handdator

Visa fullständig version : bör jag ta glutamin?


Linnet
2002-09-14, 10:53
Går just nu omkring med en axelskada som jag haft i snart ett halvår, jag har varit hos sjukgymnast, har en remiss till en ortoped och kör just nu rehabilitering. Många däribland Jocke B har pratat om Glutamin under skadeperioder och sjungit dess lov. Kan det hjälpa mig att läka snabbare eller hjälper det bara till att stoppa muskelnedbrytningen? Rekommenderar ni mig att ta det.

-=RebeL=-
2002-09-14, 11:24
Skulle nog heldre rekomendera Glukosamin ( glukosa som du kan hitta här på kolozzeum)

Linnet
2002-09-14, 11:57
glukosamin? vad är det?

Grahn
2002-09-14, 12:09
glukosa är bra för lederna har jag för mig borde inte ett intag av båda vara bäst? glutamin för att minska nedbrytningen under vilan och glukosa för att förkorta vilan?

http://www.eiselt.se/produkter/glukosa.htm
http://www.eiselt.se/produkter/glutamine.htm

Fairing
2002-09-15, 15:25
Glukosamin (Glukosa) för ledbrosket och L-Glutamin för att minska muskelnedbrytningen efter en operation och för att påskynda läkningen av såren efter operationen mm.

Med andra ord ,har du inga problem med ledbrosk så använd L-Glutamin eller Glutaminpeptid.Även ett högt intag av Protein är ett tips från en som tillbringat många timmar på "meckarbordet" hos Ortopedkirurgen.

/Lasse

z_bumbi
2002-09-15, 19:19
"från en som tillbringat många timmar på "meckarbordet" hos Ortopedkirurgen."
Fairing: Ganska mycket offtopic men vad har du sysslar med för sport ? Någon jag pratade med idag trodde du varit styrkelyftare.

Fairing
2002-09-16, 06:14
z-umbi!

Tävlat i Styrkelyft har jag inte gjort.
Tävlade i Motocross på Elitnivå under ganska många år.Efter varje skada vart det bara mer och mer tid på gymmet som senare ledde till att jag började träna hos Järfälla AK.

Fairing säljer mycket produkter till Atletklubbar så det är kanske därför folk tror att jag har tävlat i styrkelyft eller dyl.

/Lasse

z_bumbi
2002-09-16, 08:07
Fairing: Oki, det var faktiskt en crossförare med i diskutionen :)

robertk
2002-09-16, 10:40
Hej!

Inte för att jag haft någon direkt axelskada, däremot har jag haft mindre axelproblem under en halvårsperiod nu. Ganska klara överträningssymptom som tyvärr inte vill ge med sig även om jag skippat axelträning, tränar mer sällan och vilar ordentligt..

Nåja, provade iaf på en Eieselts Glukosa-kur (2 burkar) och det hände ärligt talat ingenting..

Däremot har jag nu kört glutamin i 3-4 veckor och värken är snart helt borta. Den började avta redan efter 1-2 veckor efter jag började med glutaminet!

Så, mitt svar är ett rungande JA! Prova glutaminet.. för mig kom den positiva effekten mycket snabbt. Helt klart värt ett test i varje fall!!

mvh, Robert