handdator

Visa fullständig version : Problem med matsmältningen

John M
2006-02-05, 23:35
Tror att jag har lite problem med matsmältningen. Ofta när jag äter så känner jag mig svullen och har lite ont i magen. Speciellt om jag äter frukt eller grönsaker. Kokar jag grönsakerna så blir det lite bättre. Har funderat på att köpa något preparat som bättrar på matsmältningen, som t ex aloe vera eller mucosa.

Är det någon som har haft liknande problem och som har någon bra lösning på problemet? :)

Smail
2006-02-06, 10:15
testa ät långsammare och tugga maten ordentligt. Låter som att du sväljer en hel del luft i samband med matintag... Fibrer sätter fart på magen i samband med tillräcklig mängd vätska...

Purren
2006-02-06, 12:46
Tugga ordentligt. Drick inte så mycket, speciellt inte kall dricka under måltiden. Man ska främst dricka en stund före och en stund efter måltiden.

Ät mindre åt gången. Jag kan få lite smärtor om jag äter mycket av något energirikt.

Callek
2006-02-07, 21:23
Jag brukar äta saltsyre-tabletter i samband med tunga måltider. Då jag har något låg magsyreproduktion.

Fungerar riktigt bra för mig!

Max
2006-02-07, 21:40
En del kryddor hjälper till med matsmältningen. Kanel, oregano (vill jag minnas), chili, ingefära m.fl.

babyshambles
2006-02-07, 22:22
Mycket vatten, speciellt ljummet, fungerar för mig ibland. Känner mig "fräschare" i magen när jag dricker mycket innan jag äter ett ordentligt mål mat.