handdator

Visa fullständig version : Becel och becel pro-activ


z_bumbi
2006-02-06, 21:11
Vad innehåller dessa produkter för sorts fettkällor eftersom omega-3-halten är så pass hög?

Becel
Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, gelatin, salt (1,2%), emulgeringsmedel, (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat),
surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

Jag gissar på rapsolja plus något fett som är rikt på omega-3, exakt vad är det för fett?

Becel pro-activ
Vatten, vegetabiliskt fett, växtsterolestrar (12,5%), kärnmjölk, maltodextrin, salt (0,8%), förtjockningsmedel (E401), emulgeringsmedel (E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

Samma omega-3-rika fett här?

pragmatist
2006-02-06, 21:27
Rapsolja innehåller väl 10% omega-3 och 22% omega-6 har jag för mig, det borde väl räcka för att förklara innehållet i Becel? Det enda alternativet som kvarstår är ju linfröolja, alla andra vegetabiliska oljor skulle ju försämra förhållandet mellan omega-3 och -6.

z_bumbi
2006-02-06, 21:32
Rapsolja innehåller väl 10% omega-3 och 22% omega-6 har jag för mig, det borde väl räcka för att förklara innehållet i Becel? Det enda alternativet som kvarstår är ju linfröolja, alla andra vegetabiliska oljor skulle ju försämra förhållandet mellan omega-3 och -6.

35% omega-3 har förekommit som siffra i andra trådar här idag vilket fick mig att fundera på innehållet.

Jag har läst någonstans och någon gång om en annan vegetabiliskt omega-3-källa men jag kan inte komma på var och vad det var för något.

z_bumbi
2006-02-06, 22:10
pragmatist: Jag läste totalt fel i den andra tråden, inte fan var det 35% omega-3 utan det var den totala fetthalten. :em:

Rapsolja (eller liknande) verkar stämma ganska bra med andra ord.

Då gäller det att försöka lista ut varför just becel skulle vara så himla bra jämfört med andra margarin som också använder rapsolja som bas.

Samt vilken annan vegetabilisk källa till omega-3 som jag har läst om.

Max
2006-02-06, 22:15
Camelina: A Promising Low-Input Oilseed

http://www.hort.purdue.edu/newcrop/proceedings1993/v2-314.html

Kanske den här?

Apos78
2006-02-06, 22:15
Becel pro-activ ska väl vara bra pga de väststeroler som finns i margarinet sänker kolesterolet. Dock är dessa bara kolesterolsänkande för personer med högt kolesterol.

z_bumbi
2006-02-06, 22:22
Camelina: A Promising Low-Input Oilseed

http://www.hort.purdue.edu/newcrop/proceedings1993/v2-314.html

Kanske den här?

Det är den. :thumbup:

Nu har jag något att läsa i morgon.

Ekonom
2006-02-06, 22:36
Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, gelatin, salt (1,2%), emulgeringsmedel, (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat),
surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

Är E471 det härdade fettet eller var är det härdade fettet som folk hävdar ingår i margarin??

Vad är det för skillnad på vegetabiliskt fett och vegetabilisk olja?

Ursäkta Herr Bumbi om jag kapar din tråd lite.. :em:

z_bumbi
2006-02-07, 07:30
Är E471 det härdade fettet eller var är det härdade fettet som folk hävdar ingår i margarin??

E471 = Mono- och diglyserider av fettsyror.
Vad det sen betyder vet jag inte. :)

Vad är det för skillnad på vegetabiliskt fett och vegetabilisk olja?

Det var lite det som fick mig att starta tråden.

Ola Wallengren
2006-02-07, 08:22
E471 = Mono- och diglyserider av fettsyror.
Vad det sen betyder vet jag inte. :)



Det var lite det som fick mig att starta tråden.

I "vanliga fall" så sitter det tre fettsyror på en glycerolmolekyl, de bildar då en triglycerid. På en mono- eller diglycerid har man alltså tagit bort en eller två fettsyror från triglyceriden, vilket innebär att det också bildas en eller två fria fettsyror, men om de finns med i produkten et jag inte.

Skillanden på fett och olja? Olja är fett, men om man tänker olja så tänkerman på något rinnande, och det är inte säkert att vegetabilisktfett behöver vara rinnande, tex kokosfett. Det finns säkert en definition när viskositeten blir så hög i en olja att det sedan kallas för "fett", men jag vet inte var gränsen går. Det har ju väldigt mycket att göra med vid vilket temperatur man pratar om.

z_bumbi
2006-02-07, 08:43
Då är jag med.
Är det några särskilda egenskaper som man är ute efter när man gör den förvandlingen från triglyserider dvs vad fyller det för funktion?

Nu gäller det bara att få reda på varför becel anses så bra då innehållet är det samma som i de flesta andra margarin jag har kollat på.

Snorkfröken
2006-02-07, 08:54
35% omega-3 har förekommit som siffra i andra trådar här idag vilket fick mig att fundera på innehållet.

Hoppas du inte fått den här infon från det jag skrev i margarin/jordnötssmörspollen... Om du gjort det, får du nog läsa om det :D Jag skrev "Becel 35% med Omega-fettsyror i", dvs. ett margarin med 35 % fett som dessutom innehåller Omega-fettsyror - inte 35 % Omega.

z_bumbi
2006-02-07, 08:56
Hoppas du inte fått den här infon från det jag skrev i margarin/jordnötssmörspollen... Om du gjort det, får du nog läsa om det :D Jag skrev "Becel 35% med Omega-fettsyror i", dvs. ett margarin med 35 % fett som dessutom innehåller Omega-fettsyror - inte 35 % Omega.

Jo och sen såg jag att jag hade läst fel :em:

William
2006-02-07, 09:36
Är det några särskilda egenskaper som man är ute efter när man gör den förvandlingen från triglyserider dvs vad fyller det för funktion?

Jag har för mig att det mono- och diglyceriderna fungerar som emulgeringsmedel.
Margariner är ju en blandning mellan vatten och fett.



Nu gäller det bara att få reda på varför becel anses så bra då innehållet är det samma som i de flesta andra margarin jag har kollat på.

Jag tror att det är främst Becel Pro Active som anses "bättre" med avseende på dess kolesterolsänkande effekt. För det övriga produkterna inom Becel-varumärket tror jag att det främst handlar om associationer till just Pro Active kombinerat med bättre marknadsföring.

Peter
2006-02-07, 10:22
7 gram mättat fett / 100 gram måste väl stå sig bra i jämförelse?

Ola Wallengren
2006-02-07, 10:29
Jag håller med. Becel är ju Unilevers "hjärtvänliga" produkt linje.

Becel är en av de "bättre" margarinerna men alla margarintillverkare har en snarlik produkt.
Becel har ganska låg halt av mättat fett och hyfsad mängd omega3 och W-3/W-6-kvot.

Camelina från Carlshamn är ju en annan bra produktlinje med högre W-3/W-6 kvot.

z_bumbi
2006-02-07, 10:32
Finns det någon undersökning som bekräftar växtsterolernas effekt där man inte har bytt ut andra delar av dieten?

William
2006-02-07, 10:34
Finns det någon undersökning som bekräftar växtsterolernas effekt där man inte har bytt ut andra delar av dieten?

Det ska det finnas. Pro Active och Benecols effekter ska gälla vid övrigt oförändrad diet men jag har tyvärr inte referenserna i minnet för tillfället.

Ola Wallengren
2006-02-07, 10:43
Finns det någon undersökning som bekräftar växtsterolernas effekt där man inte har bytt ut andra delar av dieten?

Jo då. Becel pro active är ju "functional food" och då krävs en viss dokumentation för att göra hälsopåstående.

Hitta bla en metaanalys på ämnet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16002797&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

och en review
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15989725&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

Man kan ju iofs tänka sig att effekten är begränsad hos de som redan äter mycket lite kolesterol.

aliquis
2006-02-07, 11:10
Är E471 det härdade fettet eller var är det härdade fettet som folk hävdar ingår i margarin??

Vad är det för skillnad på vegetabiliskt fett och vegetabilisk olja?

Ursäkta Herr Bumbi om jag kapar din tråd lite.. :em:Det är förbjudet med härdade fetter i margariner.

aliquis
2006-02-07, 11:11
Då är jag med.
Är det några särskilda egenskaper som man är ute efter när man gör den förvandlingen från triglyserider dvs vad fyller det för funktion?

Nu gäller det bara att få reda på varför becel anses så bra då innehållet är det samma som i de flesta andra margarin jag har kollat på.Mono- och diglycerider av fettsyror är väl där som ett emulgeringsmedel, dvs för att få fettet att lösa sig i vattnet bättre.

Ekonom
2006-02-07, 13:30
Det är förbjudet med härdade fetter i margariner.

O fan, så alla lätta lätt&lagom och becel etc. ÄR fria från härdat fett altså???

Vad skule det då finnas för negativt med att använda dem?

BTW härdat fett är ju fortfarande tillåtet i flytande margarin, är du säker på att det är förbjudet i "icke-flytande"??

Ola Wallengren
2006-02-07, 14:15
O fan, så alla lätta lätt&lagom och becel etc. ÄR fria från härdat fett altså???

Vad skule det då finnas för negativt med att använda dem?

BTW härdat fett är ju fortfarande tillåtet i flytande margarin, är du säker på att det är förbjudet i "icke-flytande"??

Det finns väl inget negativt alls med att använda margariner, bara fettkvaliten är bra.

Härdat fett är inte förbjudet. Transfett är inte heller förbjudet, men i danmark finns restriktioner för användandet.

tomccc
2006-02-07, 22:30
Kanske med någon tveksam källa men har för mig det varit uppe på brädan förut att bregott är att föredra framför becel.
http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm

Sverker
2006-02-08, 19:25
Mono- och diglycerider av fettsyror är väl där som ett emulgeringsmedel, dvs för att få fettet att lösa sig i vattnet bättre.

Visst så underlättar mono- och di-glycerider emulgeringen. De långa fettsvansarna vänder sig mot fettet ( de andra triglyceriderna ) och den vattenlösliga glycerolen vänder sig mot vattnet.

Här finns lite om emulgering och miceller:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/pathphys/digestion/smallgut/micelles.gif&imgrefurl=http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/pathphys/digestion/smallgut/absorb_lipids.html&h=100&w=200&sz=2&tbnid=XBtk0F12nu34UM:&tbnh=49&tbnw=99&hl=sv&start=32&prev=/images%3Fq%3Dmonoglyceride%26start%3D20%26dnum%3D2 0%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN

Nu är mono- och di-glycerider inte idealiska när det gäller att finfördela fett i vatten som sker i tarmarna utan deras fördel är snarare att lösa små mängder vatten in i fettet, dvs som ett vanligt margarin.

Pepz
2006-02-08, 23:02
regelbunden motion kan också ändra balansen mellan de olika kolestrolen