handdator

Visa fullständig version : Indisk mat!


aron
2006-02-09, 08:48
Hey, jag har varit en sväng utomlands och blev helt förälskad i indisk mat. Främst kycklingen. Finns det något sätt att göra kyckling tandoori/madrass/korma/mango/curry utan att det ska bli så svårt? Just nu vet jag ungefär hur man lagar spagetti och köttfärsås.

Vad jag har förstått så krävs 7-8 kryddor för dessa olika rätter, går det att skippa några? Tack på förhand

Aelrik
2006-02-09, 08:59
Det finns ju färdiga kryddblandningar och såser.
Spana in asiatiska/indiska hyllan i affären så lär du hitta Santa Marias färdiga kryddblandningar och currypastor (knutby! :D ).
Dessutom är Pataks och Sharwood rätt duktiga på indiskt.
Vill du ha färdiga såser finns förutom de ovannämda Uncle Ben's.

(märks det att jag jobbar på ICA :naughty: )

aron
2006-02-09, 09:03
Okey, tackar för svar. Vad är pataks och Sherwoods? Matmärken eller användare på kolozzeum?

Jag får väl ta och köpa mig en sån där burk :) Hur mycket får man pröjsa då? Det blir inte jättedyrt?

Aelrik
2006-02-09, 09:05
Okey, tackar för svar. Vad är pataks och Sherwoods? Matmärken eller användare på kolozzeum?

Jag får väl ta och köpa mig en sån där burk :) Hur mycket får man pröjsa då? Det blir inte jättedyrt?

Det är tillverkare.
Jag skulle tro att en kryddburk (aromatstorlek) går på tjugo spänn.

mistermr
2006-02-09, 10:42
Jag älskar indisk mat!

Har hela tiden undrat om man kan göra en recpttråd här på kolo som är bara berör indiska maträtter?

MVH

z_bumbi
2006-02-09, 11:10
Har hela tiden undrat om man kan göra en recpttråd här på kolo som är bara berör indiska maträtter?

Vad är det för fel på den här?

aron
2006-02-09, 11:12
Jag älskar indisk mat!

Har hela tiden undrat om man kan göra en recpttråd här på kolo som är bara berör indiska maträtter?

MVH
Gör det! Eller skriv här. Skulle verkligen uppskattas :)

mistermr
2006-02-09, 11:12
Vad är det för fel på den här?

Inga fel alls, men jag syftade på en recepttråd där kolomedlemmar kan bidra med recept.

MVH

z_bumbi
2006-02-09, 11:28
Inga fel alls, men jag syftade på en recepttråd där kolomedlemmar kan bidra med recept.

MVH

Tråden heter Indisk mat och ligger i matlagning och recept, närmare än så kommer du nog inte.

Bara att börja lägg in recepten.

mistermr
2006-02-09, 11:30
Tråden heter Indisk mat och ligger i matlagning och recept, närmare än så kommer du nog inte.

Bara att börja lägg in recepten.

Jag väntar själv på att ngn som har ett och annat recept liggande kan posta dem för att jag kan ej laga indisk mat.

MVH

agahowa22
2006-02-10, 21:19
kan börja lite lätt med ett bröd som fungerar som normalt naan bröd men detta är mer vad man brukar äta till vardags.

4dl mjöl
1dl grahams mjöl
lite salt kanske 1 kryddmått
vatten kan man inte säga exakt men ungefär 2dl. Om de inte blir bra kanske för vått tillsätt bara lite mer mjöl.

knåda ihop tills du får en bra deg tryck på den osso ska de åka upp lite.
lite svårt å säga hur de ska se ut men prova.

sen ta en gangska stor klump från degen och kavla ut lägg på en plåt som SKA VARA VARM (sätt in plåten när du sätter på värmen, när du ska lägga på brödet då tar du ut den) mycket viktigt, sätt i mitten av ungen på max temperatur sen ta ut när brödet blivit lite brunt

Honn
2006-09-25, 14:56
Wee en tråd för mig.

Saag Ghost
7-800g mört lamm
1/2-1 lök
250-300g hackad spenat
3-4 tomater
3-4 vitlöksklyftor
1tsk gurkmeja
1tsk paprikapulver
1tsk garam masala
4dl vatten
0,5dl olja
salt efter behag

Hacka allt och kör ner i en kastrull tillsammans med vattnet. På med gurkmejan, paprikapulvret, salt och vatten. Koka till köttet är mört. Tillsätt oljan och koka tils det nästan är torrt. Rör ner garam masala och servera till ris.

Balti Ghost
7-800g mört lamm eller som i mitt fall kyckling
3-4 tomater
3-4 vitlöksklyftor
1tsk gurkmeja
1tsk ingefära
1msk paprikapulver
1msk chilipulver
4dl vatten
0,5dl olja
salt efter behag
Någon matsked färsk koriander.

Hacka allt och kör ner i en kastrull tillsammans med vattnet. På med gurkmejan, paprikapulvret, ingefära, salt och vatten. Koka till köttet är mört. Tillsätt oljan och koka tils det nästan är torrt. Rör ner koriandern, låt det hela smakerna blandas i någon minut och servera till ris.

Jag använde mer vatten än recepten föreskrev i båda rätterna och fick därför koka det hela extra länge. Inte för att det gjorde mig något då många indiska rättar mår bra av lång koktid. En del saker smakar helt fel utan att få koka ihop i minst en timma oavsett om man kokar för att få bort vätska eller ej. Baltin smakade inte alls så roligt innan den fått koka en stund och fått bort stora delar av vattnet.

Honn
2006-09-25, 14:58
Min standarcurry
Finns inget recept annat än ungefärliga mängder. Jag varierar innehållet av respektive krydda utifrån hur fräsha de är och hur det hela smakar. Brukar sträva efter att smaken ska kännas någorlunda jämnt över hela tungan.

Massor av kött
1-2 lökar
Lagom med vitlök
Massor av curry
Massor av spiskummin
En del koriander
En del mejram
En del svartpeppar
En del ingefära
Lite kryddnejlika
Lite mer kanel
En del chilipulver
Valfritt om det ska ingå någon starkare krydda t.ex. cayenne eller torkad rödpeppar.
En skvätt vinäger
Vatten
Salt
Lagerblad 2-3st brukar jag ha i.

Om kryddorna är gamla kan de rostas/stekas lite innan.

Stek lök, kött och kryddor. Beroende på mängden vitlökssmak som önskas så kan den antingen köras i från början eller mot slutet(blir starkare ju senare den åker i). På med massor av vatten. Koka upp och smaka av. Krydda mer. Koka och smaka av. Krydda mer. Krydda lite till. Den ska smaka nästan som färdig trots att det fortfarande är för mycket vatten. På med vinägern. Låt koka i en evighet. Håll bara koll på att den inte kokar torr och bräns. Späd på med vatten vid behov. Mängden vatten som är kvar när det är dags för servering beror på hur mycket sås man gillar.
Efter 1-3 timmar så borde det finnas en smaskig gryta på spisen.

Det där är grundreceptet. Vill man så kan man variera det på tusen olika sätt. Här är några av mina favoriter. Det går givetvis att variera nivåerna av de olika kryddorna med om man vill ändra något.

Nötvarianten.
Rosta och hacka valfri nötsort och ha i. Går även att använda jordnötssmör.

Nöt och citron
Ungefår som den förra fast man skvätter i citron också. Här kan man öka mängden vinäger lite samt hälla på lite socker.

Kokos
Alldeles innan den ska serveras så häller man i kokosmjölk. Ju närmare servering det hälls i destå mer kokos smakar det.

Sen brukar jag också köra kombinationer av ovanstående. Min absoluta favorit är nog trippeln dvs kokos+nöt+citron.

kulle
2006-09-25, 15:16
Tack för dessa recept! Kan bara säga att Sharwoods Korma och de andra färdiga såserna jag provat inte är några vinnare. Smakar långt ifrån det du får på en restaurang och är ganska dyra.

Sir Anselm
2006-09-27, 08:05
Brukar köra en Tikka Masala-variant... Fast den har förändrats lite så jag vet inte om en indier skulle känna igen direkt;)

Har aldrig varit så mycket för recept, så jag har inte så stor koll på vilka mängder jag använder...

Kycklingfilé som skurits i tärningar.

Marinad till kycklingfilén:

matlagningsyoghurt typ 2 dl till 4 filéer brukar räcka
riven ingefära, kanske en matsked
vitlök beroende på smak
malen koriander
malen spiskumin
garam masala

brukar ha rätt rikligt av kryddorna, det är ju en marinad...

Kycklingen får står över natten...

Sen steker jag kycklingen och lägger den åt sidan. I pannan hamnar sen:

Passerade tomater, typ ett paket av ICA's egna ekologiska
kokosmjölk, börjar med halva burken, fyller på om det behövs...
kycklingbuljong
mer av de ovanstående kryddorna, kanske lite tandoorikrydda också...
vitlök
ingefära

detta får koka ihop en stund, sen lägger jag i kycklingen och låter det sjuda en stund till...

Serveras med ris och Nan-bröd... suveränt gott!! Hoppas jag inte glömt något...

tobbeg
2006-09-30, 09:15
Har inget flashigt namn på den. Var en korridorkompis som har en indisk morsa som lärde mig lite grunder som jag senare vidareutvecklade till sånt som jag gillar. Kan med fördel utökas med kyckling.



Indisk linsgryta

1 klyfta Vitlök
1st Röd chili
2 stPaprika
2 stMorot
250 g Röda linser
1 tsk Garam masala
2 tsk Curry
½ dl Russin
50 g Cashewnötter
5 dl vätska från linserna
2 dl kokosmjölk

• Finhacka grönsakerna, russinen och cashewnötterna.
• Koka linserna I saltat vatten med grönsaksbuljong ca. 6-7 minuter. Låt rinna av. Spara kokvattnet.
• Fräs vitlök och chili i smör. Häll i curryn mot slutet.
• Häll i resten av grönsakerna inklusive linserna och fräs tills de börjar mjukna.
• Häll på en del av vätskan från linserna och kokosmjölken.
• Låt småputtra i minst 30 minuter, gärna längre. Mixa hälften med mixerstav.
• Serveras med basmatiris.

Sir Anselm
2007-07-19, 08:52
Plockar upp en gammal tråd...

Jag var på Kungshallen häromdagen och käkade på det indiska stället där ner, Vulgarlic chicken är ju bara så j-a god! Hursomhelst så har de en röra i en kruka på disken, en röd, syrlig variant med chili... Är det någon som vet vad den kallas? Kanske till och med hur den är gjord?