handdator

Visa fullständig version : Svarta fyrkanter i video!


Solros
2006-02-09, 10:54
När jag kollar på en film på datorn så ser allt fint ut, men när jag spelar upp den på TV'n och filmen visar mörka miljöer så blir det svarta stora "fyrkanter" i det området, som det kunde bli förr i tiden om man hade en dålig dator.

jag använder Nvidas senaste drivrutiner, composite-kabel som går till scart-kontakt i TV'n och kör i 1024x768.

Några ideér?

*popcorn*

grisbil3n
2006-02-09, 11:46
Pixlar?

Om jag får sno tråden lite så lider min tv-out av små vita prickar som blinkar lite o jävlar.

Snake
2006-02-09, 12:13
När jag kollar på en film på datorn så ser allt fint ut, men när jag spelar upp den på TV'n och filmen visar mörka miljöer så blir det svarta stora "fyrkanter" i det området, som det kunde bli förr i tiden om man hade en dålig dator.

jag använder Nvidas senaste drivrutiner, composite-kabel som går till scart-kontakt i TV'n och kör i 1024x768.

Några ideér?

*popcorn*

Beror troligtvis bara på kvalitén på det du skickar ut. Du kollar på DivX/XviD-kodade porrfilmer va? DivX/XviD är ett komprimeringsformat som plockar bort information från orginalkällan och resultatet blir mindre, det resulterar i det du beskriver.

aliquis
2006-02-09, 12:42
Skulle tippa på låg bitrate som gör att codecen tycker att "här var det mest samma färg" och därför låter det bli stora fyrkanter av samma färg.

Inte mer med det än så och inte mycket du kan göra åt så här i efterhand. Dock är ju inte kompositkabel optimalt, men det har inget med fyrkanterna att göra.

Zerom
2006-02-09, 12:49
Dom finns på datornskärmen också, det är bara kontrasten som är såpass annorlunda.

Solros
2006-02-09, 13:27
Tror jag lyckades fixa det nu genom att ändra upplösningen till 800x600 och justera kontrasten i nvidia-inställningarna.