handdator

Visa fullständig version : träningsverk


skrot
2006-02-08, 14:08
Hej, jag har en fråga angående träningsverk.

Scenario:
Har haft en veckas uppehåll från tränigen. Börjar friskt på måndag genomgående träning. På onsdag kommer en major träningsverk.
Fråga:
Om jag sträcker ut ev. bröstmuskler, nacke, där jag har bra med träningsverk i, Riskerar jag få nedsatt muskel uppbyggnad då, sliter jag ev sönder nått som håller på att byggas upp ??. Jag menar kroppen säger ju till iom att det känns/gör ont. Smärtan klarar jag av och jag tränar gärna idag med ganska stor träningsverk, dock inte de muskelgrupper som blivit tränade på måndagen. Vad är bäst, avstå eller köra som vanligt, att inte bry sig om muskelverken.

Berenger
2006-02-08, 14:11
du ska stretcha ut musklerna, dom växer bättre då. det är ingen fara att träna med träningsverk.

hahavaffan
2006-02-08, 14:15
du ska stretcha ut musklerna, dom växer bättre då. det är ingen fara att träna med träningsverk.Så det är bevisat att stretching ökar muskeltillxäten?

Berenger
2006-02-08, 14:34
Så det är bevisat att stretching ökar muskeltillxäten?jag kommer inte klistra in eller hänvisa till studier gjorda. Allt kommer från stora kroppsbyggare man pratar med på gymmet.. men vi vet ju alla hur dumma dom är... muskeln får bättre utrymme att växa, dessutom drar ju musklerna ihop sig efter träning, så att inte stretcha skulle göra en väldigt stel i slutändan..

skrot
2006-02-08, 14:49
jag förstår att man skall stretcha direkt efter en träning för bästa möjliga muskeluppbyggnad. Men 2 dagar efter då värken infinnes. jag menar , sliter man inte sönder något som håller på att repareras då ??

King Grub
2006-02-08, 15:01
"Results indicate that a single bout of maximal stretch does not significantly elevate fractional muscle protein synthetic rate in humans and thus suggests that muscle stretch per se is not the stimulus for the muscle hypertrophy that occurs with resistance training."

Can J Appl Physiol. 2000 Jun;25(3):165-80.

Samboy
2006-02-08, 15:06
jag förstår att man skall stretcha direkt efter en träning för bästa möjliga muskeluppbyggnad. Men 2 dagar efter då värken infinnes. jag menar , sliter man inte sönder något som håller på att repareras då ??

man stretchar ut muskelfibrerna som är bra. sen värk med "ä" jag tabbade mig mycket med det förr.

Berenger
2006-02-08, 15:09
"Results indicate that a single bout of maximal stretch does not significantly elevate fractional muscle protein synthetic rate in humans and thus suggests that muscle stretch per se is not the stimulus for the muscle hypertrophy that occurs with resistance training."

Can J Appl Physiol. 2000 Jun;25(3):165-80.och det är väl självklart att själva träningen får en att växa..

skrot
2006-02-08, 15:25
ok , för att ni skall förstå min till synes obesvarade fråga, gör jag en jämförelse (sjuk sådan, jag vet att jag är miffo, och jämförelsen antagligen är knäpp).
Ett tjockt rep (tänk muskelfibrer) bestående av många små små trådar håller på att gå sönder (muskelnedbrytning, efter träning). Någon/eller något håller pa att reparera det (1-2 dagen under vilan). Någon /något börjar dra i repet , sträcker ut det, Personen som håller på att reparera felet kan inte arbeta med det när någon annan sliter i repet, och reperationen som fortfarande ej var komplett läkt slits sönder igen och man får börja om från början med arbetet igen.

What u say ?? e jag knäpp hehe :D

Sniggel
2006-02-08, 15:55
Jag har inte stretchat på flera år, dock är jag vigare än de flesta, däremot är jag inte stor :D
Därmed inte sagt att jag inte har fått resultat av att inte stretcha, det vore en lögn.

edit: sen har man väl inte kunnat påvisa vad smärtan beror på, men det verkar inte bero på att muskeln är "nedbruten" snarare tvärtom

bubbe
2006-02-08, 16:38
ok , för att ni skall förstå min till synes obesvarade fråga, gör jag en jämförelse (sjuk sådan, jag vet att jag är miffo, och jämförelsen antagligen är knäpp).
Ett tjockt rep (tänk muskelfibrer) bestående av många små små trådar håller på att gå sönder (muskelnedbrytning, efter träning). Någon/eller något håller pa att reparera det (1-2 dagen under vilan). Någon /något börjar dra i repet , sträcker ut det, Personen som håller på att reparera felet kan inte arbeta med det när någon annan sliter i repet, och reperationen som fortfarande ej var komplett läkt slits sönder igen och man får börja om från början med arbetet igen.

What u say ?? e jag knäpp hehe :D

Det där låter mer som en muskelsträckning tycker jag.

Profetkaninen
2006-02-08, 17:31
"Results indicate that a single bout of maximal stretch does not significantly elevate fractional muscle protein synthetic rate in humans and thus suggests that muscle stretch per se is not the stimulus for the muscle hypertrophy that occurs with resistance training."

Can J Appl Physiol. 2000 Jun;25(3):165-80.
Alltså, enbart stretching av vaden i 27 min ökade inte proteinsyntesen lika bra som tåhävningar i 27 minuter... oväntat. *slap*
Men frågan handlar ju om huruvida träning följd av stretching ökar tillväxten, bättre än enbart träning?

Sedan hur har vi det med själva återhämtningen... Sker återhämtning snabbare om man stretchar muskeln efter att man har tränat, dvs underlättar cirkulationen för att transportera näringsämnen till muskeln?

- Jonas

Fatcan
2006-02-08, 17:34
Fascial stretching kan säkert göra skillnad, men inte när man står och stretchar typ 15 sek mot en vägg...