handdator

Visa fullständig version : Snickerspaj


tigerofsweden
2006-02-06, 09:14
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,774017,00.html

Någon som vill testa eller rentav har testat? Bör vara någon som bulkar ;)

hahavaffan
2006-02-06, 11:43
Såg den på aftonhoran nyss, ska testa den ikväll tror jag :D

Dipset_
2006-02-06, 23:56
Aftonbladets hemmakock Jon Hansson har testlagat snickerspajen. Här är hans betyg:
-Lättbakad och med lågt GI-värde men supersöt och extremt kladdig.


Men vafan, är det lågt GI så kan man ju äta hur mycket som hällst av den :D *rolleyes*

Pellefant
2006-02-07, 00:09
Smart av Aftonbladet, de vill ha ännu fler som blir medlemmar i sin viktklubb. :D

Yankeee
2006-02-07, 06:03
Den har ju lågt GI pga av just socker och fett.

Kary
2006-02-07, 22:08
Den har ju lågt GI pga av just socker och fett.

Socker blir det väl inte lågt GI av? Bara fettet...

MyungChul
2006-02-08, 00:39
Socker ligger väl runt 80?

GymTT
2006-02-08, 08:41
Låter hur som helst onekerligen gooood :)

AJO
2006-02-08, 11:13
men GI spelar ju inte så stor roll längre och fett är ju nyttigt..., så det verkar vara en nästintill optimal måltid;)

Kary
2006-02-08, 11:15
Socker ligger väl runt 80?

Socker (sackaros) = GI 97
http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460

Men god lät pajen onekligen. :)

MyungChul
2006-02-08, 11:40
Socker (sackaros) = GI 97

I stand corrected. :)

z_bumbi
2006-02-08, 12:04
Socker (sackaros) = GI 97
http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460



84 är väl en mer korrekt siffra?

Om man nu använder sig av vitt bröd som referens.

King Grub
2006-02-08, 12:08
84 är väl en mer korrekt siffra?

Om man nu använder sig av vitt bröd som referens.

81, t o m.

Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8.

rob99
2006-02-08, 12:30
81, t o m.

Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8.

72 faktiskt..

http://www.gitesting.com/index.php?page=gitable

King Grub
2006-02-08, 12:32
72 faktiskt..

http://www.gitesting.com/index.php?page=gitable

Nej.

Först och främst gäller siffran 72 på den tabellen vitt bröd, inte sackaros som den här diskussionen handlar om. Tabellen är baserad på glukosskalan.

Och dessutom felaktig på en hel del punkter. T ex sucrose som står som 65. Tabellens värden stämmer inte ens överens med dom värden som anges i studierna som lämnas som referens.

z_bumbi
2006-02-08, 12:53
81, t o m.

Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8.

Ah. Då är det ju ännu nyttigare.. eller nått.

:D

Kary
2006-02-10, 23:08
84 är väl en mer korrekt siffra?

Om man nu använder sig av vitt bröd som referens.
Använder de inte vitt bröd som referens på den siten då? *förvirrad*

tigerofsweden
2006-02-10, 23:13
Använder de inte vitt bröd som referens på den siten då? *förvirrad*

Kanske använder glukos?

King Grub
2006-02-11, 09:01
Det är bara i Sverige vi fortfarande klamrar oss fast vid vitt bröd = 100. Glukos är mer logiskt.

z_bumbi
2006-02-11, 09:31
Använder de inte vitt bröd som referens på den siten då? *förvirrad*

Jo men värdet på sackaros är lika fel för det.

Sen finns det några mindre misstag där värdet inte är omräknat från glukos.

Kary
2006-02-11, 11:43
Jo men värdet på sackaros är lika fel för det.

Sen finns det några mindre misstag där värdet inte är omräknat från glukos.

Konstigt, jag som trodde att hans information var någorlunda tillförlitlig med alla böcker och program osv som han har skrivit och medverkat i. Finns det någon bättre sida för att kolla GI med vitt bröd som referens?

Cerberus
2006-02-11, 22:36
Fan va bra! Lågt GI! Sån ska jag äta minst 2-3 ggr per dag *screwy* perfekt för deffen!

Ska fan pröva en sån till hösten :D en dag, ska ha publik när jag trycker i mig 5000kcal :D hahaha

z_bumbi
2006-02-12, 09:15
Konstigt, jag som trodde att hans information var någorlunda tillförlitlig med alla böcker och program osv som han har skrivit och medverkat i. Finns det någon bättre sida för att kolla GI med vitt bröd som referens?

Det är bara i Sverige vitt bröd används som referens och de flesta sidor jag har sett har plockat Pauluns tabeller.
Om du vill jämföra så räkna om utländska sidor från glukos, det ligger några länkar i stickyn om databaser i kostforumet och sen har Grub länkat till någon mer har jag för mig.

Kary
2006-02-12, 11:16
Det är bara i Sverige vitt bröd används som referens och de flesta sidor jag har sett har plockat Pauluns tabeller.
Om du vill jämföra så räkna om utländska sidor från glukos, det ligger några länkar i stickyn om databaser i kostforumet och sen har Grub länkat till någon mer har jag för mig.
Vad är det som får er att tro att hans värde på socker är fel då? Borde socker logiskt sett ha ett ganska högt värde?

Kary
2006-02-12, 11:19
Vad är det som får er att tro att hans värde på socker är fel då? Borde socker logiskt sett ha ett ganska högt värde?
Glömde ett "inte"...

z_bumbi
2006-02-12, 11:30
Vad är det som får er att tro att hans värde på socker är fel då? Borde socker logiskt sett ha ett ganska högt värde?

Studien som Grub klistrade in ger en ledtråd.

Det jag på rak arm komma på mer som är fel i Pauluns tabeller är Dinkel som har samma GI-värde som vanligt vete. (Vilket visar hur stora produktundersökningar en viss känd firma inriktad på GI har haft. :D )

Vill man hänga upp sig helt på GI så bör man alltså kolla i uppdaterade tabeller, att det sen inte är så viktigt för 99,99% av alla som tränar är en annan fråga som också har avhandlats några gånger.

King Grub
2006-02-12, 11:42
Vad är det som får er att tro att hans värde på socker är fel då? Borde socker logiskt sett ha ett ganska högt värde?

Han har inte gjort några studier på blodsockersvar på olika livsmedel hemma på kammaren. Det kostar stora summor pengar och kräver många försökspersoner och är inget en privatperson som du, jag eller Paulun kan göra, utan det sker på laboratorier i universitetssjukhus i kontrollerade studier.

Otroligt nog verkar många tro att det är Paulun som mätt upp GI-värdena som står i hans böcker.

Paulun har läst igenom studierna som finns publicerade i medicinska tidskrifter och sammanställt en tabell. Tyvärr har vissa siffror blivit felaktiga, antingen felaktigt avskrivna eller så har han glömt att räkna om från glukosskalan till vitt-bröd-skalan i en del fall.

I fallet strösocker, druvsocker och fruktsocker är den senaste och mest tillförlitliga studien (på friska individer) publicerad i European Journal of Clinical Nutrition, nummer 52 1998:

Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8.

Bara att kolla upp för den som vill.

King Grub
2006-02-12, 11:55
Borde socker logiskt sett ha ett ganska högt värde?

Nej. 50% fruktos. Det gör inte saken bättre. Snarare tvärtom.

Dessutom är GI på kolhydratdelen i en måltid fullständigt irrelevant och är inte korrelerat med GI på måltiden som helhet (som i sin tur saknar praktisk relevans och påverkan och inte är korrelerat med insulinsvar).

GymTT
2006-02-12, 11:57
Nej. 50% fruktos. Det gör inte saken bättre. Snarare tvärtom.

Dessutom är GI på kolhydratdelen i en måltid fullständigt irrelevant och är inte korrelerat med GI på måltiden som helhet (som i sin tur saknar praktisk relevans och påverkan och inte är korrelerat med insulinsvar).

Vad är den största skillnaden på socker och druvsocker?

mvh

King Grub
2006-02-12, 11:58
Strösocker (sackaros) = 50% fruktos, 50% glukos.

Druvsocker = 100% glukos.

Båda är helt i avsaknad av näring. Det är ren energi.

GymTT
2006-02-12, 12:03
Strösocker (sackaros) = 50% fruktos, 50% glukos.

Druvsocker = 100% glukos.

Båda är helt i avsaknad av näring. Det är ren energi.



Tack, helt det jag ville veta!

Och båda bör tas endast i samband med träning? mkt hellre druvsocker än socker?
förlåt trådskaparn, sista frågan.

King Grub
2006-02-12, 12:05
Beror på vad man tränar. Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen. I samband med långvarig och hård konditionsträning kan man uppnå högre exogen kolhydratoxidation genom en kombination av glukos/maltodextrin+fruktos.

GymTT
2006-02-12, 12:17
Beror på vad man tränar. Styrketräning förbrukar i princip enbart muskelglykogen. I samband med långvarig och hård konditionsträning kan man uppnå högre exogen kolhydratoxidation genom en kombination av glukos/maltodextrin+fruktos.


Så det är viktigare med det under kondis? malto t.e.x

King Grub
2006-02-12, 13:12
Om man är ute efter större exogen kolhydratoxidation och prestationsförbättring i konditionsträningssyfte, ja. Givetvis sjunker fettförbränningen, så är det vad man prioriterar är det inte en lika god idé.

Kary
2006-02-13, 21:44
Iof så trodde jag faktiskt inte att han mätt upp GI-värdena själv...snarare att han kollat och dubbelkollat allt innan det publicerades :D Men tack för den intressanta informationen! :)