Visa fullständig version : "dåligt" vatten - ohälsosamt?
Keysersoze
2006-02-05, 19:25
Hej, på gymmet jag tränar så är troligtvis inte vattenkvaliteten den bästa. Vattnet går sällan att få kallt och det är inte heller klart. Jag tycker emellertid inte att det smakar eller luktar dåligt. Jag brukar i vilket fall som helst undvika att dricka av vattnet, men det händer att min vattenflaska tar slut och att jag därmed fyller på med vatten från gymmet.
Fråga hur skadligt kan det vara att dricka vattnet på gymmet? Kan det innehålla bakterier eller något annat ohälsosamt? Jag börjar nämligen fundera på om jag ska behöva ta med mig den stora vattenflaskan till gymmet i fortsättningen, så att jag inte behöver fylla på med vatten där.
/Keysersoze
Jag tror inte att det är så mycket bättre att ha en vattenflaska liggande i väskan allt för länge hellre..
vatten som innehåller för mycket bakterier får inte lov att distibueras, det skulle vara något med just ditt gyms vattenledningen i så fall.
Hmm...det är troligen det kommunala vattnet i ledningarna fram till gymmet. Hur rören in i fastigheten är går ju inte att svara på här men det kompenseras av att omsättningen av vatten borde vara stor. De flesta duschar ju, går på toaletten och använder vatten i största allmänhet.
Summa: Det är inget fel på vattnet. Omsättningen garranterar att det inte hinner växa till några otrevliga bakterier.
Callister
2006-02-05, 20:10
Något som är riktigt äckligt är ju iaf att dricka hårt vatten. *spy*
För mycket kalk i det?
Keysersoze
2006-02-05, 20:38
Okej, jag tror att det kan vara ett lokalt problem, alltså att vattnet endast är dåligt i gymmet och kanske även just den kranen. Det finns emellertid inte någon annanstans att ta vatten ifrån, inte om man på ett praktiskt sätt ska kunna fylla en vattenflaska iaf. Jag har nämligen tidigare gått i skola i samma fastighet som gymmet ligger i och i omklädningsrummen som hörde till skolan har jag för mig att vattnet var klart och kallt.
Jag tror inte att det är någon fara om du bara gör det ibland. Vattenflaskan i sig är säkert en värre smitthärd än vattnet och isf mer ohälsosamt. Detta baserar jag på de tester idrottsklassen på min gymnasieskola gjorde varje år. De tog prover på sina vattenflaskor de vanligtvis hade till träningen, odlade dem och tittade på resultatet.
Det var sällan någon lät bli att diska flaskan regelbundet efter den biologilabben.
Callister
2006-02-05, 20:53
Är det farligt att dricka ett glas vatten som stått framme över natten?
Är det farligt att dricka ett glas vatten som stått framme över natten?
Näh. Folk gör det väl hela tiden? Det är väl snarare lite bättre än att ta det direkt från kranen om man vill slippa kloreringen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.