handdator

Visa fullständig version : Vart tar fettet vägen?

sundvall
2006-02-06, 22:29
Kanske rätt iq-befriad fråga, men jag kan inte alls mycket om matlagning. Det jag undrar är vart fettet i margarinet tar vägen när man tex steker kyckling i stekpannan? Går det in i kycklingen? Isf borde man få i sig rätt mycket fett av kyckling tillagad i stekpanna.

Clyde
2006-02-06, 22:37
Klart att du får räkna med eventuellt stekfett. Precis allt går ju inte in i kycklingen men en del. Det finns dock hälsosammare alternativ att steka i än just margarin, som tex Raps eller olivolja.

sundvall
2006-02-06, 22:39
Klart att du får räkna med eventuellt stekfett. Precis allt går ju inte in i kycklingen men en del. Det finns dock hälsosammare alternativ att steka i än just margarin, som tex Raps eller olivolja.

K, tacktack

King Grub
2006-02-06, 22:41
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58685&highlight=stekning+k%F6tt

B-jay
2006-02-06, 22:42
Vad jag har hört så dra inte kött, fisk och fågel åt sig något fett som man steker på, förutom det som finns på själva ytan.

Edit: Gruben snabb som vanligt!

AJO
2006-02-06, 23:12

Är det inte bättre med margarin, av olivolja bildas det väl lätt transfetter, om man steker på hög värme, (vilket jag gör)?

Cerberus
2006-02-07, 01:23
Är det inte bättre med margarin, av olivolja bildas det väl lätt transfetter, om man steker på hög värme, (vilket jag gör)?

Har för mig att Sverker, the fett-expert sa att svenska oljor inte omvandlas till transfetter. Han får gärna bekräfta att det e så.

AJO
2006-02-07, 11:07
Har för mig att Sverker, the fett-expert sa att svenska oljor inte omvandlas till transfetter. Han får gärna bekräfta att det e så.

Okej, jag tycker att allt känns så förvirrande när det gäller kost och näringslära, precis när man har lärt sig något så brukar det bli dags att lära sig att det är tvärtom :confused:

Kanske lika bra att bara äta husmanskost, kanske inte det optimala men inte iheller det sämsta.....