handdator

Visa fullständig version : Magträningspass


Cykelmannen
2006-02-05, 22:13
Hmmm, är lite nyfiken på hur folkets magträningspass ser ut. De flesta tränar antagligen en annan muskelgrupp på samma pass men jag är här alltså endast intresserad av magträningen.

Så här ser ett normalt magträningspass ut som jag genomför en gång var 4:e/5:e dag:

Roman crunches: 3 set * 12 reps
Benlyft: 3 * 10
Crunches i maskin: 3 * 10
Bålrotation (maskin): 4 * 10
Magtränarmaskin ¤ : 4 * 8
Situps på gummiboll: 2 * 12
Cablecrunches: 2 * 10
Ab roller (knästående): 2 * 15
Ab roller (stående): 2 * 2


¤ Magträningsmaskin = (sitta i en stol, hålla i handtag över huvudet och välta sig framåt samtidigt som man håller drar upp benen)


EDIT: Jag har träningsvärk efter varje magträningspass

Jorgen
2006-02-05, 22:15
Varför i hela friden namn kör du så många olika övningar?

hahavaffan
2006-02-05, 22:27
Undrar det samma som Jörgen... först, utan att inspektera övningarnas namn riktigt, trodde jag du skrev hela veckans övingar, för hela kroppen.

Cykelmannen
2006-02-05, 22:28
Varför i hela friden namn kör du så många olika övningar?

Jag kör ju inte så många set på varje övning. Tycker det känns mer stimulerande att utföra fler övningar istället. Skulle det vara en nackdel menar du?

Fatcan
2006-02-05, 22:30
Är detta allvarligt eller? Du kör altså 25 set mage? :s

Mitt magträningspass ser ut såhär: Maskincrunches x3, plankan x2.

Innan det har jag kört knäböj vilket också ger magen träning.

Sonny
2006-02-05, 22:32
Jag vill se hans ryggpass lr benpass :D

Cykelmannen
2006-02-05, 22:34
Är detta allvarligt eller? Du kör altså 25 set mage? :s

Mitt magträningspass ser ut såhär: Maskincrunches x3, plankan x2.

Innan det har jag kört knäböj vilket också ger magen träning.

Haha, ja det var väl därför jag undrar hur andra tränar mage för att jämföra. 25 set ja, men vissa av dem är ju bara få reps, t.ex stående ab roller (2 halvdana reps).

Jorgen
2006-02-05, 22:36
Jag kör ju inte så många set på varje övning. Tycker det känns mer stimulerande att utföra fler övningar istället. Skulle det vara en nackdel menar du?
Trivs du med det så kör på, nackdelen är väl mest att man måste springa runt som en idiot på gymmet. Det finns inga direkta fördelar att köra en massa olika övningar för magen dock.
Hur ser träningen ut för resten av kroppen?

Cykelmannen
2006-02-05, 22:36
Jag vill se hans ryggpass lr benpass :D

Benpasset (lår + vader, uppdelade på två dagar) är minst 35 set iaf (lår + vader), benen har högsta prioritet för mig. Ryggpasset är ca 14 set (8 set hyperextensions, 2 set hantelrodd, 4 set latsdrag)

Cykelmannen
2006-02-05, 22:40
Trivs du med det så kör på, nackdelen är väl mest att man måste springa runt som en idiot på gymmet. Det finns inga direkta fördelar att köra en massa olika övningar för magen dock.
Hur ser träningen ut för resten av kroppen?

Okej, jag tänkte mest på om det är risk för "FÖR hård träning". Men om inte så kör jag på. Det är kul att träna... ja allt utom armar, bröst och axlar förstås.

Så här ser min träning ut i antal set:

Mage: 25 set
Lår: 23 set
Rygg: 14 set
Vader: 13 set
Bröst: 12 set
Axlar: 12 set
Triceps: 5 set
Biceps: 4 set
Underarmar: 1 set

Basövningar: Knäböj hantelpress, crunches, militärpress

Jorgen
2006-02-05, 22:46
Okej, jag tänkte mest på om det är risk för "FÖR hård träning". Men om inte så kör jag på. Det är kul att träna... ja allt utom armar, bröst och axlar förstås.

Så här ser min träning ut i antal set:

Mage: 25 set
Lår: 23 set
Rygg: 14 set
Vader: 13 set
Bröst: 12 set
Axlar: 12 set
Triceps: 5 set
Biceps: 4 set
Underarmar: 1 set

Basövningar: Knäböj hantelpress, crunches, militärpress
Jag tycker du har en väldigt skev uppdelning på volymen på dom olika muskelgrupperna. Stora muskelgrupper bör ha flest set.

Cykelmannen
2006-02-05, 23:16
Kanske det Jörgen! Men det handlar också om prioriteringar. Vilka kroppsdelar vill jag bli stark i och varför? Vilka är roliga att träna? Vilka finns bäst förutsättningar för att träna? Finns det någon nytta med att träna kroppsdelar som man inte anser sig behöva vara stark i? Vad är syftet med träningen? Hur ska jag bli mest proportionelig?

Sådana frågor får man ställa sig och utgå från dessa när man lägger upp sitt träningsprogram istället för att bara sortera muskelgrupper efter storlek.

Jag kan det mesta om träning, jag har tränat i 4 månader.




EDIT: Obs, sista meningen var ett (dåligt) skämt :p

Mr. Moose
2006-02-06, 06:50
Kanske det Jörgen! Men det handlar också om prioriteringar. Vilka kroppsdelar vill jag bli stark i och varför? Vilka är roliga att träna? Vilka finns bäst förutsättningar för att träna? Finns det någon nytta med att träna kroppsdelar som man inte anser sig behöva vara stark i? Vad är syftet med träningen? Hur ska jag bli mest proportionelig?

Sådana frågor får man ställa sig och utgå från dessa när man lägger upp sitt träningsprogram istället för att bara sortera muskelgrupper efter storlek.

Jag kan det mesta om träning, jag har tränat i 4 månader.




EDIT: Obs, sista meningen var ett (dåligt) skämt :p

Du har tränat i 4 månader!! Du ska inte prioritera ännu, om ett par tre år kanske.

Ang. du säger att du inte behöver vara stark i vissa muskler. En kedja är inte starkare än den svagaste länken, träna HELA kroppen, balanserat!

Skriv INTE dina egna program, det är ganska tydligt att du inte har en aning om vad du gör. Håll dig till dom färdigskriva programmen som finns här på Kollo.

Lycka till

Claes

Ninjasmurf
2006-02-06, 07:32
min magträning som infaller när jag kommer ihåg (dvs 5-10:e dag)

romanchair 3-4 set till failure
magmaskin eller crunches m vikt 3 set (6-8 reps)

Decamber
2006-02-06, 15:44
Jag brukar köra ungefär så här, ett par gånger i veckan:

Crunches; 3 set x 10-20
Incline situps med låsta fötter; 3 set x 10-20
Crunches med vikter; 2-3 set x 5-6
Benlyft hängandes i chinsstång, böjda ben (med eller utan vikt); 3 set x 10-20
Sidoböj med hantel; 3 set x 6-10

Alla crunches/situps sker långsamt, strikt och isometriskt. Då känns det verkligen hur man börjar svanka när man kör lutande situps, och då blir jag jävligt brutal som resultat.
Rectus abdominis tränar jag dels pga hållning och dels av fåfänga. Obliques är för att bli hård (fåfänga). Och iliopsoas för att förebygga skador.

Ni får gärna kommentera eventuella (troliga) fel.

Cykelmannen
2006-02-06, 16:43
Ang. du säger att du inte behöver vara stark i vissa muskler. En kedja är inte starkare än den svagaste länken, träna HELA kroppen, balanserat!

Ja, för ändamålet (att bli en bättre cyklist) har jag ingen större nytta av att träna armarna och bröst t.ex. Jag förstår inte varför jag inte skulle kunna prioritera de muskelgrupper som bäst behövs för ändamålet.


Skriv INTE dina egna program, det är ganska tydligt att du inte har en aning om vad du gör. Håll dig till dom färdigskriva programmen som finns här på Kollo.

Njaa, men lite av glädjen för mig med att träna på gym är improvisation och att göra ett eget schema som jag inte håller så hårt på och som gör att det är ett nöje att gå till gymmet. Bättre att skräddarsy åt sig själv, det håller i längden iaf.

PS. Någon kommer med säkerhet att fråga: "Vad har du för nytta av att träna magen som cyklist?".
Svar: Magen utgör undantaget, något vill man ju ha att flexa med också :p

Någon säger: Men din kropp kommer ju att se helt oproportionelig ut med tvättbräda och smala armar!
Svar: Det beror på hur man ser det, kan varafint med pyramidformad kropp också. Däremot borde jag få större överkropp i längden också.