handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp angående viktnedgång


Beecher
2006-02-09, 04:29
Tjenaholåj!
Nu är det såhär, att jag är en tjockis, som är 180cm lång och väger 82 kg, vilket är för mkt, med tanke på att jag ser fläskig ut, så tror jag inte att jag har speciellt mycket muskler.
Det mesta sitter kring midja och lår, har nästan lite bitchtits... och jag har fyllt 17, vilket inte känns så kul för en 17-åring...
Har kollat upp vad kost samt träningsrådgivning kostar på det lokala gymet, men det blir summor som en fattig student inte har råd med...
Jag skulle vilja gå ner cirka 10 kg, för att vara någorlunda slank och för att kunna blicka ner på min stolthet utan något i vägen (skämt åsido, så illa är det inte).
Nog för att jag är intresserad av att bygga kondition och styrka, men jag vill helst gå ner i vikt och börja någonstans först...

Min kompis som jobbar som väktare ska inom de närmaste dagarna kolla upp om jag kan få ett kort på gymet lite utanför byn som väktarkåren får träna på gratis, så hittills så blir det inte mycket styrketräning, men det kommer bli.

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med kosten, när och vad som bör ätas.
Som jag rör mig idag så gör jag av med ca 2100 kalorier, har jag räknat ut.
Jag skulle vilja ligga på 1500 om dagen helst, jag är dock inte så bra på att räkna ut hur mycket som finns i vad samt vad man ska gå efter för slags energi.
Min skoldag ser i princip ut såhär:
07.15 Frukost :thumbup:
07.45-08.40 skolbuss
08:40-10.10 lektion
10.10-10.30 rast, chans till att äta
10.30-11.30 lektion
11.30-12.20 lunch :thumbup:
12.20-13.50 lektion
13.50-14.00 rast, chans till att äta
14.00-15.30 lektion
15.30-15.40 sitta i skolan och vänta på bussen som går strax utanför, kanske lite äta? sitter på bussen som går till busshållsplatsen där min buss hem går ifrån 15.40 och kliver av den 15.45
16.05-16.50 bussåkning
16.50-16.55 en liten bit att gå hem
17.00 hemma, morsan/farsan håller på och lagar mat
17.15 middag :thumbup:

Läxor sen blir det chilla framför datorn, inte bra alltså :em:

Som det är nu äter jag bara frukost lunch och middag, och det är ju för sällan.
Kan någon kanske "skräddarsy" en hel dags meny, med mellanmål under rasterna, som hamnar under 1800 men helst runt 1500 kalorier?
Kan tillägga att jag tycker om fullkornsris och kyckling!
Skolmat kanske inte är det bästa, det skulle jag kunna skippa och istället ta med mat hemifrån, vad tycker ni?

Min tanke är alltså att åtgärda min kost, innan jag sätter igång med styrketräningen och andra rörliga saker, men jag behöver någon som hjälper mig lite...
Stort tack till den som har orken till att svara, ser fram emot lite läsning som kan förbättra mina kunskaper!

Beecher
2006-02-09, 04:34
går tydligen inte att editera inlägget ovanför, så jag ber om ursäkt för en dubbelpost *innocent*
vad jag äter under en vanlig dag kanske vore lite "spännande"?
Frukost: en skål a-fil med kellogs k flingor, ett glas mjölk
Lunch: det som serveras i skolan
Middag: det som serveras, allt från korvstroganoff till lax och potatis...
småätande framåt kvällen som jag behöver rå på...men hur? bör jag lägga in en till större måltid senare?

kan för övrigt lägga in en bild på mig imorgon så ser ni hur man ser ut också... *spy*

Pepz
2006-02-09, 09:26
varför inte börja bygga muskler nu när du har förutsättningarna,..
Om du kör kort vila mellan setten och övningarna så får du effektiv fettförbränning också.LÄgg på 2-3 konditionspass per vecka så har du ett bra recept på ensnyggare kropp utan att du behöver äta på något speciellt sätt..
Du är 17 år och inte särskilt överviktig så låt bli att banta nu och lägg på dig muskler istället.

Mellanmål o dyl kan vara alltifrån ett glas mjölk till lite keso med osockrade bär.



Småätandet ska bytas ut mot frukt eller en skinkmacka (groovt bröd)

Beecher
2006-02-09, 11:56
varför inte börja bygga muskler nu när du har förutsättningarna,..
Om du kör kort vila mellan setten och övningarna så får du effektiv fettförbränning också.LÄgg på 2-3 konditionspass per vecka så har du ett bra recept på ensnyggare kropp utan att du behöver äta på något speciellt sätt..
Du är 17 år och inte särskilt överviktig så låt bli att banta nu och lägg på dig muskler istället.

Mellanmål o dyl kan vara alltifrån ett glas mjölk till lite keso med osockrade bär.



Småätandet ska bytas ut mot frukt eller en skinkmacka (groovt bröd)

Men vad bör jag äta övriga dagen?
Är det värt att fläska på med mat rejält så jag ligger på ett högt energiöverskott?
Jag är verkligen trött på att vara tjock, har varit det i ett par år nu och märker verkligen hur begränsad man bli (låter kanske som att jag överdriver, men det är så jag tycker)
Så om man håller i med styrketräning samt konditionspass så bränner man till slut fett även om man ligger på kalori överskott?
Jag kan tillägga att jag har fått 2x 1kilo Whey-80 protein av min väktarkompis, vanilj-smak och jordgubbs-smak, dom går ut i september så jag kanske kan börja använda dom i min träning snarast.
jag har lite ideér om hur en dag ska se ut, om jag nu ska äta riktigt och strunta i att gå ner.

07.15 Frukost: en skål havregrynsgröt (jag tycker gröt är gott, så det blir enkelt att hålla), 2 kokta ägg, ett glas mjölk
Är frukosten tillräcklig? vad bör läggas till?

10.10 Mellanmål: En portion Whey-80, vad kan en portion vara på, ca 30g? Tattar iallafall lite mjölk från maskinen i skolan som är på 24/7 :)

11:30 Lunch: brassar på rejält med skolmat... inte så att jag tar flera portioner, jag håller mig till en, men jag tar mycket potäter och kött om det finns... och lite tomater och morötter såklart :bow:

13.50 Mellanmål: En portion Whey-80 blandad i mjölk

17.15 Middag: någon svensson mat som mor eller far lagar

Efter middagen så blir det att ösa på gymet, vill dock begränsa mina pass till en timme/gången, men då kan jag köra effektivt.

19.00 En portion Whey-80 iblandad i mjölk

21.00 Lite keso, gott att svulla lite framför datorn

23.00 Ett glas mjölk

23:30 Sovdags


Antar att jag behöver äta något mellan mellanmålet och middagen.
Räcker ett äpple när man sitter på bussen för att hålla blodsockret i schack medans man väntar på middag?
Lägger jag in träningstiden konstigt om det är direkt efter middagen, eller spelar det inte så stor roll för en nybörjare?
Jag borde nog kanske sätta igång med en träningsdagbok snart efter att jag planerat allt klart *flex*.
Men räcker det att gå ca 500 meter till bussen på morgonen, åka buss till skolan, komma hem, sen styrketräna?
Rör jag tillräckligt mycket på mig då, kommer jag att förändra kroppen genom det?
Konditionspass skulle jag kunna lägga in...
Just nu är det väldigt mycket snö, så jag funderar på vad jag skulle kunna göra istället för jogging, kanske man skulle ta sig an skidspåret som ligger i närheten och försöka med en-timmes skidåkning de dagar man väljer att vila från styrketräningen, skidor tycker jag är riktigt kul! :)
Ska ta lite bilder nu så får folk se hur tjock jag är.
Tack så jättemkt Pepz, thumbs up till dig!

Cykelmannen
2006-02-09, 12:10
Är det värt att fläska på med mat rejält så jag ligger på ett högt energiöverskott?
Jag är verkligen trött på att vara tjock, har varit det i ett par år nu och märker verkligen hur begränsad man bli (låter kanske som att jag överdriver, men det är så jag tycker)


Nej alltså, du har rätt. Tyvärr, du ÄR lite överviktig (bara det att på det här forumet verkar ingen under 150 kg vara överviktig, men det är en annan sak). Du ska alltså INTE äta så mycket så du ligger på överskott, det är bara dumheter.

Skidåkning är jättebra och ditt kostschema ser bra ut (utan att ha studerat det noggrannt). Kör på det så är du snart nere på 75 kg vilket bör vara en lämplig vikt för dig.

Pepz
2006-02-09, 12:31
Jag menade inte att du ska bulka utan att du ska satsa på gymträningen och konditionsträning istället för att banta.. Ät bra mat och träna på så kommer du att minska i fett och lägga på dig lite muskler..

Beecher
2006-02-09, 12:38
Nej alltså, du har rätt. Tyvärr, du ÄR lite överviktig (bara det att på det här forumet verkar ingen under 150 kg vara överviktig, men det är en annan sak). Du ska alltså INTE äta så mycket så du ligger på överskott, det är bara dumheter.

Skidåkning är jättebra och ditt kostschema ser bra ut (utan att ha studerat det noggrannt). Kör på det så är du snart nere på 75 kg vilket bör vara en lämplig vikt för dig.

Mjo så är det ju tyvärr :)
Så jag kan fortfarande bygga även om jag inte ligger på överskott?
Det har med mina fettreserver att göra va?
Att musklerna tar sig energi den vägen?
Är beredd att satsa nu...
Bättre att göra något åt det nu än att vänta 30 år och gå där med massa mysko sjukdomar och 140kg undra varför man inte såg till att hålla sin kropp i trim när man var yngre.
Här kommer då lite läskiga bilder, håll för ögonen om det blir för tjockt :em:

ursäkta den håriga magen samt det blåa strecket som uppstått vid datoranvändade :naughty:

http://img224.imageshack.us/img224/1149/ngangi3xc.th.jpg (http://img224.imageshack.us/my.php?image=ngangi3xc.jpg)

jaja, vet att det var onödigt att spänna sig när man inte har något att spänna, men det såg så kul ut, ena sidan spänner sig bara typ :P
http://img224.imageshack.us/img224/260/ngangii2gl.th.jpg (http://img224.imageshack.us/my.php?image=ngangii2gl.jpg)




jag ser tjockare ut än vad man kan tro enligt siffrorna... :hbang:

Beecher
2006-02-09, 12:40
Jag menade inte att du ska bulka utan att du ska satsa på gymträningen och konditionsträning istället för att banta.. Ät bra mat och träna på så kommer du att minska i fett och lägga på dig lite muskler..

Så "dagen" jag planerade inom kostväg är rätt ok för att just minska i fett och lägga på sig muskler?
Det är inte fel att träna typ 20 minuter efter middagen?

Pepz
2006-02-09, 12:54
Så "dagen" jag planerade inom kostväg är rätt ok för att just minska i fett och lägga på sig muskler?
Det är inte fel att träna typ 20 minuter efter middagen?

om du pallar att träna så är det inte "fel"

Drick inte för mycket mjölk i skolan då jag antar att det är mellanmjölk. blanda hellre med vatten.. och drick vatten till maten..

Planera in konditionspass!!! minst två ordentliga i veckan om du vill att det ska hända något..
UTÖVER det så kan du köra 10min HIIT cykel efter styrketräningen(eller innan är nästan bättre), Dvs maxfart i 20sek och vila i 10sek.. första gångerna så kommer du inte orka i mer än et par minuter. men det är ett effektivt sätt att öka energiförbrukningen.

När du är på gymmet så ska du köra hårt! Mycket basövningar.
Ta gärna hjälp av någon kunnig som kan se över hur du tränar både till intensitet och teknik..

Observera att detta är mina åsikter och andra kan tycka annorlunda, du måste skapa dig en uppfattning om hur din kropp fungerar..

Lycka till

Mental
2006-02-09, 12:55
Seriöst nu, du ser INTE tjock ut. Det är jättebra att du börjar träna, men jag tror inte du behöver göra en medveten bantning, ge fan i de värsta onyttigheterna som pizza chips och godis, ät bra och träna hårt så kommer naturen att sköta resten :D

Pepz
2006-02-09, 12:56
Seriöst nu, du ser INTE tjock ut. Det är jättebra att du börjar träna, men jag tror inte du behöver göra en medveten bantning, ge fan i de värsta onyttigheterna som pizza chips och godis, ät bra och träna hårt så kommer naturen att sköta resten :D


Mycket bra sagt!! :thumbup:

Pez
2006-02-09, 13:01
Nej alltså, du har rätt. Tyvärr, du ÄR lite överviktig (bara det att på det här forumet verkar ingen under 150 kg vara överviktig, men det är en annan sak). Du ska alltså INTE äta så mycket så du ligger på överskott, det är bara dumheter.

Skidåkning är jättebra och ditt kostschema ser bra ut (utan att ha studerat det noggrannt). Kör på det så är du snart nere på 75 kg vilket bör vara en lämplig vikt för dig.
82kg på 180cm, överviktig?

Vad väger herrn själv?
Och framförallt - vad sysslar herrn med för träning?

Beecher
2006-02-09, 13:26
om du pallar att träna så är det inte "fel"

Drick inte för mycket mjölk i skolan då jag antar att det är mellanmjölk. blanda hellre med vatten.. och drick vatten till maten..

Planera in konditionspass!!! minst två ordentliga i veckan om du vill att det ska hända något..
UTÖVER det så kan du köra 10min HIIT cykel efter styrketräningen(eller innan är nästan bättre), Dvs maxfart i 20sek och vila i 10sek.. första gångerna så kommer du inte orka i mer än et par minuter. men det är ett effektivt sätt att öka energiförbrukningen.

När du är på gymmet så ska du köra hårt! Mycket basövningar.
Ta gärna hjälp av någon kunnig som kan se över hur du tränar både till intensitet och teknik..

Observera att detta är mina åsikter och andra kan tycka annorlunda, du måste skapa dig en uppfattning om hur din kropp fungerar..

Lycka till

Roger that, planerar in 3st skidåkningspass då jag har med mig matsäck, blir minst en timme per pass med hög intensitet.
Att bli en hejare på längdskidor är ju inte helt fel heller :naughty:
Ser till att använda vatten istället för mjölk i proteindrinken, antar att det inte skadar att skära ner på fettet lite.
Vatten är något som jag behöver dricka mer av, ska få in rutinen att alltid dricka det till maten.
Tvivlar också på att bara styrketräningen kommer förändra min kropp så jag tror att skidåkningen kommer vara rätt viktigt...
Jag ska även testa HIIT cyklandet.
Basövningar är kul!
Bänkpress är min favoritövning, då jag alltid tagit runt 80kg utan att styrketränat något, vilket jag tycker är ganska ok!
Tack så mkt Pepz, du är en god hjälp!

Seriöst nu, du ser INTE tjock ut. Det är jättebra att du börjar träna, men jag tror inte du behöver göra en medveten bantning, ge fan i de värsta onyttigheterna som pizza chips och godis, ät bra och träna hårt så kommer naturen att sköta resten :D

Ah, man känner sig riktigt tjock iallafall, men man har ju en tonårings syn på kroppen :(
Har svårt för att låta bli choklad på helger...
Måste jobba på det!
Ska bli intressant att se hur mycket som hinner förändras på ett halvår av seriös träning (har ingen förväntning att något ska hända efter 1 vecka, för det gör det ju inte).



tack för feedback och råd!
ska ringa min väktarvän och fråga hur det går med gymkortet!

*yourock*

hasse36
2006-02-09, 13:46
Min kompis som jobbar som väktare ska inom de närmaste dagarna kolla upp om jag kan få ett kort på gymet lite utanför byn som väktarkåren får träna på gratis, så hittills så blir det inte mycket styrketräning, men det kommer bli.Den energi du förbrukar vid styrketräning är försumbar. Ja, nu hade inte tänkt styrketräna ännu på ett tag, men det kan inte upprepas ofta nog.

Hoppa av skolbussen och gå de sista 6 kilometrarna hem så gör du av med ca 300 kcal extra. Den promenaden tar 1 timme. Ta även en lika lång promenad på lördag och söndag. Vädret kommer att sätta stopp ibland men 25 gånger per månad skall du väl kunna gå.

Om du gör det så går du ner 1 kg per månad. Ja, om du nu inte äter mer alltså...

25 * 300 = 7500 kcal = 1 kg

Börja i morgon och du har gått ner 4 kg när skolan slutar i sommar.

tomccc
2006-02-09, 14:17
ursäkta den håriga magen samt det blåa strecket som uppstått vid datoranvändade :naughty:
Så sådana blåa streck kommer från för mycket sittandes? Jag har alltid undrat var de kommer ifrån har nämligen två själv. Någon som vet om de kommer försvinna när man blir äldre (är 24 nu), om det finns någon kur för dem eller om det bara är att gilla läget?

Förlåt om jag lånar tråden lite.

Ninjasmurf
2006-02-09, 15:32
Så sådana blåa streck kommer från för mycket sittandes? Jag har alltid undrat var de kommer ifrån har nämligen två själv. Någon som vet om de kommer försvinna när man blir äldre (är 24 nu), om det finns någon kur för dem eller om det bara är att gilla läget?

Förlåt om jag lånar tråden lite.
bristningar kanske det är? dom försvinner inte men bleknar med åren

Beecher
2006-02-09, 15:59
bristningar kanske det är? dom försvinner inte men bleknar med åren

mina försvinner efter 10 minuter, blir där fläsket veckar sig :)

Deceiver85
2006-02-09, 19:08
180cm och väger 82kg? Ursäkta, men du behöver definitivt inte banta. Se på mig, väger dryga 90kg och är bara 5cm längre än dig..."men så är jag fet också, och ska börja deffa 1 april till 1 juni".

Börja träna hårt istället. Träna och käka upp dig till 100kg, sen kan du deffa bort 25kg fett så är du med i matchen :thumbup:

thebandit
2006-02-09, 21:26
180cm och väger 82kg? Ursäkta, men du behöver definitivt inte banta. Se på mig, väger dryga 90kg och är bara 5cm längre än dig..."men så är jag fet också, och ska börja deffa 1 april till 1 juni".

Börja träna hårt istället. Träna och käka upp dig till 100kg, sen kan du deffa bort 25kg fett så är du med i matchen :thumbup:

Deffa bort 25 kg fett??? Det tar ju ett år!

Läs deffguiden istället och träna hårt så får du både mer muskler samt deffar samtidigt.

Beecher
2006-02-09, 22:46
Tackar så mycket för alla tips!
Intressant forum det här, man blir inte utan svar på sina frågor!
Nästa vecka kör jag hårt...
Också kommande veckor!
Dagbok med bilder kommer uppdateras kontinuerligt, jag sätter alltså igång med träning på måndag.
Kommer äta en rejäl frukost och många mellanmål, vilket jag inte tidigare gjort, äter dock fortfarande skollunch och morsans mat, om inget händer på ett bra tag så får jag antingen träna hårdare eller äta bättre. :whipped:

Deceiver85
2006-02-10, 00:45
Deffa bort 25 kg fett??? Det tar ju ett år!

Läs deffguiden istället och träna hårt så får du både mer muskler samt deffar samtidigt.

Jag var inte helt seriös med det jag sa ;)

tomccc
2006-02-10, 17:24
bristningar kanske det är? dom försvinner inte men bleknar med åren
Nej det blir som sagt, där huden veckar sig. Kul att dina försvinner för mina finns kvar 24/7, får väll leva med det antar jag. Men det ser inte snyggt ut precis.