handdator

Visa fullständig version : Snabba framsteg, normalt eller ej?


Popeye
2006-02-06, 18:55
Tänkte bara lufta en fundering med er andra på brädan. :)
Har några på gymmet som gjort mkt goda framsteg det senaste halvåret. Hur normalt är det att kroppen får en helt ny form på bara ett halvår? (gissning)
De har tränat ett tag innan detta också men inte fått i närheten av denna utvecklingen tidigare. Det bara slog mig en dag att de såg biffiga ut helt plötsligt?

Känner ingen som preppar så jag har inga referenser. Ingen jag känner har gjort så markanta framsteg... De var ganska normala för ett halvår sedan och nu ser de markerat muskulösa ut. Är det bara bra träning, mat och vila eller kan man misstänka annat? Fortfarande inga rippade 130kg bjässar.

bubbe
2006-02-06, 19:08
Låter som väldiga spekulationer, men snabba framsteg kan man väl ha. Går väl lite upp och ner, men en grupp som samtidigt får enorma framsteg låter väl lite konstigt.

Viveqa
2006-02-06, 19:11
Dom kanske har deffat eller nåt, det får en snabbt att se mycket mer vältränad ut.

z_bumbi
2006-02-06, 19:14
En grupp som bestämt sig för att satsa på träningen med allt vad det innebär med att sköta kost, vila, träna vettigt men dock betydligt hårdare/tuffare/inriktat än tidigare kan göra ganska bra framsteg.

Har de dessutom slötränat och slarvat rejält med allt ovan tidigare så går det ganska snabbt i början.

bubbe
2006-02-06, 19:17
Det är ju rätt jäkla svårt för oss av avgöra vad som är orsaken till deras framsteg.

Jag vet med egen erfarenhet (jippie jag har fått erfarenhet *rolleyes* ) att framsteg kan komma galopperande, efter en lång torka. Men då har jag inte tajmat den med ett par andra, iofs tränar jag ju själv också.

Ninjasmurf
2006-02-06, 19:34
Om personen är väldigt seriös med sin träning brukar det märkas ganska tydligt att han käkar mer än protein pulver. För några år sen tränade jag på ett annat gym och fanns det en snubbe som preppade. Det märktes ganska tydligt iom att han blev större och starkare för varje vecka (alltså markanta ökningar ialla övningar). Att jag visste att preppade beror på att han pratade om det nästan hela tiden, sa bla att anledning till att han flyttade till Sverige från Norge var för att var så svårt att få ta i "good roids" som han uttryckte det.

Tydligen tappade han i princip allt sen...

mini
2006-02-06, 19:37
Generellt ska man nog vara ganska försiktig med att döma folk som preppare innan man vet säkert.

Popeye
2006-02-06, 22:15
Det var inte ment att döma ut någon. Jag kom bara på mig själv med att tänka "hoppsan, han har ju blivit grov!". Och är det möjligt att göra stora framsteg under kort tid ren så är det helt ok.
Det härstammar säkert från att jag upplever det som att jag själv står helt still. *grr* (Har haft problem med skador och sjukdomar, ej träningsrelaterat)

Iom att jag inte känner någon som blivit kreativ med "vitaminerna" så kan jag inte annat än spekulera. Det är väl media som slagit griller i huvudet på mig... :em:

Viveqa
2006-02-06, 22:22
Nackdelen med att få resultat på gymmet; det finns alltid någon som tror att du har preppat... *whatever*

Riktigt märkbara resultat på ett halvår är absolut möjligt, men förstås inte hur stora som helst.

pragmatist
2006-02-07, 11:44
En nybörjare, någon som gör comeback från ett längre uppehåll eller någon som inte gör annat än äter, tränar och vilar kan göra väldigt snabba framsteg, i stil med 2-4 hekto ny muskelmassa i veckan. Om du kombinerar detta med förlust av fettvikt så kan kroppen mycket riktigt se totalt annorlunda ut efter bara sex månader.

Som jag skrev om i någon annan tråd lyckades en tjejkompis till mig lägga på sig 7 kilo muskler och tappa 4 kilo fett på 11 månader, vilket är rätt dramatiskt om man är 154 cm lång.

norsk_gadd
2006-02-07, 11:53
En galen tanke, varför inte fokusera mer på din egen träning? :D

terror
2006-02-07, 12:28
En galen tanke, varför inte fokusera mer på din egen träning? :D
ja varför inte???

känner igen dig från bodys forum, jag blev bannad där hohohoh.

bubbe
2006-02-07, 12:32
ja varför inte???

känner igen dig från bodys forum, jag blev bannad där hohohoh.

Och nu satsar du på bli bannad på kolozzeum? *popcorn*

Karl_alfred
2006-02-07, 12:35
Personen i fråga kan ju gått upp säg 10kg på väldigt kort tid, vilket är asslätt att göra och kan ju upplevas rätt mycket grövre även om det också handlar om en massa fett.

terror
2006-02-07, 12:40
Och nu satsar du på bli bannad på kolozzeum? *popcorn*
vem vet??....vem vet?

jag kan inte vara alla till lags.
Jag blev bannad för jag inte höll med moderatorna om vissa saker, man får ju inte tänka fritt utan man måste blint följa???

Nitrometan
2006-02-07, 12:47
En nybörjare, någon som gör comeback från ett längre uppehåll eller någon som inte gör annat än äter, tränar och vilar kan göra väldigt snabba framsteg, i stil med 2-4 hekto ny muskelmassa i veckan. Om du kombinerar detta med förlust av fettvikt så kan kroppen mycket riktigt se totalt annorlunda ut efter bara sex månader.
2-4 hekto muskelmassa i veckan? Det låter mycket.

200g x 52 veckor = 10400g = 10,4 kg muskelmassa på ett år.

och om det då var 400g så blir det 20,8 kg.

Jag tycker det låter rätt mycket.

Viveqa
2006-02-07, 13:37
En nybörjare, någon som gör comeback från ett längre uppehåll eller någon som inte gör annat än äter, tränar och vilar kan göra väldigt snabba framsteg, i stil med 2-4 hekto ny muskelmassa i veckan. Om du kombinerar detta med förlust av fettvikt så kan kroppen mycket riktigt se totalt annorlunda ut efter bara sex månader.

Som jag skrev om i någon annan tråd lyckades en tjejkompis till mig lägga på sig 7 kilo muskler och tappa 4 kilo fett på 11 månader, vilket är rätt dramatiskt om man är 154 cm lång.

Jag tror inte att det var 7kg muskler, men mycket väl 7 extra kilo som såg ut som att allt var muskler, räkna in ökad glykogenmängd/ vätska och att fett ser mindre ut när man har mer muskler under.

m0gh
2006-02-07, 13:53
Nackdelen med att få resultat på gymmet; det finns alltid någon som tror att du har preppat... *whatever*

Riktigt märkbara resultat på ett halvår är absolut möjligt, men förstås inte hur stora som helst.

Ifall jag hade tränat länge och hårt, och ngn kom fram till mig och sa: Jävla idiot, du fuskar ju.. anabola etc blablabla
Så hade jag nitat honom o.O Jag hatar att bli anklagad för saker jag inte gjort, som man jobbat sig till.

Gorilla
2006-02-07, 14:27
Ifall jag hade tränat länge och hårt, och ngn kom fram till mig och sa: Jävla idiot, du fuskar ju.. anabola etc blablabla
Så hade jag nitat honom o.O Jag hatar att bli anklagad för saker jag inte gjort, som man jobbat sig till.Det är ju smickrande om någon frågar om man preppar. Då har man ju uppenbarligen gjort stora framsteg. Inte för att någon någonsin kommer fråga mig det, men jag skulle nog bara skratta och säga typ: "HAHAH eller hur?, fördelaktiga gener"

Popeye
2006-02-07, 16:36
Såja, nu skall inte det här blåsas upp alltför mycket. Det var en enstaka iakttagelse som väckte en fråga, varken mer eller mindre.
Det verkar som att majoriteten är för möjligheten att göra dramatiska ökningar under en lite kortare tidsrymd.

Corpobal
2006-02-07, 16:41
Du kan ju fråga personen ifråga vad han gjort för att få sådana framsteg, kanske har något att dela med sig av. Om han blir sur och vrång kanske det är nåt lurt...

evosex
2006-02-07, 16:48
Verkar ett framsteg för bra för att vara sant, så är det oftast för bra för att vara sant...

Så säger min erfarenhet iaf

Cerberus
2006-02-07, 16:57
Gener spelar in en hel del också, fast jag tror alla som ger fan i att supa och tränar, äter och vilar får sjukt bra resultat på ett halvår.

Det syns mest resultat om man e en räka innan och sen blir rätt vältränad. Det e dock skoj om ngn kommer fram till mig o säger eller antyder att jag är välbyggd :)

pragmatist
2006-02-07, 18:01
2-4 hekto muskelmassa i veckan? Det låter mycket.

200g x 52 veckor = 10400g = 10,4 kg muskelmassa på ett år.

och om det då var 400g så blir det 20,8 kg.

Jag tycker det låter rätt mycket.

Ja det låter väldigt mycket, men man kan knappast hålla den takten i ett helt år skulle jag tro.

Jag tror inte att det var 7kg muskler, men mycket väl 7 extra kilo som såg ut som att allt var muskler, räkna in ökad glykogenmängd/ vätska och att fett ser mindre ut när man har mer muskler under.

Ja, men det var väldigt noga professionellt mätt i just det här fallet. Hon vägde 48 kilo med 13% bf när hon började träna och 11 månader senare vägde hon 50,2 med 5% bf. Det är en skillnad på 47.69-41.76 = 5.93 kilo fettfri vikt. Men eftersom det senare tillfället var en invägning till en tävling så hade hon typ noll vätska i kroppen. Så räknar man in det faktum att hon var helt tömd på vätska och glykogen vid det senare tillfället så bör det handla om minst 7 kilos ökning.

Kebab-Arne
2006-02-07, 18:07
Det borde ju vara värre att preppa och ingen tror man gör det än att inte preppa och folk tror man gör det. Jag tar då hellre det senare...

Ska man reagera på att nån plötsligt blivit stor så ska det nog oavsett framsteg gå ett tag mellan varven man ser personen.

oxenia
2006-02-07, 23:38
Hade en kille på mitt gym som helt plötsligt exploderade och börja lägga på sjukt mycket vikter på stången och bara växte och växte, sen blev han finnig som bara den...
Men han behövde man inte fundera på om han preppade då han stog och skröt om de..
Men en dag va han bara borta....
Fick sen reda på att han hade tackat för sig och hoppat framför tåget..