handdator

Visa fullständig version : hur tungt med vikter kör ja vid deffning?


hmmwhatisthis
2006-02-05, 23:59
ja vill förbränna massa fett jag har (är tjock). Har kört vanlig muskelträning ett bra tag nu, runt 10 månader och vet att ja fått resultat från det. nu måste ja bara få bort fettet på magen och på låren samt överskottsfett lite här å där.

Har ändrat min kost till mer nyttig mat men det jag undrar är, när jag kör deffning med vikter, hur tungt ska jag köra? Antag att jag kör 50 kg på en maskin normalt, hur många kilo ska jag köra nu för att förbränna fettet?

Typ hur många procent av det normala?

Cykelmannen
2006-02-06, 00:05
Du förbränner ju inte mer fett bara för att du ökar vikter. Däremot får du större muskler. Vad du behöver är att äta nyttigare (ännu nyttigare) och motionera mer, då kommer fettet att försvinna över hela kroppen. Någon slags punktförbränning av fett är inte möjlig.

mini
2006-02-06, 00:06
Kör separat förbränningsträning, typ morgonpromenader, cykling, jogging, simning eller whatever, och kör på som vanligt (eller hårdare) med styrketräningen. Du förbränner inte nämnvärt mycket under själva styrketräningen.

hmmwhatisthis
2006-02-06, 00:11
aha, tänkte att bodybuilders ju brukar köra annorlunda muskelträning när de deffar för å förbränna fett mer,,,tänkte köra nåt liknande å de va därför ja undrade hur mkt mindre i vikter man ska ta.

dessutom är det ju lättare å mäta hur mkt man gått ner om man inte skaffa mer muskler (som ju väger tyngre än fett). tycker muskelmassan ja har just nu är tillräcklig nämligen.

Cykelmannen
2006-02-06, 00:17
Bry dig inte om hur body builders gör. Allt du behöver göra är att skapa ett energiunderskott. Sök i trådar här på forumet, du hittar massvis med info.

mini
2006-02-06, 00:18
Att bygga muskler på energiminus (vilket du ska ligga på vid deff) är mycket svårt. Jag tränar inte ett dugg lättare under deff utan ökar cardio och minskar på maten. Jag vet inte vilka bygare du menar som ändrar sitt upplägg för att använda gymtiden som förbränning?
Kör på som vanligt men lägg in extra förbränningspass är bästa tipset jag har.

Cerberus
2006-02-06, 00:32
Ett annat bra tips är programmet Hälsovakten, där behöver man inte ens väga maten och får veta ungefär hur många kcal man får i sig.

Men annars är morgonkardio(relativt intensivt är bäst för att bränna fett). Men har du inte tid eller ork på morgonen går det bra att göra det på kvällen också, dock blir andelen av energin du förbrukar inte lika mkt från fett som om den hade varit om du gjort det på morgonen på tom mage. Men alla bäckar små som man säger...bättre med lite kardio än ingen alls.

Ascent
2006-02-06, 01:58
Jag hade kört på på samma sätt som du gör nu när du styrketränar men kompletterat med tillägg av kardio+förbränningsträning. Kör lite morgonpromenader och kanske lite jogging eller liknande så ska det nog allt gå vägen utan problem. Dra ner lite på kolhydraterna också.

hmmwhatisthis
2006-02-06, 12:13
tackar för tipsen.

kan tyvärr inte köra morgonpromenader. så ja ska alltså fortsätta köra med normala vikter i gymet samtidigt som ja kör lite mer konditionspass...funkar steppning och cyckling bra eller krävs även powerwalks?

King Grub
2006-02-06, 12:17
funkar steppning och cyckling bra eller krävs även powerwalks?

Javisst; det handlar om att åstadkomma ett energiunderskott.

Herkulez
2006-02-06, 12:23
precis, man kan gå ner utan att köra ett enda kardiopass med, har själv gått ner hyffsat och kanske snittat 2 x 20minuter i veckan på cykel efter träningen. ska dock höjja dosen nu ganska rejält.

Cykelmannen
2006-02-06, 12:25
precis, man kan gå ner utan att köra ett enda kardiopass med, har själv gått ner hyffsat och kanske snittat 2 x 20minuter i veckan på cykel efter träningen. ska dock höjja dosen nu ganska rejält.

Blir du inte hungrig? Jag klarar knappt att äta mindre än 2500 kcal/dygn nyttig mat. Jag är ändå inte speciellt stor (75 kg/180 cm) så jag måste ju köra 2-3 timmar cardio om dagen.

Hata att gå hungrig :(

Herkulez
2006-02-06, 12:30
nä inte speciellt, dock på kvällarna kan det vara lite jobbigt ibland. Har dock mer gjort det för att experimentara och se hur min kropp reagerar på att inte köra så mycket kardio, körde förra gången 1h prommis om dagen. Dock har det gått segt sista 3veckorna med viktnedgången så jag har justerat dieten nu och ska öka till 4 kardiopass i veckan. Vill spara på kardion och öka succesivt istället för att köra på som fan från början så att man kan "öka" förbränningen hela tiden när det börjar gå segt.

sen tror jag att min muskelmassa äter rätt mycket kcal så jag har en fördel där jämtemot dom som har mycket mindre muskler.

Cykelmannen
2006-02-06, 12:41
Hehe, jaha du. Min motsvarighet till din fördel i muskelmassa är bra kondition. Känns som att viktnedgången blir mer kvalitativ med mycket cardio + mycket mat än med lite cardio + lite mat... men det är klart, jag har ju inte så mycket muskler..så jag har väl inget å säga till om ;)

Herkulez
2006-02-06, 12:49
Hehe, jaha du. Min motsvarighet till din fördel i muskelmassa är bra kondition. Känns som att viktnedgången blir mer kvalitativ med mycket cardio + mycket mat än med lite cardio + lite mat... men det är klart, jag har ju inte så mycket muskler..så jag har väl inget å säga till om ;)
var absolut inte menat mot dig det jag skrev om du tror det. men faktum är att man inte behöver slabba på med kardio, i början räcker det gott och väl att sänka kalorierna och efterhand öka kardion. visst går det fortare när man kör massa kardio men i mitt fall ville jag göra ett experiment och prova lite annorlunda mot förut och det har gått riktigt bra faktiskt. Vet flera som dietatt ner sig till låga kroppsfett mängder och knappt kör nå kardio under hela dieten så det går, tar bara lite längre tid.

tigerofsweden
2006-02-06, 12:57
sen tror jag att min muskelmassa äter rätt mycket kcal så jag har en fördel där jämtemot dom som har mycket mindre muskler.

Inte så liten fördel heller :thefinger

Kolla bara på Castro, en förebild för mig här på forumet! Har för mig att han inte körde någon cardio alls i början och tappade rätt mkt bara på att minska sitt kcalintag



Vill också ha gigantiche muschelmassa *grr27*

Kaboffastar
2006-02-06, 13:17
Att bygga muskler på energiminus (vilket du ska ligga på vid deff) är mycket svårt. Jag tränar inte ett dugg lättare under deff utan ökar cardio och minskar på maten. Jag vet inte vilka bygare du menar som ändrar sitt upplägg för att använda gymtiden som förbränning?
Kör på som vanligt men lägg in extra förbränningspass är bästa tipset jag har.

Ur senaste numret av Body.

"Det låter minst sagt lovande. På tal om Ironman, kör du fortfarande ingen cardio under dieten?"

Francis Benfatto :
"- Nej, ja använder vikter istället. Super-sets, tri-sets, giant-sets och med högintensitetstekniker som rest-pause och drop-sets; det bränner inte bara enorma mängder energi - min träning är också speciellt anpassad för att finslipa vissa muskelgrupper. Många skulle tjäna på att byta ut kardion mot intensiv viktträning."

hultman
2006-02-06, 13:49
Varför inte köra så jämt istället för att enbart använda sig av den metoden vid deff?

För övrigt förbränner inte ett träningspass speciellt mycket energi, och inte nämnvärt med fett.

hmmwhatisthis
2006-02-09, 23:19
Ur senaste numret av Body.

"Det låter minst sagt lovande. På tal om Ironman, kör du fortfarande ingen cardio under dieten?"

Francis Benfatto :
"- Nej, ja använder vikter istället. Super-sets, tri-sets, giant-sets och med högintensitetstekniker som rest-pause och drop-sets; det bränner inte bara enorma mängder energi - min träning är också speciellt anpassad för att finslipa vissa muskelgrupper. Många skulle tjäna på att byta ut kardion mot intensiv viktträning."
hur kör man såna där sets, typ tri-sets och giant-sets...samt rest-pause och drop-sets...va är det för nåt?

Sniggel
2006-02-10, 01:05
Träning som får ditt hjärta att slå nämnvärt snabbare, samt får dig att flåsa under hela passet är träning som förbränner kalorier, oavsett om det är att cykla, jogga eller att :kinky:

Detta kan troligen uppnås med lite annorlunda vikträning, men bygger förmodligen inte så mycket muskler, men det är ju inte det huvudsakliga syftet med cardio-träning heller.

Sniggel
2006-02-10, 01:09
Hann inte editera.
Jag tror att bodybuildare som väljer att köra cardiopass med vikter i gymmet gör det för att de tycker att det är ett bekvämare sätt än att ge sig ut i skogen med 120kg och slita på sina knäleder.

Cerberus
2006-02-11, 00:11
Hann inte editera.
Jag tror att bodybuildare som väljer att köra cardiopass med vikter i gymmet gör det för att de tycker att det är ett bekvämare sätt än att ge sig ut i skogen med 120kg och slita på sina knäleder.

Sen har de helt annorlunda förutsättningar än oss "rena" styrketränande.

Edit: Läste också någonstans att Johnnie Jackson brukade mest springa ett par timmar innan frukost när han deffade förr men nu deffar han mer med maten..