handdator

Visa fullständig version : Muskelförlust vid deff


sundvall
2006-02-07, 18:54
Hur är det egentligen? Jag har sett Grub skrivit flera ggr att styrketräning minst 2ggr i veckan stoppar all förlust av muskelprotein under en deff, även under rätt höga energiunderskott. Men endå ser man folk skriva/säga ibland att "hoppas jag inte tappar för mycket muskelmassa nu" när det är dags för deff.

Hur ligger det till egentligen? I praktiken?

Lodiz2
2006-02-07, 19:10
det undrar jag med bli lite förvirrad

bedlam
2006-02-07, 19:13
bra fråga, vore rolig och uppskattat med ett rakt svar, även om jag förstår om det är svårt att ge sådana!

Gorilla
2006-02-07, 19:14
Väldigt felplacerad tråd. Denna hör garanterat hemma under Diet,Deff m.m

:MrT:

sundvall
2006-02-07, 19:34
Oj, ja det har du nog rätt i. Hoppas någon moderator ser den så han/hon kan flytta den.

sundvall
2006-02-07, 20:10
Komigen nu, någon?

Robban
2006-02-07, 20:15
De som tror sig vara grövre under späcket än vad de i själva verket é brukar köra med det där.
- Jag var mycket grövre innan, har tappat massor under deffen!

Snark...

hultman
2006-02-07, 20:19
Klart man ser grövre ut med lite fördelaktigt utplacerat fett :D

sundvall
2006-02-07, 20:21
Klart man ser grövre ut med lite fördelaktigt utplacerat fett :D

... med kläder på :cool:

userfriendly
2006-02-07, 20:48
jag tappade en hel del ryggmuskler under deffen - antagligen för att ryggen var mkt mer välutvecklad än de andra musklerna.. kroppen tar av det som det finns mest av.. men styrkan kommer tillbaka rätt fort..
samtidigt så ökade jag lite i bröst o ben så.. jaa.. allt beror på hur hårt man kör o erfarenhet osv osv

krilleh
2006-02-08, 10:20
Om man går ner för snabbt i vikt lär man tappa lite muskler..
0.5 kg i veckan är ett bra tempo

Sen är kosten också otroligt viktig. bra med protein osv! Hoppas nån som kan mer kan förklara bättre :)

Slartibartfast
2006-02-08, 10:59
Klart man tappar muskler om man ligger på rejält kaloriunderskott. Även fast man tränar. Styrkan försvinner ju, bl.a.

sundvall
2006-02-08, 11:03
Ja men styrkan försvinner väl antagligen pga kaloriunderskottet och att man inte har lika mycket energi helt enkelt, men förlorar man verkligen muskelMASSA?

Slartibartfast
2006-02-08, 11:10
förlorar man verkligen muskelMASSA?

ja.

Hur viktig är onödig muskelmassa att bevara vid kaloriunderskott? Inte speciellt.

sundvall
2006-02-08, 11:12
Vad säger du då om den där studien som grub visade som sa att muskelförlust under styrketräning var totalt stoppad, eller nå sånt. Kan ju leta upp den...

cheesian
2006-02-08, 15:39
Om vi ska förankra oss till verkligheten för en stund så finns det ingen diet som man inte förlorar muskelprotein på.

Zerohero
2006-02-08, 16:37
Vad säger du då om den där studien som grub visade som sa att muskelförlust under styrketräning var totalt stoppad, eller nå sånt. Kan ju leta upp den...

Om du menar VLCD studien så gällde ju överviktiga, otränande som bröjade styrkträna. Desuutom hade väl inet så mycket musklemassa från början som dock många har här. Går inte riktigt att jämföra studien med oss styrketränade men säger ju någonting om muskelförlust.

Slartibartfast
2006-02-10, 21:50
Så hur mycket är det rimligt att man förlorar under en deff?

Jag ska dra bort sex kilo snart. Hur mycket mukkler får jag räkna med att ryker?

sundvall
2006-02-10, 21:55
Mm, ska deffa jag med den 1a Mars. Hade tänkt gå från 80kg ner till 70 på 3-4månader. Om jag håller ett mycket högt proteinintag samt försöker styrketräna lika hårt 3-4 dagar i veckan, ungefär hur mkt muskelmassa förlorar jag då?

King Grub
2006-02-10, 22:01
Förstår du inte att det är omöjligt att ge några generella svar i förväg på en sådan fråga?

sundvall
2006-02-10, 22:05
Ja ok. Men var det inte så att all muskelproteinförlust var helt stoppad om man styrketränar minst 3ggr i veckan under deffen? "Förlorar man muskler under deff gör man något fel" har jag sett dig skriva.

Jay-Z
2006-02-10, 22:05
Så hur mycket är det rimligt att man förlorar under en deff?

Jag ska dra bort sex kilo snart. Hur mycket mukkler får jag räkna med att ryker?

Hur ska du deffa? Hur ser fördelningen ut? Vad ska du äta? När ska du äta? Hur ska du träna? Sköter du alla kort rätt så borde du väl inte tappa några större mängder. Speciellt om du inte skall ned på några extremnivåer.

King Grub
2006-02-10, 22:06
Hur skall jag i förväg kunna säga vad du kommer att göra och påverkas av för faktorer under deffen?

Rockhard
2006-02-10, 22:12
Ja ok. Men var det inte så att all muskelproteinförlust var helt stoppad om man styrketränar minst 3ggr i veckan under deffen? "Förlorar man muskler under deff gör man något fel" har jag sett dig skriva.

Det beror ju på en mängd faktorer, hur stor man är, maten, träningen osv...
Om du bara äter kakor och tränar som en kärring lär du tappa mer än om du sköter dig. 3 pass eller ej....

King Grub
2006-02-10, 22:14
Och även med svaret på sådana frågor är det helt omöjligt att ge en siffra i gram eller kilo.

sundvall
2006-02-10, 22:21
okok

Slartibartfast
2006-02-10, 22:31
Hur ska du deffa? Hur ser fördelningen ut? Vad ska du äta? När ska du äta? Hur ska du träna? Sköter du alla kort rätt så borde du väl inte tappa några större mängder. Speciellt om du inte skall ned på några extremnivåer.

Allting kommer att skötas optimalt.

Jay-Z
2006-02-10, 22:49
Allting kommer att skötas optimalt.

Då svarar du ju på din egen fråga. :)

Cerberus
2006-02-11, 00:08
Klart man blir av med lite massa om man redan e rätt biffig under fläsket :). Om man inte går på bodybuilder-dieten då *flex*

Men så länge man är lika stark eller t.om blir starkare i vissa övningar borde de väl va rätt lugnt?

Zerohero
2006-02-11, 16:40
Ja ok. Men var det inte så att all muskelproteinförlust var helt stoppad om man styrketränar minst 3ggr i veckan under deffen? "Förlorar man muskler under deff gör man något fel" har jag sett dig skriva.

Nej så bra är det inte. Om jag förståt det rätt så är det så här. Om man normalt inte tränar är man i proteinbalns +/- 0. tränar man och bulkar hammnar man i positiv proteinbalans, altså det skapas mera muskelprotein än det förbänns, då ökar man i muskelmassa.
Men deffar du däremot så börjar proteinedbrytningen öka och du hamnar i negativ proteinbalans och du förlorar muskler. Men tränar du så kompenserar du den större proteinnedbrytningen med proteinsyntesen som uppstår vid träning.
Men destu mera kaloriminus destu mera muskelnedbrytning sker och du behöver ännu mera proteinsyntes för att kompensera det hela. Till sist går det inte och du börjar förlora muskler.