handdator

Visa fullständig version : Läkemedelsfråga: Propecia


Bite
2006-02-08, 12:10
Kanske lite udda fråga, och jag visste inte riktigt var den skulle ställas. Jag hoppas att nån har lite koll på detta och orkar göra ett försök, kanske Lizard?

Jag funderar över läkemedlet propecia som används mot manligt håravfall. Här finns en hel del läsning http://www.mpa.se/mono/propecia.shtml

Jag tänker främst på detta:

"blockerar den perifera omvandlingen av testosteron till androgent dihydrotestosteron (DHT)"

och från en annan sida

"Prostatakörteln behöver hormonet dihydrotestosteron för att kunna fungera och växa"

Jaha, och biverkningarna är inte så roliga, dock inte särskilt vanliga. Men om vi lämnar risken för biverkningar upp till mig och läkaren, så undrade jag om detta kan påverka förmågan att bygga muskler negativt. Jag tänker mig att för de studier som gjorts på läkemedlet är muskelbyggning helt ovidkommande, men personligen är det nog en sak jag vill ta med i ekvationen. Är det något man kan utläsa direkt, har tex DHT någon inblandning?

Snakeyes
2006-02-08, 12:20
Googla på "Give DHT a Break!". OBS om/när du läser artikeln att proscar innehåller samma verksamma ämne som procepia.

Lizard
2006-02-08, 16:38
Jag är inte i stånd att bedöma, men enligt läkarspalten i Men's Health så ska inte propecia påverka din förmåga att bygga muskler negativt.

Lizard