handdator

Visa fullständig version : Konsekvenser av att inte träna magen?


blasr
2006-02-09, 16:09
Förutom att man inte blir "genomtränad".

Big_Vik
2006-02-09, 16:11
Inga omedelbara tror jag, men hållningen kanske försämras på sikt om ryggen inte får hjälp med att hålla upp "skiten"?

Fettecke
2006-02-09, 16:12
mindre vikter i böj, mark, rodd osv... då magen inte kommer orka hålla upp hela paketet -> felaktigt utförande... (om man har dåliga magmuskler och inte gör nått åt det) men efter ett tag kommer det bli så när man kommer upp i rejäla vikter.

vhailor
2006-02-09, 16:56
Tanigare midjeparti, vilket ser ut som skräp?

trasan
2006-02-09, 17:01
Ingen skillnad.

Jorgen
2006-02-09, 17:12
Ingen skillnad.
Utveckla.

BigForre
2006-02-09, 19:07
Haha, nu är jag ute och cyklar på djupt vatten, då jag är helt värdelös när det kommer till anatomi och hur allt hänger ihop. Men om du inte tränar magen någonting kommer det att resultera i att styrka och volym kommer att avta, det kan jag sätta min heder på. Detta kommer att i sin tur innebära , precis som Fettecke sa, att du inte kommer kunna lassa på lika bra med vikt i övningar som t.ex. mark och böj, eftersom du behöver en stark buk för att kunna använda ryggen. Om du fortsätter träna ryggen och bli starkare där kommer det med största sannolikhet innebära att du kommer att ådra dig ryggproblem. Att sluta träna mage är inte ett lika litet beslut som att komma på att man vill vara strandraggare och därmed struntar i att träna ben. Att anmärka på det jag tjötar om är att punkten att minskad vikt på mark och böj innebär att man tränar mark och böj, vilket innebär att man faktiskt tränar magen, om än inte tillräckligt...Aja mycket svammel från liten pojke...

Viveqa
2006-02-09, 19:19
Inte så mycket, dåuutvecklar den bålstabilitet du behöver iallafall genom alla andra övningar som den är involverad i.

Liten Men Fet
2006-02-09, 19:37
Inte så mycket, dåuutvecklar den bålstabilitet du behöver iallafall genom alla andra övningar som den är involverad i.

Förutsatt att man kör mark, knäböj.
Jag skulle aldrig skippa magen, så ordentligt som jag kör rygg så skulle jag bli helt sne. Om det är någon muskelgrupp som får hamna i skymundan i min träning så blir det armarna.

BigForre
2006-02-09, 19:46
Inte så mycket, dåuutvecklar den bålstabilitet du behöver iallafall genom alla andra övningar som den är involverad i.

Men tränar du inte magen om du kör t.ex. knäböj?

trasan
2006-02-09, 19:49
Utveckla.

Jo jag skrev det lite väl kort. Ska förklara mig lite. Så länge det handlar om bodybuilding tror jag inte att man behöver träna upp en stark bålstyrka separat. Jag tycker att magen min tränas ytters bra genom flera övningar, tex mark och böj. Ser ingen anledning till att träna upp bålen så att man tar 20 kg mer i böjen då det ändå är båltrycket som gör det istället för benen som arbetar... Som sagt det gäller kroppsbyggandet..

Bönne
2006-02-09, 20:22
Förutsatt att man kör mark, knäböj.
Jag skulle aldrig skippa magen, så ordentligt som jag kör rygg så skulle jag bli helt sne. Om det är någon muskelgrupp som får hamna i skymundan i min träning så blir det armarna.Men sedan så tränar man ändå armarna när man kör press- och dragövningar. Själv kör jag inte armar regelbundet, men de blir ändå starkare.

Jag tränar heller inte magen speciellt mycket, men har redan förhållandevist starkt midjeparti av någon anledning, antagligen för när jag väl har gjort det har jag kört 3 reps tungt :)

Fatcan
2006-02-09, 22:45
Du kan få sämre hållning. Jag tycker inte att magen får tillräcklig träning från att bara köra böj och mark...

z_bumbi
2006-02-10, 08:38
Finns det något bra skäl att inte träna magen?

Om man kan hålla ett högre buktryck/stabilitet i överkroppen så kan man lyfta mer med bra teknik i både böj och mark men det beror på att man klarar av att hålla belastingen på de muskler man vill ska jobba som mest och inte för att man flyttar över belastning på överkroppen.
Har man svag bål så lägger man däremot belastningen på överkroppen..

bubbe
2006-02-10, 09:02
Jo jag skrev det lite väl kort. Ska förklara mig lite. Så länge det handlar om bodybuilding tror jag inte att man behöver träna upp en stark bålstyrka separat. Jag tycker att magen min tränas ytters bra genom flera övningar, tex mark och böj. Ser ingen anledning till att träna upp bålen så att man tar 20 kg mer i böjen då det ändå är båltrycket som gör det istället för benen som arbetar... Som sagt det gäller kroppsbyggandet..

Just det resonemanget kan jag inte hålla med om, för om du inte orkar säj 20 kg mer vikt i knäböjen, pga magen så är det ju just benen som får mindre träning., Ju bättre stabiltet för att klara mer vikt desto bättre träning av själva övningarna blir det.

Själv är jag alldeles för dålig på att träna magen, får ut ganska bra träning i knäböj men då krävs det mycket vikt för det ska kännas. Min ursäkt är problem med höftböjarna där det troligtvis är någon gammal sträckning som kan göra sig påmind så fort tyngre tmagträning sätts i verket. Brukar även känna av dom ibland efter knäböjarna.

muffe85
2006-02-10, 14:28
bålstyrkan är viktig i alla fysiska sporter, speciellt i kontaktsporter där man kan ta emot smällar som i Hockey, Fotboll eller kampsport

Vissa stora fördelar med stark magmuskelatur:
* Stabil kontakt mellan Underkropp och Överkropp.
* Ofta är bålens styrka en flaskhals, stärker man bålen blir man ofta mer helkroppsstark.
* Personer som ofta har ont i ryggen efter fysisk aktivitet kan motverska det genom att stärka magmusklerna (fungerat för mig)
Osv Osv Osv.

putteb
2006-02-10, 16:49
Alltså det här med att mark och böj skulle ta så mycket på magen... Dom kan ju inte ta en bråkdel så mycket som en riktig magövning, väl??? Jag har då aldrig blivit det minsta trött i magen av böj och mark. Böj och mark tar ju rätt mycket på ryggen då man är mer eller mindre framåtlutad. Du kanske spänner magen något när du utför dessa övningar men anatomiskt sett är väl inte rectus abdominis någon muskel som är absolut nödvändig för dessa rörelser??? Känns ju nästan jämförbart med att biceps curl skulle ta på triceps.

bubbe
2006-02-10, 17:02
Alltså det här med att mark och böj skulle ta så mycket på magen... Dom kan ju inte ta en bråkdel så mycket som en riktig magövning, väl??? Jag har då aldrig blivit det minsta trött i magen av böj och mark. Böj och mark tar ju rätt mycket på ryggen då man är mer eller mindre framåtlutad. Du kanske spänner magen något när du utför dessa övningar men anatomiskt sett är väl inte rectus abdominis någon muskel som är absolut nödvändig för dessa rörelser??? Känns ju nästan jämförbart med att biceps curl skulle ta på triceps.

åjo, har man kört knäböj el marklyft med lite tyngre vikter vet man att magen måste användas för att det skall lyckas. biceps curl är knappast jämförbart med varken knäböj el marklyft då dessa engagerar ett mycket stort antal muskler till skillnad mot en biceps curl.

putteb
2006-02-10, 17:08
åjo, har man kört knäböj el marklyft med lite tyngre vikter vet man att magen måste användas för att det skall lyckas. biceps curl är knappast jämförbart med varken knäböj el marklyft då dessa engagerar ett mycket stort antal muskler till skillnad mot en biceps curl.

Så finns det nån förklaring? Logiskt sett har jag svårt att förstå varför magen måste ansträngas samtidigt som ryggen i allra högsta grad gör det. "Stabilisera" har jag ju hört men det känns ju mest aktuellt när man är i ett mellanläge där rygg och mage ansträngs beroende på vilken vinkel överkroppen har.

Har också svårt att förstå om det skulle finnas nån gräns där magen plötsligt kommer in i bilden ("med lite tyngre vikter" nämnde du). Själv kör jag lite försiktigt knäböj på 120 kg och mark på 90 kg sist, väger 73 kg.

pragmatist
2006-02-10, 17:14
Som sagt, kör du mycket basövningar och övningar som kräver bålstabilitet så behöver man egentligen inte köra mage isolerat över huvud taget. Å andra sidan ser jag inget särskilt skäl att inte göra det då och då i alla fall, "just in case", för att undvika muskelobalanser o.s.v. (t.ex. framåtroterat bäcken).

bubbe
2006-02-10, 17:19
Så finns det nån förklaring? Logiskt sett har jag svårt att förstå varför magen måste ansträngas samtidigt som ryggen i allra högsta grad gör det. "Stabilisera" har jag ju hört men det känns ju mest aktuellt när man är i ett mellanläge där rygg och mage ansträngs beroende på vilken vinkel överkroppen har.

Har också svårt att förstå om det skulle finnas nån gräns där magen plötsligt kommer in i bilden ("med lite tyngre vikter" nämnde du). Själv kör jag lite försiktigt knäböj på 120 kg och mark på 90 kg sist, väger 73 kg.

här finns lite spännande att läsa ang magens muskler som antagonist till erektor spinae

http://www.exrx.net/ExInfo/Weaknesses.html#anchor2775611


När jag menade tyngre, så menade jag just tyngre vikter där hela bålen måste anspännas för att kroppen inte ska vika sig ner.

jag kan också lyfta 90/120kg utan att behöva göra något särskilt med magen, när vikterna börjar drar sig över 200 behöver iaf jag trycka ut magen riktigt hårt mot bältet för att inte ryggen ska ge sig, om det är en magisk gräns eller inte vette tusan men då börjar vikterna påverka min kropp så pass att jag måste koncentrera mig på det jag gör.

Sen tror jag absolut inte att dessa två övningar är helt fullödiga som magövningar, verkligen inte.

Fatcan
2006-02-10, 17:21
Jag fattar inte heller varför rectus abdominus skulle användas så mycket i böj och mark, obliques och transversus abdominis förstår jag att dom aktiveras mycket däremot.

putteb
2006-02-10, 17:22
Som sagt, kör du mycket basövningar och övningar som kräver bålstabilitet så behöver man egentligen inte köra mage isolerat över huvud taget. Å andra sidan ser jag inget särskilt skäl att inte göra det då och då i alla fall, "just in case", för att undvika muskelobalanser o.s.v. (t.ex. framåtroterat bäcken).

Ja precis så är det sagt sen tidigare. Men jag är fortfarande inte det minsta övertygad att övningar med bålstabilitet kan ta en bråkdel av det som riktiga magövningar gör. För att utveckla lite så borde man ju dessutom kupa överkroppen något för att magen ska få dynamisk träning, och inte bara statisk.

bubbe
2006-02-10, 17:22
Jag fattar inte heller varför rectus abdominus skulle användas så mycket i böj och mark, obliques och transversus abdominis förstår jag att dom aktiveras mycket däremot.

så här stod det på exrx "When abdominal strength/endurance is not adequate to counter the pull of the antagonist Erector Spinae under load, these low back muscles become situated in a mechanical disadvantage (active insufficancy) further placing additional stresses on these very same low back muscles."

Fatcan
2006-02-10, 17:25
så här stod det på exrx "When abdominal strength/endurance is not adequate to counter the pull of the antagonist Erector Spinae under load, these low back muscles become situated in a mechanical disadvantage (active insufficancy) further placing additional stresses on these very same low back muscles."

Okej, så rectus adominis ska altså "spänna emot" erector spinae?

bubbe
2006-02-10, 17:25
Ja precis så är det sagt sen tidigare. Men jag är fortfarande inte det minsta övertygad att övningar med bålstabilitet kan ta en bråkdel av det som riktiga magövningar gör. För att utveckla lite så borde man ju dessutom kupa överkroppen något för att magen ska få dynamisk träning, och inte bara statisk.

du böjer överkroppen ner under övningen (om du inte kör frontböj vilket kopplar ifrån magen betydligt mer än vanliga böj) och på sätt är ju muskeln delvis flexad under rörelsen, för att sträckas ut under uppgången dock fortfarande under hård anspänning.

putteb
2006-02-10, 17:27
du böjer överkroppen ner under övningen (om du inte kör frontböj vilket kopplar ifrån magen betydligt mer än vanliga böj) och på sätt är ju muskeln delvis flexad under rörelsen, för att sträckas ut under uppgången dock fortfarande under hård anspänning.


Alltså överkroppen är väl fortfarande sträckt? Du böjer väl inte själva ryggen/överkroppen. Du böjer ju överkroppen i förhållande till benen men inte i sig själv... inte nämnvärt iaf.

bubbe
2006-02-10, 17:29
Okej, så rectus adominis ska altså "spänna emot" erector spinae?

prova själv? gör ett riktigt snortungt marklyft,andas in en rejäl nypa luft, spänn ut magen stenhårt mot bältet (dra inte in bältet till revbenen utan ha det lagom anspänt), gå ner till stången, greppa och dra uppåt. prova sen utan att ta den där luften, tryck inte ut magen och dra (släpp sedan stången innan du får diskbråck bara)

bubbe
2006-02-10, 17:32
Alltså överkroppen är väl fortfarande sträckt? Du böjer väl inte själva ryggen/överkroppen. Du böjer ju överkroppen i förhållande till benen men inte i sig själv... inte nämnvärt iaf.

precis inte nämnvärt. Det är absolut inte en maximal flexion (om du inte lyckas med en riktig osbåge dvs)

Jag kan även få träningsvärk i brösten av partiella bänkpressar, där det mest är tricpes som jobbar, varför? därför att lasten är så pass stor att det ändå påverkar muskelarbetet som bröstet måste utföra.

edit:därmed inte sagt att klossbänkar går att ersätta all bröstträning!

bubbe
2006-02-10, 17:37
du böjer överkroppen ner under övningen (om du inte kör frontböj vilket kopplar ifrån magen betydligt mer än vanliga böj) och på sätt är ju muskeln delvis flexad under rörelsen, för att sträckas ut under uppgången dock fortfarande under hård anspänning.

hmm, detta känns ju lite fel dock! *slap*

höften flexar inte upp mot magen under rörelsen, det magen gör är ju att den anspänner en motsats till ryggen som då kan stabilisera ryggraden.

BigForre
2006-02-10, 20:39
För att flika in lite så består inte bara din magmuskulatur av 6-packet (rectus abdominis), utan även ett inre packet, höftböjaren (iliopsoas, stavning?). Att obliques aktiverades var tydligen taget, men det är ju inte framförallt rectus abdominis som aktiveras utan just iliopsoas...om jag inte är helt ute och cyklar, men det är mycket möjligt att jag är :)