handdator

Visa fullständig version : Nyttigt formbröd


Isdrake
2006-02-09, 13:02
Jag skulle bara vilja tipsa om ett jätte gott bröd jag bakade igår. Dessutom är det nyttigt. ^_^; Det var verkligen toppen och den hamnade bland favoriterna direkt. Dessutom är det väldigt lätt att göra. Bara att blanda, hälla upp i formar och ställa in i ungen.

Nyttigt formbröd

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
2,5 msk brödkryddor
1 liter växtmjölk
0,5 dl sirap

Rör ihop alla torra ingredienser, tillsätt sirap, växtmjölk och blanda ihop till en kladdig smet. Häll i två smorda brödformar (1,5l) och grädda på 175grader i 100 minuter. Täck gärna över bröden med bakplåtspapper eller folie den sista halvtimmen så dom inte blir svarta på toppen.

LisaB
2006-02-09, 16:50
appropå bröd; är det någon som sitter inne med ett gott fyrkornsbröd med surdeg? :)

Kary
2006-02-10, 21:56
Jag skulle bara vilja tipsa om ett jätte gott bröd jag bakade igår. Dessutom är det nyttigt. ^_^; Det var verkligen toppen och den hamnade bland favoriterna direkt. Dessutom är det väldigt lätt att göra. Bara att blanda, hälla upp i formar och ställa in i ungen.

Nyttigt formbröd

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
2,5 msk brödkryddor
1 liter växtmjölk
0,5 dl sirap

Rör ihop alla torra ingredienser, tillsätt sirap, växtmjölk och blanda ihop till en kladdig smet. Häll i två smorda brödformar (1,5l) och grädda på 175grader i 100 minuter. Täck gärna över bröden med bakplåtspapper eller folie den sista halvtimmen så dom inte blir svarta på toppen.

Låter gott, men vad är växtmjölk?

mistermr
2006-02-10, 22:23
Låter gott, men vad är växtmjölk?

Tror att personen syftar på mjölk av soja eller havre, men är dock osäker?


MVH

Isdrake
2006-02-10, 22:41
Som Mistermr sa. ;P Jag använde havremjölk.
Det går förmodligen antagligen att använda komjölk också men ska det vara riktigt, så ska det vara växtmjölk. :P

Kary
2006-02-11, 11:52
Som Mistermr sa. ;P Jag använde havremjölk.
Det går förmodligen antagligen att använda komjölk också men ska det vara riktigt, så ska det vara växtmjölk. :P
Ahaaa...då är jag med! Havremjölk är faktiskt riktigt gott! :)

Isdrake
2006-02-11, 12:21
Ahaaa...då är jag med! Havremjölk är faktiskt riktigt gott! :)

Havremjölk äger. :thumbup: