handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning!


Linnet
2002-09-14, 11:15
Jag undrar varför de mesta på det här forumet verkar livrädda för att konditiomsträna? Jag har bakgrund som långdistanslöpare, något jag tror att jag har stor nytta av när jag styrketränar. Jag upplever att jag inte tar slut lika fort som andra styrketränande utan jag kan bibehålla en högre intensitet under passen. har märkt att min kondis har försämrats och har börjat springa/ simma två gånger i veckan något jag tycker gett mig fina resultat. Min fråga är, kan inte ökningen i kondition uppväga muskelnedbrytningen då man kan bibehålla en högre intensitet under passen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Grahn
2002-09-14, 11:36
Planerar man inte att bli optimalt superstor utan mest atletisk tror jag nog konditions träning är mycket mer positivt än negativt.

Annars är väl högintensiv intervall träning bättre lämpad för att ge kondition och muskelmassa än långdistans löpning.

Linnet
2002-09-14, 11:56
Du har rätt men långdistanslöpning ger de bästa effekterna avseende syreupptagningsförmåga, själv kör jag ett långdistanspass+ ett intervallpass i veckan. Min åsikt är att muskelutveckling inte får gå före hälsa och välbefinnande, stora muskler är väl bra men om man låter som Darth Vader efter att man gått upp för några trappor då måste det hela med muskelnbyggandet ha gått till överdrift!

JJ
2002-09-14, 12:46
Linnet, fortsätt gärna och spring, men min erfarenhet är denna, om det är optimala ökningar i massa man är ute efter är inte långdistanslöpning något man skall syssla med. Kortare intervallpass är då bättre. När jag sprang 3 ggr i veckan ökade jag ingenting, tyvärr. Du kan dock säkert öka med dina 2 löppass i veckan, men det kommer enligt mig göra att du ökar långsammare och benen kommer nog släpa i utvecklingen.

Pecca
2002-09-14, 12:53
Linnet, forsätt med löpningen. Det kanske inte är det bästa ur museklbyggandets synvinkel men du kommer att ha mer nytta av det i vardagen samt ditt fysiska välbefinnande:thumbup:

JJ>
trevligt att du har börjat skriva här igen:thumbup:

Linnet
2002-09-14, 15:31
Optimal muskelutveckling? Just nu väger jag 71 kilo och är 174 lång, kan jag öka upp till 80 kilo någon gång i framtiden är jag nöjd, 5-10 år är helt ok för mig. Styrketräning och muskelutveckling är både bra och roligt, men det får inte gå före välbefinnande något man uppnår genom både styrka och kondition! Men vi glider ifrån frågan, kan det inte vara så att bra kondis som ger hög träningsintensitet och ork att bibehålla fokus uppväger den muskelnedbrytning som sker?

JJ
2002-09-14, 17:16
Pecca:cheers:
Linnet, jag tror att svaret på din fråga är nej.

Swedeman
2002-09-15, 10:31
Och jag tror precis tvärtom; att svaret på din fråga är Ja...

z_bumbi
2002-09-15, 19:53
Linnet: Två konditionspass i veckan och du vill gå upp 9 kilo på 5-10 år ? Jag ser inget problem men se till att stoppa i dig bra med näring i samband med konditionen och i övrigt också för den delen.

"kan det inte vara så att bra kondis som ger hög träningsintensitet och ork att bibehålla fokus uppväger den muskelnedbrytning som sker?"

Jo antagligen men jag skulle gissa att det finns motionsformer som är bättre lämpade att kombinera med styrkan än just löpning, simning (som du också kör) t ex är något som sliter mindre på kroppen men ger många fördelar.
Men ett pass löpning i veckan borde ju inte vara något större hinder, två pass är svårt att passa in eftersom det inte är skönt (Eller bra) att springa med träningsvärk.

Sen är det inte så himla svårt att vara fokuserad på träningen den korta effektiva tid som det blir på gymet. (1 set = 0,5-1 min plus 2-6 min vila ger effektiv tid på max 50 % men i praktiken blir det oftast mindre), det klarar alla som bara har knäböjskondition.

Om du inte vill sluta med konditionsträningen finns det ju inget som säger att du måste, om du trivs med träningen så är det större chans att den lyckas och du verkar ju gilla att hålla en viss konditionsnivå så det är bra att fortsätt, märker du att det inte ökar så mycket i benen så är det ju bara att skippa löpningen en period och kolla vad som händer.
Du verkar ju inte ha någon brådska så lite expriment är alltid kul. :)

Pecca
2002-09-15, 20:10
Edit: tar tillbaka påståendet!!!:D :confused: