handdator

Visa fullständig version : Tips på någon länk/bok om Grundkunskaperna i el lära?


shibi
2006-02-07, 14:56
Hej.
Jag går tekniska utbildningen på Gymn. (Teknik- el lära & programmering)
Och det går knappast allt för bra för mig i nåt av ämnena.

Därför skulle jag vara tacksam, om någon kan känner till någon bok, eller till och med bättre: en länk, som tar upp grunden i el lära.
Helst på svenska också:)

Att fråga min lärare om boktips, är det sista jag tänker göra. Har prövat förut, och den killen är lite speciell, och det finns inte så mycket jag kan göra åt saken.
:)

Ps: Skriv inte bara ELFA katalogen.

hahavaffan
2006-02-07, 15:01
ELFAs katalog innehåller väl en jäkligt bra hjälpdel?

Sök runt på boksiodor typ Adlibris...

z_bumbi
2006-02-07, 15:10
Hans Lundqvist har skrivit en rad böcker som jag tycker är helt ok så testa att söka på honom.

Skolbiblioteket bör ha något ex om ni har ett sådant.

Noodles
2006-02-07, 15:39
Hans Lundqvist har skrivit en rad böcker som jag tycker är helt ok så testa att söka på honom.

Skolbiblioteket bör ha något ex om ni har ett sådant.

Håller med. Åtminstone inom kretselektronik är Lundqvist bra. Bengt Molin har också skrivit en del böcker. Brukar finnas på biblioteket. En bok som tar upp grundläggande ellära är Elektriska nät av Davidsson/Hofvenschiöld. Den är pedagogisk och tar allt steg för steg.

Tolkia
2006-02-07, 16:07
Hur grundläggande? Nu blir jag väl utskrattad, men jag tänkte först på "Elektronik för alla (http://www.larsonforlag.se/bokhtm/eldel1.htm)", den hade i alla fall jag rätt stor nytta av. Det skall dock sägas att det verkligen var på grundnivå, och att jag verkligen SUGER när det gäller elektronik.