handdator

Visa fullständig version : Frivändningar, bara jag?


Forest
2002-09-15, 11:08
Är det någon annan än jag som kör med frivändningar?

Jag använder den som en slags slut eller tömningsövning. Jag kör från marken. Start som lugnt marklyft, men med accelererande fart uppåt, drar även med skulderbladen för att öka farten. På slutfasen lite hjälp med biceps och underarmar och så slutar jag med stången stabilt på övre bröstet. Nedåt startar jag med en så kontrollerad negativ bicepscurl som möjligt och lägger ned den långsamt på marken igen.

7-10 reps, jag vågar inte köra för tungt och är ju oftast redan ganska trött när det är dags. Jag är uppe på 57.5 kg nu.

Känslan är helt otrolig efteråt. Nästan kräkfärdig, mycket hög puls, bakre axlarna och hela baksidan pumpad och underarmarna helt slut.

Ingen annan övning ger mig den totala trötthetskänslan. Jag tror att det är tempot och längden på lyftet som gör mig tröttare än motsvarande knäböj eler marklyft.

Allan
2002-09-15, 11:20
Frivändningar är en höjdare

allan

Arne Persson
2002-09-15, 12:35
Jo! Om man kör dom korrekt dvs tvärtemot Body-Pump odyl. flolleriet.:booty:

JJ
2002-09-15, 12:53
Frågan är i vilket pass man skall lägga in frivändningar? Jag skulle nog (utan att ha provat) lagt dem på ryggpasset, men jag såg att det hade inte du gjort Forest?

Baha
2002-09-15, 12:55
jag brukar variera frivändingar/marklyft varannan vecka

Genz
2002-09-15, 16:22
Jag kör också frivändningar ibland, och tycker det är en riktigt bra och skön övning.
Forrest: Jag förstår dock inte vad du menar, när du säger att du använder biceps och underarmar för att få upp stången. Detta låter mer som en "cheatad" omvänd curl än en frivändning.

mvh
Staffan

ETK_TIS
2002-09-15, 18:56
Kör ett pass med frontböj +frivändning

Forest
2002-09-15, 22:02
Genz och JJ,

Nej jag är inte så vetenskaplig med frivändningarna ännu. De hör helt klart hemma på ryggdagar om man skall köra dem som egen tung övning. Som uppvärmning eller bara för att man vill bli ordentligt trött så går det bra ändå.

Jag gör nog våldsamt fel rent tekniskt. Jag är ju absolut ingen tyngdlyftare utan använder övningen för att den skall vara llmänt jobbig. Jag böjer tex. inte benen för att komma under och därför måste jag fuska lite med biceps om farten inte är tillräckligt hög.

kling
2002-09-16, 08:48
JAg fattar inte. Gör du frivändingarna långsamt ?

Numero1
2002-09-17, 08:21
Jag kör frivändning som en uppvärmningsövning på ett av benpassen (framsida, vader) men jag försöker komma djupt under stången (Likt en djup frontsquat).

Anledningen till att man tar slut är att det är en totalövning (dvs aktiverar en stor andel muskler samtidigt.)

Frivändningar rules !