handdator

Visa fullständig version : varför växer killar bättre än tjejer muskelmässigt?


apa_ola
2006-02-08, 23:02
ja, vilka är de största faktorerna?

jwzrd
2006-02-08, 23:08
Förutom att killar är mycket smartare så är det för att vi har drivor av testosteron, sannolikt även fler/känsligare androgenreceptorer och för att vi genetiskt sätt har en mall som ger större och starkare muskelmassa generellt.

apa_ola
2006-02-08, 23:15
testosteronet så klart, ja.
hur är det med östrogen, är det muskelbyggshämmande på ngt sätt?

Kebab-Arne
2006-02-08, 23:19
testosteronet så klart, ja.
hur är det med östrogen, är det muskelbyggshämmande på ngt sätt?

Skulle inte tro så, största egenskapen hos kvinnor är att de ger yttre kvinnliga egenskaper såsom stora bröst, mer fett kring höfter osv. Om jag fattat allt rätt.

Men inte muskelhämmande nej.

*edit*
Länk är alltid kul.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96strogen

jwzrd
2006-02-08, 23:30
testosteronet så klart, ja.
hur är det med östrogen, är det muskelbyggshämmande på ngt sätt?

Nej så vitt jag vet ger även östrogen en viss ökning av muskelmassa och ren kroppsstorlek. Men jag har inte underhållit mina kunskaper, googla lite länkar så kan jag läsa upp lite. Jag är lat! :D

Nitrometan
2006-02-09, 08:50
Förutom att killar är mycket smartare så är det för att vi har drivor av testosteron, sannolikt även fler/känsligare androgenreceptorer och för att vi genetiskt sätt har en mall som ger större och starkare muskelmassa generellt.
Mmmm. Testo. Gener.

Det första du säger ska man inte undervärdera... Killar är sååå smarta. Titta bara på alla medlemmar här!

Nucleus
2006-02-09, 08:53
Mmmm. Testo. Gener.

Det första du säger ska man inte undervärdera... Killar är sååå smarta. Titta bara på alla medlemmar här!
:laugh: :laugh: :laugh:

Tolkia
2006-02-09, 09:36
Hur är det med östrogen, är det muskelbyggshämmande på ngt sätt?
Nej, inte i sig, tror jag. Men det faktum att man har mycket kvinnligt könshormon brukar ju gå hand i hand med att man inte har så mycket manligt. Mycket östrogen = lite testosteron alltså, i regel. Surprise! ;)

Nitrometan
2006-02-09, 09:50
Sen kan testo omvandlas till östrogen. Om en man har höga testonivåer så kommer en del av det att omvandlas till östrogen. Kvinnor är bättre på att omvandla testo till östrogen och det sker dessutom vid en lägre nivå.

Isdrake
2006-02-09, 11:22
Det suger. *cry*

hultman
2006-02-09, 16:30
Nej, inte i sig, tror jag. Men det faktum att man har mycket kvinnligt könshormon brukar ju gå hand i hand med att man inte har så mycket manligt. Mycket östrogen = lite testosteron alltså, i regel. Surprise! ;)

Är det inte tvärtom? *screwy*

keffat_liv
2006-02-09, 17:55
Om en kille har mycket östrogen, finns det nån mat, piller eller något som kan minska mängden då? Det kanske försvinner med tiden?

aliquis
2006-02-09, 17:55
Kvinnor får ju dock sina fysiska attribut utan att anstränga sig (ok, inte de som är feta, och rumpan kan väl bli freshare om man anstränger sig.)

Orättvist ;/

aliquis
2006-02-09, 17:55
Är det inte tvärtom? *screwy*Iofs, så var det väl? Kvinnor hade mer testosteron än män men en jääääkla massa mer östrogen? Kanske.

(eller var det att vi har mer östrogen men en jääääkla massa testosteron?)

Farzan
2006-02-09, 19:36
Det suger. *cry*

Ja, ni har ju era fördelar. För att en tjej ska klassas som i snygg form krävs det mindre tid i gymmet än vad det gör för en kille.

En kille som väger 65 kilo och som vill komma till 85-90 för en snygg kropp måste träna i 5-10 år. Medans en tjej kan banta bort det mesta på några veckor och kanske lägga till några kilo muskler för att få en snygg kropp.

Så båda könen har sina fördelar. :)

mini
2006-02-09, 19:55
Ja, ni har ju era fördelar. För att en tjej ska klassas som i snygg form krävs det mindre tid i gymmet än vad det gör för en kille.

En kille som väger 65 kilo och som vill komma till 85-90 för en snygg kropp måste träna i 5-10 år. Medans en tjej kan banta bort det mesta på några veckor och kanske lägga till några kilo muskler för att få en snygg kropp.

Så båda könen har sina fördelar. :)

Well, det beror ju på om målet är att få vad det motsatta könet klassar som en snygg form. För mig är det ingen fördel att ha likhetstecken mellan smal och snygg (men å andra sidan är jag sällan intresserad av dem som sätter det likhetstecnet heller). Jag skiter högaktningsfullt i det för att vara ärlig. Jag vill ha muskler.

Kan en tjej påverka testohalten utan att tillföra det på tvivelaktiga sätt?

hultman
2006-02-09, 20:24
Iofs, så var det väl? Kvinnor hade mer testosteron än män men en jääääkla massa mer östrogen? Kanske.

(eller var det att vi har mer östrogen men en jääääkla massa testosteron?)

Var du ironisk? :D

Nej, men har för mig att killar har mer östrogen än tjejer, eller att de hänger ihop en aning åtminstone. Kommer ihåg att det diskuterades när det gällde prepp.

Isdrake
2006-02-09, 21:02
Är det ens möjligt för en annan att biffa till sig lite eller är det omöjligt pga jag råkar vara född som kvinna? ;P

Är ju nästan bara män här. Vet inte riktigt hur en vältränad kvinna ser ut.

Bönne
2006-02-09, 21:20
Är det ens möjligt för en annan att biffa till sig lite eller är det omöjligt pga jag råkar vara född som kvinna? ;P

Är ju nästan bara män här. Vet inte riktigt hur en vältränad kvinna ser ut.Utan doping preparat är det betydligt svårare för än kvinna än en man. Illustrerad vetenskap skrev "en styrketränande kvinna kan få ungefär lika stora muskler som en icke tränande man". Känns rätt rimligt i mitt tyckte.


Fast kollar man sedan på Kallur;
http://bilder.media.fria.nu/3839/skalad.png

Axlarna är inte dåliga för en sekund.

mini
2006-02-09, 21:26
Såklart du kan biffa till dig Isdrake. Inte omöjligt, det går lite långsammare bara. Mina två svenska favoriter är Marika Johansson www.marika-johansson.com och Klaudia Larsson www.klaudialarson.com

Okej, så det är där den kvinnliga orgasmens positiva effekt på muskelbygge kommer in? Högre testohalter?

Nitrometan
2006-02-09, 21:26
Visst är det så. En kvinna som har mycket sex får högre testovärden. Onani funkar också.

Män har mycket mer testo än kvinnor, men eftersom en del av teston omvandlas till östrogen har män också mer östrogen än kvinnor.

Sen är det så att en kvinna som kurar får en enorm sexdrift (se första stycket ovan, de hänger ihop).

Zerohero
2006-02-09, 21:36
Visst är det så. En kvinna som har mycket sex får högre testovärden. Onani funkar också.

Män har mycket mer testo än kvinnor, men eftersom en del av teston omvandlas till östrogen har män också mer östrogen än kvinnor.

Sen är det så att en kvinna som kurar får en enorm sexdrift (se första stycket ovan, de hänger ihop).

När sker omvandlingen av testosteron till östrogen och finns det någo sätt att stoppa den eller minska den?

Var ju en intresant tråd om testotilskott för kvinnor för en tid sen, fast kommer inte ihåg vad åsikten var om det.
Annars är det väl mycket fett, måtligt med protein och tung träning och mycket sex för kvinor som vill ha mycket testosteron.

Bolio
2006-02-09, 21:40
När sker omvandlingen av testosteron till östrogen och finns det någo sätt att stoppa den eller minska den?

Ja, men varför skulle du det? Det finns inget sådant behov om du inte sysslar med AAS.

Angående östrogen: det är visst anabolt. Och nej, tyvärr ingen källa. Men jag är större än er så ni får lita på mig ändå. *flex*

Nitrometan
2006-02-09, 21:53
Okej, så det är där den kvinnliga orgasmens positiva effekt på muskelbygge kommer in? Högre testohalter?
Kanske det. Jag är inte säker, men jag har för mig att de undersökningar jag tittade på nämnde att "non-orgasmic sex" gav lika bra höjningar av testo-nivåerna.

Bolio: visst är östrogen anabolt. Men i jämförelse med testo är effekten inte särskilt stor.

mini
2006-02-09, 21:53
Så, vad säger vi nu egentligen? Ska tjejer bejaka sin kvinnlighet och hylla vårt östrogen för att bli stora, eller ska vi sätta oss och sura för att världens testofördelning är orättvis?
Vad innebär "måttligt med protein"?

Nitrometan
2006-02-09, 21:55
Världen är orättvis.

Lyft tungt och ät mycket så blir du stark. :)

Kanske ska se till att F! gör nåt åt testo-fördelningen i världen?

hultman
2006-02-09, 22:02
Anabol verkan av östrogen

Det kvinnliga könshormonet östrogen bildas i kroppen med testosteron som ursprungssubstans. Rent kemiskt är de två hormonerna följdaktligen ganska lika, även om det kan tyckas konstigt att män har påvisbara nivåer av östrogen i kroppen. Det kroppsegna enzymet aromatas omvandlar testosteron till östrogen hos män. Aromatas finns framförallt i fettväv, lever, gonader, centrala nervsystemet samt i muskelvävnad. Den mängd östrogen som bildas är dock så liten att den normalt inte påverkar kroppskonstitutionen, utan anses mest ha effekt på nivån av ”det goda kolesterolet” – HDL. En av effekterna hos kvinnor som får östrogentillskott efter menopausen är just en positiv effekt på HDL. Liknande data förkommer hos män som givits testosteron, med och utan en aromatashämmare. De som fick testosteron tillsammans med hämmaren av aromatas fick en kraftig sänkning av HDL (-25% efter 4 veckor), jämfört med de som tog enbart testosteron. Slutsatsen är att en viss mängd östrogen är bra, i synnerhet om man går på många långa kurer.

Östrogenets anabola verkan verkar utövas genom bl a påverkan på glukosutnyttjandet i muskelcellerna. Ett enzym – glukos 6-fosfat dehydrogenas – förkortat D6PD, är inblandat i tillväxt och återhämtning i musklerna. Vid återhämtning och tillväxt efter en muskelskada stiger nivån av D6PD dramatiskt och anses spegla kroppens försök att själv reparera bristningar/skador i muskler. Aromatisering av t ex teststeronpropionat leder till en stegring av D6PD. Ingen av steroiderna dihydrotestosteron och fluoxymesteron uppvisade någon stegring av D6PD (vilket talar för östrogenets betydelse).

Östrogen anses också påverka bildandet av tillväxthormon (förkortat GH, från eng. Growth Hormone) och IGF-1 (insulin-like growth factor). Den anabola effekten av GH utövas just av IGF-1 genom att stimulera proteinsyntes och celldelning.

En tredje positiv effekt som östrogenet kan ha är att det tycks kunna öka antalet androgena receptorer i kroppen. Rimligtvis borde fler receptorer leda till ökade möjligheter att stimulera tillväxt.

Den som får biverkningar som kan härledas till östrogenet bör naturligtvis ändra på mixen i kuren eller kanske börja med ett preparat med anti-östrogen effekt. Men så länge man inte upplever några biverkningar av östrogenet kan man förvänta sig att det faktiskt hjälper till att bygga upp massa.


EDIT: tog bort källan

Bolio
2006-02-09, 22:50
På vilket sätt är detta intressant om man inte tänker kura? Det spelar ingen jävla roll då ni ändå inte kan påverka era hormonnivåer. Och nej, tribilus terrestis vederlägger inte det jag nyss skrev heller. Inte om man inte är 500 år gammal och har skrynkliga pungkulor. Tänk inte så mycket på hormoner och grejer. Sköt kosten, träningen och sömnen istället.

wintzell
2006-02-09, 23:04
Fast kollar man sedan på Kallur;
http://bilder.media.fria.nu/3839/skalad.png

Ser ut som hon skall lägga en rejäl brakare...

aliquis
2006-02-09, 23:04
Var du ironisk? :D

Nej, men har för mig att killar har mer östrogen än tjejer, eller att de hänger ihop en aning åtminstone. Kommer ihåg att det diskuterades när det gällde prepp.Det senare alltså, nej, jag var inte ironisk.

aliquis
2006-02-09, 23:06
Utan doping preparat är det betydligt svårare för än kvinna än en man. Illustrerad vetenskap skrev "en styrketränande kvinna kan få ungefär lika stora muskler som en icke tränande man". Känns rätt rimligt i mitt tyckte.


Fast kollar man sedan på Kallur;
http://bilder.media.fria.nu/3839/skalad.png

Axlarna är inte dåliga för en sekund.Fast det är ju inte mer än en mans ändå. Finns en "kvinna" på gymmet som är riktigt stor, men jag har ingen aning vad hon har stoppat i sig, om något.

MUGEN
2006-02-10, 06:10
Finns en "kvinna" på gymmet som är riktigt stor, men jag har ingen aning vad hon har stoppat i sig, om något.


nej! har du en såndär "kvinna" på gymmet, usch!

förmodligen har hon stoppat i sig något, mat!

Davil
2006-02-10, 07:15
Fast det är ju inte mer än en mans ändå. Finns en "kvinna" på gymmet som är riktigt stor, men jag har ingen aning vad hon har stoppat i sig, om något.
Jag är ganska säker på att vi tänker på samma "kvinna" då.. Hon har ganska grov röst.

Ninjasmurf
2006-02-10, 08:16
På vilket sätt är detta intressant om man inte tänker kura? Det spelar ingen jävla roll då ni ändå inte kan påverka era hormonnivåer. Och nej, tribilus terrestis vederlägger inte det jag nyss skrev heller. Inte om man inte är 500 år gammal och har skrynkliga pungkulor. Tänk inte så mycket på hormoner och grejer. Sköt kosten, träningen och sömnen istället.

för dom som får för sig att att ta kosttillskott som är ötrogen hämmande kanske...

Tolkia
2006-02-10, 08:25
Nej, men har för mig att killar har mer östrogen än tjejer, eller att de hänger ihop en aning åtminstone.
Jo, de hänger ihop mer än en aning, som du också påpekar i ett senare inlägg. Man ber om ursäkt för en förenkling som var så grov att den nästan blev en lögn (dock inte om man ser på fördelningen östrogen/testosteron, tror jag).

I övrigt håller jag med Bolio (ovanligt nog); det bästa sättet att "optimera" sina hormonnivåer är att träna bra, äta bra och sova bra. Och inte glömma bort att ha lite kul ibland. Ge kroppen "optimala" livsvillkor, med andra ord. Som med så mycket annat i kroppen är det inte heller i fallet hormoner så att "mer" automatiskt är "bättre". Om kroppen får en chans att försöka vill och kan den gärna fixa "optimala" hormonnivåer alldeles själv.

Nitrometan
2006-02-10, 08:43
för dom som får för sig att att ta kosttillskott som är ötrogen hämmande kanske...
Men det är meningslöst. Hormonerna hänger ihop i ett ganska komplicerat förhållande. Om man minskar ö kommer det att påverka t.

Så länge man håller sig till lagliga metoder är det inte mycket man kan göra.

Sök lite på Tribulus Terrestris här. Grub hade hittat nån undersökning som visade att det inte hade mycket effekt.

Ninjasmurf
2006-02-10, 09:05
Men det är meningslöst. Hormonerna hänger ihop i ett ganska komplicerat förhållande. Om man minskar ö kommer det att påverka t.

Så länge man håller sig till lagliga metoder är det inte mycket man kan göra.

Sök lite på Tribulus Terrestris här. Grub hade hittat nån undersökning som visade att det inte hade mycket effekt.

Det jag menade är att ötrogenhämmar skadar mer än det hjälper för vanliga tränande (icke-dopade)

Jacksatan
2006-02-10, 09:59
Fast det är ju inte mer än en mans ändå. Finns en "kvinna" på gymmet som är riktigt stor, men jag har ingen aning vad hon har stoppat i sig, om något.

Sanna Kallur tar 90kg i bänkpress vilket är mer än en "normal man" gör. Men hon är världselit i sin gren och tillhör garanterat den genetiska eliten bland kvinnor så hon är nog ett dåligt exempel. Men om vi säger att min syster(ponera att vi har liknande genetiska egenskaper fast vi är olika kön) skulle träna och jag inte skulle det så skulle hon nog vara ungefär lika stark som mig.

bluelight
2006-02-10, 10:17
Fast det är ju inte mer än en mans ändå. Finns en "kvinna" på gymmet som är riktigt stor, men jag har ingen aning vad hon har stoppat i sig, om något.

Hon som snusar lössnus? :hbang:
Så stor är hon väl inte så man får misstankar om prääpp?

Isdrake
2006-02-10, 11:03
Utan doping preparat är det betydligt svårare för än kvinna än en man. Illustrerad vetenskap skrev "en styrketränande kvinna kan få ungefär lika stora muskler som en icke tränande man". Känns rätt rimligt i mitt tyckte.


Som sagt, det suger. ^_^;


Och att det där med sex skulle ha någon fördel var bara tråkigt att höra tycker jag. >_<;

Jag antar att det är lika imponerande med en vältränad kvinna som en vältränad man även fast en kvinna är mycket svagare.

Johannes
2007-03-24, 11:55
Utan doping preparat är det betydligt svårare för än kvinna än en man. Illustrerad vetenskap skrev "en styrketränande kvinna kan få ungefär lika stora muskler som en icke tränande man". Känns rätt rimligt i mitt tyckte.


Fast kollar man sedan på Kallur;
http://bilder.media.fria.nu/3839/skalad.png

Axlarna är inte dåliga för en sekund.


är det sant?

King Grub
2007-03-24, 12:37
Är vad sant? Att hon har muskler?

eleni
2007-03-24, 13:02
Jag har funderat på en sak ganska länge och tycker väl att denna tråden är ganska passande.

Hur inverkar p-piller och liknande på muskelväxten/utvecklingen?

Numera finns det ju östrogenfria minipiller med enbart desogestrel, ett gestagen som liknar kroppens egna progesteron. Någon som vet?

Johannes
2007-03-24, 13:16
Är vad sant? Att hon har muskler?

det som står ovanför bilden
bygger män dubbelt så mer muskelmassa på kortare tid än en kvinna?

King Grub
2007-03-24, 13:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91464

Startad av... dig.

Nitrometan
2007-03-24, 14:08
Jag har funderat på en sak ganska länge och tycker väl att denna tråden är ganska passande.

Hur inverkar p-piller och liknande på muskelväxten/utvecklingen?

Numera finns det ju östrogenfria minipiller med enbart desogestrel, ett gestagen som liknar kroppens egna progesteron. Någon som vet?
Ingen aning. Det känns som att hormoner borde påverka kroppen och därmed även muskler/styrka. Men hur? Positivt/negativt? Ingen aning.

Förhoppningsvis är det ändå så små doser att effekten blir i det närmaste försumbar.