handdator

Visa fullständig version : Gynekomasti, någon här som opererat sig för det?


Halldin
2006-02-08, 20:43
Hur gick det? Berätta gärna mer, i detalj.


Jag ska till vårdcentralen på fredag och kolla om jag har det.

Bolio
2006-02-08, 20:59
En nära vän till mig. Det gick bra! Han gjorde det på en privat klinik och har inte fått det igen. Kan tillägga att det inte var på grund av steroider heller som han fick det.

Halldin
2006-02-08, 21:04
Hur lång tid tog det innan han kunde rycka tag i vikterna igen? Jag har hört 6 veckor eller mer, man borde ju hinna tappa rätt mycket under den tiden. =|

Risk för återfall om man inte tar steroider?

Och sist men inte minst, vad betalade han för kalaset? Om han slapp betala, berätta hemskt gärna hur han bar sig åt.

Bolio
2006-02-08, 21:08
Hur lång tid tog det innan han kunde rycka tag i vikterna igen? Jag har hört 6 veckor eller mer, man borde ju hinna tappa rätt mycket under den tiden. =|

Risk för återfall om man inte tar steroider?

Och sist men inte minst, vad betalade han för kalaset? Om han slapp betala, berätta hemskt gärna hur han bar sig åt.

Han betalade runt 20 000 kr ifall jag inte minns fel. Det var båda bröstkörtlarna det handlade om. Efter 8 veckor kunde han träna bröst igen, men ben och rygg tränade han efter cirka 3-4 veckor. Det är givetvis alltid "risk" för återfall, men risken är nog extremt liten ifall man inte har hormonnivåer som är helt uppåt väggarna...

Halldin
2006-02-08, 21:10
Han betalade runt 20 000 kr ifall jag inte minns fel. Det var båda bröstkörtlarna det handlade om. Efter 8 veckor kunde han träna bröst igen, men ben och rygg tränade han efter cirka 3-4 veckor. Det är givetvis alltid "risk" för återfall, men risken är nog extremt liten ifall man inte har hormonnivåer som är helt uppåt väggarna...
Låter farligt att köra tunga mark/böj efter 3-4 veckor, men om det går är det ju inte så farligt. :)

Minns du hur lång tid det tog från diagnos till att han fick operera sig? Hur långa köer det kan handla om?

Har också hört att man inte ska utsätta sig för solljus på väldigt lång tid efteråt.

Piranha
2006-02-08, 22:12
En kompis till mig gjorde det i tisdags, privat klinik i Stockholm ( PM om du vi ha adressen ).

Pris 18k ( 500 gram körtel och fettvävnad togs bort ).

JJ
2006-02-08, 22:15
( 500 gram körtel och fettvävnad togs bort ).

Det var en del det, måste vara skönt att bli av med skiten.

Piranha
2006-02-08, 22:18
Det var en del det, måste vara skönt att bli av med skiten.


Faktiskt , han tränar och har inte vågat dieta ner sig för han vet hur förjävligt det skulle se ut.

Men nu så..

Grisen
2006-02-08, 22:22
Jag har också en polare som gjort det, med lyckat resultat.

HarD
2006-02-08, 22:24
Jag opererade min ena bröstvårta för Gyno i juni förra året. Jag bokade tid på ett läkarhus och det kostade typ 300. Jag hade varit runt på andra mottagningar innan och tagit prover och mammografi. Själva operationen gick relativt fort.

Det gjorde klart lite ont med bedövning och sen när de klippte bort bröstkörtelvävnad. Annars var det lite ömt några dagar, har för mig att det var läkt på 2-3 veckor eller så ungefär. Det är inte alls komplicerat, som att gå till tandläkaren ungefär. Lite mer ont bara. :P

Halldin
2006-02-08, 22:37
300kr låter ju extremt lite i kontrast med andra prisuppgifter man hört, hur kommer detta sig?

Squatinator
2006-02-08, 22:45
var väll antagligen betalat av sjukvården? Har man psykiskt lidande så kan man ju få hjälp i vissa fall.

Herkulez
2006-02-08, 22:46
hallar gjorde ju det för 1.5 år sen eller nå liknande och skrev på kolo om det..prova att söka efter hans tråd.

Slartibartfast
2006-02-08, 22:55
Ska se hur tydligt det syns när jag deffat ner mig i sommar. Kan hända att jag tar bort skiten då.

Jag lider nåt oerhört, ska jag säga åt doktorn.

sgtbarnes
2006-02-08, 22:55
hur vet man / misstänker man att man har detta?
jag tex har lätt för att lägga fett på bröstet men vette fan om det är gyno... nån som kan svara?

DarthHolm
2006-02-08, 23:01
Måste också verkligen kolla upp det. Har haft det i flera år utan några som helst tecken på att det skulle ha minskat. Kan ju inte gå i t-shirt utan att se ut som ett spektakel. :(

Sve
2006-02-08, 23:02
Jag opererade min ena bröstvårta för Gyno i juni förra året. Jag bokade tid på ett läkarhus och det kostade typ 300. Jag hade varit runt på andra mottagningar innan och tagit prover och mammografi. Själva operationen gick relativt fort.

Det gjorde klart lite ont med bedövning och sen när de klippte bort bröstkörtelvävnad. Annars var det lite ömt några dagar, har för mig att det var läkt på 2-3 veckor eller så ungefär. Det är inte alls komplicerat, som att gå till tandläkaren ungefär. Lite mer ont bara. :P

haha välkommen i klubben!!

Krokodil
2006-02-09, 00:03
"Definition: Bröstutveckling hos män.

Orsak: Oftast ett normaltillstånd i pubertet. Normalt även vid fetma. Rikligt ölintag (innehåller östrogen!). Mediciner: Östrogenpreparat, anabola steroider, spironolakton, amilorid, H2-receptorblockerare, fentiaziner, Fontex. Sjukdomar: Aldosteronism (p.g.a. hyperplasi av binjurebark, Conns sjukdom, renovaskulär hypertoni m. fl.), binjurecancer, hjärtinkompensation, testissjukdomar (t.ex. Klinefelters syndrom, testistumör), hypertyreos, levercirrhos, bröstcancer."

ugglan
2006-02-09, 00:36
hur vet man / misstänker man att man har detta?
jag tex har lätt för att lägga fett på bröstet men vette fan om det är gyno... nån som kan svara?

Vad jag läst så bör det ömma om du klämmer / trycker på brösten, vet inte om det ligger någon sanning i det - enklast att kolla annars är väl att deffa ner sig och se om man fortfarande har bröst

Zlin
2006-02-09, 01:04
Är det teoretiskt möjligt att som kille läcka bröstmjölk? Jag misstänker att så har skett för mig i yngre ålder - dock inte längre. Kan det gå tillbaka av sig själv?

ugglan
2006-02-09, 01:33
Är det teoretiskt möjligt att som kille läcka bröstmjölk? Jag misstänker att så har skett för mig i yngre ålder - dock inte längre. Kan det gå tillbaka av sig själv?

http://en.wikipedia.org/wiki/Male_lactation

martin86
2006-02-09, 12:33
Har också den skiten. Skulle verkligen gör allt för att bli av med det :cryout:

Slartibartfast
2006-02-09, 14:13
Har också den skiten. Skulle verkligen gör allt för att bli av med det :cryout:

Skulle du verkligen göra allt så är det ju bara att operera.

sgtbarnes
2006-02-09, 14:18
Vad jag läst så bör det ömma om du klämmer / trycker på brösten, vet inte om det ligger någon sanning i det - enklast att kolla annars är väl att deffa ner sig och se om man fortfarande har bröst

ok, tack för svaret, har aldrig deffat rejält men när mina rutor syns så har jag fortfarande ett fettlager kvar över bröstet, dock så ömmar det aldrig eller nåt sånt. Får väl ta och kolla efter deffen till sommarn sen..

Sve
2006-02-09, 14:49
ok, tack för svaret, har aldrig deffat rejält men när mina rutor syns så har jag fortfarande ett fettlager kvar över bröstet, dock så ömmar det aldrig eller nåt sånt. Får väl ta och kolla efter deffen till sommarn sen..

det är skillnad på fettlager och kvinnoformade bröst kan jag lova dig!
har man det så ser man det.

fonzie
2006-02-09, 15:10
Jag har gjort det! Det vart inte så jävla lyckat. Har fått tillbaka skiten igen, är ojämna knölar under huden. Massa östrogen-fett på det så blir det ett par tjejbröst alltså, ska se hur det ser ut efter deffen.

Operationen är tydligen ganska klurig, iaf som doktorn sa till mig. Man öppnar ett litet hål i vårtgården så går man in med skalpel och skär bort och drar ut. Här kunde det tydligen hända att småsmå bitar blev kvar, det som hände på mig, de har nu växt till sig igen. Fick små ärr vid bröstvårtorna samt "innåt-lutande" bröstvårtor. Syns bara om man tittar nära dock.

Kan aldrig ha T-tröja på mig. Knappt tjocktröja heller. Jag trivs bäst i jacka.

fonzie
2006-02-09, 15:15
Kan tillägga att efter operationen var jag tvungen att ha ett jävla bröstband på mig i 3 VECKOR! Det var olidligt särskilt som det var sommar och varmt. Var tvungen att ha två tjocktröjor på mig så det inte skulle synas igenom. Skiten höll ju på att halka ner eftersom jag var så tanig.

sgtbarnes
2006-02-09, 15:42
det är skillnad på fettlager och kvinnoformade bröst kan jag lova dig!
har man det så ser man det.


oh, hoppas det. får väl se till deffen sen. jag menar man kan väl ha det i en liten grad kanske? ja det är ju inte kvinnoformade bröst iaf...

vhailor
2006-02-09, 16:02
Lite gyno är väl inget att hänga läpp för? Fläska till dig lite så skall du se att det inte är så illa.

Halldin
2006-02-09, 16:23
Lite gyno är väl inget att hänga läpp för? Fläska till dig lite så skall du se att det inte är så illa.
Tycker snarare det blir värre då.. eller kanske inte kontrasten, men storleken. Gillar det inte alls iaf, begränsar klädval och gör att man känner sig allmänt obekväm utan tröja.

Ska som sagt dit 9.00 imorgon, återkommer om hur det gick imorgon eller lördag.

sgtbarnes
2006-02-09, 16:32
hoppas det går bra. :thumbup:

Jiminibilli
2006-02-15, 23:29
Hur lång tid fick du vänta på att få komma till vårdcentralen? Måste en läkare kolla (ökar ju väntetiden drastiskt) eller kan en sjuksköterska kolla?

Jag har gyno och ligger på 13-14% kroppsfett just nu, fast det är hyfsad form på körtlarna när de drar ihop sig. Men det vore verkligen underbart att bli av med det innan sommaren, speciellt då jag förmodar att det kommer att synas mer nu när jag blir av med endel fett *cry*

Jag ser fram emot att se vad de sa på vårdcentralen för dig iaf, hoppas det går bra.

oksiv1
2006-02-15, 23:36
Någon som har bilder på hur detta ser ut?
Är väl inte direkt orolig för att man har det själv men det kan vara bra att veta.

Pez
2006-02-15, 23:57
Någon som har bilder på hur detta ser ut?
Är väl inte direkt orolig för att man har det själv men det kan vara bra att veta.
Exempel:
http://www.lommelegen.no/images/gynekomasti.jpg
http://www.cosmeticsurgery.com/doc_files/185/gallery/477.jpg
http://www.ricksilverman.com/images/gyno.jpg

Jompi
2006-02-16, 00:00
Varför privatklinik och betala 20 papp?

kan man inte få det betalt om man inte preppat? lr misstar jag mig.

Halldin
2006-02-24, 08:42
Hade glömt uppdatera.

Fick tid på vårdcentralen samma vecka, dom hade tydligen inte så mycket att göra.

Jag har gjort blodprover, fanns ingen underliggande sjukdom och testovärdet var 19, normalvärden är 6-30.

Får remiss till kirurg för att diskutera saken vidare, under tiden deffar jag ner mig.

Slartibartfast
2006-02-24, 09:11
Får remiss till kirurg för att diskutera saken vidare, under tiden deffar jag ner mig.

Är det körtelvävnad kommer gynon att synas mer om du deffar. Jag överväger att skita i deffen för min gyno syns inte så mycket när jag är fetare.

hallar
2006-02-24, 09:19
Jodå jag opererade det för ca 1,5 år sedan. Har inte tid att beskriva det just nu. Se om du kan hitta det jag skrev då annars kan du PMa mig.