handdator

Visa fullständig version : mer mätt av gröt =/


krilleh
2006-02-07, 14:50
jag har alltid ätit gröt på morgonen.. 2 dl havregryn och vatten! Det blir jag mätt på..

sen hörde jag att näringsvärdet inte förändras om jag bara lägger ner havregrynen i filmjölk, så nu har jag börjat med de istället..

"problemet" är nu att jag blir mindre mätt av detta, fast det är samma mängd. Varför?

ANtar att man blir mer mätt av gröten e negativt när man bulkar fast positivt när man deffar. Kan de inte vara så?

King Grub
2006-02-07, 14:56
"problemet" är nu att jag blir mindre mätt av detta, fast det är samma mängd. Varför?

Därför att kokar du gröt av det suger grynen åt sig vatten och sväller till större volym, och dom vattenlösliga fibrerna tränger ut och saktar ned magsäckstömningen.

krilleh
2006-02-07, 15:16
Därför att kokar du gröt av det suger grynen åt sig vatten och sväller till större volym, och dom vattenlösliga fibrerna tränger ut och saktar ned magsäckstömningen.


ok, men det är samma näringsvärden alltså. Alltså borde det vara ganska negativt att äta gröt när man bulkar? för mna får ju i sig mindre än vanligt

Milia
2006-02-07, 15:35
Att äta varm mat ger också bättre mättnad än kall. När man äter höjs temperaturen i magsäcken och när den nått en viss grad av värme så signalerar den mättnad, därför blir man lättare mätt av varm mat än av kall.