handdator

Visa fullständig version : När växer en muskel bäst/mest??


hulk h
2006-02-08, 17:03
NÄR?? Under tiden man tränar, efter träningen när man har käkat, på natten när man sover, dagen efter? Eller när? :confused:

Berenger
2006-02-08, 17:06
ZZZzzzz ZZZzz REM

aliquis
2006-02-08, 17:12
När man har tränat, ätit och sover? ;/

King Grub
2006-02-08, 17:13
Proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 h efter styrketräning, men extrem förhöjning handlar det bara om dom närmast påföljande timmarna. 12 h efter passet är proteinsyntesen förhöjd med 4-5 ggr basnivåer, och den nivån kan upprätthållas ytterligare 12 h, för att sedan falla tillbaka till basnivå totalt 48 h efter passet.

Lizard
2006-02-08, 18:25
Förutom att Grub har irriterande rätt så är det inte sömn som är avgörande faktiskt. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52549)

Lizard

Frustrator
2006-02-08, 19:30
Har inte läst länken där men sen är det så att du utsöndrar tillväxthormoner under sömnen och sedan när du äter frukost på morgonen så får kroppen en extra skjuts..men då pratar vi inte speciell muskeltillväxt utan allmän tillväxt (dvs hela kroppen ;)) om inte jag missminner mig totalt helt fel (vanligast är dock att jag gör det :) )

Apos78
2006-02-08, 21:38
12 h efter passet är proteinsyntesen förhöjd med 4-5 ggr basnivåer, och den nivån kan upprätthållas ytterligare 12 h, för att sedan falla tillbaka till basnivå totalt 48 h efter passet.

Den nivån kan alltså hållas så länge tillförseln av aminosyror är kontinuerlig med jämna mellanrum(ca 3 tim)?? Om inte så sjunker väl nivån till basnivå tidigare än efter totalt 48h??

King Grub
2006-02-08, 21:39
Utan tillgång till aminosyror uteblir den potentiella stimuleringen helt.

Berenger
2006-02-08, 21:52
jag är en dinosaurie vad det gäller ideér. från och med nu skriver jag enbart vad som funkar på oss dinosaurier... då man bl.a sovit som best har man också vuxit som bäst, tränat som hårdast.. ätit som mest... har jag glömt något... jo att jag är en dinosaurie..

King Grub
2006-02-08, 21:56
Har inte läst länken där men sen är det så att du utsöndrar tillväxthormoner under sömnen och sedan när du äter frukost på morgonen så får kroppen en extra skjuts..men då pratar vi inte speciell muskeltillväxt utan allmän tillväxt (dvs hela kroppen ;)) om inte jag missminner mig totalt helt fel (vanligast är dock att jag gör det :) )

Tillväxthormon är inte ett muskeluppbyggande hormon, utan ett fettförbrännande, om du har passerat barndomen.

"Measuring the rate of protein synthesis as the rate of incorporation of amino acids labelled with stable isotopes into muscle rather than simply the changes in muscle mass between two points is a much more sensitive method for determining the response of muscle. When this has been done in young healthy adults, no effect on muscle protein synthesis (or indeed on muscle mass measured by other means) has been detected. Furthermore, no effect has been detected in body builders and weightlifters. Thus, at the very least, it appears that the evidence for a sustained anabolic effect of rhGH on muscle mass in normal healthy young men, trained or untrained, is extremely slim.

The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism, and in particular promotes the metabolic use of adipose tissue triacylglycerol. However, there is no proof that net protein retention is promoted in adults, except possibly of connective tissue."

Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5.

Johan86
2006-02-08, 22:40
så dagen efter man tränat så är det väldigt bra att äta mkt proteiner till frukost?

pragmatist
2006-02-09, 00:19
Är du riktigt seriös bör du snarare gå upp mitt i natten och äta protein. :thumbup:

fonzie
2006-02-09, 10:36
Så jag som tränar väldigt sent och går o lägger mig fem timmar efter passet går miste om en massa anabol tillväxt? :(

Edit: näringstajmar såklart timmarna efter passet.

Johan86
2006-02-09, 12:32
Så jag som tränar väldigt sent och går o lägger mig fem timmar efter passet går miste om en massa anabol tillväxt? :(

Edit: näringstajmar såklart timmarna efter passet.

lägga sig 5 timmar efter passet är ju knappast sent.ibland tränar jag till ca kl 21.30 går hem och äter och lägger mig ca kl 23.00

Frustrator
2006-02-09, 18:31
Nope, jag hade ju tydligen fel enligt mäster Grub ;)

BigForre
2006-02-09, 21:48
Är du riktigt seriös bör du snarare gå upp mitt i natten och äta protein. :thumbup:

Ge inte virron som tar matfrågan allt för seriöst för sin egen nivå (och sitt eget bästa) några dumma ideer nu *grr27*

nihe
2006-02-09, 22:12
Bah, läste fel. Sorry.

Lizard
2006-02-10, 07:18
Ge inte virron som tar matfrågan allt för seriöst för sin egen nivå (och sitt eget bästa) några dumma ideer nu *grr27* :thumbup:

Man kan mycket väl äta på natten om man vill gå upp i vikt. Men under sådana här avbrott av sömnen riskerar man att förstöra tillväxt och reparation för ett annat, oändligt mycket viktigare, organ; hjärnan.
Dessutom har vi ett matsmältningssystem som inte är optimerat för någonting utan är generellt hyfsat på lite olika saker. Min egen, spekulativa, misstanke är att även det behöver ett mindre avbrott då och då.

Lizard

BigForre
2006-02-10, 20:51
:thumbup:

Man kan mycket väl äta på natten om man vill gå upp i vikt. Men under sådana här avbrott av sömnen riskerar man att förstöra tillväxt och reparation för ett annat, oändligt mycket viktigare, organ; hjärnan.
Dessutom har vi ett matsmältningssystem som inte är optimerat för någonting utan är generellt hyfsat på lite olika saker. Min egen, spekulativa, misstanke är att även det behöver ett mindre avbrott då och då.

Lizard

Ja, nej jag kan mycket väl tänka mig att man kan få ut lite mer om man går upp och stoppar i sig lite även på natten, då kroppens förmåga att lagra protein längre tid är ytterst begränsad. Det var bara min oro för pojkarna som tränat lika kort tid som jag och som undrar om de ska ta 45,6g eller 47,8g protein 62 eller 63 minuter efter träning för att bli stora. Såg bara hur de går upp mitt i natten och börjar äta för att sedan hoppa över mattelektionen på morgonen för att de är trötta :) . Att gå upp och ta något mitt i natten lämnar jag till pojkarna som får betalt för att träna och ska ut på scen om några veckor...Men jag förstår att din tanke inte var denna heller då du verkar vara en mycket vis man :thumbup:

Berenger
2006-02-11, 00:44
Proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 h efter styrketräning, men extrem förhöjning handlar det bara om dom närmast påföljande timmarna. 12 h efter passet är proteinsyntesen förhöjd med 4-5 ggr basnivåer, och den nivån kan upprätthållas ytterligare 12 h, för att sedan falla tillbaka till basnivå totalt 48 h efter passet.man lär sig något nytt varje dag *suck*