handdator

Visa fullständig version : "Försvunnen värld" hittad i djungeln! (Sju djurbilder!)


Pellefant
2006-02-07, 16:32
Sju "nya" djur som du inte sett förut. :)

"Ett forskarlag rapporterar om en ”försvunnen värld” i Indonesiens otillgängliga djungler. På sin expedition upptäckte de en ny fågelart och många rariteter bland fåglar, grodor och plantor. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=519531&previousRenderType=6

Fina bilder, trädkängurun är sötast tycker jag.

King Grub
2006-02-07, 16:35
Myrpiggsvin äger.

Runda Grodan
2006-02-07, 16:35
Det låter farligt det där. Vi vet ju inget om de nya djuren. Tänk om de är väldigt intelligenta och ondskefulla. Myrpiggsvinet är nog inte att leka med.

Grisen
2006-02-07, 16:35
Coolt!

Grisen
2006-02-07, 16:36
Myrpiggsvin äger.


Ha ha! Varför?

Du vill ha ett sånt som husdjur va?

Metal_boy_
2006-02-07, 16:38
Fascinerande!

Kwon
2006-02-07, 16:46
Mkt nice!

Hoppas dom upptäcker ännu mer revolutionerande saker och ting i orörda skogar/djup på jorden vi ej besökt tidigare?

Kanske en gammal avgudabild på Rune Roefv? Då förklaras ju en hel del.

Sedan undrar jag hur stora fiskar och havsliv kan bli på alla de orörda/obesökta platserna på jorden.

Finns det någon släkting till Elasmosaurus alt Diplodocus som lystrar till namnet "Nessie" någonstans?

Djupt ner i marken, finns det insekter större än vanligt?

Finns det liv på Mars?

Har rymdvarelser av rang någonsin besökt jorden?

Är det värt att köra HIT?

aliquis
2006-02-08, 10:42
Appropå den andra tråden så upptäcks det väl fortfarande en hel del nya arter överhuvudtaget, och försvinner ju en del dagligen.

http://www.dn.se/content/1/c6/51/95/31/arterF.jpg
Är det stenar på marken? (antagligen), och vad är det för små "pärlor" i riset? Ser det ut så i största allmänhet eller har han letat upp allt det där och lagt det där?

Löjtnant Blank
2006-02-08, 10:48
"Honungsätare". Säga vad man vill om zoologer, fantasi har de gott om.

hahavaffan
2006-02-08, 10:51
Nu är det bara en tidsfråga innan Aftonbladet kontrar, och kommer med artikeln:
"Ny dödlig djurart funnen - sprider AIDS och spetälska
- Djuret, den kortnäbbade Apelsinröfven, hittades i hemmet hos en spetälsk, AIDS-sjuk herre. Notis: Djuret själv har egentligen inte spridit sjukdomar, och är egentligen bara en vanlig gråsparv, med gul målarfärg på stjärten. Men vi blev så deperata efter DNs fina artikel om de nya djuren, att vi ljög som vanligt."

Nitrometan
2006-02-08, 11:20
http://www.dn.se/content/1/c6/51/95/31/arterF.jpg
Är det stenar på marken? (antagligen), och vad är det för små "pärlor" i riset? Ser det ut så i största allmänhet eller har han letat upp allt det där och lagt det där?
Ser ut som en lövsalsfågel av nåt slag. De bygger en sån fin spelplats för att locka honor och sen dansa sin fina parningsdans för dem.

Japp. han har farit ruunt som en galning och letat upp allt det där.

sundvall
2006-02-08, 11:23
Nu är det bara en tidsfråga innan Aftonbladet kontrar, och kommer med artikeln:
"Ny dödlig djurart funnen - sprider AIDS och spetälska
- Djuret, den kortnäbbade Apelsinröfven, hittades i hemmet hos en spetälsk, AIDS-sjuk herre. Notis: Djuret själv har egentligen inte spridit sjukdomar, och är egentligen bara en vanlig gråsparv, med gul målarfärg på stjärten. Men vi blev så deperata efter DNs fina artikel om de nya djuren, att vi ljög som vanligt."

:laugh:

Jay-Z
2006-02-08, 11:23
Det låter farligt det där. Vi vet ju inget om de nya djuren. Tänk om de är väldigt intelligenta och ondskefulla. Myrpiggsvinet är nog inte att leka med.

:D

Löjtnant Blank
2006-02-08, 11:25
Ser ut som en lövsalsfågel av nåt slag.
Precis vad jag tänkte skriva. De bygger en sån fin spelplats för att locka honor och sen dansa sin fina parningsdans för dem.

Spannmål
2006-02-08, 12:03
Tråkiga djur. Kunde gott fortsatt vara ouptäckta.

Löjtnant Blank
2006-02-08, 12:10
Tråkiga djur. Kunde gott fortsatt vara ouptäckta.
Ha, ha! Fy fan vad jag håller med. Den dagen forskarna hittar en levande T-Rex kanske jag börjar bry mig.

Pellefant
2006-02-08, 12:15
Ha, ha! Fy fan vad jag håller med. Den dagen forskarna hittar en levande T-Rex kanske jag börjar bry mig.

Det är bara en tidsfråga. :cool:

Kwon
2006-02-08, 12:16
Trots att jag anser detta vara en ganska intressant upptäckt, så måste jag hålla med Spannmål och Kapten Blank...

Hade ju varit mycket mer spekakulärt om det hade varit arter som var lite mer "speciella".

En GIGANTISK varan eller enorm tusenfoting hade gjort min dag.

Hade inte behövts vara någonting så extremt som tex en T-Rex! :laugh:

wintersnowdrift
2006-02-08, 23:01
Paradisfågeln var vacker. Och myrpiggsvinet var väl roligt! Dagens ungdom är så extremt svårroad, för femtio år sedan tyckte svenska barn att negrer var exotiska och spännande.

OT: Faktum är att det hade suttit fint just nu att vara en oupptäckt art i en avlägsen djungel. Gärna för tråkig för att någon ska bry sig om en. Soft.

//Kristin

Kwon
2006-02-08, 23:23
OT: Faktum är att det hade suttit fint just nu att vara en oupptäckt art i en avlägsen djungel. Gärna för tråkig för att någon ska bry sig om en. Soft.

//Kristin

E'ru deppig Winter? :confused:

Squatinator
2006-02-08, 23:32
Nån mer som tycker den här ser ut som en fotpump? Jag antar att den inte gillar att bli använd som det dock :/

http://www.dn.se/content/1/c6/51/95/31/arterC.jpg

Bönne
2006-02-09, 00:01
http://www.dn.se/content/1/c6/51/95/31/arterC.jpg

Jag kan inte vara den enda som tänker på Ronnie Coleman när jag ser den bilden?

Tricklev
2006-02-09, 00:15
http://www.dn.se/content/1/c6/51/95/31/arterC.jpg

Jag kan inte vara den enda som tänker på Ronnie Coleman när jag ser den bilden?

:laugh: :laugh:

Inte nu längre iaf :laugh:

Corpobal
2006-02-09, 00:43
Dom riktigt häftiga upptäckterna finns i havet. Långt, långt ner.

MacLeod
2006-02-09, 00:48
Dom riktigt häftiga upptäckterna finns i havet. Långt, långt ner.


Berätta mer..

wintersnowdrift
2006-02-09, 00:58
E'ru deppig Winter? :confused:

Nädå, bara magsjuk. Lite smått melankolisk kanske; har vinterkräksjuka och vinterdeppsjuka ett samband måntro?

(Nu bör jag kanske inte kapa den här tråden för mina egna syften mer, bäst jag går och lägger mig).

//Kristin

grisbil3n
2006-02-09, 01:46
Paradisfågeln var vacker. Och myrpiggsvinet var väl roligt! Dagens ungdom är så extremt svårroad, för femtio år sedan tyckte svenska barn att negrer var exotiska och spännande.

OT: Faktum är att det hade suttit fint just nu att vara en oupptäckt art i en avlägsen djungel. Gärna för tråkig för att någon ska bry sig om en. Soft.

//Kristin

Du sa neger :D

Pluspoäng.

Corpobal
2006-02-09, 02:15
Berätta mer..


"In 1998, University of Delaware marine biologist Craig Cary and his colleagues made international headlines when they confirmed that the Pompeii worm, which lives at hydrothermal vents, is the Earth's most heat-tolerant animal.

The Pompeii worm (Alvinella pompejana) — a fuzzy gray, critter about as long as a hand, sporting tentacle-like, scarlet gills on its head — can survive a bath as hot as 176°F.

While some bacteria can live at even higher temperatures, Dr. Cary says the Pompeii worm ranks as the most heat-tolerant among higher-order life forms. It beat out the Sahara Desert ant, which formerly held the record at 131°F.

"For most of us, a hot shower is around 100°F, says Dr. Cary. "How the Pompeii worm survives the nearly boiling water emanating from the vents is a mystery."


Livet i djupt vatten är rätt så outforskat på grund av naturliga begränsningar som människan haft svårt att ta sig förbi. Men det är också en enorm yta som aldrig kartlagts ordentligt. Som att upptäcka en ny värld.


"The deep-sea is the largest ecosystem on the planet. The oceans cover about 71% of the earth’s surface. Of that area ~90% is open ocean below which lies "deep" water. The depth of the oceans ranges from shallow bays, estuaries, and tidepools to a depth of 11,000 meters in the Marianas Trench. The average depth of the ocean is ~4000 meters (2.5 miles)!! When you take into consideration the vertical extent of the deep-sea it represents 90% of the volume of the world’s oceans.

While this environment is vast and undoubtedly an important component to the world biosphere it is the least explored habitat on our planet. More people have been to the moon than to the bottom of the Mariana Trench."


http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/faculty/drazen/images/TJeff3-24-02.JPG


http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/faculty/drazen/images/stomias.jpg

Squatinator
2006-02-09, 03:59
"In 1998, University of Delaware marine biologist Craig Cary and his colleagues made international headlines when they confirmed that the Pompeii worm, which lives at hydrothermal vents, is the Earth's most heat-tolerant animal.

The Pompeii worm (Alvinella pompejana) — a fuzzy gray, critter about as long as a hand, sporting tentacle-like, scarlet gills on its head — can survive a bath as hot as 176°F.

While some bacteria can live at even higher temperatures, Dr. Cary says the Pompeii worm ranks as the most heat-tolerant among higher-order life forms. It beat out the Sahara Desert ant, which formerly held the record at 131°F.

"For most of us, a hot shower is around 100°F, says Dr. Cary. "How the Pompeii worm survives the nearly boiling water emanating from the vents is a mystery."


Livet i djupt vatten är rätt så outforskat på grund av naturliga begränsningar som människan haft svårt att ta sig förbi. Men det är också en enorm yta som aldrig kartlagts ordentligt. Som att upptäcka en ny värld.


"The deep-sea is the largest ecosystem on the planet. The oceans cover about 71% of the earth’s surface. Of that area ~90% is open ocean below which lies "deep" water. The depth of the oceans ranges from shallow bays, estuaries, and tidepools to a depth of 11,000 meters in the Marianas Trench. The average depth of the ocean is ~4000 meters (2.5 miles)!! When you take into consideration the vertical extent of the deep-sea it represents 90% of the volume of the world’s oceans.

While this environment is vast and undoubtedly an important component to the world biosphere it is the least explored habitat on our planet. More people have been to the moon than to the bottom of the Mariana Trench."


http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/faculty/drazen/images/TJeff3-24-02.JPG


http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/faculty/drazen/images/stomias.jpg

Jag måste erkänna att denne vattenorm ser ut som en rå sälle som bara vill oss illa. Sådana tankar är nedslående, på min ära.