handdator

Visa fullständig version : kollagenprotein


putteb
2006-02-05, 19:11
Är lite orolig över att proteintillskottet jag fått är värdelöst. Ingridienserna är i ordning följande:
Collagen protein hydrolysate
whey powder
hydrolysed soy protein
protein derived from wheat germ
vitaminer etc

Kan man dra några slutsatser utifrån detta eller måste man kolla över aminosyraprofilen också? Det är gjort i Polen...

King Grub
2006-02-05, 19:13
Du kan dra slutsatsen att majoriteten av proteinet (eftersom det står listat först) är värdelöst och att du betalar för något du inte har nytta av.

putteb
2006-02-05, 19:17
Nu när jag redan har skiten i handen, kan jag ändå få ut nåt av det om jag tar extra mycket av det? Känner ju till att man bara kan ta upp en begränsad mängd vid enskilda tillfällen. Kommer detta proteinet fylla "kvoten" trots att det är kasst?

King Grub
2006-02-05, 19:19
Vet inte hur stor del som är vassle- och sojaprotein. Kollagenprotein är i alla fall 100% värdelöst och går inte ens att kompletteras upp.

putteb
2006-02-05, 19:22
vill bara kolla så att jag förstår rätt här. Säg att man kan ta upp 40 g protein vid ett tillfälle... om jag då tar 40 g av det här skitproteinet så kan jag inte gottgöra det genom att ta bra protein utöver det?

King Grub
2006-02-05, 19:26
Av 40 gram kollagenprotein kan 0 gram användas i proteinsyntesen. Det kan inte användas alls, och du kan inte komplettera upp det med annat protein. Det andra proteinet tas givetvis upp till fullo, men kollagenproteinet påverkas inte och är fortfarande värdelöst.

putteb
2006-02-05, 19:27
Ja men om jag tar 40 g av t ex vassleprotein omedelbart efter, har jag då någon nytta av vassleproteinet eller har kollagenproteinet gjort så att jag inte kan ta upp mer vid det tillfället?

edit
Frågan var ju besvarad nu. Editerade du förra meddelandet? Såg nämligen inte det först

Cerberus
2006-02-06, 02:12
Kollagenproteinet ger fortfarande 4kcal/g som vanligt va? Kollagen sucks :P är det inte sånt brudar injicerar i läpparna?

aliquis
2006-02-06, 02:25
Nu när jag redan har skiten i handen, kan jag ändå få ut nåt av det om jag tar extra mycket av det? Känner ju till att man bara kan ta upp en begränsad mängd vid enskilda tillfällen. Kommer detta proteinet fylla "kvoten" trots att det är kasst?Hur har du "fått" det? Av någon annan? Beställt? Kan du inte lämna tillbaka det annars?

aliquis
2006-02-06, 02:27
Ja men om jag tar 40 g av t ex vassleprotein omedelbart efter, har jag då någon nytta av vassleproteinet eller har kollagenproteinet gjort så att jag inte kan ta upp mer vid det tillfället?

edit
Frågan var ju besvarad nu. Editerade du förra meddelandet? Såg nämligen inte det förstDu tar upp allt protein hur som helst, men 80g kanske inte nödvändigtvis ger mycket bättre effekt än 40g. Dock är ju de första 40g relativt värdelösa så 40g vassle på det kommer jui naturligtvis vara bättre. Men du kunde ju lika gärna bara ta 40g vassle, vad skall du med de första 40g till? Kan du inte returnera burken som sagt?

putteb
2006-02-06, 10:24
Hur har du "fått" det? Av någon annan? Beställt? Kan du inte lämna tillbaka det annars?

Fick det av farsan i julklapp. Beställt från nån nätbutik. Har ju nästan gjort slut på det nu så lite sent att lämna tillbaka.

putteb
2006-02-06, 10:28
Du tar upp allt protein hur som helst, men 80g kanske inte nödvändigtvis ger mycket bättre effekt än 40g. Dock är ju de första 40g relativt värdelösa så 40g vassle på det kommer jui naturligtvis vara bättre. Men du kunde ju lika gärna bara ta 40g vassle, vad skall du med de första 40g till? Kan du inte returnera burken som sagt?

Grejen e att det är svårt att undvika kollagenprottet om jag ska ta från den här burken. Min förra fråga var hypotetisk. Poängen är alltså om jag kan kompensera den höga andelen kallogenprotein genom att ta extra stora doser, men har jag fattat svaren rätt så är det väldigt begränsade möjligheter för detta.

z_bumbi
2006-02-06, 10:46
Grejen e att det är svårt att undvika kollagenprottet om jag ska ta från den här burken. Min förra fråga var hypotetisk. Poängen är alltså om jag kan kompensera den höga andelen kallogenprotein genom att ta extra stora doser, men har jag fattat svaren rätt så är det väldigt begränsade möjligheter för detta.

Om du vill öka mängden bra protein så stiger energimängden lika fort vilket jag personligen inte ser som ett problem, däremot vet jag ärligt talat inte om det är en så bra idé att trycka i sig massor av protein på en gång bara för att komma åt "the good stuff" i en sådan blandning som du har. Mycket protein kräver mer vätska t ex.

Jag skulle antingen köra slut på proteinet med existerande dos eller så skulle jag köpa ett annat protein i samma smak som inte har kollagen och sen blanda i något vettigt förhållande. Om det nu är en så stor mängd protein och med ett sådant pris att jag skulle använda det för att få lite valuta för pengarna.

Grisen
2006-02-06, 10:53
Nu när jag redan har skiten i handen, kan jag ändå få ut nåt av det om jag tar extra mycket av det? Känner ju till att man bara kan ta upp en begränsad mängd vid enskilda tillfällen. Kommer detta proteinet fylla "kvoten" trots att det är kasst?


Sälj det till en kompis.

razer
2006-02-06, 11:34
Säljer man det där till en "kompis" Så tror jag inte han är en så bra kompis. :laugh:

Pepz
2006-02-06, 11:46
släng skiten och köp nytt, riktigt protein

putteb
2006-02-06, 11:48
Fick precis en ny leverans med riktiga grejer så jag får helt enkelt se vilket jag kommer välja från gång till gång...

aliquis
2006-02-06, 13:50
Grejen e att det är svårt att undvika kollagenprottet om jag ska ta från den här burken. Min förra fråga var hypotetisk. Poängen är alltså om jag kan kompensera den höga andelen kallogenprotein genom att ta extra stora doser, men har jag fattat svaren rätt så är det väldigt begränsade möjligheter för detta.Med lite tur är det ju inte alltför låga nivåer av resterande proteintyper. Om det bara är lite kvar är det väl bara att köra slut på det och sedan köra på något annat. Kanske höra av sig till butiken som sålde det/tillverkaren och klaga lite också.

aliquis
2006-02-06, 13:51
släng skiten och köp nytt, riktigt proteinNågot är väl bättre än inget?

aliquis
2006-02-06, 13:52
Fick precis en ny leverans med riktiga grejer så jag får helt enkelt se vilket jag kommer välja från gång till gång...Du kan ju ha det sämre proteinet till frukost/kvällsmål eller något kanske då du inte behöver vara lika "optimal"? Om det nu inte är en gainer för då skiter det sig ju.

Ekonom
2006-02-06, 14:11
Vad var det för märke och produkt??

Hehe kom ihåg för typ fem år sen när jag köpte en kartong "Giant Megamass 4000" från skitföretaget weider, läste ingredienserna, sökte nätet och blev förbannad!!! Druvsocker blandat med benmjöl... Hardcore iof.

Borde va säljförbud på den där skiten!

HenrY
2006-02-06, 15:07
Vad var det för märke och produkt??

Hehe kom ihåg för typ fem år sen när jag köpte en kartong "Giant Megamass 4000" från skitföretaget weider, läste ingredienserna, sökte nätet och blev förbannad!!! Druvsocker blandat med benmjöl... Hardcore iof.

Borde va säljförbud på den där skiten!

Hähä joo det var fan hardcore! BENMJÖL FRÅN MALDA BEN!:D

aliquis
2006-02-06, 15:50
Hähä joo det var fan hardcore! BENMJÖL FRÅN MALDA BEN!:DFinns det något annat?

HenrY
2006-02-06, 17:31
Finns det något annat?

Dunno... Tyckte det lät hardcore iaf!:)

putteb
2006-02-07, 22:45
Vad var det för märke och produkt??



Pro Star från Megabol. Var nån superrabatt på det så borde ju misstänkt nåt redan där, men då var det ju redan inhandlat av farsan. Föräldrar verkar va lika lyckade kosttillskottinköpare som klädinköpare ;)

Jag tror jag sparar det till sämre tider som det känns just nu. Fick igår en ny leverans om totalt 20 kg kosttillskott så det kommer nog ta ett tag innan jag kommer damma av den där skithinken.

putteb
2006-02-07, 22:49
Du kan ju ha det sämre proteinet till frukost/kvällsmål eller något kanske då du inte behöver vara lika "optimal"? Om det nu inte är en gainer för då skiter det sig ju.

O det är proteinpulver även om det innehåller 25 g kolhydrater per 100 g. Vet faktiskt inte var dom kommer ifrån. Alla relevanta ingredienser står i min första post.

babyshambles
2006-02-07, 23:11
O det är proteinpulver även om det innehåller 25 g kolhydrater per 100 g. Vet faktiskt inte var dom kommer ifrån. Alla relevanta ingredienser står i min första post.
25% kolhydrater i proteintillskott? Låter mysko.

putteb
2006-02-07, 23:19
25% kolhydrater i proteintillskott? Låter mysko.

Det är ingen som sagt att det inte är nån mysko produkt heller ;)