handdator

Visa fullständig version : Koffein

Purren
2006-02-05, 16:29
Jag vet att man blir skarpare i huvudet av koffein, men har det någon effekt för styrketräningen? Blir man mer uthållig, uppfriskad eller stark?

P

Don_Kocke
2006-02-05, 17:05
Jag vet att man blir skarpare i huvudet av koffein, men har det någon effekt för styrketräningen? Blir man mer uthållig, uppfriskad eller stark?

P

du blir piggare,uthålligare och får en sämre pump..har för mig att blodkärlen drar ihop sig

Ascent
2006-02-05, 21:02
du blir piggare,uthålligare och får en sämre pump..har för mig att blodkärlen drar ihop sig
Gäller inte det enbart blodkärlen i hjärnan? Eftersom koffein får dem att dra ihop sig används koffein ofta i samband med smärtstillande läkemedel eftersom effekten kan öka (finns ju magnecyl med koffein tillsatt i tabletten exempelvis). Någon som vet ifall det även gäller blodkärl i resten av kroppen?

pragmatist
2006-02-05, 21:22
Koffein är vad jag förstår bara prestationshöjande i konditionssporter, men styrka är ju delvis en fråga om koncentrationsförmåga så jag tycker inte man ska utesluta en sådan effekt.

Som rejält koffeinberoende person kan jag i alla fall intyga att träningen blir sk-t om jag inte fått min java innan. :D

Pretender
2006-02-05, 22:09
Gäller inte det enbart blodkärlen i hjärnan? Eftersom koffein får dem att dra ihop sig används koffein ofta i samband med smärtstillande läkemedel eftersom effekten kan öka (finns ju magnecyl med koffein tillsatt i tabletten exempelvis). Någon som vet ifall det även gäller blodkärl i resten av kroppen?

Stämmer... koffein har motsatt effekt på de flesta andra blodkärl, dvs. dilaterande. Koffein dilaterar även bronkerna något och glomerulära arterioler (vilket ger en svag vätskedrivande effekt).

Purren
2006-02-05, 22:09
Koffein är vad jag förstår bara prestationshöjande i konditionssporter, men styrka är ju delvis en fråga om koncentrationsförmåga så jag tycker inte man ska utesluta en sådan effekt.

Som rejält koffeinberoende person kan jag i alla fall intyga att träningen blir sk-t om jag inte fått min java innan. :D

Konstigt att du säger det, jag läste en post av King Grub tror jag där de hade gjort en studie på koffein i samband med konditionsträning där det inte hade givit något extra.

Men tar man t.ex. amfetamin blir man väl mycket starkare? Då borde väl samma sak gälla för koffein fast 100 ggr mindre.

King Grub
2006-02-05, 22:14
Konstigt att du säger det, jag läste en post av King Grub tror jag där de hade gjort en studie på koffein i samband med konditionsträning där det inte hade givit något extra.

Den får du gärna visa för mig. :confused: Du kanske tänker på kaffe, som i studier inte har visat sig ha ergogen effekt. Koffein i ren form har det.

stenis
2006-02-05, 22:48
så dehär med en kaffe innan morgonpromenaden för ökad fettförbränning är överskattat? makes no differens förutom att man blir lite piggare kan hända. (?)

sgtbarnes
2006-02-05, 23:06
Stämmer... koffein har motsatt effekt på de flesta andra blodkärl, dvs. dilaterande. Koffein dilaterar även bronkerna något och glomerulära arterioler (vilket ger en svag vätskedrivande effekt).

Kan du förklara lite mer om hur koffeinet dillaterar glomerulära arterioler och det ger en vätskedrivande effekt?
vad det är som händer alltså.

Pretender
2006-02-05, 23:06
så dehär med en kaffe innan morgonpromenaden för ökad fettförbränning är överskattat? makes no differens förutom att man blir lite piggare kan hända. (?)

Koffein har väl en viss termogen effekt så helt bortkastat är det nog inte :)

Tror detta har varit uppe tidigare, ska se om jag kan hitta tråden.

Pretender
2006-02-05, 23:23
Kan du förklara lite mer om hur koffeinet dillaterar glomerulära arterioler och det ger en vätskedrivande effekt?
vad det är som händer alltså.

Relaxeringen av glatt muskulatur beror på hämning av fosfodiesteras i den glatta muskelcellen, vilket ger en ökning av cykliskt AMP. cAMP stimulerar i sin tur proteinkinas A att fosforylera, och därmed inaktivera, myosinkinas som annars stimulerar till muskelkontraktion (genom fosforylering av myosin, som sedan interagerar med aktin).

Om den glatta muskulaturen i glomeruluskärlen är dilaterade borde ju filtrationshastigheten öka och resorptionen i tubuli minska --> ökad diures.

Är inte helt 100 på det här och har tyvärr inga bra referenser till det jag skrivit, det är typ vad jag lärt mig. Någon (Grub et al) kan säkert klargöra det på ett bättre sätt.