handdator

Visa fullständig version : Avkastad av väktare, felaktigt


Radiohead
2006-02-07, 00:33
Åkte tunnelbana från hässelby ikväll, skulle till hallonbergen. I Vällingby blev vi stående en stund för att någon hoppat över spåren och in i vagnen, föraren ropade upp och bad honom hoppa av. Till slut kom väktare för han vägrade hoppa av, vad tur tänkte jag. Men vad fel jag hade... JAG blev avkastad istället. Föraren hade pekat ut MIG som den som hoppade över spåren. Kul va?

tossefar
2006-02-07, 00:36
Hard knock life.
Du skulle till hallonbergen, alltså måste du vara mer än lovligt skum ändå.

zoltan_hellhound
2006-02-07, 00:37
Väktar har ingen makt, du skulle ha boopat han i skallen :D

Kwon
2006-02-07, 00:40
Sjukt.

Det där måste ha gjort dig sur.

Radiohead
2006-02-07, 00:41
Hard knock life.
Du skulle till hallonbergen, alltså måste du vara mer än lovligt skum ändå.

inget fel på hallonbergen jue:)

Radiohead
2006-02-07, 00:44
Sjukt.

Det där måste ha gjort dig sur.

snart 2 timmar sedan och jag är fortfarande grymt upprörd. och nej jag skojar ej, när jag vaknar ska jag gå till polisen och anmäla händelsen.

Kwon
2006-02-07, 00:45
snart 2 timmar sedan och jag är fortfarande grymt upprörd. och nej jag skojar ej, när jag vaknar ska jag gå till polisen och anmäla händelsen.

Snacka om att man känner sig orättvist behandlad!

Inte fick du säga något heller, han bara tog tag o kastade ut dig antar jag?

Radiohead
2006-02-07, 00:47
Snacka om att man känner sig orättvist behandlad!

Inte fick du säga något heller, han bara tog tag o kastade ut dig antar jag?

njaee dom kallade ut mig och talade om att man inte fick göra så och bla bla bla.. utgick från att det var jag och jag fick ej försvara mig. *screwy* men det skumma är ju föraren som pekade ut mig. vi satt typ 3-4 st i vagnen och alla vi såg olika ut. men just mig pekade han ut.

Metal_boy_
2006-02-07, 00:49
Tycker jag du gör rätt i.

Passa på att tvätta dig och raka dig innan med, annars kanske dom direkt ser en acceptabel anledning till varför du blev avkastad :D

JK ;)

Radiohead
2006-02-07, 00:52
Tycker jag du gör rätt i.

Passa på att tvätta dig och raka dig innan med, annars kanske dom direkt ser en acceptabel anledning till varför du blev avkastad :D

JK ;)

Jag är oerhört proper, jag satt och läste en bok, hade fint tillrättalagt hår och gick med hundögon. Tydligen räcker inte det.

nä men ärligt så undrar jag om jag kan känna mig lugn i ordningsvakters närvaro i fortsättningen. jag menar, hur ska jag kunna veta om jag blir utpekad eller inte nästa gång något händer.

Krampus
2006-02-07, 00:54
Ooouh dilema...
Kommer att bli ett svårt bevisläge, men du gjorde rätt initialt om det dessa vakter hade en bricka som det stod "ordningsvakt" på.
Kollektivtrafiklagen gäller och föraren bestämmer vem som får åka med. Ansvaret ligger alltså på föraren och inte vakterna som hjälpte honom.
Taskigt att han pekade ut dig.. ;)

Anmäl, men förvänta dig inte att det händer något.

Radiohead
2006-02-07, 01:00
Ooouh dilema...
Kommer att bli ett svårt bevisläge, men du gjorde rätt initialt om det dessa vakter hade en bricka som det stod "ordningsvakt" på.
Kollektivtrafiklagen gäller och föraren bestämmer vem som får åka med. Ansvaret ligger alltså på föraren och inte vakterna som hjälpte honom.
Taskigt att han pekade ut dig.. ;)

Anmäl, men förvänta dig inte att det händer något.

det är lätt att bevisa att det ej var jag. 23.05 befann jag mig i hässelby och har 7 vittnen på den lokala krogen nisses som kan intyga att jag befann mig där. (jag jobbar som personlig assistent åt en kille som besökte nisses, jag fick avlösning 23.00 Klockan 23.10 är jag i vällingby och händelsen utspelar sig. hur har jag kunnat hinna springa till vällingby på 5 min? det är 3 km dit.

Radiohead
2006-02-07, 01:01
Ooouh dilema...
Kommer att bli ett svårt bevisläge, men du gjorde rätt initialt om det dessa vakter hade en bricka som det stod "ordningsvakt" på.
Kollektivtrafiklagen gäller och föraren bestämmer vem som får åka med. Ansvaret ligger alltså på föraren och inte vakterna som hjälpte honom.
Taskigt att han pekade ut dig.. ;)

Anmäl, men förvänta dig inte att det händer något.

nej jag förväntar mig inget, det vet jag att jag inte kan göra. min rättighet är väligt liten, skulle iof va bonus man fick nåt.

Krampus
2006-02-07, 01:15
det är lätt att bevisa att det ej var jag. 23.05 befann jag mig i hässelby och har 7 vittnen på den lokala krogen nisses som kan intyga att jag befann mig där. (jag jobbar som personlig assistent åt en kille som besökte nisses, jag fick avlösning 23.00 Klockan 23.10 är jag i vällingby och händelsen utspelar sig. hur har jag kunnat hinna springa till vällingby på 5 min? det är 3 km dit.

nej jag förväntar mig inget, det vet jag att jag inte kan göra. min rättighet är väligt liten, skulle iof va bonus man fick nåt.


Trist som fan, men det lär knappast läggas ner resurser på att förhöra 7 vittnen för ett felaktigt avvisande. Var glad att dem inte slängde en böteslapp för spåröverträdelse i ansiktet på dig, eller att du blev omhändertagen, vilket borde vara den korrekta åtgärden.

Har du stämplad billjett med så kan du lätt bevisa att du åkte ifrån Hässelby.
Var skedde spåröverträdelsen, i Vällingby?

Radiohead
2006-02-07, 01:18
Trist som fan, men det lär knappast läggas ner resurser på att förhöra 7 vittnen för ett felaktigt avvisande. Var glad att dem inte slängde en böteslapp för spåröverträdelse i ansiktet på dig, eller att du blev omhändertagen, vilket borde vara den korrekta åtgärden.

Har du stämplad billjett med så kan du lätt bevisa att du åkte ifrån Hässelby.
Var skedde spåröverträdelsen, i Vällingby?

spåröverträdelsen skedde i vällingby och jag hoppade på i hässelby. nä 7 vittnen är svårt men det räcker med han som tog över efter mig, han som började jobba kl 23 efter mig.

det var SYND att jag inte blev omhändertagen för då hade jag garanterat fått skadestånd, vilket är i princip omöjligt nu. =)

Krampus
2006-02-07, 01:28
spåröverträdelsen skedde i vällingby och jag hoppade på i hässelby. nä 7 vittnen är svårt men det räcker med han som tog över efter mig, han som började jobba kl 23 efter mig.

det var SYND att jag inte blev omhändertagen för då hade jag garanterat fått skadestånd, vilket är i princip omöjligt nu. =)

Nej det hade du garanterat inte alls ;)
Att du lämnade ditt jobb vid en viss tidpunkt i Hässelby bevisar inte att du inte hoppade över spåret i Vällingby senare. Du kunde åkt bil dit tex...

Men har du kvar biljetten? (För du hade väll biljett). Spärrvakten i Hässelby därimot är ett lite tyngre bevis, men du kan fortfarande ha hoppat över i Vällingby..

MacLeod
2006-02-07, 01:29
Hade ju inte spelat någon större roll om han fått en böteslapp, han slipper iaf betala den. Eftersom du inte fick någon böteslapp så borde det ju vara så att väktarna fattade att dom inte hade något att gå på.
Det är en solklar kränkning du har åkt på, din anmälan kommer gå finfint.

Radiohead
2006-02-07, 01:31
Nej det hade du garanterat inte alls ;)
Att du lämnade ditt jobb vid en viss tidpunkt i Hässelby bevisar inte att du inte hoppade över spåret i Vällingby senare. Du kunde åkt bil dit tex...

Men har du kvar biljetten? (För du hade väll biljett). Spärrvakten i Hässelby därimot är ett lite tyngre bevis, men du kan fortfarande ha hoppat över i Vällingby..

jag kör med sl-kort.
hmm bil? vilken bil då? jag äger ingen bil och vad är motivet till att jag skulle köra bil till vällingby, ställa bilen där och sedan hoppa över spåret?

MacLeod
2006-02-07, 01:31
Föresten är det en viss skillnad på t-bana och andra tåg där järnvägslagstiftningen gäller. Det är svårare att kasta av någon från en t-bana eller buss kontra järnväg.

Radiohead
2006-02-07, 01:35
Föresten är det en viss skillnad på t-bana och andra tåg där järnvägslagstiftningen gäller. Det är svårare att kasta av någon från en t-bana eller buss kontra järnväg.

en annan sak också, jag talade i mobiltelefon när väktarna tvingade mig att lägga på luren. min sambo som jobbar på lugna gatan (och då har viss utbildning om rättigheter och skyldigheter) säger att dom inte har någon rätt att be mig lägga på.

sedan bad jag om deras namn för att kunna tala med väktarbolaget men dom vägrade uppge sitt namn. jag gick dock upp till bussarna och där tog jag registreringsnummret på bilen dom körde iväg med.

MacLeod
2006-02-07, 01:38
Där gjorde dom fel som vanligt. Det är få väktare som vågar ge ut sina siffror efterso dom inte vet om dom gör rätt eller fel. Det är annars inte speciellt svårt att ta reda på vem som jobbade på det tåget just den kvällen vid den tidpunkten. Ett jävla larv att dom öht jobbar på tågen en måndagkväll. Fredag/lördagnätter när det är som värst jobbar dom inte alls, inte på pendeln heller.

Radiohead
2006-02-07, 01:42
Men problemet är fortfarande att den som egentligen gjorde fel är ju föraren som pekade ut mig. Däremot hävdar jag att väktarna ändå gjorde fel eftersom det var dom som genomförde avkastandet.

Ni må kalla mig cynisk eller vad som hellst men jag är så jävla förbannat att något sådant här över huvud taget kan inträffa. Meningen med väktare/ordningsvakter/polismakt är ju att upprätthålla ordning, vilket så ej skett i detta fallet. Samtidigt som jag blir avkastad så sitter den äkta skyldige förmodligen bara några meter ifrån mig och bevittnar hela händelsen. Jag själv läste en bok när det skedde så jag har ingen aning om vem det var.

Krampus
2006-02-07, 01:47
jag kör med sl-kort.
hmm bil? vilken bil då? jag äger ingen bil och vad är motivet till att jag skulle köra bil till vällingby, ställa bilen där och sedan hoppa över spåret?

Om du vill att det här någongång ska kunna komma upp i en domstol måste du sätta dig in i hur dem ser på bevis.
Du kan vara världens mest vattenkammade och reko kille vars sambo är überrekordelig, men det bevisar fortfarande inte att du inte hoppade över spåret i Vällingby. Du kunde liftat, sprungit som en gasell, åkt tåget till Vällingby - sprungit ur vagnen, hoppat över spåret av någon anledning och hoppat tillbaka in igen. Vad jag förstår så har har du inget som bevisar att du inte gjorde det om inte var en vagn 2000 och du råkat hamna med på inspelning hela tiden, imellan Hässelby och Vällingby. Å andra sidan så har dem inget mer bevis att du skulle gjort det än förarens ord.
Du förstår dilemat? Anmäl iaf...



en annan sak också, jag talade i mobiltelefon när väktarna tvingade mig att lägga på luren. min sambo som jobbar på lugna gatan (och då har viss utbildning om rättigheter och skyldigheter) säger att dom inte har någon rätt att be mig lägga på.

sedan bad jag om deras namn för att kunna tala med väktarbolaget men dom vägrade uppge sitt namn. jag gick dock upp till bussarna och där tog jag registreringsnummret på bilen dom körde iväg med.

Be någon om saker får man alltid göra.
Tvinga någon måste man ha lagrum för.
Frågar igen: Var det ordningsvakter eller väktare och vad EXAKT sade dem till dig?

Krampus
2006-02-07, 01:57
Där gjorde dom fel som vanligt. Det är få väktare som vågar ge ut sina siffror efterso dom inte vet om dom gör rätt eller fel. Det är annars inte speciellt svårt att ta reda på vem som jobbade på det tåget just den kvällen vid den tidpunkten. Ett jävla larv att dom öht jobbar på tågen en måndagkväll. Fredag/lördagnätter när det är som värst jobbar dom inte alls, inte på pendeln heller.

En väktare behöver inte uppge vem han är.
En ordningsvakt har därimot siffor på sin bricka, precis som du nämner och det går att kolla upp.
Ett jävla larv att dem jobbar en måndagkväll tycker nog inte tjejen som blev utsatt för våldtäktsförsök men avräddades...
Tunnelbanan (Conex, privatägt) köper in ordningsvaktstjänster på just tunnelbanan framförallt på helger. SL - som är statligt och driver pendeltågen känner jag inte till hur dem gör, men det är helt andra premisser som gäller för dem som arbetar där eftersom dem lyder under järnvägslagen. Dock tror att dem också jobbar på helgerna.

Krampus
2006-02-07, 02:10
Men problemet är fortfarande att den som egentligen gjorde fel är ju föraren som pekade ut mig. Däremot hävdar jag att väktarna ändå gjorde fel eftersom det var dom som genomförde avkastandet.

Ni må kalla mig cynisk eller vad som hellst men jag är så jävla förbannat att något sådant här över huvud taget kan inträffa. Meningen med väktare/ordningsvakter/polismakt är ju att upprätthålla ordning, vilket så ej skett i detta fallet. Samtidigt som jag blir avkastad så sitter den äkta skyldige förmodligen bara några meter ifrån mig och bevittnar hela händelsen. Jag själv läste en bok när det skedde så jag har ingen aning om vem det var.

Du kommer inte att kunna göra något imot väktarnas agerande eftersom de "hjälper annan", något som du själv har rätt att göra om någon tex ber dig att avlägsna en full polare ifrån din lägenhet.
De behöver alltså inte ha sett ett skit, det kunde varit lika bra ha varit privatpersoner som avvisade dig på uppdrag av tågföraren om man ser det krasst. Men en spåröverträdelse ska leda till böter egentligen...
Om någon är en fara för trafiken kan han göra det, precis som i en buss. Han har ansvar för människors liv och säkerhet.
Sedan att han är så jävla blind att han inte kan peka ut rätt person och därmed begår ett brott själv är kanske ett tecken på att han inte borde vara förare alls.. ;)

Jense
2006-02-07, 05:45
har du biljetten kvar? annars kan du nog kamma dig

Juliette
2006-02-07, 05:50
har du biljetten kvar? annars kan du nog kamma dig

Han hade ju SL-kort, skrev han.

Jense
2006-02-07, 05:53
Han hade ju SL-kort, skrev han.


men det läste inte jag. det räckte tydligen inte med sl kort? för han visade väl sitt slkort?


vakter är konstiga, lev med det

Juliette
2006-02-07, 06:00
men det läste inte jag. det räckte tydligen inte med sl kort? för han visade väl sitt slkort?


vakter är konstiga, lev med det

Vet inte om han fick chansen, hade nog inte spelat nån roll eftersom de trodde att han var den som gick över spåret.

Ja, jobbigt med vakter som tar ut sin makt på fel person..

Kan inte kännas kul att bli orättvist behandlad.. Lider med dig, hoppas du anmäler dem så att de fått veta att de gjort fel, även om det inte går vidare.

Nitrometan
2006-02-07, 08:53
Om vi nu snackar bevisbörda så är man i Sverige "oskyldig tills motsatsen bevisats". I det här fallet betyder det att de som anklagar Radiohead för nåt måste kunna bevisa att det var han.

Foto, vittne eller liknande.

Sen är det bra att Radiohead kan visa att det var troligt att det inte var han, rastaurangen, samtal med sambon etc.


Pratade du med sambon medan snubben sprang över spåren?

H.Emanuel
2006-02-07, 08:55
Det här kanske kan lära dig att inte vara ute och ränna på kvällarna.

Geek
2006-02-07, 09:14
Förstår din ilska man! Jag skulle ha vägrat kliva av tåget. Sådant där är bland det värsta som finns, överlägsna väktare.

Ring polisen, verkligen!

Grahn
2006-02-07, 09:25
Var det inte föraren som gjorde fel? Väktaren gjorde väl bara sitt jobb, även om han kanske gjorde det dåligt...

Geek
2006-02-07, 09:46
Var det inte föraren som gjorde fel? Väktaren gjorde väl bara sitt jobb, även om han kanske gjorde det dåligt...


Stämmer nog, men är hyfsat trött på hela den där bunten. Känns inte som om någon av de där personrna kan sköta sitt jobb. Kommunal trafiken är ju inte särskilt populär för tillfället pga alla förseningar och otrevliga personal.

Radiohead
2006-02-07, 09:47
Om vi nu snackar bevisbörda så är man i Sverige "oskyldig tills motsatsen bevisats". I det här fallet betyder det att de som anklagar Radiohead för nåt måste kunna bevisa att det var han.

Foto, vittne eller liknande.

Sen är det bra att Radiohead kan visa att det var troligt att det inte var han, rastaurangen, samtal med sambon etc.


Pratade du med sambon medan snubben sprang över spåren?

Nej jag pratade med sambon direkt efter för att få reda på hur tågen gick i Fridemsplan. Jag vet att jag brukar ha 3 min byte där och eftersom vi var försenade så skulle jag se om bussen vällingby-hallonbergen som jag vet går 23.32 gick snabbare. Jag tog bussen till slut.

Radiohead
2006-02-07, 09:48
Det här kanske kan lära dig att inte vara ute och ränna på kvällarna.

Jag jobbade för fasen. Jag jobbade mellan 17.00-23.00 i Hässelby som personlig assistent. Hade jag något val att vara "ute och ränna"? :em:

Radiohead
2006-02-07, 09:49
Förstår din ilska man! Jag skulle ha vägrat kliva av tåget. Sådant där är bland det värsta som finns, överlägsna väktare.

Ring polisen, verkligen!

jag hade ingen chans att åka med. väktarna sa att dom ville prata med mig utanför. under tiden som dom förklarade så åkte tåget.

Radiohead
2006-02-07, 09:50
Jag har skrivit till alla tidningar jag kan hitta, jag ska gå till polisen personligen och anmäla händelsen precis nu. Jag VET att jag inte kommer få ett öre utav detta men jag kan åtminstone få någon form av upprättelse, det hoppas jag på.

JJ
2006-02-07, 09:53
Jag har skrivit till alla tidningar jag kan hitta, jag ska gå till polisen personligen och anmäla händelsen precis nu. Jag VET att jag inte kommer få ett öre utav detta men jag kan åtminstone få någon form av upprättelse, det hoppas jag på.

Du tycker inte att du överreagerar? Men lycka till.

egge
2006-02-07, 10:19
Du tycker inte att du överreagerar? Men lycka till.

Nja, än har han ju inte börjat med något flaggbrännande men det kanske kommer. Annars kan han ju bomba Vällingby.

Frantic
2006-02-07, 10:26
Såg inte de andra passagerarna att du suttit där inne med dem och således inte kunnat varit den som hoppade över spåret?

Hnke
2006-02-07, 10:29
Big deal, finns värre saker här i livet.

andreaz
2006-02-07, 10:32
Du tycker inte att du överreagerar? Men lycka till.

Geez, överreagerar? Tycker detta var ett _väldigt_ civiliserat tillvägagångssätt. Själv hade jag blivit heeeeeeeeelt galen..

JJ
2006-02-07, 10:54
Geez, överreagerar? Tycker detta var ett _väldigt_ civiliserat tillvägagångssätt. Själv hade jag blivit heeeeeeeeelt galen..

Jaha, vad skulle du göra då? Spela in inslag till alla tv-kanaler? Starta en hemsida? Föraren gjorde ett misstag, inget mer med det.

Body Guard
2006-02-07, 11:05
Kan ni vara snälla och lära er och skilja på VÄKTARE och ORDNINGSVAKT, en jävls stor skillnad på befogenheter. Och nej det är inte väktarens/ordningsvaktens fel, om föraren pekar ut dig så är deras jobb att se till att du blir avvisad/avlägsnad. Och att du inte fick böter beror på att bara POLISEN kan ge böter. Och han som skrev att de korrekta vore att de skulle omhänderta dig vad grundar du det på? Kan ju knappast köra en PL 13, eller LOBA, nej tyckte de gjorde rätt som avvisade dig.

Och jag är nästan 100% säker att det var OVs som gjorde det eftersom du nämde att de åkte bil och i tuben är alla bilburna patruller OVs så du har absolut inget att gå på vid en ev rättegång. Tror inte någon normal åklagare tar upp ett fall om felaktigt avvisande när de ligger massor med andra fall bla rån, mord och våldtäkt som borde gå upp i rätten.

Och alla som klagar på väktare/ov:s vad är det med er? Visst finns det puckon men de finns inom alla yrkeskategorier, när det händer er något jo då passar det att ha en ov nära som kan hjälpa er?

/BG

Wennerberg
2006-02-07, 11:15
gör en flykick på vakten nästa gång

Kwon
2006-02-07, 11:51
Det är därför man tränar för att bli lika tung som Krampus/J Saarela/FinnPower.

Hade du inte blivit avkastad lika lätt.

Bara lägga sig ner så får vakten försöka lyfta ut dig sen! :naughty:

Allvarligt talat så gör vad du kan för att få upprättelse!

Själv hade jag blivit enormt sur över att bli behandlad sådär, helt oskyldig och blir tvungen att lämna vagnen.

MacLeod
2006-02-07, 12:01
En väktare behöver inte uppge vem han är.
En ordningsvakt har därimot siffor på sin bricka, precis som du nämner och det går att kolla upp.
Ett jävla larv att dem jobbar en måndagkväll tycker nog inte tjejen som blev utsatt för våldtäktsförsök men avräddades...
Tunnelbanan (Conex, privatägt) köper in ordningsvaktstjänster på just tunnelbanan framförallt på helger. SL - som är statligt och driver pendeltågen känner jag inte till hur dem gör, men det är helt andra premisser som gäller för dem som arbetar där eftersom dem lyder under järnvägslagen. Dock tror att dem också jobbar på helgerna.

Enligt en dom i kammarrätten i Göteborg har man rätt att få namn och efternamn men inte personnummer.
Jag kan inte minnas att jag sett en vakt patrullera på varken t-bana eller pendel på flera år en helgkväll.

Bamse79
2006-02-07, 12:31
Blir nog mycket skrivande och telefonsamtal till en massa olika personer...för vad?en ursäkt?

Men håller med, ibland kan man bli lite sne...alla gör misstag ibland...Inte mycket att göra åt...

Pellefant
2006-02-07, 12:35
Bra att de försöker ta i med hårdhandskarna mot spårspring, mindre bra att de kastade ut fel person.

Nitrometan
2006-02-07, 12:37
Blir nog mycket skrivande och telefonsamtal till en massa olika personer...för vad?en ursäkt?
Ja? En ursäkt hade väl varit på sin plats?

Hade jag varit i den situationen hade jag blivit gladare och känt mig lite bättre efter en ursäkt.

Body Guard
2006-02-07, 12:39
Ja? En ursäkt hade väl varit på sin plats?

Hade jag varit i den situationen hade jag blivit gladare och känt mig lite bättre efter en ursäkt.

hur ska de be om ursäkt om de inte vet att de avvisade fel person. Eftersom föraren pekade ut honom så har de gjort rätt.

Grahn
2006-02-07, 12:46
Och alla som klagar på väktare/ov:s vad är det med er? Visst finns det puckon men de finns inom alla yrkeskategorier, när det händer er något jo då passar det att ha en ov nära som kan hjälpa er?
/BG

Samma som för polisen, de är grisarna snutarna etc etc, tills man behöver dem.
Folk gillar inte kontrollorgan men de uppskattar dem när de hjälper en.

Kwon
2006-02-07, 12:49
Och alla som klagar på väktare/ov:s vad är det med er? Visst finns det puckon men de finns inom alla yrkeskategorier, när det händer er något jo då passar det att ha en ov nära som kan hjälpa er?


Klart att alla uppskattar att det finns väktare/vakter som är till för att skydda folk, men det är också klart att folk inte uppskattar att bli orättvist behandlade.

snelhest
2006-02-07, 13:13
jag fattar ingenting av den ursprungliga berättelsen? Tåget kör omkring någon springer över spåret då stannar tåget och personen hoppar på tåget? Varför öppnades dörrarna? Varför stanna tåget när personen redan var över rälsen?

Nitrometan
2006-02-07, 14:19
hur ska de be om ursäkt om de inte vet att de avvisade fel person. Eftersom föraren pekade ut honom så har de gjort rätt.
Vad är det som hindrar föraren att be om ursäkt?

Det är ju bara du som har hakat upp dig på väktarna. Jag sa aldrig att det var de som skulle be om ursäkt.

Var det kanske du som jobbade den kvällen?

hangatyr
2006-02-07, 15:01
Kan ni vara snälla och lära er och skilja på VÄKTARE och ORDNINGSVAKT, en jävls stor skillnad på befogenheter. Och nej det är inte väktarens/ordningsvaktens fel, om föraren pekar ut dig så är deras jobb att se till att du blir avvisad/avlägsnad. Och att du inte fick böter beror på att bara POLISEN kan ge böter. Och han som skrev att de korrekta vore att de skulle omhänderta dig vad grundar du det på? Kan ju knappast köra en PL 13, eller LOBA, nej tyckte de gjorde rätt som avvisade dig.

Och jag är nästan 100% säker att det var OVs som gjorde det eftersom du nämde att de åkte bil och i tuben är alla bilburna patruller OVs så du har absolut inget att gå på vid en ev rättegång. Tror inte någon normal åklagare tar upp ett fall om felaktigt avvisande när de ligger massor med andra fall bla rån, mord och våldtäkt som borde gå upp i rätten.

Och alla som klagar på väktare/ov:s vad är det med er? Visst finns det puckon men de finns inom alla yrkeskategorier, när det händer er något jo då passar det att ha en ov nära som kan hjälpa er?

/BG

spänn av grabben.

Wennerberg
2006-02-07, 15:07
jag har ätit upp mig till 135 snart så jag visar bara min mage om en vakt försöker ge sig på mig så sprängs hans huvud

Nitrometan
2006-02-07, 15:10
jag har ätit upp mig till 135 snart så jag visar bara min mage om en vakt försöker ge sig på mig så sprängs hans huvud
Bra tänkt! :thumbup:

För jag antar att det var enda anledningen till att du valde att svulla på dig lite skön isolering? :bow:

Daniiiel
2006-02-07, 15:17
Kan ni vara snälla och lära er och skilja på VÄKTARE och ORDNINGSVAKT, en jävls stor skillnad på befogenheter. Och nej det är inte väktarens/ordningsvaktens fel, om föraren pekar ut dig så är deras jobb att se till att du blir avvisad/avlägsnad. Och att du inte fick böter beror på att bara POLISEN kan ge böter. Och han som skrev att de korrekta vore att de skulle omhänderta dig vad grundar du det på? Kan ju knappast köra en PL 13, eller LOBA, nej tyckte de gjorde rätt som avvisade dig.

Och jag är nästan 100% säker att det var OVs som gjorde det eftersom du nämde att de åkte bil och i tuben är alla bilburna patruller OVs så du har absolut inget att gå på vid en ev rättegång. Tror inte någon normal åklagare tar upp ett fall om felaktigt avvisande när de ligger massor med andra fall bla rån, mord och våldtäkt som borde gå upp i rätten.

Och alla som klagar på väktare/ov:s vad är det med er? Visst finns det puckon men de finns inom alla yrkeskategorier, när det händer er något jo då passar det att ha en ov nära som kan hjälpa er?

/BG

hur kommer det sig då att ordningsvakter ger böter på bussarna?

Wennerberg
2006-02-07, 15:36
Bra tänkt! :thumbup:

För jag antar att det var enda anledningen till att du valde att svulla på dig lite skön isolering? :bow:

Nja även för brudarnas skull

Radiohead
2006-02-07, 17:22
jag fattar ingenting av den ursprungliga berättelsen? Tåget kör omkring någon springer över spåret då stannar tåget och personen hoppar på tåget? Varför öppnades dörrarna? Varför stanna tåget när personen redan var över rälsen?

Det märks att du ej är från Stockholm. Vällingby är en station på gröna linjens tunnelbana och alla tåg stannar i vällingby. Någon springer över spåren och hoppar in i tåget. Konstigare än så är det ej.

Krampus
2006-02-07, 20:59
Det märks att du ej är från Stockholm. Vällingby är en station på gröna linjens tunnelbana och alla tåg stannar i vällingby. Någon springer över spåren och hoppar in i tåget. Konstigare än så är det ej.

Fortfarande: Du kommer inte att få någon upprätelse av vakterna överhuvudtaget eftersom dem inte gjort ngt fel. Men eftersom du vägar berätta hur det gick till i detalj och tror att du kan bevisa din oskulld genom att ngn såg dig i Hässelby och "omöjligt kan ha sprungit över spåret i Vällingby", så står ditt sista hopp till att ngn tabloidblaska hakar på och ni kan tillsammans "rasa" över vakterna och sprida ränker.

Och igen:
Satt du i en vagn 2000 så kan du finnas inspelad och om du vill driva detta vidare så är det nog det enda som du kan använda för att motbevisa FÖRARENS ord.

Krampus
2006-02-07, 21:15
Enligt en dom i kammarrätten i Göteborg har man rätt att få namn och efternamn men inte personnummer.
Jag kan inte minnas att jag sett en vakt patrullera på varken t-bana eller pendel på flera år en helgkväll.

Innan du rasar mer och pratar om "solklara kränkningar" beakta förljande:

"Legitimation och yrkesbevis
Väktaren ska alltid bära väktarlegitimation i tjänst. Där finns bland annat väktarens namn, foto, anställningsnummer och företagsnamn. Väktaren är inte skyldig att alltid bära legitimationen synligt men ska visa upp den vid begäran, något som dock inte behöver göras om det är uppenbart att syftet för att se legitimationen är trakasserier."

Med andra ord -Frågar man snällt ska man få se den. Svårt att bevisa hur det var på platsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ktare

Detta gäller väktare. Ordningsvakt har andra premisser och andra arbetsuppgifter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningsvakt

Sökte info om pendeltågen men fann ingen. Dock är det irrelevant i detta fallet eftersom dem precis som du skrev anväder sig av järnvägslagen. Men att dem gjorde ett onödigt jobb håller jag inte med om. Ingen ska springa över spåret då det både är farligt för honom själv och andra trafikanter.
Föraren behöver dock en ordentlig läxa eftersom han pekar ut fel person.

MacLeod
2006-02-07, 23:56
Fallet i Göteborg handlar om signaturer på böteslappar. Signaturerna får vara kvar men namn och efternamn måste lämnas ut av kommun om du begär det.
Böter elller ej, lämnar inte väktaren ut sitt namn kan du begära det i efterhand.

H.Emanuel
2006-02-08, 06:06
Jag vet inte om det är väktare eller ordningsvakter som stoppar berusade från att åka med pendeltågen? Det hände en kompis när vi varit ute en kväll och druckit. Han blev bryskt stoppad från att åka från stockholm södra och tvingades leta andra färdvägar till Väsby. Oj, det är visst OT

Peter-N1
2006-02-09, 01:44
Och igen:
Satt du i en vagn 2000 så kan du finnas inspelad och om du vill driva detta vidare så är det nog det enda som du kan använda för att motbevisa FÖRARENS ord.

Filmerna sparas tyvärr bara i 18 timmar.

Tycker att du gjorde rätt som gick av vid tillsägelse. Det hade knappast hjälpt om du vägrat. Då hade det säkert slutat med en polisanmälan om våldsamt motstånd.

Bra agerat av dig. Förstår dock att du är förbannad.

Krampus
2006-02-09, 02:20
Filmerna sparas tyvärr bara i 18 timmar.

Tycker att du gjorde rätt som gick av vid tillsägelse. Det hade knappast hjälpt om du vägrat. Då hade det säkert slutat med en polisanmälan om våldsamt motstånd.

Bra agerat av dig. Förstår dock att du är förbannad.

Ja - sedan flippar kameran oftast mellan olika vagnar så det hade kanske varit till föga hjälp iaf, även om han istället lagt tiden på att ta itu med relevanta saker som polisanälan istället för att ringa till media...

Men vi kunde iaf fiska lite sympati-inlägg på kolo samt fick chansen att raljera lite imot väktarsvin, SL och samhället i övrigt. Så tråden fyllde nog säkert en funktion för ett par st här inne :)

Jense
2006-02-09, 06:24
Filmerna sparas tyvärr bara i 18 timmar.

Tycker att du gjorde rätt som gick av vid tillsägelse. Det hade knappast hjälpt om du vägrat. Då hade det säkert slutat med en polisanmälan om våldsamt motstånd.

Bra agerat av dig. Förstår dock att du är förbannad.


så man ska bara ta skit från vakter eller vad fan det heter?


varför ska man göra det?

alternativet är att stanna kvar och blir hämtad av polisen, få lite däng av de 4 männen och sen anmäla vakterna för både det ena och det andra. så får man en 10k som man kan resa lite för.



allt det missade du bara för att du gick av.

Radiohead
2006-02-12, 20:45
så man ska bara ta skit från vakter eller vad fan det heter?


varför ska man göra det?

alternativet är att stanna kvar och blir hämtad av polisen, få lite däng av de 4 männen och sen anmäla vakterna för både det ena och det andra. så får man en 10k som man kan resa lite för.



allt det missade du bara för att du gick av.

ja det är ju lätt att vara efterklok. saken var den att jag trodde dom ville snacka med mig om jag hade sett något, sen när dom talade om för mig att det var JAG som hade gjort det så blev jag ställd.

i efterhand vet jag ju att jag lungt skulle gå in i vagnen direkt igen och vänta tills dom hämtade polisen. för dom har väl ingen rätt att med våld släpa mig ut ur vagnen?

Bönne
2006-02-12, 21:11
Igår blev jag väckt när busschauffören började vandra emot mig, yrvaken som fan (fyra på natten var klockan) frågade jag ifall inte bussen gick till en viss destination, jo svarade han och berätta att vi passerat den och var på sista stoppplatsen nu, knäckt blir jag, då sista bussen åt andra hållet gått för en timme sedan, men blir glad igen då han berättade att han kunde köra en omväg tillbaks till busscentralen, så han kunde släppa av mig där jag skulle av. Jag tacka så mycket och fick en bättre syn på busschafförer, inte för att jag råkat ut för något mycket negativt vad jag kan minnas nu.


Fast på senaste har jag sett två bussmiffon :)

Body Guard
2006-02-12, 23:27
ja det är ju lätt att vara efterklok. saken var den att jag trodde dom ville snacka med mig om jag hade sett något, sen när dom talade om för mig att det var JAG som hade gjort det så blev jag ställd.

i efterhand vet jag ju att jag lungt skulle gå in i vagnen direkt igen och vänta tills dom hämtade polisen. för dom har väl ingen rätt att med våld släpa mig ut ur vagnen?

Så länge det är ordningsvakter kan de släpa ut dig med våld.