handdator

Visa fullständig version : Samband mellan kyla och förkylningar?


Cerberus
2006-02-06, 13:28
topic, har för mig att grub har sagt ngt om att kyla inte har något med förkylning att göra. Vore intressant att veta lite mer om det?

E lite osäker om inlägget passar här men annars får någon snäll moderator flytta den till rätt kategori :)

King Grub
2006-02-06, 13:30
Det bildas inga virus av att utsättas för kyla, men en nedkylning av t ex näsgångarna orsakar vasokonstriktion i övre luftvägarna, som kan tänkas eskalera en asymptomatisk subklinisk virusinfektion till en symptomatisk klinisk sådan genom att påverka den fagocytiska aktiviteten hos leucyter.

Den som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna blir smittad i 9 fall av 10, oavsett immunförsvar. Men för att bli utveckla en infektion, symptomatisk eller asymptomatisk, måste man smittas, oavsett temperatur. Man utvecklar ingen virusinfektion av kyla.

Cerberus
2006-02-06, 13:34
Det bildas inga virus av att utsättas för kyla, men en nedkylning av t ex näsgångarna orsakar vasokonstriktion i övre luftvägarna, som kan tänkas eskalera en asymptomatisk subklinisk virusinfektion till en symptomatisk klinisk sådan genom att påverka den fagocytiska aktiviteten hos leucyter.

Den som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna blir smittad i 9 fall av 10, oavsett immunförsvar. Men för att bli utveckla en infektion, symptomatisk eller asymptomatisk, måste man smittas, oavsett temperatur. Man utvecklar ingen virusinfektion av kyla.

Aha, intressant :) förstod typ 10% av första stycket, det andra stycket var grymt bra dock :D

King Grub
2006-02-06, 13:46
Alltså: kommer man i direktkontakt med virus, blir man smittad. 75% av dessa utvecklar en symptomatisk infektion, dvs blir märkbart förkylda. En asymptomatisk infektion, en sådan man har i kroppen men som man inte märker, kan antagligen utvecklas till en symptomatisk infektion om man sitter med fötterna i kallvatten, hos några få (10%), om man redan har infektionen i kroppen eller smittas av den. Däremot finns det inga virus i det kalla fotbadet som gör en frisk person förkyld.

"Acute chilling of the feet causes the onset of common cold symptoms in around 10% of subjects who are chilled."

Fam Pract. 2005 Dec;22(6):608-13.

Samboy
2006-02-06, 15:45
Alltså: kommer man i direktkontakt med virus, blir man smittad. 75% av dessa utvecklar en symptomatisk infektion, dvs blir märkbart förkylda. En asymptomatisk infektion, en sådan man har i kroppen men som man inte märker, kan antagligen utvecklas till en symptomatisk infektion om man sitter med fötterna i kallvatten, hos några få (10%), om man redan har infektionen i kroppen eller smittas av den. Däremot finns det inga virus i det kalla fotbadet som gör en frisk person förkyld.

"Acute chilling of the feet causes the onset of common cold symptoms in around 10% of subjects who are chilled."

Fam Pract. 2005 Dec;22(6):608-13.


men Grub kan man träna om man har lite feber då? Feber har man ju för att kroppen ska ta död på virus i kroppen dvs darför ökar kroppen temperaturen :D by the way är det farligt att träna om man har lite feber? för jag känner mig smått varm nu och ska dra o träna typ vid 7 tiden.

Grisen
2006-02-06, 15:48
men Grub kan man träna om man har lite feber då? Feber har man ju för att kroppen ska ta död på virus i kroppen dvs darför ökar kroppen temperaturen :D by the way är det farligt att träna om man har lite feber? för jag känner mig smått varm nu och ska dra o träna typ vid 7 tiden.


I värsta fall kan du dö.

sundvall
2006-02-06, 15:58
men Grub kan man träna om man har lite feber då? Feber har man ju för att kroppen ska ta död på virus i kroppen dvs darför ökar kroppen temperaturen :D by the way är det farligt att träna om man har lite feber? för jag känner mig smått varm nu och ska dra o träna typ vid 7 tiden.

Inte träna när du har feber, halsont eller något sådant. Kan vara mycket farligt.

Samboy
2006-02-06, 15:59
Inte träna när du har feber, halsont eller något sådant. Kan vara mycket farligt.

ok jag vet ju inte om jag har feber eller så..är lite torr i halsen o så ..känner mig varm ..men annars känner jag mig bra o så lite trött bara efter skitskolan. men fan säg att jag kan träna jag som längtat!

Osten80
2006-02-06, 16:01
ok jag vet ju inte om jag har feber eller så..är lite torr i halsen o så ..känner mig varm ..men annars känner jag mig bra o så lite trött bara efter skitskolan. men fan säg att jag kan träna jag som längtat!


Det finns ju ett ganska enkelt sätt att ta reda på om man har feber eller inte!

sundvall
2006-02-06, 16:02
Men ta tempen då. Klart du kan träna, sen om det är bra det vettefan. Jag skulle aldrig träna om jag inte vore 100% frisk, det kan ju i värsta fall leda till tex hjärtmuskelinflammation och då blir det ingen träning på ett bra tag...

Samboy
2006-02-06, 16:04
Men ta tempen då. Klart du kan träna, sen om det är bra det vettefan. Jag skulle aldrig träna om jag inte vore 100% frisk, det kan ju i värsta fall leda till tex hjärtmuskelinflammation och då blir det ingen träning på ett bra tag...

jag har ingen termometer min hund bet sönder den för några månader sen :( jag känner mig bara varm...jag kallsvettas inte eller nått bara lite varm och är torr i halsen typ längre ner än gomen..

Niclas03
2006-02-06, 16:40
Jag tränade vid halsont, i fredags. Nu är jag förkyld som fan. Det hade jag visserligen varit även om jag inte tränat.

lloyd
2006-02-06, 17:26
Alltså: kommer man i direktkontakt med virus, blir man smittad. 75% av dessa utvecklar en symptomatisk infektion, dvs blir märkbart förkylda. En asymptomatisk infektion, en sådan man har i kroppen men som man inte märker, kan antagligen utvecklas till en symptomatisk infektion om man sitter med fötterna i kallvatten, hos några få (10%), om man redan har infektionen i kroppen eller smittas av den. Däremot finns det inga virus i det kalla fotbadet som gör en frisk person förkyld.

"Acute chilling of the feet causes the onset of common cold symptoms in around 10% of subjects who are chilled."

Fam Pract. 2005 Dec;22(6):608-13.

Men varför blir man lättare förkyld när det är kallt än när det är vamt, finns det fler virus då? Och i sådana fall varför?

King Grub
2006-02-06, 17:28
Men varför blir man lättare förkyld när det är kallt än när det är vamt, finns det fler virus då? Och i sådana fall varför?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1112422&postcount=8

Samboy
2006-02-07, 00:52
tror jag antingen får halsfluss eller förkylning eller kanske feber dock vet jag ey...jag är ganska blå under ögonen och väldigt hängslig men ändå pigg...jag är riktigt förbannad och besviken. för jag har inte vart sjuk på 3 tränings månader och byggt upp mig bra o så...o nu är jag rädd för att kanske bli sjuk *cry* så jag undrar ifall kroppen bryter ner muskler om man nu blir sjuk och förblir sjuk vi säger 4-7 dagar? det jag mest är rädd för.. jag äter ändå och får i mig allt som behövs..men känns som man krymer o krymper. man känner sig väldigt svag..och det tråkigaste är att om man nu blir sjuk så drar det ner nått soppas på styrka och allt. så om jag nu bli sjuk och det vara 1 vecka. kan jag säga att mina 3 träningsmånader är slösade på inget nu då..och om nu virus bryter ner kroppen..bygger man upp den till samma tillstånd lika snabbt eller lika segt? dvs återhämtar man sig kroppsmessigt/styrkemessigt snabbt då?

pTr
2006-02-07, 09:49
Vid en symptomatisk infektion och för den delen även en asymptomatisk infektion. Hur påverkas dessa vid bastubandade. Min egen erfarenhet säger att förkylningen påskyndas och bryter ut med följden av att jag blir fortare frisk.


på http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123 skriver de:
"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor. Det är också därför barn på dagis oftast har fler förkylningar än barn som är hemma i en liten grupp"

hur får då, låt oss säga det första barnet på t.ex. dagiset förkylningen dvs. hur får denne först kontakt med viruset?


tack på förhand

Jman
2006-02-07, 12:12
Under vinterhalvåret är det väl mindre luftfuktighet och därmed så blir slemhinnorna torrare och mer mottagliga för infektion, förutsatt att du utsätts för en smittorisk.
Stämmer det?

Åse Columbus
2006-02-07, 12:45
ett bra sätt att veta om man har feber......

har du varit inomhus längre än 1 timme....så....

känn på skinkorna...e de kalla så har du nog inte feber...däremot om de e lite varma....så e febern framme o då ska man låta kroppen jobba ifred med att bekämpa inflammationen eller infektionen.

:cool:

Samboy
2006-02-07, 14:16
ett bra sätt att veta om man har feber......

har du varit inomhus längre än 1 timme....så....

känn på skinkorna...e de kalla så har du nog inte feber...däremot om de e lite varma....så e febern framme o då ska man låta kroppen jobba ifred med att bekämpa inflammationen eller infektionen.

:cool:


ok thx..jo jag känner mig lite varm..jag varken kallsvettas eller svettas..men känner mig bara lite seg o varm..halsen är bättre känner inget problem med den..men så fort jag kommer hem från utelivet så är jag lite snuvig som går över efter 1-15 minuter..brukar alltid vara så för mig. men ok bra då får jag väll undvika träningen då *cry* känner redan att man sjunker ihop.

David
2006-02-07, 18:31
hur får då, låt oss säga det första barnet på t.ex. dagiset förkylningen dvs. hur får denne först kontakt med viruset?

Precis, det är en väldigt bra fråga. Någon som har svaret ?
Låter osannolikt att allting skulle öka i smittning så mycket under vintern eller ?