handdator

Visa fullständig version : Bra eller dålig affär?


Fatcan
2006-02-05, 20:53
Min första poll! Tror jag.

Måste bevisa något så många som möjligt måste rösta :).

Här är scenariot; En familj på 3 som bor i ett radhus som nästan alla lån är avbetalda på, har 9 rum och en stor tomt flyttar till en lägenhet utan någon riktiga anledning, förutom att mamman tycker att "det är jobbigt att bo i hus".

Lägenheten (3:a) ligger ungefär 1 km bort och i lägenhetsbyggnaden finns också ett kollektivboende för handikappade. Eftersom lägenheten var billig och huset såldes rätt dyrt så fick man betala mycket i skatt, det kostar också nästan mera att bo i lägenheten än i huset. Huset är nu värt ungefär dubbelt så mycket som vid säljtillfället.

Visst finns det en del fördelar med att bo i lägenhet, mindre att sköta om t.ex, föreningen gör vissa reparationer gratis osv...

tossefar
2006-02-05, 20:56
Du ställer inte en enda fråga, vad ska vi svara på?

Skulle inte kännas särskilt intelligent att flytta till lägenheten, nej.

Arnesson
2006-02-05, 20:57
Skitkasst, då det är softare att bo i radhus än i lgh!

Större, mindre grannar, stor tomt! mm.

Skattade ju även bort massa pengar, dock kanske det finns pengar kvar till en sportbil till dig? :D

Fatcan
2006-02-05, 20:58
Du ställer inte en enda fråga, vad ska vi svara på?

Skulle inte kännas särskilt intelligent att flytta till lägenheten, nej.,

Frågan står ju i rubriken och över pollen...

Fatcan
2006-02-05, 20:59
Skattade ju även bort massa pengar, dock kanske det finns pengar kvar till en sportbil till dig? :D

Tyvärr inte :(

Fatcan
2006-02-05, 21:04
Kan även tillägga att det fanns planer på ett privat gym i ett av källarrummen huset, som var lite större än hela nuvarande lägenheten. :/

Helena B
2006-02-05, 21:04
Bara genom att läsa det du skriver så ser man vad du vill ha för svar. Om du ville ha en rättvis bedömning så skulle du ha beskrivit båda alternativen objektivt.

Fatcan
2006-02-05, 21:06
Bara genom att läsa det du skriver så ser man vad du vill ha för svar. Om du ville ha en rättvis bedömning så skulle du ha beskrivit båda alternativen objektivt.

Jag har faktiskt beskrivit det objektivt. Det enda negativa jag kan komma på med radhus var väl att det är svårare att underhålla, och det positiva med lägenhet är väl att det är mindre att underhålla.

sgtbarnes
2006-02-05, 21:09
Större, mindre grannar, stor tomt! mm.


:D
här har du ju lätt den största fördelen: om grannarna är mindre så ser du själv större ut! jag skulle bo kvar!!! :thumbup:

aliquis
2006-02-05, 22:33
Min första poll! Tror jag.

Måste bevisa något så många som möjligt måste rösta :).

Här är scenariot; En familj på 3 som bor i ett radhus som nästan alla lån är avbetalda på, har 9 rum och en stor tomt flyttar till en lägenhet utan någon riktiga anledning, förutom att mamman tycker att "det är jobbigt att bo i hus".

Lägenheten (3:a) ligger ungefär 1 km bort och i lägenhetsbyggnaden finns också ett kollektivboende för handikappade. Eftersom lägenheten var billig och huset såldes rätt dyrt så fick man betala mycket i skatt, det kostar också nästan mera att bo i lägenheten än i huset. Huset är nu värt ungefär dubbelt så mycket som vid säljtillfället.

Visst finns det en del fördelar med att bo i lägenhet, mindre att sköta om t.ex, föreningen gör vissa reparationer gratis osv...Vid samma boendekostnad är ju valet rätt givet, jag trodde att ni(vem det nu var) fick huset sålt vid ett bra tillfälle och eventuellt kunde de höga priserna just nu göra det värt, men om huset nu var värt dubbelt så mycket nu så såldes det kanske inte till så bra pris och då är det ju ännu värre, när såldes huset? Jag trodde nästan frågan var om det skulle säljas NU. Helt värdelöst =P

Ni kunde ju betala någon annan för att fixa huset om det nu vore så, med avbetalda lån är det ju ingen hyra så det e ju lugnt. Beror sig ju även på om man behövde pengarna till något, vad nu det skulle vara, heroin?

aliquis
2006-02-05, 22:34
Skitkasst, då det är softare att bo i radhus än i lgh!

Större, mindre grannar, stor tomt! mm.

Skattade ju även bort massa pengar, dock kanske det finns pengar kvar till en sportbil till dig? :DDen biten förstod inte jag, varför får man betala skatt? Det är ju skattade pengar från början? Eller betalar man skatt på värdeökningen sedan man köpte huset? Eller är det för att man "inte får ha massa pengar"? Låter helt sinnes iaf.

aliquis
2006-02-05, 22:35
:D
här har du ju lätt den största fördelen: om grannarna är mindre så ser du själv större ut! jag skulle bo kvar!!! :thumbup:Nu var det ju dock "Större, mindre" grannar ;D

sgtbarnes
2006-02-05, 22:46
Den biten förstod inte jag, varför får man betala skatt? Det är ju skattade pengar från början? Eller betalar man skatt på värdeökningen sedan man köpte huset? Eller är det för att man "inte får ha massa pengar"? Låter helt sinnes iaf.

han kanske syftade på fastighetsskatten.
men idag är husköp en av de bästa investeringar man kan göra som privatperson utan kunskaper om aktier, tillgång till kapital etc...
speciellt i trakter i och kring sthlm ökar ju husens värde brutalt på bara några år.

jakke
2006-02-05, 22:49
Men vinstskatten på ett hus går ju att komma runt.

Allan
2006-02-05, 22:52
Lägenhet är överlägset. Stad är bra. Jag skulle kunna bo i radhus om jag fick sätta järnträd och asfaltera gräsmattan.


allan

Fatcan
2006-02-05, 22:52
Vid samma boendekostnad är ju valet rätt givet, jag trodde att ni(vem det nu var) fick huset sålt vid ett bra tillfälle och eventuellt kunde de höga priserna just nu göra det värt, men om huset nu var värt dubbelt så mycket nu så såldes det kanske inte till så bra pris och då är det ju ännu värre, när såldes huset? Jag trodde nästan frågan var om det skulle säljas NU. Helt värdelöst =P


Nej, huset såldes när det var billigt, det är nu, nått år senare priserna åkt upp som fan.

sgtbarnes
2006-02-05, 22:56
Men vinstskatten på ett hus går ju att komma runt.


syftar du på förmögenhetsskatt eller?

svar nej, bara om du köper andra "kapitalvaror" som tex en sommarstuga eller nåt.

allt annat är skattefusk.

tossefar
2006-02-05, 22:58
Men vinstskatten på ett hus går ju att komma runt.
Jaså? Posta gärna hur. Jag har en smärre förmögenhet kilokronor jag gärna tar tillbaka.

Fatcan
2006-02-05, 22:58
Anledningen att det blev en hög skatt på pengarna var väl att vi köpte en billig lägenhet.

jakke
2006-02-05, 23:04
syftar du på förmögenhetsskatt eller?

svar nej, bara om du köper andra "kapitalvaror" som tex en sommarstuga eller nåt.

allt annat är skattefusk.
Du får för det första skjuta på skatten 2år. Då kan du investera dom pengarna osv.. Sedan sa kvinnan på banken när mamma och pappa sålde att det gick att lösa sedan.

Metal_boy_
2006-02-06, 00:08
Skitkasst, då det är softare att bo i radhus än i lgh!

Större, mindre grannar, stor tomt! mm.

Skattade ju även bort massa pengar, dock kanske det finns pengar kvar till en sportbil till dig? :D


Stor tomt när man bor i radhus är ju inte vanligt annars heller. Likaså att slippa bo inpå nån.

Fatcan
2006-02-06, 00:10
Stor tomt när man bor i radhus är ju inte vanligt annars heller. Likaså att slippa bo inpå nån.

Det låg längst ned på gatan så vi hade extra stor tomt, huset satt bara ihop med grannhuset genom ett "garagetak" också.

Metal_boy_
2006-02-06, 00:51
Det låg längst ned på gatan så vi hade extra stor tomt, huset satt bara ihop med grannhuset genom ett "garagetak" också.


Ja det är säkert jättebra, men jag syftade på att det inte behövde betyda de där sakerna han pratade om. Snarare brukar det vara tvärtom :)