handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmen vid curls


Straffaren
2006-02-07, 09:55
Hej,

Slarvat med träningen ett tag, tog tag i det igen för ett par veckor sedan. Men nu får jag ont som fan på ena sidan av vänsterarmen när jag kör bicepscurls, och smärtan blir värre ju mer jag supinerar. Det går fortfarande att köra igenom mina set men jag törs inte köra max på vänstern eftersom det känns som om, I don't know, benet skall gå av eller något. Bifogar en liten mobilkamerabild för att visa var det känns:
http://pommac.org/stuff/DSC00478.JPG

Någon som vet vad det rör sig om? Tror ni det är lugnt att strunta i smärtan och köra på som vanligt?

Arne Persson
2006-02-07, 10:00
Möjligen fästet på M. pronator teres och kanske även M. p. quadratus. Är dessa muskler påverkade så försvårar de supination.

Pdaddy
2006-02-07, 11:11
Jag hade samma problem för länge sedan, efter en stunds vila (några veckor) gick det över.
Tror själv att det kunnat kanske bero på övertröning eller nåt.

Dock kändes det mäst när man körde med rak stång (bicepscurls) och inte alls nästan vid användning av EZ stång.

Vid rak stång så strechar man ju ut den muskeln mer vid bottenläget, testa att hålla smalare å se om de känns bättre. elelr helt enkelt sluta me rak stång en tid å kör mer EZ och hantlar.. (om det nu är vid rak stång detta gäller ;) )

M

lloyd
2006-02-07, 11:35
Har också haft problem med att köra med rak stång, men det funkade ganska bra nu senast då jag provade att greppa stången lite lösare. Ett tips jag läste här på forumet f.ö. Kanske kan vara värt att prova?

Jman
2006-02-07, 12:05
Har också haft liknande problem. Löste det genom att först vila 1-2 veckor helt från träning som involverar underarmen. Sedan började jag med lättare bicepsövningar där underarmen inte supineras eller används lika mycket. T.ex. latsdrag med omvänt grepp (här kan du köra tungt), Ez-stång och hammer-curls. Stretcha underarmarna i slutet av varje pass är viktigt för att förebygga framtida skador.

Straffaren
2006-02-07, 13:03
Tack för svaren. Skall försöka ta det lugnt ett tag framöver, då :(

z_bumbi
2006-02-07, 13:17
Det enda som har funkat för mig är att stretcha området och även se till att styrketräna just det området.
Att byta till ez-stång/hantlar gjorde inte att problemet försvann utan snarare att jag efter ett tag fick svårt att utföra fler och fler övningar.

När jag inte kan träna på ett tag så kommer problemet tillbaka om jag inte ser till att hålla igång rörligheten i underarmen. Slarvar jag så får jag köra stretch mm ett tag innan jag börjar köra vissa övningar.

stoney_king
2006-02-07, 15:51
Jag har exakt samma problem, ont på samma ställe... för mig spelar det ingen roll om jag kör med rak eller z-stång och jag känner bara av det när jag kör just bicepscurl aldrig annars... det gör sig inte ens påmint...
Intressant tråd... jag va inte ensam...

muddler
2006-02-07, 16:34
verkar vara ett väldigt vanligt fenomen det här... alla jag har snackat med som tränat ett tag uppvisar samma symtom..... har själv det där problemet i perioder,.... är helt 100 på att det har med bicepscurl m rak stång att göra.. så fort jag lägger ner den övinngen försvinner problemen.

Fettecke
2006-02-07, 16:39
Jag hade samma problem för något år sedan, jag tog ledigt från alla drag/curl övningar i några veckor, sen tränade specifikt underarmarna ett tag, sen va de inga probs längre...

babyshambles
2006-02-07, 17:53
Jag har samma problem just nu, och enligt läkaren var det en överansträngd muskel i underarmen. Jag fick rådet att dra ner lite på vikterna, undvika de övningarna som gör mest ont, samt strectha ordentligt innan träningen. Bara positiva resultat hittills.

Johan86
2006-02-07, 22:09
jag har oxå ont på detta ställa när jag kör stångcurl.fast det hela började när jag skulle köra underarmscurl med skivstång.ska till sjukgymnast i morgon.

ska jag sluta helt med stångcurl och bara köra med hantlar? ska jag vila helt från annan träning?

babyshambles
2006-02-07, 22:20
jag har oxå ont på detta ställa när jag kör stångcurl.fast det hela började när jag skulle köra underarmscurl med skivstång.ska till sjukgymnast i morgon.

ska jag sluta helt med stångcurl och bara köra med hantlar? ska jag vila helt från annan träning?
Jag tycker personligen det. Smärtan i min underarm uppkommer oftast när jag tränar biceps med stång. Nör jag växlar till hantlar och utför övningen lugnt, så känner jag ingeting alls. Ett par veckors vila är att rekommendera om du känner att det gör alldeles för ont för att ens träna lätt.

Johan86
2006-02-08, 09:14
så där då har man varit hos sjukgymnasten.jag har fått "golfarm"(har aldrig spelat golf).jag ska vila helt från övningar där jag håller handflatan uppåt tex biceps och underarmsövningar.känns mkt tråkigt *cry* .jag vilar nog från all träning.det känna inte bra.tom vardagliga sysslor känns obehagligt tex bäda säng och öppna dörrar

Johan86
2006-02-08, 14:21
sen tänkte jag fråga.kan det vara så att jag böjer handleden för mkt i övre läget när jag kör curl kan det vara därför jag fått ont? man ska väl egentligen inte böja handleden i övre läget?

stenis
2006-02-08, 23:54
Börja stretcha underarmarna.. Massera lite emellanåt också.. Så får jag bukt med problemet.. smärtan kan komma lite då o då, men med stretching o lite massage så går det över!