handdator

Visa fullständig version : Isolationsövningar "bara" för Brachialis?


Mighty
2006-02-06, 09:52
Som topicen lyder.
Vad är det som gör att isolationsövningarna tar mer på Brachialis?
Hantel- resp. stångcurl tar mer på Biceps Brachii än isolationsövningarna.


Extern länk - Exrx (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082)

Arne Persson
2006-02-06, 09:57
Som topicen lyder.
Vad är det som gör att isolationsövningarna tar mer på Brachialis?
Hantel- resp. stångcurl tar mer på Biceps Brachii än isolationsövningarna.


Extern länk - Exrx (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082)


M. brachialis deltager, pga att den fäster på ulna tillskillnad från M. biceps brachii som fäster på radius, maximalt vid alla typer av övningar där armbågen böjs.

Mighty
2006-02-06, 10:05
M. brachialis deltager, pga att den fäster på ulna tillskillnad från M. biceps brachii som fäster på radius, maximalt vid alla typer av övningar där armbågen böjs.
Men armbågen böjs ju oavsett om det är en isolationsövning eller ej?

Arne Persson
2006-02-06, 10:17
Men armbågen böjs ju oavsett om det är en isolationsövning eller ej?


Precis, så därför finns det inget att bekymra sig för. Biceps kan du däremot direktpåverka genom hur mycket du supinerar/pronerar underarmen/handen.

Ulf A Big
2006-02-06, 10:18
Om du för armbågarna en liten bit (10 cm) bakåt under utförandet av curlen kommer du känna infästningen i ulna. Man kan kanske kalla det en isolationsövning av Brachialis

Mighty
2006-02-06, 10:19
Precis, så därför finns det inget att bekymra sig för. Biceps kan du däremot direktpåverka genom hur mycket du supinerar/pronerar underarmen/handen.
Ok, det innebär alltså att isolationsövningar egentligen är helt ointressanta?

Mighty
2006-02-06, 10:22
Om du för armbågarna en liten bit (10 cm) bakåt under utförandet av curlen kommer du känna infästningen i ulna. Man kan kanske kalla det en isolationsövning av Brachialis
Det anser jag vara att "cheata" :)

Arne Persson
2006-02-06, 10:39
Ok, det innebär alltså att isolationsövningar egentligen är helt ointressanta?


I detta fall, ja.

Mighty
2006-02-06, 10:49
I detta fall, ja.
Och vilket syfte har då isolationsövningar för biceps?
Inget annat än variation för muskeln och att man tar bort möjligheten att cheata?

Arne Persson
2006-02-06, 10:53
Och vilket syfte har då isolationsövningar för biceps?
Inget annat än variation för muskeln och att man tar bort möjligheten att cheata?


Du kopplar ju tex biceps mer om du kör biceps med en rak stång istället för EZ-stången pga av ökad supination. Du kan dessutom ytterligare öka på stressen på biceps genom att köra tyngre och "cheata" kontrollerat.

Mighty
2006-02-06, 10:59
Du kopplar ju tex biceps mer om du kör biceps med en rak stång istället för EZ-stången pga av ökad supination. Du kan dessutom ytterligare öka på stressen på biceps genom att köra tyngre och "cheata" kontrollerat.
Det innebär alltså att isolationsövningar är ointressanta för biceps?
Om inte, vilket syfte anser du att dom har då?

Arne Persson
2006-02-06, 11:02
Det innebär alltså att isolationsövningar är ointressanta för biceps?
Om inte, vilket syfte anser du att dom har då?


För min del är dom det. Du kan ju ändå inte isolera tex biceps från brachialis.

Mighty
2006-02-06, 11:05
För min del är dom det. Du kan ju ändå inte isolera tex biceps från brachialis.
Tack för dina svar, mycket intressant att läsa! :thumbup:

Arne Persson
2006-02-06, 11:07
Tack för dina svar, mycket intressant att läsa! :thumbup:


Puh! Tack själv! :)

Ulf A Big
2006-02-06, 12:10
Det anser jag vara att "cheata" :)
Ta och pröva det ikväll så märker du att cheata är en omöjlighet i den positionen. Men som Arne säger så är det svårt att isolera i en böjare och det har han rätt i till 100% men upplevelsen blir hundra% annorlunda på det viset som jag föreslår dig att utföra övningen. Du kan inte ha speciellt mycket vikt på stången utan prova att köra med en vikt kring 50% av din normala belastning.

rQx
2006-02-06, 12:33
Det tjatas ju om att man ska supinera handen vid bicepsträning. Är detta för syfte att få mer kontakt med biceps eller enbart för att avlasta handleder?

jwzrd
2006-02-06, 12:35
Det tjatas ju om att man ska supinera handen vid bicepsträning. Är detta för syfte att få mer kontakt med biceps eller enbart för att avlasta handleder?

Arne säger trots allt varför högre upp i tråden, men kanske ger han dig ett annat svar nu?

Mighty
2006-02-06, 12:55
Ta och pröva det ikväll så märker du att cheata är en omöjlighet i den positionen. Men som Arne säger så är det svårt att isolera i en böjare och det har han rätt i till 100% men upplevelsen blir hundra% annorlunda på det viset som jag föreslår dig att utföra övningen. Du kan inte ha speciellt mycket vikt på stången utan prova att köra med en vikt kring 50% av din normala belastning.
Men rörelseomfånget måste bli mindre än vid "normalt" utförande?
Dvs. det blir som halva curls eftersom man varken kommer ut i fullt sträck eller hela vägen upp om armbågarna skjuts bakåt.

Jag brukar göra tvärtom där jag trycker armbågen framåt för att få full träff i biceps.

jwzrd
2006-02-06, 12:58
Med tanke på att biceps faktiskt lyfter överarmen (hur fasen det nu heter på fint fackspråk) förutom att den stänger armbågen så är det endast naturligt att armbågen just följer med framåt. Är man ute efter att koppla bort biceps för att lägga hela belastningen på brachialis och brachioradialis så kör man förslagsvis omvänd skivstångscurl.

Nucleus
2006-02-06, 13:30
[QUOTE=jwzrd]Med tanke på att biceps faktiskt lyfter överarmen (hur fasen det nu heter på fint fackspråk)QUOTE]

Tänker du på en flexion i Art.glenohumerale/ glenoidale ? ? ;)

Nej en ren isolationsövning på M.brachialis går väl inte att utföra men man kan iaf koppla bort andra muskler i störst möjlig grad.
Om du kör skivstångscurl med underarmen i pronerat läge så kopplar man ut båda M.Biceps brachii och M.Brachioradialis i mäst möjlig grad.
Detta OM jag minns min anatomi rätt, jag utgår från att Arne korrigerar eventuella fel :)

/N

Ulf A Big
2006-02-06, 13:31
Lite anatomi
http://www.gwc.maricopa.edu/class/bio201/muscle/mustut.htm

der_rickard
2006-02-06, 13:48
Lite anatomi
http://www.gwc.maricopa.edu/class/bio201/muscle/mustut.htm
lite till...

http://www.rad.washington.edu/atlas/

aliquis
2006-02-06, 13:57
Ok, det innebär alltså att isolationsövningar egentligen är helt ointressanta?Är de väl alltid? :D

Mighty
2006-02-06, 14:09
Är de väl alltid? :D
Så länge man har under 40 cm armar ja ;)

rQx
2006-02-06, 15:13
Arne säger trots allt varför högre upp i tråden, men kanske ger han dig ett annat svar nu?

Arne säger: Biceps kan du däremot direktpåverka genom hur mycket du supinerar/pronerar underarmen/handen.

Hur påverkar jag bicep när jag supinerar?

jwzrd
2006-02-06, 15:15
Arne säger: Biceps kan du däremot direktpåverka genom hur mycket du supinerar/pronerar underarmen/handen.

Hur påverkar jag bicep när jag supinerar?

Du kopplar in den i större eller mindre grad.

rQx
2006-02-06, 15:20
Du kopplar in den i större eller mindre grad.
Så om jag supinerar kopplar jag in den mer än om jag pronerar?
Var läggs belastningen istället när jag kopplar ur bicep?

jwzrd
2006-02-06, 15:21
Så om jag supinerar kopplar jag in den mer än om jag pronerar?
Var läggs belastningen istället när jag kopplar ur bicep?

Det är ju lite vad hela tråden handlar om.

Ulf A Big
2006-02-06, 15:48
Men rörelseomfånget måste bli mindre än vid "normalt" utförande?
Dvs. det blir som halva curls eftersom man varken kommer ut i fullt sträck eller hela vägen upp om armbågarna skjuts bakåt.

Jag brukar göra tvärtom där jag trycker armbågen framåt för att få full träff i biceps.
Ja det blir det för att target är brachialis...

rQx
2006-02-06, 16:00
Det är ju lite vad hela tråden handlar om.
Jaha, jag trodde det handlade om isolations övningarnas värde :P

nirre
2006-02-06, 16:07
de ända anledningarna till varför jag kör tex preacher curl för biceps är väl för pumpen och variationens skull!

Ulf A Big
2006-02-06, 16:11
de ända anledningarna till varför jag kör tex preacher curl för biceps är väl för pumpen och variationens skull!
Det är då till att undervärdera en av de främsta övningarna då det gäller bicepsutveckling....

nirre
2006-02-06, 16:16
Det är då till att undervärdera en av de främsta övningarna då det gäller bicepsutveckling....

jo men skivstångscurlen tar väl grymt mer på biccarna eller har jag fel?

Jorgen
2006-02-06, 16:37
jo men skivstångscurlen tar väl grymt mer på biccarna eller har jag fel?
Nej, men du kan hantera en tyngre vikt.

jwzrd
2006-02-06, 16:42
Nej, men du kan hantera en tyngre vikt.

Ptja, så vitt jag vet är biceps långt mindre aktiverad i scott-curl än den är i skivstångscurl. Jag har för mig att det var Arne som härjade om det.

Ulf A Big
2006-02-06, 16:52
Ptja, så vitt jag vet är biceps långt mindre aktiverad i scott-curl än den är i skivstångscurl. Jag har för mig att det var Arne som härjade om det.

Det avgörande för belastningen på biceps är lutningen på brädan. Fuska kan man även göra i Scotten precis som i vanlig bicepscurl. Men övningarna tar lite olika dvs man kan inte utesluta någon av de två i ett bra bicepsprogram.

aliquis
2006-02-06, 17:03
Så länge man har under 40 cm armar ja ;) *cry* Värst vad alla kritiserar mina armar, hur skall jag få dem stora då? Verkar ju inte som mer mat är alternativet, midjan som växer då ju *whatever*

aliquis
2006-02-06, 17:24
Jag känner förövrigt ett antal killar som har armar över 40cm som jag inte tror kommer från isolationsövningar, men jag vet ju inte säkert ;/, vet inte hur mycket av armen som utgörs av isolering heller.

Arne Persson
2006-02-06, 17:27
Ptja, så vitt jag vet är biceps långt mindre aktiverad i scott-curl än den är i skivstångscurl. Jag har för mig att det var Arne som härjade om det.

Hmmmmmmmm, Kan jag faktiskt inte påminna mig om. För det stämmer knappast.

jwzrd
2006-02-06, 17:27
Jag känner förövrigt ett antal killar som har armar över 40cm som jag inte tror kommer från isolationsövningar, men jag vet ju inte säkert ;/, vet inte hur mycket av armen som utgörs av isolering heller.

Mina armar växer just nu av frenchpress och hantelrodd.

jwzrd
2006-02-06, 17:27
Hmmmmmmmm, Kan jag faktiskt inte påminna mig om. För det stämmer knappast.

Jag har för mig att biceps skulle ha svårt att arbeta i den vinkeln, inte att den är helt bortkopplad, men som gastrocnemius i sittande vadpress.

Arne Persson
2006-02-06, 17:33
Jag har för mig att biceps skulle ha svårt att arbeta i den vinkeln, inte att den är helt bortkopplad, men som gastrocnemius i sittande vadpress.

Skulle kunna delvis stämma på alla felkonstruerade farliga scottbrädor med alldeles för flacka vinklar. Då armen blir flexerad i axelleden.

jwzrd
2006-02-06, 17:35
Skulle kunna delvis stämma på alla felkonstruerade farliga scottbrädor med alldeles för flacka vinklar. Då armen blir flexerad i axelleden.

Jag har ingen direkt personlig synpunkt på det hela även om jag nog upplever något liknande. Jag är säker på att jag läst det av en källa jag tyckte var trovärdig iallafall.