handdator

Visa fullständig version : 6-8 set i veckan?


pdc9
2006-02-06, 09:47
Har en fråga som gäller antalet set man bör köra per muskelgrupp och vecka. Jag har läst i tidigare trådar i ämnet, det finns många nämligen, men det finns så många olika svar att man blir tokig. Jag förstår att det skiljer från person till person och var och en känner efter bäst själv.

Nu är det iaf så att jag efter nyår bestämt för att ta tag i mig själv och mitt välbefinnande vilket innebär en hel del konditionsträning. Tidigare blev jag anfådd och helt slut av att kliva upp ur sängen på morgonen.

Detta har gjort att jag tvingats dra ner på styrketräningen då min energi inte räcker till för både cardio och styrketräning. Därför har jag försökt krympa mitt träningsschema till 3 dagar och för att hinna med det mesta blir det 6-8 set per vecka på t.ex. bröst, triceps, biceps... alltså muskelgrupperna som jag för tillfället inte prioriterar. Frågan är hur långt man kommer med så få set per vecka på dessa muskelgrupper? Kan dessa fortfarande öka eller får man räkna med att det inte räcker till annat än att bibehålla den volym och styrka som man redan har ??

En fråga till förresten ... att cykla tungt på motionscykeln och springa intervaller, ger det någon som helst bra benträning eller kan den träningen i stort sett försummas i jämförelse med den vanliga benstyrketräningen ??

pragmatist
2006-02-06, 10:16
Det något intetsägande svaret är: det beror på. Hur hårda, intensiva och energikrävande är seten? Vad är det för övningar vi talar om? Hur är seten uppdelade över veckan? Kör du t.ex. fyra set tung, djup knäböj två gånger i veckan så kan det ge en hel del, trots att det "bara" är åtta set totalt.

pdc9
2006-02-06, 11:03
ok... de 6-8 setten gäller inte ben och rygg... men endast bröst, biceps och triceps för dessa muskelgrupper har fått lämna lite plats/energi åt konditionsträningen ...

Setten jag gör i bröst, biceps och triceps vill jag nog påstå är ganska tunga... 8 reps per set och då ligger jag på så gott som högsta nivå eftersom en nionde repetition är så gott som omöjlig....

pragmatist
2006-02-06, 16:45
Ja, det är ju lite i minsta laget men jag tycker inte man ska utesluta att du kan öka en del på så lite arbetsvolym, särskilt om du delar upp det på två pass. Att behålla är dock inget problem, det är som bekant mycket enklare att bevara än att bygga nytt.