handdator

Visa fullständig version : Problem med kosten!!


totte
2002-09-14, 15:56
Tjo!
Det är som så att jag tränar nästan alltid DIREKT efter skolan... och då har jag problem med att få i mej något innan det är dax att ta tag i vikterna...problemet är det att jag kan inte komma på någonting som är hyffsat "fräscht" efter att ha legat i väskan/skåpet ca 7 timmar.

Har inte råd med en massa "pulver å piller".

Tacksam för alla förslag!!

/Totte

spinkoo
2002-09-14, 17:47
Det går enligt mig inte att träna efter skolan på det sättet...)särskilt inte utan pulver och piller...;) jag har haft väldans tur med schemat och har tre dagar då jag slutar tätt in på lunchen och på såvis kan träna direct efter. Den fjärde dagen på helgen. Men träna inte på tom mage, gör det på kvällen istället...:)

Annars kan du äta lite nötter, frukt eller kyckling i en matlåda. MEn det tycker jag personligen är allelses för jobbigt..:(

Linnet
2002-09-14, 17:51
Prata med mattanterna och be att få lägga maten i deras kyl. Jag käkar en burk Kesella varje dag ger mycket protein och är magert vill du äta mer är det bara att kompletera. Att köpa en Gainer behöver inte vara så dyrt, välj ett bra märke men det behöver inte vara det dyraste. En gainer shake kostar ca 8-10 kronor styck vilket du ju borde ha råd med.

totte
2002-09-14, 18:21
Det MÅSTE gå att träna på de viset! annars får jag stryk av tjejen :smash: !!

Å pulver kommer inte på tal, får räcka med pulver efter träning.

Hmm...nötter å frukt? varför nötter?

har funderat på typ 2-3 wasasport och nån frukt....skulle det räcka?!

matlåda blir som sagt äcklig i skåpet (tycker ja iaf)..å får ingen tillgång till någon kyl i skolköket.

Pecca
2002-09-14, 18:25
Gå till lärar rummet och be om att få ställa grejerna i kylen då!:). Jag hade själv med mig några mackor och alltid några frukter om jag skulle träna nära efter skolan

Patte
2002-09-14, 18:25
En burk tonfisk, en öppnare och en gaffel i skåpet då :D

spinkoo
2002-09-14, 18:28
Nötter: För att dem, inte blir dåliga...goda, går snabbt att äta...

Är det nån som provat mini-kylar på batteri?

totte
2002-09-14, 18:39
:bow: Patte :bow:

Där tror jag vi har den perfekta lösningen...Yeha! :cheers:

Men är fortfarande mycket tacksam för fler förslag

/Totte

Sverker
2002-09-14, 19:03
Mager mjukost på tub och frallor. Kan inte bli enklare.

Räkor, skinka, kräftor med dill eller örtkryddor kanske ?

Patte
2002-09-14, 19:25
Originally posted by Sverker
Mager mjukost på tub och frallor. Kan inte bli enklare.

Räkor, skinka, kräftor med dill eller örtkryddor kanske ?

Har du någon näringsdeklaration för det? Är det mycket protein i den och hur mycket protein samt fett är det i den? :confused:

Pecca
2002-09-14, 19:55
Sitta o käka kräftor samt räkor i skolan va?... Hahaha, fan det skulle vara en rolig syn:D


:cheers:

Sverker
2002-09-16, 06:16
Visst Pecca ! Sittande i ljushallen, iförd liten lustig hatt hemifrån och 96% laboratoriesprit från kemisalen i ett mätglas.
Nja.. kräftarna ligger nog i mjukosten va ?

Proteinhalten brukar ligga mellan 15 -19 % och fetthalten ned
till 1 % / 100 g. Man gör mjukosten av ost som håller fetthalten 10 - 17 % och i de magraste varianterna är det tillsatt mjölkpulver.
Fördelen med mjukost är att den kan ligga i skolväska eller träningsväskan i flera veckor utan att bli dålig.

Lave
2002-09-16, 11:10
Eftersom att jag antar Du inte har tillgång till mikrovågsugn el kök så föreslår jag inte havregrynsgröt. Men annars blanda havregryn och nötter i en påse o ha i väskan. Lite torrt, men med vatten till går det bra. För protein se till att ha med Dig ännu mer nötter, tonfisk, räkor, jordnötssmör osv.

z_bumbi
2002-09-16, 11:22
Sverker: Trodde att man tillsatte mjölkpulver till all mjukost ? Det är alltså bara någon vanlig ost och någon process eller mjukgörare som gör att det går att trycka in det i tuben ?

Jag har bara kollat på magra varianterna tidigare i jakten på fettsnålhet (som så många andra men av andra skäl) och detta betyder helt plötsligt att jag har ett pålägg till att använda på mackorna :thumbup:

Sverker
2002-09-17, 06:38
Mjukgörare z_bumbi:D

Helt rätt !
I tvättmedel kallas det mjukgörare och är av teknisk kvalite´
I livsmedel kallas det smältsalter och är av betydligt bättre renhet men det är fortfarande samma sak, -fosfat.

Binder i båda fallen kalcium och i osten ökar det kaseinets löslighet i vatten. Blir säkert svårt att bevisa men upptagnings-hastigheten av proteinet ökar nog en aning med mjukost än med vanlig ost.

emmzan
2002-09-17, 08:26
Mitt eget panikmellanmåls-förslag!

Ta en plastburk med bra lock (inge kul med läckor!) Lägg i rejält med havregryn (eller mûsli) branflakes, mandlar, nötter och lite sånt. Sen har man i proteinpulver med chokladsmak (det är godare så!!) samt vatten. Med bara vatten blir det lite soppigt!


Annars är tonfiskburk och öppnare ett helt okej alternativ!

Sverker
2002-09-17, 09:02
100-poängare:thumbup:

Rah
2002-09-17, 09:25
Beställ en hink Sloow Carbs. Du tror väl inte att det blir billigare att handla en massa mat varje dag?