handdator

Visa fullständig version : hur styrketräna


Milia
2006-02-06, 11:25
Mitt träningsupplägg nu senaste tiden har varit att jag cardiotränat ganska hårt 2 ggr i veckan och styrketränat överkroppen 1 gång i veckan då jag bara gjort 1 övning/muskelgrupp.
Jag försöker nu gå ner i vikt, så jag vet att jag inte kan bygga samtidigt, mitt mål är inte heller att bygga speciellt mycket. Men min fråga är hur ska jag göra för att få ut mesta möjliga av det styrkepasset jag kör? Ska jag köra tungt och få reps?
Jag skulle gärna styrketräna en gång till i veckan men då känner jag inte riktigt att jag hinner återhämta mig tillräckligt mellan passen.

Micke A
2006-02-06, 11:40
Mitt träningsupplägg nu senaste tiden har varit att jag cardiotränat ganska hårt 2 ggr i veckan och styrketränat överkroppen 1 gång i veckan då jag bara gjort 1 övning/muskelgrupp.
Jag försöker nu gå ner i vikt, så jag vet att jag inte kan bygga samtidigt, mitt mål är inte heller att bygga speciellt mycket. Men min fråga är hur ska jag göra för att få ut mesta möjliga av det styrkepasset jag kör? Ska jag köra tungt och få reps?
Jag skulle gärna styrketräna en gång till i veckan men då känner jag inte riktigt att jag hinner återhämta mig tillräckligt mellan passen.

Om du är den jag tror kan du fråga mig sådana här frågor via mail ;)

tigerofsweden
2006-02-06, 12:01
Om du är den jag tror kan du fråga mig sådana här frågor via mail ;)

Hon kanske inte litar på dig och vill ha andras åsikter *rolleyes* ;)

Micke A
2006-02-06, 12:04
Hon kanske inte litar på dig och vill ha andras åsikter *rolleyes* ;)

Det är helt OK med andra åsikter också, oavsett om man litar på ngn eller ej!
Jag hoppas dock att det inte är tillit det är frågan om här ;)

tigerofsweden
2006-02-06, 12:08
Det är helt OK med andra åsikter också, oavsett om man litar på ngn eller ej!
Jag hoppas dock att det inte är tillit det är frågan om här ;)

:D

Ang. din fråga så beror ju det helt på vad du vill få ut av din träning. Men om du inte ägnat dig åt styrketräning speciellt länge så är det en god idé att vänja de olika muskelgrupper vid lite lättare form av träning och med tiden så kan du ju köra lite tyngre om det nu är önskvärt. Beror som sagt helt på vad du är ute efter :)

Micke A
2006-02-06, 12:16
:D

Ang. din fråga så beror ju det helt på vad du vill få ut av din träning. Men om du inte ägnat dig åt styrketräning speciellt länge så är det en god idé att vänja de olika muskelgrupper vid lite lättare form av träning och med tiden så kan du ju köra lite tyngre om det nu är önskvärt. Beror som sagt helt på vad du är ute efter :)

Om man nu är ute efter styrka, varför ska man då inte träna hårt?
Visst, ett par veckors "invänjning" kan man ju ta men sen är det hårt som gäller

tigerofsweden
2006-02-06, 12:18
Om man nu är ute efter styrka, varför ska man då inte träna hårt?
Visst, ett par veckors "invänjning" kan man ju ta men sen är det hårt som gäller

Definiera hård styrketräning för mig :)

Jag skulle inte råda en tjej att börja med vad jag skulle definiera hård styrketräning efter bara ett par veckor.

Micke A
2006-02-06, 12:24
Jag väljer för mitt inlägg följande definition:
Träning som syftar till att öka muskelvolym eller maxstyrka snarare än uthållighet, dvs belastning av typ2 fibrer genom anaerob träning.

Givetvis blir det färre reps vid maxstyrketräning än vid byggning

tigerofsweden
2006-02-06, 12:31
Jag väljer för mitt inlägg följande definition:
Träning som syftar till att öka muskelvolym eller maxstyrka snarare än uthållighet, dvs belastning av typ2 fibrer genom anaerob träning.

Givetvis blir det färre reps vid maxstyrketräning än vid byggning

Då förstår jag

Jag syftar på att man kanske bör ligga runt 10-15 kontrollerade reps ett bra tag för att vänja musklerna och att lära sig övningen innan man bör övergå till vad jag definierar hård styrketräning, dvs 8 reps och neråt, och kanske inte alltid det mest strikta utförandet.

Milia
2006-02-06, 12:37
Jag har tränat styrketräning ganska hårt och länge, men har pga sjukdom inte tränat alls på ca 1 år, men nu har jag tränat de senaste 7-8 månaderna styrka 1-2 ggr i veckan plus kondition.

Jag är ute efter en "fit" kropp, med lite synliga muskler, men jag vill inte bli grov.

Och nej, det är INTE fråga om att jag inte litar på Micke ;)

Micke A
2006-02-06, 12:37
Visst bör man bana in övningarna med lite mindre belastning - helst med en duktigt PT som hjälp. Då är vi överens!

/Micke
lic PT

tigerofsweden
2006-02-06, 12:39
Jag har tränat styrketräning ganska hårt och länge, men har pga sjukdom inte tränat alls på ca 1 år, men nu har jag tränat de senaste 7-8 månaderna styrka 1-2 ggr i veckan plus kondition.

Jag är ute efter en "fit" kropp, med lite synliga muskler, men jag vill inte bli grov.

Och nej, det är INTE fråga om att jag inte litar på Micke ;)

Tror inte det finns någon som helst risk att du blir "grov", händer ju inte över en natt.
Tror det kommer vara fler kunniga som kan ge sina utlåtanden så fort de slutar jobb osv :)

Pepz
2006-02-06, 12:41
Jag är ute efter en "fit" kropp, med lite synliga muskler, men jag vill inte bli grov.



oroa dig inte
du blir inte grov över en natt oavsett hur du styrketränar..
speciellt inte på en deff

Milia
2006-02-06, 12:43
Tror inte det finns någon som helst risk att du blir "grov", händer ju inte över en natt.
Tror det kommer vara fler kunniga som kan ge sina utlåtanden så fort de slutar jobb osv :)

allrighti :)

Nej jag har insett att jag inte är så grov som jag trodde, jag har ansett mig vara grov, men har nu insett att det är annat än muskler det beror på, så nu känner jag mig inte rädd att ta i på styrketräningen. De senaste ¨månaderna har jag varit väldigt rädd för att köra för hårt, eftersom jag relativt lätt lägger på mig muskler, så "banat in rörelserna" har jag gjort på tok för länge nu.
Jag har legat på 8-15 reps för det mesta, ibland har jag testat köra 6 reps.
Personligen tycker jag ju egentligen det är roligare att köra tungt.
Men hur många reps rekommenderar ni då?
4-6 ? i 3 set?

maRRtin
2006-02-06, 14:06
allrighti :)

Nej jag har insett att jag inte är så grov som jag trodde, jag har ansett mig vara grov, men har nu insett att det är annat än muskler det beror på, så nu känner jag mig inte rädd att ta i på styrketräningen. De senaste ¨månaderna har jag varit väldigt rädd för att köra för hårt, eftersom jag relativt lätt lägger på mig muskler, så "banat in rörelserna" har jag gjort på tok för länge nu.
Jag har legat på 8-15 reps för det mesta, ibland har jag testat köra 6 reps.
Personligen tycker jag ju egentligen det är roligare att köra tungt.
Men hur många reps rekommenderar ni då?
4-6 ? i 3 set?
Jag brukar sikta på 10 x 3 och tycker det funkar bra.
Men det är väl personligt vilket man föredrar.

Pepz
2006-02-06, 14:15
Personligen så tycker jag att du ska köra tungt. dvs 6reps ungefär.
Om du tycker att tyngre är roligare så ska du definitivt köra det!!

Milia
2006-02-06, 19:53
Tack för alla svar :thumbup: !
Det blev dock ingen styrka idag, jag var helt slut i armarna (och hela kroppen) efter ett stenhårt combatpass, så jag laddar för onsdag istället och då är det TUNG styrka som gäller :bpump: *flex*