handdator

Visa fullständig version : Ryggskada, vad skall jag göra?


ArooN
2006-02-05, 18:05
Hej!
Jag skadade ryggen häromdagen när jag körde DIPS, jag hade 10KG extra last på vilket jag inte kört innan, kändes lätt, men sista repetitionen var det tungt och jag hade ingen vacker teknik, väl uppe hoppade jag av och då kände jag att ryggen fått ont.
Det gör riktigt ont i högersida hela vägen upp till nacken nästan.
Förmodligen en sträckning eller liknande.
Min fråga är om det är värt att gå till doktorn eller om han bara säger att jag skall ta nåt smärtlindrande (svårt för er att veta) eller vad tror ni?
Jag dör inte av smärta såna här skador brukar läka på nån vecka, men när det är ryggen tänkte jag höra med er iallafall.


andreas

Börje H
2006-02-05, 18:41
Vila du några dagar från ryggbelastande träning. I akutskedet är det ändå inget annat att göra. Om smärtan blir alltför stor kan du ta någon smärtlindrande medicin typ;Ipren eller Ibumetin. Men om det är möjligt så låt bli. Kroppen fixar det själv.

Berenger
2006-02-05, 18:48
här i sverige är det inte värt att gå till en läkare om det inte är riktigt allvarligt. eftersom läkarvården är så billig för oss skickar dom hem en utan en riktig undersökning då det blir dyrt för dom.

ArooN
2006-02-05, 19:43
här i sverige är det inte värt att gå till en läkare om det inte är riktigt allvarligt. eftersom läkarvården är så billig för oss skickar dom hem en utan en riktig undersökning då det blir dyrt för dom.
Precis vad jag tänkte, jag gissar att jag måste röntga ryggen far att de skall se nåt.
Men jag överlever ju och har inte tagit nåt smärtlindrande mer än zon gél när jag kom hem.
Jag biter ihop som den viking jag är, och väntar nån vecka.
Tack för era svar.

andreas

Slick Rick
2006-02-06, 11:21
här i sverige är det inte värt att gå till en läkare om det inte är riktigt allvarligt. eftersom läkarvården är så billig för oss skickar dom hem en utan en riktig undersökning då det blir dyrt för dom.

Anledningen till att de skickar hem dig är inte snålhet utan att det inte finns så mycket man kan göra och anledningen till att de inte röntgar är att man inte kan se muskulära åkommor på slätröntgen...
Läkarvårdens uppgift är som du säger att utesluta tillstånd som är allvarliga och/eller behandlingsbara. Som du säkert vet finns inte mycket att göra åt en muskelsträckning eller överbelastningsskada.
Se till att hålla dig rörlig och varm, be din tjej eller någon annan vänligt sinnad att knåda lite på ryggen och undvik tung träning så länge du har ont ska du se att det snart går över.

Börje H
2006-02-06, 13:56
Anledningen till att de skickar hem dig är inte snålhet utan att det inte finns så mycket man kan göra och anledningen till att de inte röntgar är att man inte kan se muskulära åkommor på slätröntgen...
Läkarvårdens uppgift är som du säger att utesluta tillstånd som är allvarliga och/eller behandlingsbara. Som du säkert vet finns inte mycket att göra åt en muskelsträckning eller överbelastningsskada.

Xakt.
Många människor är dock av uppfattningen att det bara är "bra" vård då massvis med onödiga tester och rtg´s tas bara för att göra patienten till lags.

hahavaffan
2006-02-07, 12:54
Kraftigt smärtstillande + vila. Om smärtan försvinner så kan du slappna av i muskulaturen, och då försvinner skiten mycket fortare. Råkar ut för samma skit ibland då och då.