbrytningen och ger bättre proteinbalans.

20 g vassleprotein ger bara 9.2 gram EAA. Det är ett dosrelaterat gensvar; var "taket" ligger är inte klarlagt, men det är högre än så.

Halldin
2006-02-09, 21:08
Kolhydrat minskar proteinnedbrytningen och ger bättre proteinbalans.

20 g vassleprotein ger bara 9.2 gram EAA. Det är ett dosrelaterat gensvar; var "taket" ligger är inte klarlagt, men det är högre än så.
Skall det isåfall vara kolhydrat från mat eller druvsocker/maltodextrin till 2-4?

Ska det vara kolhydrat till samtliga 2-4?

Halldin
2006-02-09, 21:10
Det kanske är lite mer ekonomiskt med apotekets Essamino eller Animal Nitro än vassle, förresten?


På tal om det, vet någon hur dosering skiljer sig mellan dessa? Finner inga nuffror.

King Grub
2006-02-09, 21:15
Skall det isåfall vara kolhydrat från mat eller druvsocker/maltodextrin till 2-4?

Ska det vara kolhydrat till samtliga 2-4?

Finns inga "skall". Första intaget kan vara maltodextrin, men jag tvivlar på att det "behövs". Det behövs inte snabba kolhydrater alls egentligen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58177&highlight=glycemic

Halldin
2006-02-09, 21:18
Roger. Hur mycket kolhydrater talar vi om till varje proteinintag i listan?


Och som sagt, hur ser upplägget ut i övrigt? Såg att det rekommenderades att ta protein en halvtimme före, och sen bara kolhydrater under passet.. funkar mitt upplägg lika väl? Det andra verkar lite omständigt.

King Grub
2006-02-09, 21:33
Det fungerar säkert.

Vad gäller kolhydrat kan man ta en större mängd direkt efter passet och sedan mindre allteftersom. Mängden får justeras efter vad du tränat, hur länge du tränat, vilka muskelgrupper, hur intensivt, kondition?, hur mycket kolhydrat du har att fördela, osv. Det finns inget negativ med kolhydrat efter träning.

ReQard
2006-02-09, 22:47
King Grub

du skrev förut att vassle hade 60%EAA och man bara kunde tillgodogöra sig sammanlagt 20g EAA åt gången förutom efter träning, minns du det kanske

Remote
2006-02-09, 23:19
jag tror inte han skrivit det men jag kan utan problem tänka på ett tiotal svar som säger att 12gram EEA har dubbel effekt jämfört med 6g EEA, och således har 24 gram EEA dubbel effekt mot 12g.. 40 gram EEA har dock inte det och därför bör gränsen gå någonstans efter 20gram..

King Grub
2006-02-10, 06:32
King Grub

du skrev förut att vassle hade 60%EAA och man bara kunde tillgodogöra sig sammanlagt 20g EAA åt gången förutom efter träning, minns du det kanske

46%.

Och jag har skrivit att 40 gram EAA inte ger större anabol effekt än 20, inget annat. Exakt var gränsen går är okänt.

Runda Grodan
2006-02-10, 13:35
Det kanske är lite mer ekonomiskt med apotekets Essamino eller Animal Nitro än vassle, förresten?


På tal om det, vet någon hur dosering skiljer sig mellan dessa? Finner inga nuffror.

Jag var in på Apoteket idag. Där sålde dom Essamino, 120 st för 248kr.

Hittade en innehållsförteckning. Det verkar vara en väldigt händig produkt.

Jag surfade också lite efter Animal Nitro men priserna jag hittade var inget vidare.



Essamino innehåller de åtta essentiella aminosyrorna (livsnödvändiga) samt histidin.


histidin 55 mg
isoleucin 70 mg
leucin 110 mg
lysin 80 mg
L-metionin 110 mg
fenylalanin 110 mg
treonin 50 mg
tryptofan 25 mg
valin 80 mg

Jay-Z
2006-02-10, 13:44
Jag var in på Apoteket idag. Där sålde dom Essamino, 120 st för 248kr.

Hittade en innehållsförteckning. Det verkar vara en väldigt händig produkt.

Jag surfade också lite efter Animal Nitro men priserna jag hittade var inget vidare.

Kilopriset blir strax över 3000 kronor. :(

Runda Grodan
2006-02-10, 13:47
Hittade en innehållsförteckning. Det verkar vara en väldigt händig produkt.
Eller så var det inte det. Vid närmare eftertanke så blir det ju en massa piller man får tuta i sig för att komma upp i 20g EAA. Jag jämför med mitt protein där jag använder mig av 55g (motsvarar 20g EAA) per servering.

Vad synd.

Edit. Jag upptäcke det Jay-Z.

King Grub
2006-02-10, 13:57
Det är tveksamt om man får samma effekt av en viss mängd EAA från ett intakt protein som från fria EAA i form av en bolus.

Runda Grodan
2006-02-10, 13:59
Det är tveksamt om man får samma effekt av en viss mängd EAA från ett intakt protein som från fria EAA i form av en bolus.
Vad bra, då kan man fortsätta med pulvret då. :)

King Grub
2006-02-10, 13:59
Du vet att jag skrev att pulvret (intakt protein) antagligen inte är lika effektivt?

Runda Grodan
2006-02-10, 14:00
Du vet att jag skrev att pulvret (intakt protein) antagligen inte är lika effektivt?
Ha,ha. Nej jag läste det som tvärtom.

King Grub
2006-02-10, 14:05
Studierna på skillnader mellan fria EAA och vassle rör främst äldre individer, men dom pekar på en klar skillnad.

"Both supplements stimulated FSR (P<0.05), but the increase was greatest in the EAA group with values of 0.088+/-0.011%h(-1) (EAA) and 0.066+/-0.004%h(-1) (WY), (P<0.05). While both EAA and WY supplements stimulated muscle protein synthesis, EAAs may provide a more energetically efficient nutritional supplement for elderly individuals."

Wolfe et al 2006.

Denna gäller friska, relativt unga, aktiva personer:

"NB after CAA ingestion was significantly greater than after the meals, with values of 40.2 +/- 8.5 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1). These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal."

Wolfe et al 2005.

wintzell
2006-02-10, 14:45
Med risk för att verka dum eller helt borta.. Jag har letat runt och inte hittat hur mycket vassle man bör få i sig innan passet när man för övrigt kör på det EAA-upplägg som Halldin skrev i början? Överallt har det skrivits om just hur upplägget skall se ut men inte mängden. Det som jag har sett är just mängden kolhydrat innan och efter träningen.

Och ja, jag vet att man inte vet om något optimalt upplägg.

King Grub
2006-02-10, 15:05
Vasslerprotein innehåller 46% EAA. Det finns inga studier på vassleintag före träning.

wintzell
2006-02-10, 15:21
Men det finns väl på EAA?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1171419&postcount=16

King Grub
2006-02-10, 15:29
Den studien gav 6 gram EAA. 12 gram stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket som 6 gram. Jag vet fortfarande inte var "taket" ligger. 40 gram stimulerar inte proteinsyntesen mer än 20 gram; då lär inte 30 gram göra det heller. Och effekten av vassle lär inte vara lika som av samma mängd EAA.

GymTT
2006-02-10, 15:35
Den studien gav 6 gram EAA. 12 gram stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket som 6 gram. Jag vet fortfarande inte var "taket" ligger. 40 gram stimulerar inte proteinsyntesen mer än 20 gram; då lär inte 30 gram göra det heller. Och effekten av vassle lär inte vara lika som av samma mängd EAA.


så 20 gram eaa efter träning är det optimala, ?

wintzell
2006-02-10, 15:40
Men studien visar ju tydligen på att det är bäst att ta EAA innan träning. Då borde det även vara bäst att ta vassle innan istället för efter? Vidare borde det vara den mängd vassle som ger liknande mängd EAA (20 g EAA kanske?)som man skall ta innan träning även fast effekten av vassle med all säkerhet inte kommer vara likadan?
Kan man inte lite blåögt resonera så?

King Grub
2006-02-10, 15:44
Men studien visar ju tydligen på att det är bäst att ta EAA innan träning. Då borde det även vara bäst att ta vassle innan istället för efter?

Ja, det står klart. Det är mängden som är oklar. Jag har helt enkelt inget exakt svar på din fråga.

King Grub
2006-02-10, 15:46
så 20 gram eaa efter träning är det optimala, ?

"An optimal dosage in which to ingest
amino acids at this time does not exist."

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2(1):50-67, 2005.

wintzell
2006-02-10, 15:47
Ja, det står klart. Det är mängden som är oklar.

Därför skulle vi kunna resonera som så att 40-50 g vassle innan träning inte är helt dumt eftersom det motsvarar 18,4-23 g EAA?

apa_ola
2006-02-10, 15:48
vet man hur snabbt upptag EAA har i jämförelse med vassle?

wintzell
2006-02-10, 15:49
Kort och gott, hur mycket vassle ska jag knö i mig innan träningen?

GymTT
2006-02-10, 16:20
Kort och gott, hur mycket vassle ska jag knö i mig innan träningen?


Du svarade väl på det i din förra post?!

wintzell
2006-02-10, 17:05
Du svarade väl på det i din förra post?!

Ville bara få det bekräftat, men jag fick väl det nu antar jag.

Sniggel
2006-02-10, 17:54
Tror inte det går att ge några utförligare svar på den frågan eftersom det kanske skiljde sig att ta ren EAA jämfört med EAA "utspädd" med andra aminosyror.
Men det är nog förmodligen så att 40-50 gram som du sa är väldigt nära det optimala, jag _tror_ det iaf. Det har ju rekommenderats liknande mängder innan man fick höra om det här med att det "bara" är EAA som behövs för att stimulera proteinsyntesen

Zerohero
2006-02-10, 19:04
Klart 20g EAA är optimalast. Men tar man det som vassle under hela schemat så har man ju ätit 200g protein bara före efter träningen. SÅ man äter lätt långt över 3g/kg om dan vilket är helt ondöigt och försämrar bara resultaten. Så tycker inte man skall stirra sig blind på 20g EAA vid varje tillfälle. ;)
Sen kanske risken att mätta vävnaden kommer när man är uppe i sådana mängder.

Intaget före träningen har väl störst effekt på proteinsyntesen? Om så skulle det vara smartast att äta mycket EAA( i mitt och mångas fall vassle) före träöningen än att fördela större mängder 1h eler 2h efter passet.

Har själv jobbigt att hålla ned proteintaget under 3g/kg om dan så vid träninegn så det skulle vara en smart ide att köra ner på proteinet men andvända det smartare. Rent EAA skuell ju vara optimalast men helt för dyrt. :(

Lizard
2006-02-11, 00:27
Det ser ut som om det krävs en komplett uppsättning aminsyror för att konstruera ny muskelmassa, men mycket tyder på att det är de tre grenade aminsyrorna, framför allt leucin, som signalerar anabolism. Själv provar jag just nu att mixa i BCAA i mina gainers. På så vis hoppas jag stimulera anabolism samtidigt som kostnaden hålls nere.


Lizard