handdator

Visa fullständig version : Äntligen! Nyttiga OCH goda chokladbollar


Cykelmannen
2006-02-09, 14:13
Lättkvarg. 0,75 dl
Havregryn. 3 dl
Kakao. 1,25 msk
Proteinpulver (eller vaniljsocker). 1 tsk
Lättmjölk. 2 msk
Druvsocker. 3 msk


Bara att joxa ihop allt i en bunke. Tips, de är godast om de stått i kylen ett tag.

Plus
Billiga
Enkla att göra
Goda
Stillar sockersuget
Relativt nyttiga (speciellt efter träning då man i alla fall behöver druvsocker el liknande)

Minus
Lätt att bli beroende
X antal kcal (vet dock ej hur många, har ingen våg).


Ät och njut

Catstyle
2006-02-09, 14:15
1 tsk proteinpulver? *screwy* :thumbup:

tigerofsweden
2006-02-09, 14:26
1 tsk proteinpulver? *screwy* :thumbup:

Gainer ffs :laugh:

gustavk
2006-02-09, 19:08
Asså kanske bara jag som har för mkt sweettooth men blire inte lite väl lite söthet på dem där? Jag brukar föredra att vispa ngn äggvita med sötningsmedel till en början för att sedan lägga i en hygglig massa prottepulver och kakao. Av detta får man en härlig smet kladdig nog för att forma bollar med havregryn. Lät ändå rätt spännande att lägga i lite kesella, ska nog försöka mig på ngt sådant nästa gång jag bakar :)

mela
2006-02-09, 19:31
hade lite kaffe i med..
och sötningsmedel ist för druvsocker..
ingen mjölk heller..

smakar *spy*

Cykelmannen
2006-02-09, 20:05
hade lite kaffe i med..
och sötningsmedel ist för druvsocker..
ingen mjölk heller..

smakar *spy*

Jag förstår att det smakade äckligt. Du skulle ha följt mitt recept till punkt och pricka istället :-P

Cykelmannen
2006-02-09, 20:08
Lät ändå rätt spännande att lägga i lite kesella, ska nog försöka mig på ngt sådant nästa gång jag bakar :)

Ja alltså, det är tänkt att själva kvargen ska utgöra grunden för chokladbollarna tillsammans med havregrynen. Hade dock i för mycket kvarg första gången så då blev de inte goda. 0,75 dl kvarg är däremot den optimala mängden.

mela
2006-02-09, 20:32
Jag förstår att det smakade äckligt. Du skulle ha följt mitt recept till punkt och pricka istället :-P

jag körde mer efter vanliga negerbollar :D

gustavk
2006-02-09, 22:17
Ja alltså, det är tänkt att själva kvargen ska utgöra grunden för chokladbollarna tillsammans med havregrynen. Hade dock i för mycket kvarg första gången så då blev de inte goda. 0,75 dl kvarg är däremot den optimala mängden.

Joo asså förut på tiden då jag trodde aspartam var ofarligt gjorde jag ofta smeter till exempelvis kladdkaka fast skippade att skicka in dem i ugnen eftersom aspartam tappar dess förmåga när den blir uppvärmd. Dessa smeter blev ofta skitgoda och bestod av rågmjöl, äggvita, kesella, kakao och hermsetas. Nu har jag insett att havregrynsblandningar med kakao, andra former av sötningsmedel, prottepulver och äggvita ger minst lika bra smak samt näringsvärden. Dessutom så slipper man den konstiga lite sura bismaken av kesellan, tror vi alla känner till den och försöker dölja den så bra vi bara kan :D Jag hatar att vara så sötsugen och samtidigt försöka hålla formen! haha

Cykelmannen
2006-02-21, 16:17
Okej, har reviderat receptet något så att chokladbollarna numera blivit så nyttiga att de kan ätas varje dag och jämföras med havregrynsgröt, välling, fullkornsbröd m.m i nyttighet.

Lättkvarg 0,8 dl

Fiberhavregryn 3 dl

Kakao 1,5 msk

Sötningsmedel (Hermestas) 2 msk

Mjölk 2-4 msk (beroende på hur fast man vill ha det, påverkar inte smaken speciellt)


Så ENKELT, så BILLIGT, så GOTT, så NYTTIGT ;)

Cykelmannen
2006-02-21, 16:31
Tillägg till föregående inlägg:

Chokladbollarna kommer att innehålla ca 550 kcal tillsammans och väga ca 300 g vilket ger ett ungefärligt värde på 180 kcal/100 g.

Har dock bara en våg som visar 25 g intervall. Så någon exakthet finns inte.

GymTT
2006-02-21, 16:36
Hm okej, låter nyttiga iaf, kanske ska prova ikväll, men är de verkligen goda? VAD är det som gör dem goda? ser inget gott hjälpmedel? :P

Cykelmannen
2006-02-21, 17:00
Hm okej, låter nyttiga iaf, kanske ska prova ikväll, men är de verkligen goda? VAD är det som gör dem goda? ser inget gott hjälpmedel? :P


Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag är en sån som gärna äter lättkvarg direkt från burken, dock är inte kvargsmaken speciellt påträngande i chokladbollarna. Det är nog helt enkelt blandningen som gör det gott. Jag äter numera en sån här sats om dagen.. kan tillägga att jag deffar, men de är ju så mättande så det är kanon!

GymTT
2006-02-21, 17:05
Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag är en sån som gärna äter lättkvarg direkt från burken, dock är inte kvargsmaken speciellt påträngande i chokladbollarna. Det är nog helt enkelt blandningen som gör det gott. Jag äter numera en sån här sats om dagen.. kan tillägga att jag deffar, men de är ju så mättande så det är kanon!


Okej, 550kcal gav det sa du? smeten verkar liten? hur många bollar blir det ca?

mvh

Cerberus
2006-02-21, 17:06
Nån som kan räkna ut energivärden på detta? Bilder? Målande beskrivning av smak?

GymTT
2006-02-21, 17:06
Nån som kan räkna ut energivärden på detta? Bilder? Målande beskrivning av smak?


:thumbup:

Cykelmannen
2006-02-21, 17:07
Okej, 550kcal gav det sa du? smeten verkar liten? hur många bollar blir det ca?

mvh

Ingen aning, har inte orkat rulla dem till bollar ännu. Äter direkt ur bunken. (Bor ensam och har först igår lyckats hitta den rätta smaken att jag nu kan börja bjuda andra på bollarn) :-p


Smeten är tillräckligt stor för att man ska bli mätt av den (om man är "ganska hungrig").

Cykelmannen
2006-02-21, 17:09
Nån som kan räkna ut energivärden på detta? Bilder? Målande beskrivning av smak?


Ca 550 kcal skrev jag ju. Bilder kan du få senare, har precis ätit upp dagens smet :p Beskrivning av smak? Hmmm, svårt , Prova själv pysen ;D

GymTT
2006-02-21, 17:12
2mtskedar proteinpulver istället för sötningsmedlet?

Cerberus
2006-02-21, 17:12
Ca 550 kcal skrev jag ju. Bilder kan du få senare, har precis ätit upp dagens smet :p Beskrivning av smak? Hmmm, svårt , Prova själv pysen ;D

aha missade det. Hmm 180kcal per 100g, låter ju lite sinnessjukt lite?

Ska pröva detta på ätardagen. Om jag orkar.

Cykelmannen
2006-02-21, 17:14
2mtskedar proteinpulver istället för sötningsmedlet?

Provade med proteinpulver i förrgår, blev mindre gott (men fortfarande hyfsat gott).

Cykelmannen
2006-02-21, 17:16
aha missade det. Hmm 180kcal per 100g, låter ju lite sinnessjukt lite?

Ska pröva detta på ätardagen. Om jag orkar.


Ja men så är det inte heller något onyttigt i. Havregrynen står för ca 60% av kalorierna.

Ätardagen? Nej, nu har du nog missförstått. Det här är mer mättande 550 kcal än det mesta annat är (Högre SI-värde). Så du kan lugnt äta det på en vanlig deffdag.

Cerberus
2006-02-21, 17:16
aha missade det. Hmm 180kcal per 100g, låter ju lite sinnessjukt lite?

Ska pröva detta på ätardagen. Om jag orkar.

hmm kom på att jag kan räkna ut det där själv :P har ju våg silly me.

Cykelmannen
2006-02-21, 17:17
hmm kom på att jag kan räkna ut det där själv :P har ju våg silly me.

Då får du gärna räkna ut det mer exakt för min våg är, som sagt, inte så bra.

Cerberus
2006-02-21, 17:29
Då får du gärna räkna ut det mer exakt för min våg är, som sagt, inte så bra.

skall göras :) min våg kosta 560 spänn(fick den för 500 inkl batteri) :hbang: :D

Cerberus
2006-02-21, 19:01
OMG *spy* vet inte varför men jag tryckte i mig den där halväckliga saken jag gjorde...tyckte det här smakade ganska förjävligt. Blir nog första o sista gången jag gör det.

Smakade snustorrt på ditt recept så jag la till massa druvsocker och lite mjölk..sen bara tryckte jag i mig skiten *spy*

för ditt recept fick jag det till runt 610kcal. Men med allt socker och skit så blev det nog plus ett par hundra kcal..

ångrar att jag satte i mig skiten men det får bli en kvällspromenad sen.

bubbe
2006-02-21, 19:31
OMG *spy* vet inte varför men jag tryckte i mig den där halväckliga saken jag gjorde...tyckte det här smakade ganska förjävligt. Blir nog första o sista gången jag gör det.

Smakade snustorrt på ditt recept så jag la till massa druvsocker och lite mjölk..sen bara tryckte jag i mig skiten *spy*

för ditt recept fick jag det till runt 610kcal. Men med allt socker och skit så blev det nog plus ett par hundra kcal..

ångrar att jag satte i mig skiten men det får bli en kvällspromenad sen.


Haha, fantastiskt rolig läsning :laugh:

Strongt av dig att sätta i dig allt när det var så äckligt!

GymTT
2006-02-21, 19:33
OMG *spy* vet inte varför men jag tryckte i mig den där halväckliga saken jag gjorde...tyckte det här smakade ganska förjävligt. Blir nog första o sista gången jag gör det.

Smakade snustorrt på ditt recept så jag la till massa druvsocker och lite mjölk..sen bara tryckte jag i mig skiten *spy*

för ditt recept fick jag det till runt 610kcal. Men med allt socker och skit så blev det nog plus ett par hundra kcal..

ångrar att jag satte i mig skiten men det får bli en kvällspromenad sen.



:O Jag som trodde detta skulle bli nästa kanon goda diet mums
Inte ens likt chokladbollar?

thomast
2006-02-21, 19:42
Det smakade sådär, blev lite bättre när jag hällde över lite sötningsmedel. Om man kunde dölja det syrliga från kesellan skulle vi nog ha en vinnare.

Jag tyckte det liknande chokladbollar rätt mycket i smaken men konsistensen var lite speciell.

Cykelmannen
2006-02-21, 19:43
OMG *spy* vet inte varför men jag tryckte i mig den där halväckliga saken jag gjorde...tyckte det här smakade ganska förjävligt. Blir nog första o sista gången jag gör det.

Smakade snustorrt på ditt recept så jag la till massa druvsocker och lite mjölk..sen bara tryckte jag i mig skiten *spy*

för ditt recept fick jag det till runt 610kcal. Men med allt socker och skit så blev det nog plus ett par hundra kcal..

ångrar att jag satte i mig skiten men det får bli en kvällspromenad sen.

Okej, antingen har du gjort något fel eller också har vi bara olika smak. För mig smakar det gott, är mättande, släcker sockersuget...ja allt. En annan aspekt är att det är väldigt billiga ingredienser, så du kunde gott ha kastat det om du inte tyckte om det.

GymTT
2006-02-21, 20:25
Ska prova i helgen typ, hoppas det smakar *flex*

Alexlindgren
2006-02-21, 21:04
jag med, bäst för dig att de smakar gött ;)

Cerberus
2006-02-21, 21:23
Okej, antingen har du gjort något fel eller också har vi bara olika smak. För mig smakar det gott, är mättande, släcker sockersuget...ja allt. En annan aspekt är att det är väldigt billiga ingredienser, så du kunde gott ha kastat det om du inte tyckte om det.

jo men det smakade inte jätteäckligt men ganska äckligt...vet inte varför jag tryckte i mig skiten, kunde inte hindra mig bara.

Johan_P
2006-02-21, 22:48
Är Cykelmannen ute och cyklar mån tro? Jag åt negerbollar igår, så det blir inga idag... samt att receptet ser lite skumt ut :D


Cerberus... *yourock* :D

Cerberus
2006-02-21, 23:20
Är Cykelmannen ute och cyklar mån tro? Jag åt negerbollar igår, så det blir inga idag... samt att receptet ser lite skumt ut :D


Cerberus... *yourock* :D

haha thanx :)

nästa gång det blir chokladbollar blir det riktiga fettbomber a la originale.

Johan_P
2006-02-21, 23:28
haha thanx :)

nästa gång det blir chokladbollar blir det riktiga fettbomber a la originale.

Jag testade ett recept igår med kesella i också... alltså, visst blir det mkt nyttigare men konsistensen blir så mycket sämre om man byter ut smöret mot kesellan. Det påminde lite om tuggummi.

John M
2006-02-22, 11:08
Jag testade ett recept igår med kesella i också... alltså, visst blir det mkt nyttigare men konsistensen blir så mycket sämre om man byter ut smöret mot kesellan. Det påminde lite om tuggummi.


Smakar det som "riktiga" chokladbollar då? Verkar ju vara delade meningar om det :D

paddanboy
2006-02-22, 22:10
Mja du... testade ungefärligt recept

Havregryn, kesella, kakao, canderel, mjölk

De var ingen smakupplevelse, jävlar vad sötningsmedel jag fick använda för att vänta "degen" till sött från surt...

Nej du, att baka soppa på en spik går inte riktigt =)

Cykelmannen
2006-02-22, 23:08
Mja du... testade ungefärligt recept

Havregryn, kesella, kakao, canderel, mjölk

De var ingen smakupplevelse, jävlar vad sötningsmedel jag fick använda för att vänta "degen" till sött från surt...

Nej du, att baka soppa på en spik går inte riktigt =)

Jag förstår verkligen inte vad du pratar om, ärligt. Det är ju skitgott! 2 matskedar sötningsmedel (Hermestas) räcker. Jag äter detta varje dag som en del av min diet.

GymTT
2006-02-23, 11:16
Jag förstår verkligen inte vad du pratar om, ärligt. Det är ju skitgott! 2 matskedar sötningsmedel (Hermestas) räcker. Jag äter detta varje dag som en del av min diet.


Kräver bildbevis på dessa omtalade chokladbollar:)

Cykelmannen
2006-02-23, 13:44
Kräver bildbevis på dessa omtalade chokladbollar:)

Japp, här kommer det.

OBS, i vanlg ordning orkar jag inte rulla bollarna. Dessutom blev kvalitén rätt dålig efter förminskning.

GymTT
2006-02-23, 13:52
Japp, här kommer det.

OBS, i vanlg ordning orkar jag inte rulla bollarna. Dessutom blev kvalitén rätt dålig efter förminskning.


hm, ser väldigt svart ut?

Cerberus
2006-02-23, 16:16
Japp, här kommer det.

OBS, i vanlg ordning orkar jag inte rulla bollarna. Dessutom blev kvalitén rätt dålig efter förminskning.

OMG! Ser ut som du skrapat av snö från en asfaltsväg...hur gick det där till? Inte ens min deg såg ut så där. Det där ser möjligen ännu osmakligare ut.

Cykelmannen
2006-02-23, 16:37
Haha, vad spelar det för roll hur det ser ut?? *jätteförvirrad* :S

GymTT
2006-02-23, 17:30
Måste ju se liite go ut iaf :), nedå, den e säkert fin

Cykelmannen
2006-02-23, 18:03
Tänk på att allt det vi skriver läses av tusentals personer varav säkert många kommer att testa de här chokladbollarna (de flesta med gott resultat).

GymTT
2006-02-23, 18:19
Tänk på att allt det vi skriver läses av tusentals personer varav säkert många kommer att testa de här chokladbollarna (de flesta med gott resultat).


Ok ?

Metal_boy_
2006-02-24, 02:21
Snart får det vara nog med alla snaskförsök här. Lite disciplin tack. Det finns inga genvägar så är det bara. Alltså, alla gör som dom vill och det är lite ironi i tidigare ord.

Men jag måste säga att för min del så är det bättre att se till att få i mig mat som gynnar tillväxt och resultat i träningen. Jag förstår inte hur ni kan va sugna på en massa skit om ni nu sköter maten i övrigt? Det är ju lite där som det spricker tycker jag då. Är man tvungen att knåpa ihop en massa bara för att man är så jävla sötsugen, så undrar iaf jag hur man sköter kosten i övrigt. Det jag menar lite med mitt uttalande är att om man vet att man äter bra för hälsan och träningen, så behöver man inte bli sugen på en massa skit. Jag har inte plats eller tid att käka en massa skräp när jag äter med 2 - 2 1/2 timmes mellanrum och då vet jag samtidigt att nu äter jag bra.

GymTT
2006-02-24, 08:32
Snart får det vara nog med alla snaskförsök här. Lite disciplin tack. Det finns inga genvägar så är det bara. Alltså, alla gör som dom vill och det är lite ironi i tidigare ord.

Men jag måste säga att för min del så är det bättre att se till att få i mig mat som gynnar tillväxt och resultat i träningen. Jag förstår inte hur ni kan va sugna på en massa skit om ni nu sköter maten i övrigt? Det är ju lite där som det spricker tycker jag då. Är man tvungen att knåpa ihop en massa bara för att man är så jävla sötsugen, så undrar iaf jag hur man sköter kosten i övrigt. Det jag menar lite med mitt uttalande är att om man vet att man äter bra för hälsan och träningen, så behöver man inte bli sugen på en massa skit. Jag har inte plats eller tid att käka en massa skräp när jag äter med 2 - 2 1/2 timmes mellanrum och då vet jag samtidigt att nu äter jag bra.


Men, det är väl när man håller strikt kostschema som man BLIR sugen på sött?
:MrT:

Milia
2006-02-24, 10:18
Sötsug beror ju oftast på att man ätit för lite, jag håller (för en gångs skull;)) med Metal Boy...
Visst kan man bli sugen på något gott även om man sköter kosten bra, men oftast så blir man inte sugen om man äter ordentligt av allt.

GymTT
2006-02-24, 11:26
Sötsug beror ju oftast på att man ätit för lite, jag håller (för en gångs skull;)) med Metal Boy...
Visst kan man bli sugen på något gott även om man sköter kosten bra, men oftast så blir man inte sugen om man äter ordentligt av allt.


men äta ordentligt av allt kan man väl inte göra i deff ?

Cykelmannen
2006-02-24, 11:34
Snart får det vara nog med alla snaskförsök här. Lite disciplin tack. Det finns inga genvägar så är det bara. Alltså, alla gör som dom vill och det är lite ironi i tidigare ord.

Men jag måste säga att för min del så är det bättre att se till att få i mig mat som gynnar tillväxt och resultat i träningen. Jag förstår inte hur ni kan va sugna på en massa skit om ni nu sköter maten i övrigt? Det är ju lite där som det spricker tycker jag då. Är man tvungen att knåpa ihop en massa bara för att man är så jävla sötsugen, så undrar iaf jag hur man sköter kosten i övrigt. Det jag menar lite med mitt uttalande är att om man vet att man äter bra för hälsan och träningen, så behöver man inte bli sugen på en massa skit. Jag har inte plats eller tid att käka en massa skräp när jag äter med 2 - 2 1/2 timmes mellanrum och då vet jag samtidigt att nu äter jag bra.


Bland det mest korkade jag läst :p Sen när blev fiberhavregryn, kvarg, mjölk och kakao "skräp" eller "skit"? Innan du skriver nästa gång, så läs mer än bara ordet "chokladbollar" i rubriken. Tack.

Metal_boy_
2006-02-28, 00:12
Bland det mest korkade jag läst :p Sen när blev fiberhavregryn, kvarg, mjölk och kakao "skräp" eller "skit"? Innan du skriver nästa gång, så läs mer än bara ordet "chokladbollar" i rubriken. Tack.


Det är onödiga kalorier i det där gämfört med smaken(det är svårt att dränka den sura smaken från kvargen/kessellan med chokladsmak också och det är för jävla äckligt när det skär ihop. Varför inte käka en halv av den äkta varan istället? Du glömde att nämna druvsockret btw!

Men som sagt! De där innehåller också en del kalorier, varför inte ersätta det med nått som har bra sammansättning ist? Visst de flesta ingredienserna där är inte nått fel på, men nyttigt handlar inte om den ensilda varan, utan hur måltiden är sammansatt. Så om vi skulle se det där som en måltidsersättning är den värdelös.

Cykelmannen
2006-03-09, 15:37
Det är onödiga kalorier i det där gämfört med smaken(det är svårt att dränka den sura smaken från kvargen/kessellan med chokladsmak också och det är för jävla äckligt när det skär ihop. Varför inte käka en halv av den äkta varan istället? Du glömde att nämna druvsockret btw!

Men som sagt! De där innehåller också en del kalorier, varför inte ersätta det med nått som har bra sammansättning ist? Visst de flesta ingredienserna där är inte nått fel på, men nyttigt handlar inte om den ensilda varan, utan hur måltiden är sammansatt. Så om vi skulle se det där som en måltidsersättning är den värdelös.


Läs mitt inlägg 10 i den här tråden..

När du har gjort det, så inser du att bara en bråkdel av "den äkta varan" motsvarar en hel sats av min variant, alltså inte hälften som du menar på.