handdator

Visa fullständig version : Smärta i insidan av vaden vid löpning-stretching


mysassygirl
2006-02-06, 11:17
Får fruktansvärt ont på insidan av vaden invid benet när jag springer. Fick veta av naprapaten att jag har mkt vadmuskulatur, därför ansamlas knutor just där.

Jag skulle vilja höra om ngn annan får samma smärta och om fler tips på stretchövning för det.

Slick Rick
2006-02-06, 12:43
"benhinneinflammtion" (http://orthopedics.about.com/cs/sportsmedicine/a/shinsplint.htm)

Decamber
2006-02-06, 12:55
Ja det låter som sagt som benhinneinflammation. Känn på övre sidan av skenbenet om det är väldigt "knottrigt" - så brukar jag få och har hört att det är ett vanligt symptom.

Vet du hur du stretchar tibialis anterior? http://www.exrx.net/Stretches/TibialisAnterior/Kneeling.html Det kan vara bra att göra efter löpningen.

Jag tror även det kan vara bra att kyla benet med is efter att du sprungit, för att lindra eventuell inflammation. Men det låter jag vara osagt tills någon kunnig har bekräftat det.

Det som är A och O vid löpning, i synnerhet om man har lät för att åka på benhinneinflammation eller annan åkomma, är att ha bra skor. Lägg gärna ner några extra hundringar på skorna och ta hjälp av något proffs när du väljer skor. Löplabbet brukar ha kunnig personal.

Trident
2006-02-06, 13:29
Om man tränar T. Anterior rätt mycket, och genom hypertrofi ökar rätt mycket i massa för just den muskelgruppen på kort tid. Kan man då få compartment syndrom?

der_rickard
2006-02-06, 13:29
Får fruktansvärt ont på insidan av vaden invid benet när jag springer. Fick veta av naprapaten att jag har mkt vadmuskulatur, därför ansamlas knutor just där.

Jag skulle vilja höra om ngn annan får samma smärta och om fler tips på stretchövning för det.
Håller med tidigare talare om att det låter som benhinneinflammation. OM det är det så har jag några tips efter 6månader med elak benhinneinflammation.

-Värm upp ordentligt innan du springer.
-Stretcha ännu ordentligare. Gastrocnemius, soleus och tibialis anterior är viktiga.
-Skaffa bra skor och i "värsta" fall bra inlägg. Som författaren ovan tycker jag med att Löplabbet kan sin sak.
-Träna mycket balansplatta, excentrisk vadträning och vanlig styrketräning av tibialis anterior.
-I akut skede, kyl området med is och använd dig av NSAID (zon gel eller ipren-tabletter, gelen går inte in på djupet). I icke-akut skede, håll området varmt med benvärmare och liniment.

Gör ovanstående och kombinera det med lite vila eller lägre träningsdos. Då har du en chans iaf :)

der_rickard
2006-02-06, 13:32
Om man tränar T. Anterior rätt mycket, och genom hypertrofi ökar rätt mycket i massa för just den muskelgruppen på kort tid. Kan man då få compartment syndrom?
Ja, klart man kan - det är ju så compartmentsyndrom uppkommer. Alltså viktigt att stretcha den mycket också.

mysassygirl
2006-02-06, 16:01
"benhinneinflammtion" (http://orthopedics.about.com/cs/sportsmedicine/a/shinsplint.htm)


Hej alla,

Nej det är inte benhinneinflammation utan ett slags förstadie enligt naprapaten. Smärtan kommer fr insidan av ankeln och strålar upp, fast bara insidan av vaden, soleus skulle jag tippa. Jag testade stretchövningen som gavs här och den kändes bra. Jag springer i superbra löpardojjor med max stöd, cushons etc. Undrar hur ni andra värmer upp inför löpning. Själv stretchar jag först och sen går jag i ca 5-10min i högt tempo. Hur gör ni?

Decamber
2006-02-06, 18:06
Undrar hur ni andra värmer upp inför löpning. Själv stretchar jag först och sen går jag i ca 5-10min i högt tempo. Hur gör ni?

Stretchar du kallt eller kör du någon form av uppvärmning innan stretch?

Nucleus
2006-02-06, 18:47
Om man tränar T. Anterior rätt mycket, och genom hypertrofi ökar rätt mycket i massa för just den muskelgruppen på kort tid. Kan man då få compartment syndrom?


JA!

/N

Cess
2006-02-06, 19:40
Får fruktansvärt ont på insidan av vaden invid benet när jag springer. Fick veta av naprapaten att jag har mkt vadmuskulatur, därför ansamlas knutor just där.

Jag skulle vilja höra om ngn annan får samma smärta och om fler tips på stretchövning för det.

Känner igen dina symptom precis!! Jag har bara haft dessa problem när jag löptränat, men inte i andra idrotter. Inflammation i vadmuskelfästet har min första läkare sagt (å så fick jag äta massa antiinflammatoriskt), muskelknutor sa en annan, och ärr i muskeln efter överträningsskada har en annan sagt. Mina krångliga fötter (låga fotvalv, mm) har alltid gjort att jag rekommenderats pronationsskor. För ett år sedan var jag på löplabbet för ett par nya skor och där jag såg att jag snarare supinerade än pronerade när jag sprang. Det är tvärtom när jag går, helknäppt...

Så nu springer jag med ett par neutrala skor och nästan alla problem med smärta vid muskelfästet på vaden. Hur skönt som helst! Har du kollat att dina skor verkligen stämmer för hur du springer?

Det viktigaste för mig har varit ordentlig uppvärmning och gradvis ökad belastning. Värmer gärna upp en kvart.

Hoppas att du blir bättre!

mysassygirl
2006-02-06, 22:00
Känner igen dina symptom precis!! Jag har bara haft dessa problem när jag löptränat, men inte i andra idrotter. Inflammation i vadmuskelfästet har min första läkare sagt (å så fick jag äta massa antiinflammatoriskt), muskelknutor sa en annan, och ärr i muskeln efter överträningsskada har en annan sagt. Mina krångliga fötter (låga fotvalv, mm) har alltid gjort att jag rekommenderats pronationsskor. För ett år sedan var jag på löplabbet för ett par nya skor och där jag såg att jag snarare supinerade än pronerade när jag sprang. Det är tvärtom när jag går, helknäppt...

Så nu springer jag med ett par neutrala skor och nästan alla problem med smärta vid muskelfästet på vaden. Hur skönt som helst! Har du kollat att dina skor verkligen stämmer för hur du springer?

Det viktigaste för mig har varit ordentlig uppvärmning och gradvis ökad belastning. Värmer gärna upp en kvart.

Hoppas att du blir bättre!

Tack, Cess, skönt att höra att jag inte är ensam. Jag misstänker också att jag har problem m belastning utåt och inåt. Jag har även låga fotvalv (kalle-anka). Jag supinerar när jag går när jag springer vet jag inte. Dessutom går jag alltid i högklackat när jag inte tränar, påverkar säkert. Jag skall kolla skorna. Jag har ett par NewBalance, 360 grader.

Jag stretchar kallt och skall satsa på att göra det både före och efter uppvärmning. Jag värmer upp mellan 5-10 min men utökar det till en kvart som Cess.

Jag älskar att springa och gör det nästan varje dag så jag vill vara rädd om mina ben och fötter. Tack för alla schyssta tips!

Cess
2006-02-07, 20:37
Tack, Cess, skönt att höra att jag inte är ensam. Jag misstänker också att jag har problem m belastning utåt och inåt. Jag har även låga fotvalv (kalle-anka). Jag supinerar när jag går när jag springer vet jag inte. Dessutom går jag alltid i högklackat när jag inte tränar, påverkar säkert. Jag skall kolla skorna. Jag har ett par NewBalance, 360 grader.

Jag stretchar kallt och skall satsa på att göra det både före och efter uppvärmning. Jag värmer upp mellan 5-10 min men utökar det till en kvart som Cess.

Jag älskar att springa och gör det nästan varje dag så jag vill vara rädd om mina ben och fötter. Tack för alla schyssta tips!

Hoppas att det blir bättre! Jag tror att rätt korrigerad fotställning och vilka skor man har kan göra massor! Känner jag av smärtan under uppvärmningen, avbryter jag ett tag, stretchar lite, promenerar och småjoggar, springer igen, stretchar osv.. tills jag är ordentligt varm i vadmuskulaturen.

Lyckta till tjejen! :thumbup: