handdator

Visa fullständig version : frukt - onyttigt?


kalle_balle
2006-02-08, 19:12
är fruktos så onyttigt som det påstås? hur mycket frukt bör man äta per dag?

extrafråga: ibland har jag små mellanmål (när jag är ute bla.) så jag brukar slänga i mig två päron och nåt annat proteinrikt... men är det kanske bättre att byta ut frukten mot bröd?

z_bumbi
2006-02-08, 19:16
Ja

Massor

Det är inte nödvändigt.

King Grub
2006-02-08, 19:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60831&highlight=Fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36810&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23540&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos

Cerberus
2006-02-08, 20:06
En sticky för fruktos kanske börjar kännas...nödvändigt?

z_bumbi
2006-02-08, 20:15
En sticky för fruktos kanske börjar kännas...nödvändigt?

Eller att folk lär sig att det går att söka..

Sverker
2006-02-08, 20:18
Undrar varför alla fastnar för just fruktos och ondgör sig över det. Det vanliga sockret, sackaros, är ju den stora boven i dramat.

z_bumbi
2006-02-08, 20:21
Undrar varför alla fastnar för just fruktos och ondgör sig över det. Det vanliga sockret, sackaros, är ju den stora boven i dramat.

Många läser dåliga översättningar av artiklar från USA där fruktos faktiskt är ett problem, sen sprider det sig.

aliquis
2006-02-08, 20:36
Ja ät det aldrig! Du kommer att dö!

Dessutom kan du sätta plommonkärnor i halsen, råka svälja en banan hel, få problem att klämma ut en kokosnöt m.m.

aliquis
2006-02-08, 20:38
Undrar varför alla fastnar för just fruktos och ondgör sig över det. Det vanliga sockret, sackaros, är ju den stora boven i dramat.För att "det sägs" att fruktos är onyttigt? Och för att den källan folk tänker på är just frukt. Inte så många som köper ren fruktos eller saker sötade med fruktos. Och för att det gnälls så jävla mycket på fruktos. Det verkar ju numera sägas att ALLT fett man äter hamnar i kroppen direkt, då borde ju det vara värre, eller iaf lika illa som om all fruktos omvandlas till fett. Men nu finns det säkert fler nackdelar med, och jag oroar mig inte över att gå upp ett halvt hekto fett om dagen heller.

aliquis
2006-02-08, 20:39
Många läser dåliga översättningar av artiklar från USA där fruktos faktiskt är ett problem, sen sprider det sig.I mitt eget fall så beror det inte alls på någon engelsk artikel utan att grub förklarar att det är dåligt.

Jay-Z
2006-02-08, 20:41
... eller saker sötade med fruktos.

Vårt vanliga socker, sackaros, består av lika delar glukos och fruktos, så det kommer på köpet.

aliquis
2006-02-08, 20:42
för att uveckla min fråga lite, förutom vid träning, innebär käkande av fruktoskollisar någon speciellt eller är det bara äta (GI:t är ju rätt lågt annars), dvs som mellanmål?Fruktos är bland dom sämsta kolhydratkällorna du kan hitta, mättar levern - inte musklerna, och leder till insulinresistens och det metabola syndromet.Exempelvis, visst skriver han "fruktoskollisar", men antagligen menade han ju frukt...

Fast vad tror ni folk får gör uppfattning av att läsa sådant där?Vårt vanliga socker, sackaros, består av lika delar glukos och fruktos, så det kommer på köpet.Såvitt jag vet är det inte 50% fruktos och 50% glukos utan just 100% sackaros som däremot är UPPBYGGT av dessa.

Och det vet jag också, men många vet eller tänker nog inte på det, eller vet redan att "socker" är onyttigt, så de klurar på nästa punkt på listan.

Cerberus
2006-02-08, 20:44
Tror att folk tänker(som jag) att om man blir fet av fruktos(då tänker man frukt) så äre fan lika bra att äta godis som e godare :D fast betydligt energitätare.

King Grub
2006-02-08, 20:46
Fruktos är onyttigt, oavsett källa. Antagligen onyttigare än vad som tidigare "befarats".

"Fructose-induced insulin resistant states are commonly characterized by a profound metabolic dyslipidemia, which appears to result from hepatic and intestinal overproduction of atherogenic lipoprotein particles. Thus, emerging evidence from recent epidemiological and biochemical studies clearly suggests that the high dietary intake of fructose has rapidly become an important causative factor in the development of the metabolic syndrome."

Nutr Metab (Lond). 2005; 2: 5.

"Fructose has also been implicated as the main cause of symptoms in some patients with chronic diarrhea or other functional bowel disturbances. In addition, excessive fructose consumption may be responsible in part for the increasing prevalence of obesity, diabetes mellitus, and non-alcoholic fatty liver disease. Although the long-term effects of fructose consumption have not been adequately studied in humans, the available evidence suggests it may be more harmful than is generally recognized. The extent to which a person might be adversely affected by dietary fructose depends both on the amount consumed and on individual tolerance."

Altern Med Rev. 2005 Dec;10(4):294-306.

"Compared with glucose, the hepatic metabolism of fructose favors lipogenesis, which may contribute to hyperlipidemia and obesity. Fructose does not increase insulin and leptin or suppress ghrelin, which suggests an endocrine mechanism by which it induces a positive energy balance."

Nutr Rev. 2005 May;63(5):133-57.

Naturella frukter och grönsaker är nyttiga pga mikronutrienterna man får från dessa. Plus att kolhydratdelen och därmed fruktosdelen oftast utgör en så liten del av vikten, att det är svårt att överäta fruktos från dessa. Raffinerade sockersötade produkter är mycket mer energitäta och bidrar lättare till en överkonsumtion fruktos. Dessutom innehåller frukt och grönsaker kostfiber som motverkar t ex kolesterolpåverkan (Plant Foods Hum Nutr. 2005 Dec;60(4):219-24).

Och det har jag påpekat i varje tråd om ämnet, aliquis.

aliquis
2006-02-08, 20:58
Grub: Jag vet, jag vet. Och du vet att jag vet, och jag vet att du vet att jag vet!

Men folk (och jag) tänker ändå "hum, skall jag verkligen ta ett äpple? jag kanske borde äta något annat..."

Cartwright
2006-02-08, 21:19
Man kan undra hur lätt det är att äta sig fet om frukt utgör den enda (påtagliga) kolhydratkällan.

z_bumbi
2006-02-08, 21:23
Man kan undra hur lätt det är att äta sig fet om frukt utgör den enda (påtagliga) kolhydratkällan.

1 kg äpplen innehåller 500 kcal

1 kg apelsiner innehåller 460 kcal

Efter två kilo frukt så är jag ganska mätt. :D

kalle_balle
2006-02-08, 22:40
det känns som allt antingen är farligt eller onyttigt, nu är tom frukt onyttigt *screwy*

adde
2006-02-08, 22:59
Grub: Jag vet, jag vet. Och du vet att jag vet, och jag vet att du vet att jag vet!

Men folk (och jag) tänker ändå "hum, skall jag verkligen ta ett äpple? jag kanske borde äta något annat..."

Skall stackars grubb ståtillsvars för att folk inte kan skilja på fruktos och frukt?!

/adde

gustavk
2006-02-08, 23:02
det känns som allt antingen är farligt eller onyttigt, nu är tom frukt onyttigt *screwy*


"Naturella frukter och grönsaker är nyttiga pga mikronutrienterna man får från dessa. Plus att kolhydratdelen och därmed fruktosdelen oftast utgör en så liten del av vikten, att det är svårt att överäta fruktos från dessa. Raffinerade sockersötade produkter är mycket mer energitäta och bidrar lättare till en överkonsumtion fruktos. Dessutom innehåller frukt och grönsaker kostfiber som motverkar t ex kolesterolpåverkan (Plant Foods Hum Nutr. 2005 Dec;60(4):219-24)."

citerat grub tidigare i tråden..

Asså vad tusan. Det finns vägande fram och tillbaka med nästan alla livsmedel. Frukt är I REGEL BRA. Fruktos är I REGEL dåligt. Frukt innehåller fruktos men klassas fortf som "nyttigt", så därför äre LUNGT ATT ÄTA om det nu var fråga om det. :)

Tolkia
2006-02-09, 09:40
Många läser dåliga översättningar av artiklar från USA där fruktos faktiskt är ett problem, sen sprider det sig.
Och varför är det ett problem i USA? Jo, för att man trodde att man var smart när man försökte lösa problemet med överkonsumtion av sackaros genom att byta ut det mot fruktos - dock utan att sluta överkonsumera. Jättebegåvat? :D

aliquis
2006-02-09, 20:00
Skall stackars grubb ståtillsvars för att folk inte kan skilja på fruktos och frukt?!

/addeDet säger jag inte, men jag säger att allt snack om fruktos gör att folk ändå oroar sig.

aliquis
2006-02-09, 20:01
Och varför är det ett problem i USA? Jo, för att man trodde att man var smart när man försökte lösa problemet med överkonsumtion av sackaros genom att byta ut det mot fruktos - dock utan att sluta överkonsumera. Jättebegåvat? :DJag tror inte man försökte lösa något problem mer än att fruktos också var sött men billigare.

Bredband
2006-02-09, 22:55
Är det inte samma sak i USA som i EU, att bönderna får en massa bidrag för att odla sockerbetor, som det sen inte finns avsättning för, så att skattebetalarna får subventionera exporten till världsmarknaden? Och sedan konkurrerar USA- och EU-producerat socker ut det som produceras i till exempel Afrika?

paddanboy
2006-02-11, 02:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60831&highlight=Fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36810&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23540&highlight=fruktos

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos

Jag noterade att dessa länkar du skrivit ovan har olika datum.
Alltifrån 2004-2006, huvudsyftet med detta inlägg var att visa att det tydligen kommit fram nya rön, till exempel byter King Grub några åsikter om fruktos då ny information har uppdagas.

Därför; se till att annotera vilket datum länken är satts i.

paddanboy
2006-02-11, 02:26
06-05-2004, 21:51 King Grub:
"Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla."

24-01-2005, 13:06 King Grub:
Mycket lutar också åt att fruktos är en riktig bov när det gäller fettbildning och det metabola syndromet, då det skippar två steg i glykolysen.

"Fructose is associated with increased adiposity, which may result from its effects on hormones associated with satiety."

Obes Res. 2004 Nov;12 Suppl 2:124S-9S.

"The digestion, absorption, and metabolism of fructose differ from those of glucose. Hepatic metabolism of fructose favors de novo lipogenesis. In addition, unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain."

Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):537-43.

"Both plasma insulin and leptin act in the central nervous system in the long-term regulation of energy homeostasis. Because fructose does not stimulate insulin secretion from pancreatic beta cells, the consumption of foods and beverages containing fructose produces smaller postprandial insulin excursions than does consumption of glucose-containing carbohydrate. Because leptin production is regulated by insulin responses to meals, fructose consumption also reduces circulating leptin concentrations. The combined effects of lowered circulating leptin and insulin in individuals who consume diets that are high in dietary fructose could therefore increase the likelihood of weight gain and its associated metabolic sequelae. In addition, fructose, compared with glucose, is preferentially metabolized to lipid in the liver. Fructose consumption induces insulin resistance, impaired glucose tolerance, hyperinsulinemia, hypertriacylglycerolemia, and hypertension in animal models."

Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):911-22.

Ett exempel.

Fartman
2006-02-11, 04:17
06-05-2004, 21:51 King Grub:
"Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla."

24-01-2005, 13:06 King Grub:
Mycket lutar också åt att fruktos är en riktig bov när det gäller fettbildning och det metabola syndromet, då det skippar två steg i glykolysen.

"Fructose is associated with increased adiposity, which may result from its effects on hormones associated with satiety."

Obes Res. 2004 Nov;12 Suppl 2:124S-9S.

"The digestion, absorption, and metabolism of fructose differ from those of glucose. Hepatic metabolism of fructose favors de novo lipogenesis. In addition, unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain."

Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):537-43.

"Both plasma insulin and leptin act in the central nervous system in the long-term regulation of energy homeostasis. Because fructose does not stimulate insulin secretion from pancreatic beta cells, the consumption of foods and beverages containing fructose produces smaller postprandial insulin excursions than does consumption of glucose-containing carbohydrate. Because leptin production is regulated by insulin responses to meals, fructose consumption also reduces circulating leptin concentrations. The combined effects of lowered circulating leptin and insulin in individuals who consume diets that are high in dietary fructose could therefore increase the likelihood of weight gain and its associated metabolic sequelae. In addition, fructose, compared with glucose, is preferentially metabolized to lipid in the liver. Fructose consumption induces insulin resistance, impaired glucose tolerance, hyperinsulinemia, hypertriacylglycerolemia, and hypertension in animal models."

Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):911-22.

Ett exempel.

Såvitt jag vet har Grub inte ändrat åsikt om att vanlig frukt är en fin näringskälla, och det inte pga kolhydraterna utan pga sånt såsom tex vitaminer. Det som däremot är förkastligt är rent fruktos då det är värdelösa kolhydrater utan någon som helst näring förutom tom energi.

King Grub
2006-02-11, 06:07
Paddanboy: skilj på frukt och fruktos! Det gör jag. Vad försöker du säga?

Och jag visste inte att fruktos var så skadligt för fyra år sedan? Är det konstigt att man ändrar sig när forskningen går framåt?

till exempel byter King Grub några åsikter om fruktos då ny information har uppdagas.

Självklart! Bara för att någon, jag eller någon annan, trott eller skrivit en sak för X antal år sedan betyder det inte att den saken gäller för evigt eller att man måste hålla fast vid den för att framtid. Givetvis ändrar jag mig med tiden, precis som forskningen och världen i övrigt. Synd om du inte gör det.

Sverker
2006-02-11, 06:08
Är det inte samma sak i USA som i EU, att bönderna får en massa bidrag för att odla sockerbetor, som det sen inte finns avsättning för, så att skattebetalarna får subventionera exporten till världsmarknaden? Och sedan konkurrerar USA- och EU-producerat socker ut det som produceras i till exempel Afrika?


Sockerrör ! Sockerrör i den delen av världen.


Vad som tillverkas i USA är high fructose corn syrup, dvs sträkelse från majs som behandlats till att hålla ca 45 % fruktos och 55 % glukos. Smakar som socker och fungerar som socker.

paddanboy
2006-02-11, 10:05
Paddanboy: skilj på frukt och fruktos! Det gör jag. Vad försöker du säga?

Och jag visste inte att fruktos var så skadligt för fyra år sedan? Är det konstigt att man ändrar sig när forskningen går framåt?



Självklart! Bara för att någon, jag eller någon annan, trott eller skrivit en sak för X antal år sedan betyder det inte att den saken gäller för evigt eller att man måste hålla fast vid den för att framtid. Givetvis ändrar jag mig med tiden, precis som forskningen och världen i övrigt. Synd om du inte gör det.

Jepp, det var ju knappast meningen och såga dig utan visa på att nya poster skall ses på förhand framför gamla.

Frukt innehållet väll fruktos? Vart annars finner man fruktos i för matvaror?
Om man äter runt 1 kg frukt om dagen, är då detta en "fara"?

King Grub
2006-02-11, 10:27
Frukt innehållet väll fruktos? Vart annars finner man fruktos i för matvaror?

1. Ja, men det är inte enbart fruktos, utan frukt innehåller även glukos och ibland stärkelse. Glukos har inte alls samma metabola nackdelar som fruktos. Frukt är inte ett skal fyllt med fruktos.

2. Allt sockersötat.

aliquis
2006-02-11, 11:37
Är det inte samma sak i USA som i EU, att bönderna får en massa bidrag för att odla sockerbetor, som det sen inte finns avsättning för, så att skattebetalarna får subventionera exporten till världsmarknaden? Och sedan konkurrerar USA- och EU-producerat socker ut det som produceras i till exempel Afrika?Vari ligger förtjänsten för sådana grejer?

Sverker
2006-02-11, 15:43
Vari ligger förtjänsten för sådana grejer?


Nu är ju detta inte något problem i Sverige eftersom sockerbetor odlas söder om Hallandsåsen och odlas det inte sockerbetor så går det med raps, vete, ärtor eller vad som. Jordarna i den ockuperade zonen ger god avkastning och bra lönsamhet.




Politik kallas det. Att hålla öppna landskap och hög sysselsättning ;)