handdator

Visa fullständig version : Är det nån som har noterat (S):s konstiga moral?


Nitrometan
2006-02-08, 13:14
"Om nån redan tjänar pengar på ett omoraliskt sätt - då är det okej för mig också att tjäna pengar på samma omoraliska sätt." verkar det som om de resonerar.

Nu söker bl.a. SSU tillstånd att bedriva nätpoker.

Så det är okej att folk spelar bort sina pengar om de går till PARTIET?

Är detta ett lämpligt ämne för en mindre diskurs här på kolo?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=519657

skaparn
2006-02-08, 13:31
De försökte nyss i radio påpeka vikten av att folkrörelsen har möjlighet att dra in pengar, och att spelarna i Sverige ändå påverkas av internationella aktörer. Jag kan bara sucka trött.
Hyckleri per definition, precis som hela svenska spelmonopolet. Man motiverar begränsningarna med folklig omtanke men i handling blir det ganska tydligt att det handlar mer om bevarandet av en kassako. Andelen av intäkterna (på ca 4 miljarder) som går till rehabilitering av spelmissbrukare är försvinnande liten, och man behöver inte leta särskilt länge innan man finner att Svenska Spel har en väldigt aggressiv marknadsföring.

Förlorarna är förstås spelarna som inte får tillgång till en inhemsk marknad utsatt för konkurrens.

Det här är en av de frågor som verkligen får blodet att börja koka i min kropp, men jag ser ljusning i takt med att EU ifrågasätter monopolet. Jag kanske aldrig hinner se en svensk republik innan jag dör, men en fri spelmarknad är bra plåster på såren.