handdator

Visa fullständig version : Högsta uppmätta VO2Max?


Fimpen
2006-02-06, 16:28
Är det någon som vet vilken den högsta uppmätta syreupptagningsförmågan är?

Jag har sett siffror på 96 ml/kg x min (1992) hos Said Aouita.

TheLoser
2006-02-06, 16:38
Har fått för mig att Lance Armstrong har haft det högsta uppmätta syreupptagningsförmågan.

//TheLoser

hejhopp
2006-02-06, 16:42
Enligt discovery har lance 85ml/kg.

TheLoser
2006-02-06, 16:44
Fel som vanligt då...

MasterChief
2006-02-06, 17:36
Man måste skilja på total kapacitet och total kapacitet/kroppsvikt. I det sista fallet kommer sällan cyklister högst upp eftersom många väger in på +70kg och får ett "sämre" värde än motsvarande värde på en 60kg kille. En cyklist är heller inte så beroende av bra kapacitet/kroppsvikt eftersom cykeln bär upp hans vikt. När man pratar om de högsta uppmätta värdena brukar oftast Miquel Indurain, Gunde Svan och Björn Dählie nämnas. De låg väl som bäst upp mot 7,5...Kanske tangerade 8 enligt vissa siffror. Dock så förekommer det inte mycket "hard facts" ute utan är mest siffror som är i cirkulation (var dock ett tag sen jag kollade upp det här).

Armstrong hade nog inte högre värde än Indurain men spanjoren var klart tyngre än amerikanen. Men samtidigt är det inte bara maxvärdet som är intressant utan även andra parametrar såsom laktattrösklar och hur hög tolerans man har mot mjölksyra. Armstrong anses ha en unik förmåga att omsätta just mjölksyra och det är det som har varit en bidragande orsak till hans framgångar.

När det gäller bäst per kilo kroppsvikt har jag ingen aning men just 5000 meter löpare och skidåkare lär ligga bra till.

Lucas
2006-02-06, 20:57
en kompis pappa hade 94mmol/kg kroppsvikt har jag för mig, världsrekord var det


morsan hade strax över 80mmol/kg kroppsvikt då hon mätte på bosön long time ago. dom blev arga för att hon inte platsade in i deras tabeller.