handdator

Visa fullständig version : Knakande leder


lassewidda
2002-09-14, 08:52
Började träna för en månad sen efter ett långt uppehåll...
Har kört 5 ggr i veckan och varje muskelgrupp 1 gång i veckan
Har gått upp 7-8kg sen dess.


Har ökat snabbt i vikter å så.. å nu har ja fått problem med axlarna... spec en av dem, den knakar å har sig när man använder den... och får värk i den. Kan de bero på att lederna inte hängt med när jag ökat vikterna?

Sittande hantelpress för axlarna och liggande & lutande hantelpress för bröstet är där ja känner av det mest.

Tänkte köra lugnt nästa vecka med höga reps istället... är det nån mening eller borde jag vila helt istället?
Eller är amputation den enda lösningen?! :cryout:

spinkoo
2002-09-14, 09:13
7-8 kilo på en månad:eek: :eek: :eek:

Gurra_1982
2002-09-14, 09:32
Känner igen problemet hade samma problem med fotlederna vid knäböj. Löste det genom att värma upp benen ordentligt innan jag tränade tex med cyckling. Prova att värma upp din kropp innan du tränar med en kort löparrunda eller liknande så att du blir varm i axlarna. Om inte det fungerar föreslår jag att du vilar axlarna någa veckor från träningen.

lassewidda
2002-09-14, 09:40
synd bara att jag inte kan springa :insane:

jag får leka propeller med armarna en stund istället

-=RebeL=-
2002-09-14, 10:08
Har även jag haft liknande problem men i armbågen. Detta fick jag bukt på genom bra uppvärmning och glukosamin...

Örjan
2002-09-16, 01:22
Originally posted by lassewidda
synd bara att jag inte kan springa :insane:

jag får leka propeller med armarna en stund istället

Är det av praktiska skäl så kan du ju springa på stället (egentligen mer upp med ett knä i taget, stora rörelser med armarna.)

Ett alternativ till propellern är att lägga fingertopparna på respektive axel, och göra stora cirklar framåt och bakåt. Men inte för snabbt!

lassewidda
2002-09-16, 08:08
nä jag _kan_ inte springa
bröt benet för ett tag sen

ekim
2002-09-16, 12:23
:kickass: du verkar inte ha några problem med motivationen iallafall. Testa att vila axlarna helt 1 vecka och träna sen på lättare vikter och jobba dig uppåt gör det ändå ont under själva träningen så kanske ett besök hos en sjukgymnast eller någon annan kunnig är att tänka på.

clash
2002-09-18, 08:23
aahh ledproblem, gör såhär att du skjuter lite deca så s...oj ... fel forum *host*. Känner igen prolemet, träna rotatorcuffen. Se till att du stretchar ordentligt och kör lite lättare ett tag!

lassewidda
2002-09-20, 16:22
Min sjukgymnast sa att mina problem antagligen berodde på att jag blivit för stark på framsida axlar i förhållande till baksidan...
så axeln trycks ihop eller nått sånt... de är iallafall en benskål som de blir trängre under.. och en sena styper i den när den ska under den..

Rotatorcuffen och allmänt baksida blir det framöver...

ngn som har haft ngt liknande och lyckats fixa till det med att träna baksidan? Hur lång tid tog de