handdator

Visa fullständig version : Skakis mitt i träningen


fabiansthlm
2006-02-05, 17:56
Det blir jag ibland när jag kör ngt extremt konditionskrävande som hård innebandy.


Idag likadant och jag undrar om det är blodsockret som spökar eller blir det även så om man tar ut sig för mkt?

Frukost kl 10 Bara havregrynsgröt + mjölk + 1 st måltidsbar + glas vatten

Innebandy kl 11-12 och sista kvarten kändes jobbig med känlsan av att vara skakis och tröttare än normalt. Drack vatten under träning då och då.

Vad säger ni ärade medlemmar? Frukosten var knappast optimal antar jag...=/

King Grub
2006-02-05, 17:57
En fråga blir hur du ätit dagen innan. Det är dom kolhydraterna du främst tränar på, inte frukostens.

fabiansthlm
2006-02-05, 18:07
En fråga blir hur du ätit dagen innan. Det är dom kolhydraterna du främst tränar på, inte frukostens.

Borde inte deb energin tagits upp och gjort sitt redan?

Jag åt kyckling,potatis, mkt grönsaker + vaten till middag. Yoghurtglass till efterätt.

Hur sent ska man äta innan man tränar för att det ska vara optimalt och ge rätt energi osv?

Försöker äta långsamma kolhydrater och bra sammansatt kost med mkt grönt.

Decamber
2006-02-05, 18:07
Jag har upplevt samma problem och min slutsats är precis som King Grub säger brist på kolhydrater. Att det rör sig om blodsockret är väl rätt troligt iaf. Pröva att ta något med hög GI typ druvsocker eller iaf en cola under innebandypasset och se om det fixar sig.

King Grub
2006-02-05, 18:15
Borde inte deb energin tagits upp och gjort sitt redan?

Du lär inte ha tömt dina glykogendepåer i sängen, nej. Det är kolhydrater du äter efter föregående fysiska ansträngning och under tiden fram till nästa pass som lagras in som muskelglykogen, inte främst det du äter någon timme innan.

fabiansthlm
2006-02-05, 18:21
Du lär inte ha tömt dina glykogendepåer i sängen, nej. Det är kolhydrater du äter efter föregående fysiska ansträngning och under tiden fram till nästa pass som lagras in som muskelglykogen, inte främst det du äter någon timme innan.

Jag har massor att lära hör jag=/

Kan det vara så "enkelt" att jag äter för lite kolhydrater? Framförallt EFTER varje träningstillfälle? Om jag nu slarvat med detta, kan jag då äta ngt med högt energiinnehåll/snabba kolhydrater ngn timme före träning?

Blir ofta att jag äter t.ex. kyckling med sallad efter träning. Dvs lite kolhydrater men hyffsat mkt protein och grönt.

Har ofta problem med trötthet, slöhet och det känns som blodsockret valsar

King Grub
2006-02-05, 18:28
Kan det vara så "enkelt" att jag äter för lite kolhydrater? Framförallt EFTER varje träningstillfälle? Om jag nu slarvat med detta, kan jag då äta ngt med högt energiinnehåll/snabba kolhydrater ngn timme före träning?

Blir ofta att jag äter t.ex. kyckling med sallad efter träning. Dvs lite kolhydrater men hyffsat mkt protein och grönt.

Har ofta problem med trötthet, slöhet och det känns som blodsockret valsar

Det låter mycket riktigt som om problemet är så enkelt. Efter träning sker glykogeninlagring, och äter man inte rejält med kolhydrat efter tömmande ansträngning så försämras återhämtningen dramatiskt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61473&highlight=glykogen+insulinoberoende

BBr
2006-02-05, 18:34
Du lär inte ha tömt dina glykogendepåer i sängen, nej. Det är kolhydrater du äter efter föregående fysiska ansträngning och under tiden fram till nästa pass som lagras in som muskelglykogen, inte främst det du äter någon timme innan.

Det är alltså inte nödvändigt att äta en rejäl måltid 1 timma innan träning?

fabiansthlm
2006-02-05, 18:36
Månge tack för svaren!

Ja hittills har det ofta varit så att jag inte ätit ALLS efter träning utan har säkert väntar några timmar förutom dryck. När jag väl ätit efter några timmar blir jag megaslö och somnar i soffan.

Kanske inte undra på att jag ofta är rejält sliten dagen EFTER träning och därför knappt orkar träna två dagar i rad.

Har alltid trott jag ätit nyttigt men nu börjar jag inse att jag ätit vid Fel tillfällen...eller helt skippat rätt mat efter träning.

Kan man vara så obildad?=)

King Grub
2006-02-05, 18:39
Det är alltså inte nödvändigt att äta en rejäl måltid 1 timma innan träning?

Nödvändigt för vad? Och vilken träning?

King Grub
2006-02-05, 18:42
Månge tack för svaren!

Ja hittills har det ofta varit så att jag inte ätit ALLS efter träning utan har säkert väntar några timmar förutom dryck. När jag väl ätit efter några timmar blir jag megaslö och somnar i soffan.

Kanske inte undra på att jag ofta är rejält sliten dagen EFTER träning och därför knappt orkar träna två dagar i rad.

Har alltid trott jag ätit nyttigt men nu börjar jag inse att jag ätit vid Fel tillfällen...eller helt skippat rätt mat efter träning.

Kan man vara så obildad?=)

Då låter det som du har gjort helt tvärtom mot vad du bör göra - det tillvägagångssättet gör att du minimerar nyttan du får av din träning. Ju snabbare du kan fylla på, desto bättre, och gärna med flera mål inom loppet av dom där timmarna du nämner efter träningen, där du tidigare inte ätit alls. Det är där som musklerna är som känsligast och suger åt sig all energi som svampar, så dom kan lagra in energi för kommande arbete och får byggstenar för att bygga sig starkare. Ger du dom inte vad dom behöver vid det tillfället, måste kroppen bryta ner sig själv för att få den energin = din träning gör dig sämre och svagare.

fabiansthlm
2006-02-05, 18:56
Då låter det som du har gjort helt tvärtom mot vad du bör göra - det tillvägagångssättet gör att du minimerar nyttan du får av din träning. Ju snabbare du kan fylla på, desto bättre, och gärna med flera mål inom loppet av dom där timmarna du nämner efter träningen, där du tidigare inte ätit alls. Det är där som musklerna är som känsligast och suger åt sig all energi som svampar, så dom kan lagra in energi för kommande arbete och får byggstenar för att bygga sig starkare. Ger du dom inte vad dom behöver vid det tillfället, måste kroppen bryta ner sig själv för att få den energin = din träning gör dig sämre och svagare.


Ja det kan nog förkalra varför jag vissa dagar kännt mig superpigg och orkar massor (kanske "råkade" äta bra och direkt efter träningen ggn innan då?!) och andra dagar som en trött aladåb

Men alla former av kolhydrater funkar menar du? Dock verkar det som man ska undvika mkt fruktos och självklart äta näringsriktigt.

BBr
2006-02-05, 18:58
Nödvändigt för vad? Och vilken träning?

Styrketräning. Vad jag har hört så har folk alltid sagt att ät mat nån timma innan träning.

spelar det alltså inte någon roll om man äter 1,3,4 timmar innan? sålänge man har fyllt sina glykogendepoåer tillräckligt för att orka prestera maximalt under passet då..?

King Grub
2006-02-05, 19:10
Men alla former av kolhydrater funkar menar du? Dock verkar det som man ska undvika mkt fruktos och självklart äta näringsriktigt.

Ja, en blandad kolhydratrik kost är utmärkt: potatis, bröd, gröt, müsli, flingor, frukt, pasta, ris, cous-cous, osv.

King Grub
2006-02-05, 19:12
Styrketräning. Vad jag har hört så har folk alltid sagt att ät mat nån timma innan träning.

spelar det alltså inte någon roll om man äter 1,3,4 timmar innan? sålänge man har fyllt sina glykogendepoåer tillräckligt för att orka prestera maximalt under passet då..?

Det är inte nödvändigt, men det finns inget negativt med det, tvärtom. Ät en normal måltid den tid innan passet du presterar bäst på. Gärna vassleprotein+maltodextrin direkt innan, men träningen är inte bortkastad ens direkt på fastande mage.