handdator

Visa fullständig version : När kan ta en prilla?


Sean Coleman
2006-02-06, 22:05
Undrar lite smått bara. Hur länge pågår den snabba blodcirkulationen, den s k pumpen, i musklerna efter ett hårt träningspass? Vet att nikotin gör att blodkärlen drar ihop sig vilket därmed inte skulle leda till ett likartat resultat som då man inte tagit sig en cigg eller en prilla. Hur länge pågår denna cirkulationsgrejsen? (*rolleyes*)
Är så jävla sugen på en prilla så det inte sant! Jag kom hem från mitt träningspass vid 19.00. Får jag!? :naughty:

Jense
2006-02-06, 22:15
Undrar lite smått bara. Hur länge pågår den snabba blodcirkulationen, den s k pumpen, i musklerna efter ett hårt träningspass? Vet att nikotin gör att blodkärlen drar ihop sig vilket därmed inte skulle leda till ett likartat resultat som då man inte tagit sig en cigg eller en prilla. Hur länge pågår denna cirkulationsgrejsen? (*rolleyes*)
Är så jävla sugen på en prilla så det inte sant! Jag kom hem från mitt träningspass vid 19.00. Får jag!? :naughty:


jag snusar medans jag tränar och jag vet att iaf piranha & pez röker innan sina pass och säkerligen efter ocklså, och dom är stora! kör på som vanligt

bluelight
2006-02-06, 22:26
Eller lägg av som vissa andra? 2 veckor och 3 dagar idag :hbang:

BigForre
2006-02-06, 22:28
3 månader :hbang:

larre
2006-02-06, 22:42
Undrar lite smått bara. Hur länge pågår den snabba blodcirkulationen, den s k pumpen, i musklerna efter ett hårt träningspass? Vet att nikotin gör att blodkärlen drar ihop sig vilket därmed inte skulle leda till ett likartat resultat som då man inte tagit sig en cigg eller en prilla. Hur länge pågår denna cirkulationsgrejsen? (*rolleyes*)
Är så jävla sugen på en prilla så det inte sant! Jag kom hem från mitt träningspass vid 19.00. Får jag!? :naughty:
Viktigast är väl att inte snusa närmsta timmarna före och närmsta timmarna efter träningen då återhämtningen är som mest aktuell.

Sean Coleman
2006-02-06, 23:30
Viktigast är väl att inte snusa närmsta timmarna före och närmsta timmarna efter träningen då återhämtningen är som mest aktuell.

Timmarna? Antalet av dessa? etc.

larre
2006-02-07, 01:27
Timmarna? Antalet av dessa? etc.
Typ 2 h, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1294657&postcount=11

Mr. Moose
2006-02-07, 05:06
Glykogeninlagringen sker i två steg; det första varar 1-2 timmar och är kort och insulinoberoende, där glykogensyntasenzym och facilitering av glukostransport över muskelfibermembranen agerar synergistiskt för snabb återsyntes av muskelglykogen efter tömmande ansträngning. Den andra fasen är insulinberoende, och där nedregelas muskelns förmåga att lagra in glykogen, antingen genom en direkt effekt av nikotin på muskeln, eller genom en insulinpåverkande faktor hos nikotinet, en reglering av insulinberoende glukostransport- och/eller fosforylation.

Om jag läser ovanstående rätt så är det efter ca 2 timmar som insulinet påverkar glykogen upptagningen.

Vad gäller de första 2 timmarna? Då är ju glukogeninlagringen INTE styrd av insulin, så då borde inte nikotinet ha någon negativ verkan på glykogeninlagringen om nu inte där är andra orsaker som inte har blivit nämda tidigare.

Om nu det är OK att snusa efter passet, hur länge finns nikotinet kvar i kroppen. Stannar det så länge att det påverkar glykogeninlagringen i andra fasen efter ca 2 timmar.

Sist men inte minst, hur stor praktisk skillnad har det? Kroppen bör ju ha lagrat in det absolut mesta det behöver de första 2 timmarna så om upptagningen blir lite nersatt efer det tror jag det inte har så stor betydelse.

Jaja, jag vet.... Det är inte optimalt men jag bryr mig inte. Jag gillar min "post-workout" prilla!

Claes

Ps. Nikotin är ett gift, så det vore bättre att sluta!! (Men det är ju så jävla gott med snus!)

H.Emanuel
2006-02-07, 06:42
Klart att det inte är bra med nikotin, men snus är ju så satans härligt gott!! En fet prilla direkt efter ett pass..mmmm. Snusar dock aldrig under själva passet. Och självklart önskar jag att sluta, men tror helt enkelt att det är omöjligt.

Osten80
2006-02-07, 08:05
En prilla direkt efter passet är ett måste.
Optimalt eller ej. :thumbup:





Edit: Hur orkar man ens bry sig om såna saker?

oksiv1
2006-02-07, 12:50
Snusar innan, under och efter passet.
Om det är bra eller dåligt skiter jag rent ut sagt i. Så förbannat gött!

Samboy
2006-02-07, 14:14
En prilla direkt efter passet är ett måste.
Optimalt eller ej. :thumbup:





Edit: Hur orkar man ens bry sig om såna saker?

ellerhur. jag snusar fan hela tiden...dvs non-stop..så fort en prilla inte ger mig nikotin o smakar något så ar jag en ny...så man kan säga att jag kär prillor hela tiden.

larre
2006-02-07, 19:02
Tror att nikotinet går ur kroppen på 24h men att de höga värdena nikotin hinner gå ur på någon timme.
Detta är bara mina spekulationer, någon insatt får gärna rätta mig.

userfriendly
2006-02-07, 19:04
jag tycker däremot att förbränningen höjs så mkt när man snusar att det blir svårt att få i sig all mat!? märker det då jag slutat snusa för länge sen men snor en prilla av en tjej i klassen då o då (inte ofta :em: )
dessutom går pulsen upp som faan..

rQx
2006-02-07, 19:13
Klart att det inte är bra med nikotin, men snus är ju så satans härligt gott!! En fet prilla direkt efter ett pass..mmmm. Snusar dock aldrig under själva passet. Och självklart önskar jag att sluta, men tror helt enkelt att det är omöjligt.
Ingenting är omöjligt, handlar bara om vilja.

Osten80
2006-02-07, 19:24
jag tycker däremot att förbränningen höjs så mkt när man snusar att det blir svårt att få i sig all mat!? märker det då jag slutat snusa för länge sen men snor en prilla av en tjej i klassen då o då (inte ofta :em: )
dessutom går pulsen upp som faan..


Det där med pulsen är det enda jag tycker är läskigt med snus.
Jag brukar lägga av i perioder på ett par månader, då åker vilopulsen ner med ungefär 10 slag/min och kondisen får sig ett rejält sving uppåt.

m0gh
2006-02-07, 19:48
Det där med pulsen är det enda jag tycker är läskigt med snus.
Jag brukar lägga av i perioder på ett par månader, då åker vilopulsen ner med ungefär 10 slag/min och kondisen får sig ett rejält sving uppåt.
Vem behöver kondis?:D

Sean Coleman
2006-02-07, 20:46
Verkar som att tråden ballar ur på något sätt. :em:

Så, undviker jag att ta en prilla ca en timme innan passet och runt 2-3 timmar efter passet påverkas inte träningsresultatet ett piss (minijättepytteliteliteliiiiiiite)?

BigForre
2006-02-07, 21:08
Verkar som att tråden ballar ur på något sätt. :em:

Så, undviker jag att ta en prilla ca en timme innan passet och runt 2-3 timmar efter passet påverkas inte träningsresultatet ett piss (minijättepytteliteliteliiiiiiite)?

Nej nu får jag nästan säga stopp, ta din snus under passet, annars tar du och slutar och det av en vettig anledning. Jag vet inte på vilken nivå du ligger, men börja in peta så in i helvete med allting, är du sugen på en snus så ta den för i h-vete...

Nu har jag sagt mitt / Dr. Forre

H.Emanuel
2006-02-08, 05:59
Ingenting är omöjligt, handlar bara om vilja.
Nej, inte alls! Det är omöjligt.

Mr. Moose
2006-02-08, 06:37
Nej, inte alls! Det är omöjligt.

Inte alls. Jag har slutat många gånger.

Problemet är att inte börja igen!

Claes

m0gh
2006-02-08, 09:18
Inte alls. Jag har slutat många gånger.

Problemet är att inte börja igen!

Claes

Ja :)

Ifall du skall sluta, försöka iaf, så råder jag dig till att upphöra snusande på morgonen, dvs inte ta ngn snus alls efter att du vaknat. Så kommer du klara dig lättare tror jag :D Så är de iaf för mig, ifall jag inte tar ngn snus förens kl 3 på dan, så klarar jag hela dan i bästa fall utan snus, men ifall jag tar en snus på morgonen så känner man suget mkt mer senare på dan.

H.Emanuel
2006-02-08, 21:04
Ja :)

Ifall du skall sluta, försöka iaf, så råder jag dig till att upphöra snusande på morgonen, dvs inte ta ngn snus alls efter att du vaknat. Så kommer du klara dig lättare tror jag :D Så är de iaf för mig, ifall jag inte tar ngn snus förens kl 3 på dan, så klarar jag hela dan i bästa fall utan snus, men ifall jag tar en snus på morgonen så känner man suget mkt mer senare på dan.
Du menar att man spottar ut snuset man haft inne under natten för att sedan låta bli att ta en efter de tre jättemuggarna med starkt kaffe?

hobbitar
2006-02-09, 12:06
Ja :)

Ifall du skall sluta, försöka iaf, så råder jag dig till att upphöra snusande på morgonen, dvs inte ta ngn snus alls efter att du vaknat. Så kommer du klara dig lättare tror jag :D Så är de iaf för mig, ifall jag inte tar ngn snus förens kl 3 på dan, så klarar jag hela dan i bästa fall utan snus, men ifall jag tar en snus på morgonen så känner man suget mkt mer senare på dan.

Det allra bästa är att sluta när man är bakfull/förkyld. Då har man ändå ingen lust att snusa.

Sebastiaaan
2006-02-10, 16:07
Det är väl bara å snusa på under passet! Själv tycker jag att det går bättre med en prilla under läppen!

snorre2000
2006-02-10, 17:32
om man inte börjar snusa så behöver man aldrig sluta... det är mitt ordspråk.
För er som redan bröjat säger jag :thefinger