handdator

Visa fullständig version : vad gör jag för fel?


mattek
2006-02-07, 20:35
hej mitt första inlägg på forumet.
har styrketränat i ca 6 månader nu. började efter att min axel hoppat ur led för 3:e gången
nu till min fråga, vill bli av med magen men varför går jag inte ner i vikt?

måndagar - styrketräning
tisddagar - ca 90 minuter motionscykel
onsdagar - styrketräning
torsdagar - ca 90 minuter motionscykel
fredagar - styrketräning
lördagar - ca 90 minuter motionscykel
söndagar - vila
efter styrketräningen tar jag en proteindrink

äter
06,00 - 2 ägg och en kopp kaffe
09,00 - 2-3 skivor skovmands med keso på, kaffe
11,30 - lunch, försöker äta nyttigt men det går väl så där, kaffe
15,00 - banan, kaffe
17,30 - middag sådär nyttig och det som blir över hamnar i matlådan, kaffe
sen kan jag ta en morot eller frukt på kvällen

vägde innan jag började träna 104 kg och nu efter ca 6 månaders träning väger jag 103 kg, visst lite fett kanske bytt plats med muskler men inte är det mycket

så tips på vad jag ska göra, träna mer eller äta mindre eller oftare eller vad är det jag gör fel?
rgds
matte

Viveqa
2006-02-07, 21:50
Vad betyder nyttig lunch och middag?

Har du tagit midjemått? Det brukar säga mer om ifall man förlorat fett eller inte än vågen.

Sen ifall du börjat styrketräna samtidigt som du började deffa så går man alltid upp några kilon p.g.a. ökad glykogeninlagring i musklerna.

mela
2006-02-07, 21:55
du äter nog för lite med tanke på hur mkt du tränar

Berenger
2006-02-07, 22:09
det låter som du nu har en väldigt långsam ämnesomsättning, någon dag i veckan borde du äta lite mer av det du annars brukar. glöm inte att det är först när du är tom i magen som kroppen börjar ta fett. lägg gärna 20-30min cardio efter 45min styrketräning.

thomast
2006-02-07, 22:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

babyshambles
2006-02-07, 22:25
Nyttiga fetter KAN du inte vara utan om du ska gå ner i fettvikt.

tossefar
2006-02-07, 22:28
Du äter alldeles för lite.

oksiv1
2006-02-07, 22:31
Du äter alldeles för lite.

Hur går det ihop med att han INTE går ner i vikt?
Nä, väg din mat. Ligg på kcal-underskott så ska du se att det börjar hända saker.

mattek
2006-02-07, 22:34
thomast: tackar för länken stod mycket nyttigt där

men ni tror alltså att jag äter för lite, inte för att jag riktigt förstår hur jag ska kunna gå ner i vikt genom att äta mer

anngående lunch och middag så är det väl vanlig husmanskost, mycket pasta, ris eller potatis med något passande till + lite grönsaker

babyshambles
2006-02-07, 22:36
thomast: tackar för länken stod mycket nyttigt där

men ni tror alltså att jag äter för lite, inte för att jag riktigt förstår hur jag ska kunna gå ner i vikt genom att äta mer

anngående lunch och middag så är det väl vanlig husmanskost, mycket pasta, ris eller potatis med något passande till + lite grönsaker
Ett lågt intag av kcal snäker din kropps förbränning på lång sikt.

mini
2006-02-07, 22:49
Du måste rannsaka dig själv. Om ditt schema verkligen ser ut som du säger, utan att maten är extremt energirik eller serveras i extremt stora portioner, rekommenderar jag att du går och kollar upp ämnesomsättningen. Vanligare än medicinska förklaringar är att man underskattar sitt intag eller överskattar sin förbrukning. Man glömmer bort de där små extra godsakerna man stoppar i sig i förbifarten. Man glömmer att man faktiskt inte riktigt gör den cardion man föresatt sig.

Ett bra sätt att få koll är att skriva upp allt man äter och all träning under en inte alltför kort tidsperiod. Då ser man var fällorna finns.

Pepz
2006-02-08, 00:02
Ett lågt intag av kcal snäker din kropps förbränning på lång sikt.

Nej men vid en lägre kroppsvikt så behöver du inte ligga mycket kcal som vid en högre..
Kroppen förbränning sänks inte nämnvärt ens på VLC dieter
Och motverkas dessutom rejält med styrketräning

babyshambles
2006-02-08, 00:46
Nej men vid en lägre kroppsvikt så behöver du inte ligga mycket kcal som vid en högre..
Kroppen förbränning sänks inte nämnvärt ens på VLC dieter
Och motverkas dessutom rejält med styrketräning
Det stämmer väl knappast? En diet med alldeles för litet intag av kcal, gentemot vad som behövs medför att kroppen drar ner på förbränningen. Det är ju därför man kör en diet långsiktigt (behålla förbränningen), istället för att svälta sig snabbt och sedan gå upp allt igen (minska förbränningen). Varför skulle kroppen ligga på samma förbränningsnivå om den inte fick lika mycket energi? Om du håller en svältdiet länge så är det klart att kroppen minskar förbränningen.

Racso
2006-02-08, 02:03
Hur kan ni säga att han äter förlite? Skulle han äta förlite så skulle han gått ner betydligt mer än 1kg...

Det är som Pepz säger, skitsnack det där med att sänka förbränningen, det som gör att man måste minska energiintaget under en deff är att man förlorar vikt vilket gör att man gör av med mindre energi. Det handlar alltså inte om någon sänkt förbränning.

Du äter FÖR MYCKET. Halvera middagen och minska lunchen. Din träningsmängd ser bra ut, men tänkt på att sänka energiintaget med minskande massa.

Du har tränat i ett halvår så du har diciplinen, minska maten och kämpa på så är du i toppform till nästa år. Lycka till.

Viveqa
2006-02-08, 03:28
Titta i livsmedelstabeller och vägm din mat, åtminstone ett tag så att du får ett hum om hur mycket du faktiskt äter.
Medd ex. pasta är det lätt att få i sig en väldig massa kalorier...

Baha
2006-02-08, 04:41
tycker oxå det är lite konstigt att folk säger att han äter för lite om han inte gått ned mer än 1 kg på ett halvår :D


Jag tror mer på minis linje, att kcal intaget underskattas, behövs ju inte mer än 1-2 rejäla fuskmåltider för att kcal intaget skall skjuta iväg rejält

maRRtin
2006-02-08, 08:06
mycket pasta, ris
Där kan vi ha en bov, både pasta och ris är väldigt energirikt.
Sikta på att äta mer potatis.

Som sagt, inte troligt att du äter för lite. Isåfall hade du ju gått ner i vikt.

tomccc
2006-02-08, 09:39
Där kan vi ha en bov, både pasta och ris är väldigt energirikt.
Sikta på att äta mer potatis.

Som sagt, inte troligt att du äter för lite. Isåfall hade du ju gått ner i vikt.
Tänkte precis samma sak. Byt ut pasta och riset mot potatis i de flesta måltider. Potatis är inte bara gott och mättande utan även relativt sett inte så energitätt livsmedel.

Annars skulle jag vilja påpeka det andra redan sagt, nämligen att verkligen kolla på de två scheman du har skrivit ned. Jämför med denna vecka, stämmer schemana med verkligheten?

Lycka till med träningen!

mattek
2006-02-08, 12:54
ok börjar lära mig lite om det här nu, verkar finnas mycket kunnigt folk här.
har räknat lite nu och kommit fram till följande
BEE = 2169,408
BEE * 1,5 = 3254,112
BEE * 1,5 - 500 = 2754,112
så om jag har förstått det rätt så om jag äter mindre än 2754 kalorier om dan så borde jag gå ner 0,5 kg i veckan
så nu är det bara börja räkna på hur mycket man äter då så man får svart på vitt på hur mycket det verkligen är
kollade även mitt BMI och fick 29,8 (186cm lång och väger 103 kg) vilket är precis på gränsen mellan övervikt och fetma, men då undrar jag kollar man på bilder här på forumet så är det ju vissa som är ruskigt grova era BMI måste bli ganska konstiga
jag menar säg någon som är 175 cm lång och väger 90 kg vältränad då är dom feta enligt BMI-tabellen

Pepz
2006-02-08, 12:56
BMI är inte ett mått som ska användas på en enskild individ utan på större grupper