handdator

Visa fullständig version : Lokalsinne


skeletron
2006-02-05, 22:32
Har fruktansvärt dåligt lokalsinne.. Tänkte jag skulle förbättre det... Men fråga är ju då hr jag ska gå till väga? Jag försökte hitta en ebook om detta... Men hittar inget. Borde minnesövningar hjälpa? Eller vad är det egentligen som gör att man får dåligt lokalsinne? Stress och tankespriddhet måste ju vara mkt dåligt för lokalsinne, kanske ska man försöka stressa ned lite?

Vad tror ni man ska satsa på om man vill ha bättre lokalsinne, om man inte har lust att ut och orientera?

rQx
2006-02-05, 22:44
Börja med att plugga in alla gator där du bor? ;)

sgtbarnes
2006-02-05, 22:52
Börja med att plugga in alla gator där du bor? ;)

nä lokalsinne har inget med sånt att göra, tex dyslektiker som har skitsvårt för namn kan ha extremt bra lokalsinne eftersom de ofta är bra på att tänka/identifiera abstrakt information. tex hur affärers skyltar ser ut etc...

Ett tips är att försöka känna igen "landmärken" o.d. men sen om du har dålig rumsuppfattning av naturen så är det inte mycket du kan göra åt det.
betänk att du går in i en skola tex. när du gått upp några trappor och svängt av i korridorer etc... kan du då peka åt den riktning där du gick in?

Destra
2006-02-05, 22:59
Läskigt, skulle precis till att starta en sånhär tråd.

Jag var i stockholm idag.
Jag skulle ta mig till en affär på regeringsgatan, min färd började vid hötorget.
Jag insåg att jag måste vara åt he*ete fel när jag var vid dramaten.
Jag valde altenativet "ringa en vän" som föreslog att jag skulle gå tillbaka samma väg. Jaha sa jag och rörde mig snabbt som blixten tillbaks mot startpunkten, på vägen hittade jag dock regeringsgatan. Glad och lycklig travade man vidare längst regeringsgatan, det hela började bli misstänksamt när det inte fanns en affär i närheten och jag var vid nån helsikes snickargata (eller nått sånt). Då gick det upp för mig att regeringsgatan hade två "håll", FAN. Det hela slutade dock lyckligt, jag hittade tillbaks till hötorget, där säkerhet och värme väntade. Dock hittade jag inte butiken.
Jag var helt vilsen irrade runt i stan en timme, endast iförd en väst i -10 grader.

mini
2006-02-05, 23:08
Dock hittade jag inte butiken.
Jag var helt vilsen irrade runt i stan en timme, endast iförd en väst i -10 grader.
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?

Jorgen
2006-02-05, 23:11
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?
Då måste man ju, prata, med folk. Usch.

Krokodil
2006-02-05, 23:14
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?
Killar frågar inte om vägen! *rolleyes*

ante
2006-02-05, 23:18
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?

Det var väl tur det, de dryga stockholmarna hade säkert skickat iväg honom mot gamla stan igen.

Destra
2006-02-05, 23:21
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?

Jag gorde de 2 gånger, en gång så var det turister. Dessa pratade språket engelska och det slutade med att dom vill att jag skulle hjälpa dom hitta en elektronik affär. Jag kunde tyvärr inte hjälpa dem och dom kunde inte hjälpa mig.

Andra gången så var det en kille som jag tror drev med mig, han tyckte att jag skulle gå ner i nån liten gränd. Det kändes helt fel när jag gick ner där, så jag vände tillbaka.

mini
2006-02-05, 23:28
Du var rackarns nära stans största turistinformation.
Om man vill fråga om vägen kan man ju alltid gå in i en butik, typ 7eleven. Så länge det inte är massor med folk brukar de vara bra att fråga.
Ett annat hett tips om man har dåligt lokalsinne är att ta reda på vägen innan man ska dit.

timoat
2006-02-05, 23:30
Fan, jag e nere med dåligt lokalsinne, det är inte ens kul. En gång skulle jag gena till min skola i Paris. 3 och en halv timme senare hittade jag dit. Från tuben till skolan var det ca 10 min...

Mr. Moose
2006-02-06, 06:32
Har fruktansvärt dåligt lokalsinne.. Tänkte jag skulle förbättre det... Men fråga är ju då hr jag ska gå till väga? Jag försökte hitta en ebook om detta... Men hittar inget. Borde minnesövningar hjälpa? Eller vad är det egentligen som gör att man får dåligt lokalsinne? Stress och tankespriddhet måste ju vara mkt dåligt för lokalsinne, kanske ska man försöka stressa ned lite?

Vad tror ni man ska satsa på om man vill ha bättre lokalsinne, om man inte har lust att ut och orientera?

Res utomlands, backpacking. Ensam.

Innan var mitt lokalsinne ganska taskigt men efter att ha rest runt i Asien ett par månader upptäckte jag att jag hittade runt mycket snabbare än tidigare. När man konstant kommer till nya ställen och måste lära sig hitta, tar det faktiskt inte så lång tid. Speciellt som man oftast inte kan fråga lokalbefolkningen (om man nu inte redan kan det lokala språket), deras engelska är oftast obefintlig.

Claes

Griip
2006-02-06, 06:43
Jag har enormt bra lokalsinne.

Var allt, ville bara skryta.

Viveqa
2006-02-06, 07:28
Res utomlands, backpacking. Ensam.

Innan var mitt lokalsinne ganska taskigt men efter att ha rest runt i Asien ett par månader upptäckte jag att jag hittade runt mycket snabbare än tidigare. När man konstant kommer till nya ställen och måste lära sig hitta, tar det faktiskt inte så lång tid. Speciellt som man oftast inte kan fråga lokalbefolkningen (om man nu inte redan kan det lokala språket), deras engelska är oftast obefintlig.

Claes

Det där kan ju sluta riktigt taskigt ifall man har EXTREMT dåligt lokalsinne :D

jag har också gått vilse ett antal gånger, irrat runt på stan i 2-3 timmar i svinkyla, felklädd och med ångest över vad man just missat.

Gabber
2006-02-06, 07:56
Här undrar jag; varför frågade du inte någon du mötte om vägen?

Om jag ska ta mig själv som exempel så blir det ännu värre när jag frågar och är verkligen ur kurs. Mitt lokalsinne är nog värst när jag är som klarast i huvet, alltså när jag försöker hitta.

Att fråga folk har hjälpt när jag är några meter från målet.

z_bumbi
2006-02-06, 08:19
Jag har hört talas om en typ av stort papper som man kan släpa med sig där det står namn på gator och sånt, det ska vara mycket praktiskt om man har dåligt lokalsinne.
Har man tillgång till en klocka vet man dessutom nästan alltid ungefär var väderstrecken är.

Sen gäller det att läsa in sig på området och gå runt ett tag så man får reda på hur landmärkena ser ut i verkligheten. :thumbup:

Gabber
2006-02-06, 12:24
Jag har hört talas om en typ av stort papper som man kan släpa med sig där det står namn på gator och sånt, det ska vara mycket praktiskt om man har dåligt lokalsinne.
Har man tillgång till en klocka vet man dessutom nästan alltid ungefär var väderstrecken är.

Sen gäller det att läsa in sig på området och gå runt ett tag så man får reda på hur landmärkena ser ut i verkligheten. :thumbup:

det där med att veta väderstrecken låter intressant, kan någon förklara hur?

Rataxes
2006-02-06, 14:11
Handlar det om en någorlunda stor stad, typ Malmö, kan du plotta ut en väg med Google Earth (gratisprogram (http://earth.google.com/download-earth.html)) och memorera vägen innan du ska ut. Fungerar bättre än karta eftersom flygfotona är så pass detaljerade att man kan urskilja enskilda byggnader, så att man kan välja ut landmärken att orientera sig efter innan man ger sig ut.

Var själv värdelös på att hitta i Stockholm förut, men detta hjälpte enormt med att skapa en bra helhetsbild av hur de olika stadsdelarna hänger ihop.

Catar
2006-02-06, 14:24
Börja med orientering, har hjälpt mitt lokalsinne ganska mycket.
Alltid bra att kunna tyda en karta också :thumbup:

Mr. Moose
2006-02-06, 20:57
Annars är det bara att supa sig redlös. Då brukar man vakna hemma utan att ha en blekaste aning hur man kom hem! Fungerar alltid. :thumbup:

Claes

skeletron
2006-02-07, 16:58
Inget annat tips?

z_bumbi
2006-02-07, 17:36
det där med att veta väderstrecken låter intressant, kan någon förklara hur?

Rikta "Kl 12" på klockan mot solen, då har du söder mellan "Kl 12" och timvisaren.

Är det sommartid så använder man "kl 1" istället.

Har man en digital klocka utan visare så får man tänka sig en vanlig urtavla.

sgtbarnes
2006-02-07, 17:52
du har två alternativ helt enkelt där alt1 är jobbigt och alt2 är lätt. Vilket tror du ger resultat?

alt1. Träna orientering, minne, rumsuppfattning, kartor, etc...
alt2. skit i allt sånt och ta rygg på andra vart du än ska, fråga folk om vägen, etc...

tror att det är rätt jobbigt att "träna" upp sitt lokalsinne. Är det kasst från början så är det. Men att hitta bättre i stan tex är ju en annan sak. Då är det bara att utsätta dig för situationer då du måste hitta vägen själv för att komma fram. När du går på krogen etc, är i stan etc... försök "veta" vägen själv istället för att låta andra som vet vägen ta täten.

Svårt att göra kanske, men tror iaf att det erfarenhet som hjälper.

MasterChief
2006-02-07, 17:58
Inget annat tips?
http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/590130.jpg

Annars är just att försöka öva upp medvetenheten om HUR du går...Ofta så irrar man ju runt utan att tänka efter. Sluta med det!

Larsson
2006-02-07, 18:01
Lider själv av dåligt lokalsinne, men tänker man verkligen efter hur man går brukar det funka. Det jobbigaste är om man är i bostadsområde med massa likadana hus, då är det kört. Annars låter idén med en bärbar GPS bra.

Wennerberg
2006-02-07, 18:09
kör runt lite, bara se vart du hamnar, det har jag gjrt och mitt lokalsinne har blivit bättre ,men är dock fortfarande lika bra som en guldfisks

skeletron
2006-02-07, 20:39
Tror det är rumsuppfattningen som saknas, helt värdelöst... Går detta träna på något spreciellt sätt?

Gps kanske skulle underlätta... men då gör ju den jobbet åt mig, kan ju lika ärna ta med en polare eller fråga efter vägen isf. Vill förbättra lokalsinne, helst.

sgtbarnes
2006-02-07, 20:50
hmm...rumsuppfattning är kanske fel uttryck egentligen

tina thörner snackar om att vana hjälper iaf.
http://www.aftonbladet.se/kvinna/0003/22/karta.html

skeletron
2006-02-08, 11:28
Undrar vad det är för slags datorspel hon syftar på?

Gabber
2006-02-08, 12:04
Rikta "Kl 12" på klockan mot solen, då har du söder mellan "Kl 12" och timvisaren.

Är det sommartid så använder man "kl 1" istället.

Har man en digital klocka utan visare så får man tänka sig en vanlig urtavla.

tackar

skeletron
2010-07-04, 19:26
Hur tränar man upp rumsuppffatning t.ex?
Har uppmärksamhet inte mycket med detta att göra också?

Haha gammal tråd men jag har faktiskt blivit lite duktigare, söker mer aktivt av vart jag är och tycker nästan det kan vara kul att memorera var jag gått och sedan komma ihåg.

skeletron
2010-07-05, 21:20
Bli bättre på väderstreck kan man ju tänka sig iofs...

Hur tränar man upp rumsuppffatning t.ex?
Har uppmärksamhet inte mycket med detta att göra också?

Haha gammal tråd men jag har faktiskt blivit lite duktigare, söker mer aktivt av vart jag är och tycker nästan det kan vara kul att memorera var jag gått och sedan komma ihåg.

joriice
2010-07-05, 23:06
Vet vad min gata jag bor på, ingen annan. Jag vet ungefäääär men inte riktigt. ;s

Ape3
2010-07-06, 00:13
http://nbas.ncm.gu.se/media/namnaren/fulltextpdf/2006/nr_4/4548_06_4.pdf
Hahahaha, kan man tycka men om man ska dra slutsatser av den där så ta en karta och fundera ut var du är på kartan.
Martin Ingvar är vår vän igen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/daligt-lokalsinne-kan-tranas-upp-1.710181

"Jag har övat upp händighet och lokalsinne mha lite hederlig jävlaranamma. Gav mig den på det. Tricket med lokalsinne är att jobba lite, blicka bakåt ett ögonblick var hundrade meter man kört eller gått på nytt område, ny stad. För att förstå området från olika perspektiv. (Orkar inte alltid, men försöker). gator är liksom inte raka utan sneda och rundade, på de flesta orter, så man får titta på kvarteren från olika håll för att känna av väderstrecken (om inte solnedgång/-uppgång syns)." Härifrån: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=10899&sid=ed77b579b4c56b53cd493d288e4c8005&start=15
Men någon riktigt bra strategi för detta problem hittar jag inte. Har inte letat runt på engelska i och för sig.

skeletron
2010-07-07, 20:12
Intressant det där, jag håller på o funderar över varför jag har världssämst lokalsinne, jag har förövrigt bra minne och kan koncentrera mig bra om jag vill, kanske har svårt att koncentrera mig på just det spatiala?

Hur förbättrar man sin spatiala förmåga framgångsrikt? :)

Otur
2010-07-07, 20:20
Ställer mig gärna i kön för att förbättra mitt lokalsinne. Skulle kunna skriva långa historier om hur dåligt det är. Men några korta exempel. På jobbet kallar vissa mig för Garmin (tillverkar GPS) bla för, att jag körde vilse hem en dag från jobbet. Har kört fel otaliga gånger när jag ska till en kompis som bor några hundra meter ifrån mig. Fick en GPS i julklapp av min mamma för 2 år sedan för jag verkligen inte hittar.

Skulle även till hökarängen (hälsa på farmor) för nån månad sen. GPSen ville att jag skulle köra genom södertunneln och svänga på ett visst ställe. Men jag trodde den hade fel, sen vips så var jag i hammarby sjöstad och hade inte en aning om hur jag skulle komma därifrån. Arg blev jag på mig själv, och GPSen. Tur att min sambo är lugn, så hon fick ta över körningen där.

skeletron
2010-07-11, 15:47
Har forskat i ämnet och jag har lärt mig att det är den spatiala förmågan som bidrar till att kunna hitta bra. Det är en förmåga att se bilder i huvudet, vrida på saker, se mönster och förhållanden etc.

Förbättrar man denna förmågan får man troligtvis många intressanta fördelar.

Sätt att förbättra denna förmåga kan vara att rita, lösa Lubricks kub, läsa kartor, ge sig ut på okänt terräng och orientera sig mm.


Kanske finns ännu fler metoder?

skeletron
2010-07-11, 15:52
Har forskat i ämnet och jag har lärt mig att det är den spatiala förmågan som bidrar till att kunna hitta bra. Det är en förmåga att se bilder i huvudet, vrida på saker, se mönster och förhållanden etc.

Förbättrar man denna förmågan får man troligtvis många intressanta fördelar.

Sätt att förbättra denna förmåga kan vara att rita, lösa Rubricks kub, läsa kartor, ge sig ut på okänt terräng och orientera sig mm.


Kanske finns ännu fler metoder?
:)

skeletron
2010-07-21, 22:51
Dessutom, kan lokalsinne hänga ihop med ordningssinne?
Kan ju vara så att det hänger ihop på något sätt, har man aldrig haft intresse av att ha ordning omkring sig, kanske det medverkar till att man inte haft för vana att uppmärksamma miljön och terrängen omkring sig?
Finns det något samband där?

skeletron
2010-07-23, 19:36
jag har nämligen lätt för att minnas namn t.ex, men jag känner mig allmän snurr och rättså rörig. Det börjar gå mig på nerverna för jag försöker ständigt tänka på att jag inte ska vela, men vips så har jag glömt det något sa till mig för 2 sek sedan eller så har jag gått 2 km utan att tänka mig för vart jag gått. Jag vill helt enkelt bli mer vaken

Kanske ska jag försöka bekymra mig mindre om att göra "på rätt" hela tiden? Kanske Spänner jag mig i onödan på detta sättet, vilket bara förvärrar allt?

o.z.z
2010-07-23, 19:56
Jag kör budbil och har tyvärr ganska dåligt minne och lokalsinne. Det som har funkat för mig är att jag associerar platser med olika ord. Helst ska det vara det ord jag först kommer att tänka. Funkar bäst om ordet också har nån slags likhet i bokstäver eller stavning med den aktuella platsen.

skeletron
2010-07-27, 18:45
Mycket bra tips. Grejen med mig är dock att jag inte kan hålla mig uppmärksam för detta tror jag

skeletron
2011-07-30, 19:06
Kanske någon som håller på ett bra lästips angående lokalsinne?

Linnet
2011-07-30, 21:07
Hur förbättrar man sin spatiala förmåga framgångsrikt? :)

Utbilda dig till och jobba som plåtslagare, de presterar som grupp väldigt bra på visuospatiala tester.

Linnet
2011-07-30, 21:10
Dessutom, kan lokalsinne hänga ihop med ordningssinne?
Kan ju vara så att det hänger ihop på något sätt, har man aldrig haft intresse av att ha ordning omkring sig, kanske det medverkar till att man inte haft för vana att uppmärksamma miljön och terrängen omkring sig?
Finns det något samband där?

Skulle snarare säga att det hänger samman med en bra minnesfuktion, även om den visuospatiala förmågan är god spelar det ingen roll om man inte kan plocka fram det material man processat med denna funktion.

Doctor Snuggles
2011-07-30, 21:12
Bli taxichaffis. Då kommer du utveckla en mental karta av stan.
På liknande sätt så kan du träna genom att ofta kolla på en gps, google maps eller dyl, när du är ute och vandrar på stan och koppla vad du ser runtomkring dig med var du är på kartan. Tänka i "birds eye view" liksom.

Cilia
2011-07-31, 12:22
Jag har svårt att relatera till att inte ha lokalsinne. Men min mamma och syster är katastrofer på att hitta. Jag fattar ingenting. Jag kan känna var jag är ganska ofta.

Men jag tror det har med att vara observant också. Hur står solen? Vilka landmärken etc kan man relatera till? Jag tror det går att öva upp ganska bra. När vi inte hade vägar etc så var vi tvungna att hitta efter andra märken som visar vädersträck etc.

Bor man i en stad så tror jag på att promenera mycket. Då kan du kombinera motion med övning.


btw fantastiskt att den här tråden levt så länge. Någon väcker den ca 1 gång/år.

Salus
2011-07-31, 13:58
måste ha med testosteron att göra.

baserat på folk jag känner är quinnor överlag helt värdelösa vad det gäller lokalsinne.

tur man inte behöver lokalsinne för att laga mat/tvätta/städa.

Måsse
2015-11-10, 16:15
Känner igen mig i typ allt TS skriver.. Så fruktansvärt jobbigt!

PureWhey
2015-11-10, 16:17
Känner igen mig i typ allt TS skriver.. Så fruktansvärt jobbigt!

Bra bumpat

begt
2015-11-10, 16:24
Ifall det är någon med dåligt lokalsinne i en grupp så upplever jag att de andra tar efter för att vara sociala. Flera gånger har jag tänkt för mig själv att de omöjligen kan ha varit så vilsna allihop. Förvirring kan ju uppstå om det råder olika meningar men....

Måsse
2015-11-10, 16:38
Bra bumpat

tack!